Onko "muija" mielestänne neutraali naisihmisen nimitys?
Jossain yhteydessä voi toki olla leikkisän lämmin, mutta yleisnimityksenä mielestäni halventava.
Kommentit (25)
No onko jätkä, äijä tai ukko?
Koska jos ne on neutraaleja sanoja pitää vastakappaleidenkin olla.
Täällä Pohjanmaalla ihan normaali nimitys. En ymmärrä mitä haukkumista tuossa olisi. Akkakin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Pohjanmaalla ihan normaali nimitys. En ymmärrä mitä haukkumista tuossa olisi. Akkakin on ok.
Juuri näin. Sama se on täällä stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu murrealueesta. Muija, akka, eukko, jne ovat tietyillä alueilla aivan neutraaleja yleisnimityksiä.
Ok, muija
Ei ole neutraali, vaan halveksuva.
Joillain murrealueilla se on tosiaan neutraali sana. Esim. Kaakkois-Suomessa käytetään paljon muija-sanaa naisesta, nuorestakin naisesta. Muistan nuoruudestani, että monet käyttivät sitä jo yläasteikäisistä, esim. "se on sen muija / muijakaveri", kun tarkoittivat tyttöystävää.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin se on halveksiva.
Mä seurustelin kerran miehen kanssa jolle muija oli normisana, ei ymmärtänyt miksi en tykännyt vaikka selitin, että meilläpäin se on halveksiva sana.
Vierailija kirjoitti:
"Faijan" naispuolinen vastine.
No eikä ole, Faija tarkoittaa isää, Muija ei tarkoita äitiä.
Faija ja Mutsi on toisensa vastakohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä seurustelin kerran miehen kanssa jolle muija oli normisana, ei ymmärtänyt miksi en tykännyt vaikka selitin, että meilläpäin se on halveksiva sana.
Ei kai sen pitäis sitten kauhea ongelmakaan olla kun tietää ettei mies sitä pahalla tarkoittanut? Vanhoista tavoista ei ole kuitenkaan helppo päästä eroon ja sanan lipsauttaisi varmasti helposti vaikka tietäisikin ettet pidä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Faijan" naispuolinen vastine.
No eikä ole, Faija tarkoittaa isää, Muija ei tarkoita äitiä.
Faija ja Mutsi on toisensa vastakohdat.
Ei, vaan fatsi ja mutsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sen pitäis sitten kauhea ongelmakaan olla kun tietää ettei mies sitä pahalla tarkoittanut? Vanhoista tavoista ei ole kuitenkaan helppo päästä eroon ja sanan lipsauttaisi varmasti helposti vaikka tietäisikin ettet pidä siitä.
Ymmärrän sen, en minäkään vanhoista tavoista irti pääse helpolla, en minä mitään kilareita vedellyt kun lipsautti.
Mieluummin olen muija kuin nainen. Nainen sanana jotenkin ällöttää. N20
No ei ole.
Mun kavereiden kanssa puhutaan monesti toisistamme muijina, ei siinä mitään halveksivaa sävyä ole.
Puhekieltä ja nimitys naiselle siinä missä äijä tai jätkä miehelle.
Mimmit muijat äijät jätkät.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aikuistuminen ahdistaa, normaalia nuoruudessa
Vierailija kirjoitti:
No olisit sentään laittanut Muija20
Riippuu murrealueesta. Muija, akka, eukko, jne ovat tietyillä alueilla aivan neutraaleja yleisnimityksiä.