Olen TE-toimistossa töissä ja tein tänään hyvin kenkkumaisen työtarjouksen eräälle laiskalle ja vastahakoiselle työttömälle :D
Työ on kaukana, hankalien kulkuyhteyksien takana. Työsuhde on ensin parin vuoden määräaikainen, eikä palkkakaan päätä huimaa. Mutta sitähän hakee, tai karenssi iskee!
Tämä työtön on aiemmin mm. jättänyt noudattamatta työllistymissuunnitelmaansa, eikä ole hakenut työpaikkoja riittävän aktiivisesti. Eli ilmeisesti halut työllistyä eivät ole kovinkaan suuret. Lisäksi on ihan suoraan puhelimessa mollannut TE-toimiston palveluja ja meitä työntekijöitä. No, kannattiko? Sitten voi seurata juuri tuota, että virkailija tekee hyvin kenkkumaisen työtarjouksen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan hirveästi huudella netissä tekemistään virkarikoksista.
Mutta tämähän tapahtuikin Porvoossa.
Kerrotko, milloin työtarjouksen tekemisestä on tullut virkarikos? Työtarjouksien tekeminen on yksi TE-toimiston lakisääteisistä tehtävistä. Ei sellainen voi olla virkarikos.
Mutta siinä olet oikeassa, että provohan tämä on. Aloittaja tuskin on oikeasti edes töissä TE-toimistossa. Lienee vain joku palstan työttömiä vihaava vakiotrolli.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan hirveästi huudella netissä tekemistään virkarikoksista.
Mutta tämähän tapahtuikin Porvoossa.
Työtarjouksen tekeminen ei ole tai ei missään tapauksessa edes voi olla virkarikos. Ainoastaan siitä seuraavat päätökset tai seuraukset voivat niitä olla. Säännöthän ovat erittäin yksinkertaisia: TE-toimisto saa ja voi tehdä TE-toimistoon ilmoittautuneille, työmarkkinoiden käytössä oleville ja työnhakunsa voimassa pitäville asiakkaille työtarjouksia silloin kun TE-toimisto katsoo jonkun avoimen työpaikan vastaavan jonkun työnhakijan osaamista. Työtarjous on työnhakijalle velvoittava ja työtarjouksesta kieltäytymisestä ilman hyväksyttävää syytä seuraa karenssi. Se, mikä on hyväksyttävä syy, tarkastellaan erikseen. Niitä ovat esim. liian pitkä työmatka, oma terveydentila, haetussa työpaikassa on ongelmia esim. palkanmaksussa, työturvallisuudessa tai se työpaikka on rikkonut lakia jne.
Ms kirjoitti:
Varoitus työvoimavirksilijoille. Minun kohdalla kävi kerran nöin että virkailija tahallisesti järjesti minulle karenssin. Aloitin tästä taistelun joka meni muutoksenhakuulautkuntaan ja sitten hallinto-oikeuteen ja myös lopulta poliisille. Kyseinen virkailija jäi kiinni ja minulle maksettiin takautuvasti menetetyt korvaukset. Virksilijan toiminta johti varoitukseen.
Et sitten samalla innolla viitsi töitä hakea? Työnteostakin saa korvauksia, sitä sanotaan palkaksi.
Olen myös virkamies ja käsittelijänä eräässä valituslautakunnassa. Pärstäkertoimella on arvioinnissa erittäin suuri merkitys tuleeko hylky - yleensä tulee 97% tapauksista jos tapauksesi sattuu tulemaan minulle.
Kyllähän se asiakas varmasti on ollut aktiivinen, mä olin ja en tiennyt että niillä sivuilla pitäisi käydä ja ruksata suunnitelmista niitä asioita..
Hain töihin, (TE-toimisto ei kertaakaan tarjonnut töitä, minä itse hain) kävin haastatteluissa, kunnes kolahti ekana kuinka ne laskee rahoja koska en ole aktiivinen ollut.
Menin sitten töihin, ainooseen mihin pääsin. Ei ssoveltunut ollenkaan selkäkivuilleni ja sain karenssin, vaikka oli koeaikapurku.
No mikäs siinä.
Tuossa ei ole kyse viranomaisaseman väärinkäytöstä eikä poliisi ota käsittelyyn asiaa, joka jo on hallinto-oikeudessa. Viranomaisaseman väärinkäytössä pitää saada itselleen hyötyä, ei pelkästään hyvää mieltä.