Miten saan 18-vuotta täyttäneen lapseni muuttamaan pois?
Hän on erittäin vastenmielinen asuinkumppani, vain makaa, syö ja sotkee, ammattikoulua käy joten kuten. Hän ei suostu etsimään omaa asuntoa eikä selvitä tukiasioita. Haluan, että hän muuttaa omilleen. Kylässä voi sitten käydä.
Kommentit (160)
Tuo elättämisen velvollisuus yli 18-vuotiaan kohdalla pitää vahvistaa käräjillä, jos vanhempi sitä vastustaa.
Ja ei sitä yleensä lapselle myönnetä, ellei vanhemmat ole erityisen varakkaita ja täysi-ikäisen lapsen kyky pitää itsestään huolta ole heikentynyt olennaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka täällä huutelee huonosta vanhemmuudesta... te ette todennäköisesti tiedä, millaista on asua itsekeskeisen, ylimielisen, röyhkeä teinin kanssa. Itselläni on sellainen ja odotan sitä päivää, että saan hänet ulos tästä. Ja kyllä, meillä on myös muita teinejä, eikä kukaan heistä käyttäydy kuten tuo yksi.
Kannattaa katsoa peiliin. Itse sen olet kasvattanut.
Kyllä täysi-ikäsellä on ihan oma vastuu käytöksestään. Ja itseasiassa on juridisesti jo paljon aiemminkin. Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15-vuotiaana.
Tämä vanhempien syyttely on aivan turhaa, jos koti on ollut tavallinen tai edes melko tavallinen. Totta kai väkivalta, hyväksikäyttä ym. vie resursseja henkiseltä kasvulta.
Itsepä olet hänet kasvattanut.
Mä en tajua tuollaisia vanhempia. Olin suruissani kun lapseni 21v muutti pois ja vaikka hän käykin kotona usein ja joskus yökylässäkin, niin ikävä on kova. Kyllä nuoren kuuluu itsenäistyä mutta minusta sillä ei vielä 18v ole niin kova kiire.
Sanoinkin aina lapsilleni, että 25v asti saatte asua mun puolestani kotona, mutta sitten alan hätistelemään pois. :D
Allekirjoitutat vuokrasopimuksen ja alat periä käypää vuokraa asunnosta ja ruokarahaa ruuasta.
En oikein muuta keksi kun olen samassa jamassa, paitsi että lapseni on ihana, käy kouluaan mallikelpoisesti ja MAKSAA VUOKRAA sekä osallistuu kotitöihin. Itsekin maksoin sen vuoden, jonka lukion jälkeen jouduin vanhempieni luona asumaan.
Lapsi oppii vastuun ja rahankäytön vanhemmiltaan. Jotenkin näyttää, ettei ap ole kyennyt kasvattamaan. Vastenmielisyys on joko opittua tai perittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-v on vielä varsin nuori ja kypsymätön. Tuntuu kauhealta, että olet häätämässä lastasi pois! Kyllä oman asunnon hankkimisessa voi ystävällisesti antaa neuvoja, mutta mielestäni tuon ikäinen voi vielä aivan hyvin asua kotona. Suurin osa itsenäistyy kuitenkin viimeistään parikymppisenä joka tapauksessa.
Harvoin kirjoitan tänne, mutta nyt oli pakko. 18v. EI OLE ENÄÄ VARSIN NUORI EIKÄ KYPSYMÄTÖN, koska heillä on lain mukaan kaikki oikeudet. Poikani sai hyvä opin kotona, että mene maailmalle ja kokeile "siipiäsi". Jos ei onnistu, niin tule takaisin kotia. Pitää lapsia kannustaa elämään. Ei kotona asumiseen. Ei aikuisen miehen tai naisen vanhemmat ole velvollisia elättää lapsia, koska heilläkin on mahdollisuus elää vapaata vanhuutta. Kasvatus pienestä alkaa.
Poika lähti maailmalle tyhjintaskuin ja tuli takaisin oman firman toimitusjohtajana.
Potkaiskaa persuksille lapsille, jotka kotona makailee. Jostakin on aloitettava se elämä.
Ennenvanhaa näin tehtiinkin.
Mikä ihmeen kiire tässä on? Se amis päättyy ensi keväänä. Onko ongelma antaa sen lapsen olla siihen saakka.
Minäkin olen jo vanha, mutta ihan samalla tavalla asuin vanhempieni kodissa lukion loppuun elätettävänä eikä silloinkaan potkittu pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka täällä huutelee huonosta vanhemmuudesta... te ette todennäköisesti tiedä, millaista on asua itsekeskeisen, ylimielisen, röyhkeä teinin kanssa. Itselläni on sellainen ja odotan sitä päivää, että saan hänet ulos tästä. Ja kyllä, meillä on myös muita teinejä, eikä kukaan heistä käyttäydy kuten tuo yksi.
Kyllä täysi-ikäsellä on ihan oma vastuu käytöksestään. Ja itseasiassa on juridisesti jo paljon aiemminkin. Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15-vuotiaana.
Tämä vanhempien syyttely on aivan turhaa, jos koti on ollut tavallinen tai edes melko tavallinen. Totta kai väkivalta, hyväksikäyttä ym. vie resursseja henkiseltä kasvulta.
Vanhempaa, joka hyljeksyy lastaan, saa syyttää. Ja pitää syyttää.
Miten itse voit? Itsellänikin on vaikeuksia jaksaa nuorieni kanssa, jopa niin paljon että hakeuduin psyk. keskusteluavun piiriin. Nuoreni on 18-vuotias ja kaipaa edelleen todella paljon käytännön ohjausta ja tukea. Voimia sinulle!
Ap on sanonut, että tämä aikuinen lapsi on ilkeä ja kiusaa. Pitäisin minäkin tällaista ihmistä vastenmielisenä.
Täällä vastaukset tulee sillä oletuksella, että vika on ap:ssa.
Me ei tiedetä onko kasvatus epäonnistunut vai ei, mutta jos äiti on siinä tilanteessa ettei enää jaksa huonoa käytöstä, minusta on väärin syyllistää äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitutat vuokrasopimuksen ja alat periä käypää vuokraa asunnosta ja ruokarahaa ruuasta.
En oikein muuta keksi kun olen samassa jamassa, paitsi että lapseni on ihana, käy kouluaan mallikelpoisesti ja MAKSAA VUOKRAA sekä osallistuu kotitöihin. Itsekin maksoin sen vuoden, jonka lukion jälkeen jouduin vanhempieni luona asumaan.
Lapsi oppii vastuun ja rahankäytön vanhemmiltaan. Jotenkin näyttää, ettei ap ole kyennyt kasvattamaan. Vastenmielisyys on joko opittua tai perittyä.
Mistä se sinun amis/lukiolapsi saa rahaa siihen perimääsi vuokraan?
Vierailija kirjoitti:
Malsatko vupkrasta verot?
Saako lapsi asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset vanhemmat ovat vastenmielisiä.
No voi helvetti. Kotonako pitäisi saada maata ilmaisessa ylläpidossa tekemättä mitään sen eteen?
Kyllä, sulla on elatusvelvollisuus toisen asteen loppuun.
Itse lähdin kun olin 15 v yksikään kaverini ei asunut kotonaan 18 vuotiaana.
Nyt 54 v Mies
Omat lapset lähtivät maailmalle 16 ja 16,5 v
Mitään velvollisuutta elättää 18 v aikuista ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Ap on sanonut, että tämä aikuinen lapsi on ilkeä ja kiusaa. Pitäisin minäkin tällaista ihmistä vastenmielisenä.
Täällä vastaukset tulee sillä oletuksella, että vika on ap:ssa.
Me ei tiedetä onko kasvatus epäonnistunut vai ei, mutta jos äiti on siinä tilanteessa ettei enää jaksa huonoa käytöstä, minusta on väärin syyllistää äitiä.
Mistä sinä tiedät miten lapsi käyttäytyy? JA miten häntä kohdellaan. Kyllä näin lapsestaan puhuva on syyllinen. Ihan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa sossuun aika että sosiaalityöntekijä alkaisi järjestämään jotain nuorten tukiasuntoa ja tietenkin laittaa hakemukset vuokra-asuntoihin. Hakee vaikka asuntotoimistoista niitä paperikaavakkeita täyttelee ja poika allekirjoittaa ne. Sossuun ensin aika ja mene vaikka yksin ensin jos poikaa ei saa mukaan. Että pojan olisi tärkeää päästä itsenäistymään ettei mene ihan pilalle elämänalku.
Mistä tiedät, että kyseessä on poika?
Muutkin neuvosi ovat puppua.
No oli mikä oli ja tunnen niitä jotka ovat jo 16v lähteneet kotoa pois ja vanhemmat ovat silti läsnä tukemassa nuorta. Täysi- ikäistä ei tarvitse pitää täysihoidosssa jos ei kotona osallistu mihinkään. Itse olisin halunnut päästä kotoa pois aikaisemmin mutta kun ei päästetty. En edes tiennyt mitä tukia saa kun vanhempani eivät olleet vuokralla asuneet koskaan.
Anna muuttopäivä ja jos ei lähde pyydä virka-apua poliisilta.
18 vuotias ja kotona. Sellaisesta ei ihmistä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-v on vielä varsin nuori ja kypsymätön. Tuntuu kauhealta, että olet häätämässä lastasi pois! Kyllä oman asunnon hankkimisessa voi ystävällisesti antaa neuvoja, mutta mielestäni tuon ikäinen voi vielä aivan hyvin asua kotona. Suurin osa itsenäistyy kuitenkin viimeistään parikymppisenä joka tapauksessa.
Mutta kun mä en jaksaisi millään enää. Oikeasti.
Ap
Jos fyrkkaa on, osta nuorelle oma boxi.
Poikasi kiittää sinua kun aikanaan ymmärtää, että kun otit avaimet pois teit suurimman palveluksen.
Normaalisti 15 vuoden jälkeen nuoria ei kotona enää näy.
Ei riipu kasvatuksesta vaikka olisi miten hyvin kasvattanut, mitä addiktioita jälkeläiselle voi tulla kun nämä peliriippuvuudet ovat todella ongelma monissa huusholleissa. Opinnot mennään juuri ja juuri rimaa hipoen ja koti on täysi hoitolana. 18v lähti miehenikin omiin hoteisiinsa ja oppi huushollinsa hoitamaan ja kamalaa olisi sellainen passattava vätys niin että kukaan nainen ei sellaisia huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 v on aikuinen ei lapsi, voi jumalau...!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 v on aikuinen ei lapsi, voi jumalau...!!!!
Kyllä se 18-v on edelleen lapsi ja keskenkasvuinen.
Harvoin kirjoitan tänne, mutta nyt oli pakko. 18v. EI OLE ENÄÄ VARSIN NUORI EIKÄ KYPSYMÄTÖN, koska heillä on lain mukaan kaikki oikeudet. Poikani sai hyvä opin kotona, että mene maailmalle ja kokeile "siipiäsi". Jos ei onnistu, niin tule takaisin kotia. Pitää lapsia kannustaa elämään. Ei kotona asumiseen. Ei aikuisen miehen tai naisen vanhemmat ole velvollisia elättää lapsia, koska heilläkin on mahdollisuus elää vapaata vanhuutta. Kasvatus pienestä alkaa.
Poika lähti maailmalle tyhjintaskuin ja tuli takaisin oman firman toimitusjohtajana.
Potkaiskaa persuksille lapsille, jotka kotona makailee. Jostakin on aloitettava se elämä.