Tiedoksi yrittäjät: ei asiakas oletakaan teidän vastaavan viesteihin keskellä yötä
Laitan yrittäjille (kampaajat, hierojat jne) viestiä silloin kuin omiin aikatauluihini sopii, usein siis töiden jälkeen ilta-aikaan. Välillä tulee vastaus saman tien tyylillä ”laita tämä viesti aukioloaikojemme mukaan, emme tähän aikaan ole töissä”. Wtf no en ajatellutkaan että olisitte?! Ärsyttävää ja asiakasta alentavaa. Ihan turhaan luotte stressiä työhönne lukemalla niitä viestejä ilta-aikaan, laittakaa yrityksen sometilit kiinni ja keskittykää vapaa-aikaanne ja lukekaa/vastatkaa viesteihin kun palaatte työn ääreen.
Kommentit (37)
Kaikista kasittamattomin esimerkki oli kerran Etsy-myyjien foorumilla. Amerikkalainen myyja oli ihan epatoivoinen, kun asiakkaat lahettavat viesteja oisin, ja han heraa monta kertaa yossa viestien merkkiaaniin, vaikka oli kirjoittanut isolla puotiinsa, etta otathan yhteytta vain paivasaikaan. Myyjalta kysyttiin, miksi ihmeessa han ei laita Etsy-appin viestiaania pois yoksi - tama ei kaynyt, koska myyjalle oli kunnia-asia niin hyva asiakaspalvelu, etta han vastaa AINA 15 minuutin sisalla joka kyselyyn. Lopulta myyja kimpaantui, etta royhkeat ostajat tassa ovat se ongelma, miten heille saisi jakeluun etta on torkeaa lahettaa viesteja oisin?!
Ongelma on sekin, etta Etsy on kansainvalinen kauppapaikka, ja "paivasaika" on eri puolilla maailmaa eri aikaan...
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kasittamattomin esimerkki oli kerran Etsy-myyjien foorumilla. Amerikkalainen myyja oli ihan epatoivoinen, kun asiakkaat lahettavat viesteja oisin, ja han heraa monta kertaa yossa viestien merkkiaaniin, vaikka oli kirjoittanut isolla puotiinsa, etta otathan yhteytta vain paivasaikaan. Myyjalta kysyttiin, miksi ihmeessa han ei laita Etsy-appin viestiaania pois yoksi - tama ei kaynyt, koska myyjalle oli kunnia-asia niin hyva asiakaspalvelu, etta han vastaa AINA 15 minuutin sisalla joka kyselyyn. Lopulta myyja kimpaantui, etta royhkeat ostajat tassa ovat se ongelma, miten heille saisi jakeluun etta on torkeaa lahettaa viesteja oisin?!
Ongelma on sekin, etta Etsy on kansainvalinen kauppapaikka, ja "paivasaika" on eri puolilla maailmaa eri aikaan...
Niinpä. Yrittäjiäkin on niin moneen junaan, vaikka yrittäjiä yleensä pidetäänkin hirveän fiksuina ja osaavina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas laittaa yöllä viestin, että tulee aamulla klo 7.30 paikalle ennen töihinmenoa, kaiketi olen töissä, vaikka yritys aukeaa yleensä vasta 8.00.
Tuohan on sitten asiakkaan omalla vastuulla, jos on selkeästi tiedossa, että yrittäjä saattaa lukea sen viestinkin vasta kahdeksalta.
Tietenkin, mutta moni asiakas kuvittelee, että koska hän asian ilmoitti, niin hän saa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te viestitte kampaajien kanssa? Itse varaan ajan netistä ja menen paikalle. Sama hierojan ja kosmetologin kanssa.
Joskus voi olla ihan muitakin viestitettäviä asioita, tai sovittavia yksityiskohtia. Yllätys?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja sitten nämä yrittäjät avautuvat yrittäjien someryhmissä kuinka vaativia asiakkaat ovat kun kuvittelevat yrittäjän olevan töissä 24/7. Ja kuinka uuvuttaa kun ei ole vapaa-aikaa ollenkaan.
Jotenkin käsittämätöntä kuvitella että asiakkaiden pitäisi ottaa yhteyttä juuri esim. Klo 9-17. Minäkin laitan viestejä iltamyöhällä jotta ne olisivat alta pois aamulla kun on muutakin kiirettä.
Toisaalta ymmärrän myös yrittäjiä, koska olen itsekin sellainen. Ensinnäkin ainakin minulla perustamani sivut ovat Facebookissa kiinni henkilökohtaisessa tilissäni, eli en voi surffailla iltaisin rauhassa Facebookissa ja sulkea yrityksen sivuja. Joskus tekee mieli vastata saman tien ettei asia unohdu seuraavana päivänä kun ilmoitusta ei enää näy, mutta maltan mieleni koska 23 aikaan illalla vastaileva yrittäjä ei mielestäni anna ammattitaitoista kuvaa itsestään.
Kaikesta muusta olen samaa mieltä paitsi tuosta viimeisestä. Viesteihin vastatamisen ajankohta ei liity mitenkään ammattitaitooni. Olen yrittäjä ja saatan joskus vastata viesteihin klo 23. Arvaa miksi? "jotta ne olisivat alta pois aamulla kun on muutakin kiirettä."
Ap, nyt olisi kyllä kiinnostavaa kuulla, mistä firmasta olet saanut tuollaisen vastauksen. Kuulostaa keksityltä ongelmalta. Ei kai kukaan yrittäjä voi oikeasti olla noin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Ap, nyt olisi kyllä kiinnostavaa kuulla, mistä firmasta olet saanut tuollaisen vastauksen. Kuulostaa keksityltä ongelmalta. Ei kai kukaan yrittäjä voi oikeasti olla noin tyhmä?
Yrittäjiä on kaikenlaisia. Kerran lähetin yrittäjälle tekstiviestinä kysymyksen tuotteesta, ja vastaus oli "mistä sait tämän numeron?" Öö, firman omilta nettisivuilta...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te viestitte kampaajien kanssa? Itse varaan ajan netistä ja menen paikalle. Sama hierojan ja kosmetologin kanssa.
Mun kampaajalla ei ole nettiajanvarausta, mutta hänen aloitteestaan on otettu käyttöön wa-viestit kun voivittelin etten koskaan saa muista soittaa oikeaan aikaan. Hän voi sitten vastata kun on paikalla ja siihen yleensä muistan ja ehdin vastata.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkseni yhteydessä projektien alihankkijoihin, ja hyvin monenlaisia vastauksia tulee yrittäjiltä. Sellaisiakin, joiden ei uskoisi olevan mahdollisia, ellei olisi itse kokenut. Asialliset ja järkevät vastaukset ovat itse asiassa harvinaisempi kuin omalaatuiset. Toki ne “erikoisimmat” sitten karsiutuvat ajan myötä pois.
Vierailija kirjoitti:
Siihen työpuhelimeen voi tulla tärkeitäkin viestejä ilta-aikaan. Jos siinä samassa vahingossa katsoo sinun viestisi niin se sitten todennäköisesti unohtuu kokonaan.
Voi apua. Kuulostaapa vakuuttavalta tyyppi joka ei osaa kirjoittaa itselleen muistiin "vastaa txt" seuraavaa päivää varten. Pyytääkö hän asiakkaita muutenkin muistuttelemaan työtehtäviensä hoitamisesta kun asia on ajankohtainen?
Itsellä on sähköposti puhelimessa ja käytännössä luen viestit kun satun ne huomaamaan. Jos pystyn vastaamaan, vastaan yleensä samantien, jos oletan että sillä on lähettäjälle merkitystä. Muuten jätän aamuun. Täysin oma valinta, eikä tämä kuormita minua ollenkaan - ihan viimeinen asia että alkaisin kuittailemaan asiakkaille. Jos tähän päädyn, lienee aika lopettaa yrittäjänä.
On niitä sellaisia asiakkaitakin, jotka sitten pommittavat koko ajan, jos vastausta ei heti kuulu. Onneksi vähemmistö kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja sitten nämä yrittäjät avautuvat yrittäjien someryhmissä kuinka vaativia asiakkaat ovat kun kuvittelevat yrittäjän olevan töissä 24/7. Ja kuinka uuvuttaa kun ei ole vapaa-aikaa ollenkaan.
Jotenkin käsittämätöntä kuvitella että asiakkaiden pitäisi ottaa yhteyttä juuri esim. Klo 9-17. Minäkin laitan viestejä iltamyöhällä jotta ne olisivat alta pois aamulla kun on muutakin kiirettä.
Toisaalta ymmärrän myös yrittäjiä, koska olen itsekin sellainen. Ensinnäkin ainakin minulla perustamani sivut ovat Facebookissa kiinni henkilökohtaisessa tilissäni, eli en voi surffailla iltaisin rauhassa Facebookissa ja sulkea yrityksen sivuja. Joskus tekee mieli vastata saman tien ettei asia unohdu seuraavana päivänä kun ilmoitusta ei enää näy, mutta maltan mieleni koska 23 aikaan illalla vastaileva yrittäjä ei mielestäni anna ammattitaitoista kuvaa itsestään.
Kaikesta muusta olen samaa mieltä paitsi tuosta viimeisestä. Viesteihin vastatamisen ajankohta ei liity mitenkään ammattitaitooni. Olen yrittäjä ja saatan joskus vastata viesteihin klo 23. Arvaa miksi? "jotta ne olisivat alta pois aamulla kun on muutakin kiirettä."
Joo, nimenomaan siksi mullakin tekis mieli vastata klo 23 ettei aamulla tarvitsisi. Lisäksi mulle tulee kaksinkertainen työ kun tosiaan sitä muistutusta ei enää viestin luettua ole, joudun tekemään muistutuksen itselleni ja sitten aamulla vielä vastaamaan.
En vaan voi sille mitään että tuohon aikaan vastailu tuo mielestäni epäammattimaisen kuvan. En tiedä mistä se minulle on tullut, mutta ehkä liitän siihen jotain organisointikyvyttömyyttä, elämänhallinnan puutetta ja jopa epätoivoisuutta. Hyvä jos kaikki eivät ajattele näin! Ehkä rohkaistun jossain vaiheessa itsekin hoitamaan työviestejä myös myöhäisillalla, jolloin joka tapauksessa iltaihmisenä teen usein töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, nimenomaan siksi mullakin tekis mieli vastata klo 23 ettei aamulla tarvitsisi. Lisäksi mulle tulee kaksinkertainen työ kun tosiaan sitä muistutusta ei enää viestin luettua ole, joudun tekemään muistutuksen itselleni ja sitten aamulla vielä vastaamaan.
En vaan voi sille mitään että tuohon aikaan vastailu tuo mielestäni epäammattimaisen kuvan. En tiedä mistä se minulle on tullut, mutta ehkä liitän siihen jotain organisointikyvyttömyyttä, elämänhallinnan puutetta ja jopa epätoivoisuutta. Hyvä jos kaikki eivät ajattele näin! Ehkä rohkaistun jossain vaiheessa itsekin hoitamaan työviestejä myös myöhäisillalla, jolloin joka tapauksessa iltaihmisenä teen usein töitä.
Minä tunnistan nuo ajatukset. Ja iltamyöhään vastailevaa kohtaan herää spontaanisti sääli (eikö sillä ole lainkaan omaa elämää), ja tulee iso kynnys kysyä mitään "ylimääräistä", eikä ainakaan halua kuormittaa lisää omilla tarpeillaan, ei halua olla osallinen tämän burn outiin. = jää jatkossa ottamatta yhteyttä, hankkii tarvitsemansa muualta. Vaikka oikeasti työ voi olla ajoitettu juuri tekijälleen sopivasti eikä mikään säälin aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen työpuhelimeen voi tulla tärkeitäkin viestejä ilta-aikaan. Jos siinä samassa vahingossa katsoo sinun viestisi niin se sitten todennäköisesti unohtuu kokonaan.
Voi apua. Kuulostaapa vakuuttavalta tyyppi joka ei osaa kirjoittaa itselleen muistiin "vastaa txt" seuraavaa päivää varten. Pyytääkö hän asiakkaita muutenkin muistuttelemaan työtehtäviensä hoitamisesta kun asia on ajankohtainen?
Tällaiset yrittäjät voisivat hankkia vaikkapa muistitaulun, johon laittaa ylös kaikki sellaiset asiat joita ei tarvitse hoitaa sillä minuutilla, jos pelkona kerta on, että ei enää muista vastata myöhemmin, jos ei vastaa asiakkaalle sillä samalla sekunnilla kun viestin lukee...
Nostetaas niin näkee viikonlopun kynnyksellä mahdollisimman moni yrittäjä
Sitten nämä samat kampaajat ja hierojat marmattavat, kun asiakas ei ilmoittanut ajoissa sairastuneensa ja se aamun ensimmäinen aika meni hukkaan ja yrittäjä tuli turhaan työpaikalle.