Miten saan 18-vuotta täyttäneen lapseni muuttamaan pois?
Hän on erittäin vastenmielinen asuinkumppani, vain makaa, syö ja sotkee, ammattikoulua käy joten kuten. Hän ei suostu etsimään omaa asuntoa eikä selvitä tukiasioita. Haluan, että hän muuttaa omilleen. Kylässä voi sitten käydä.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on sanonut, että tämä aikuinen lapsi on ilkeä ja kiusaa. Pitäisin minäkin tällaista ihmistä vastenmielisenä.
Täällä vastaukset tulee sillä oletuksella, että vika on ap:ssa.
Me ei tiedetä onko kasvatus epäonnistunut vai ei, mutta jos äiti on siinä tilanteessa ettei enää jaksa huonoa käytöstä, minusta on väärin syyllistää äitiä.
Mistä sinä tiedät miten lapsi käyttäytyy? JA miten häntä kohdellaan. Kyllä näin lapsestaan puhuva on syyllinen. Ihan aina.
On ne täällä palstalla yliviljellyt psykopaatit ja narsistitkin olleet joskus lapsia ja teinejä. Onko nämä synnynnäiset taipumukset ja temperamentin piirteetkin vanhempien vika?
Minustakin tuntuu pahalta, kun vanhempi puhuu lapsestaan rumasti. Silti myös ymmärrän sitä. Jotkut ihmiset oikeasti vain ovat älyttömän raskaita ja negatiivisia, eikä kaikkia mielen ongelmia voi nuoren tai aikuisen lapsen puolesta vanhemmat ratkaista. Vanhemmatkin ovat vain tavallisia ihmisiä, eivät edes mitään kavatuksen ammattilaisia.
Osta pojalle oma yksiö joululahjaksi. Ja jääkaappi täyteen ruokaa.
Oikeasti, ap.
Olet jättänyt lapsesi heitteille jo kauan sitten, kun et ole pienestä pitäen opettanut selviytymään elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on sanonut, että tämä aikuinen lapsi on ilkeä ja kiusaa. Pitäisin minäkin tällaista ihmistä vastenmielisenä.
Me ei tiedetä onko kasvatus epäonnistunut vai ei, mutta jos äiti on siinä tilanteessa ettei enää jaksa huonoa käytöstä, minusta on väärin syyllistää äitiä.
Mistä sinä tiedät miten lapsi käyttäytyy? JA miten häntä kohdellaan. Kyllä näin lapsestaan puhuva on syyllinen. Ihan aina.
On ne täällä palstalla yliviljellyt psykopaatit ja narsistitkin olleet joskus lapsia ja teinejä. Onko nämä synnynnäiset taipumukset ja temperamentin piirteetkin vanhempien vika?
Minustakin tuntuu pahalta, kun vanhempi puhuu lapsestaan rumasti. Silti myös ymmärrän sitä. Jotkut ihmiset oikeasti vain ovat älyttömän raskaita ja negatiivisia, eikä kaikkia mielen ongelmia voi nuoren tai aikuisen lapsen puolesta vanhemmat ratkaista. Vanhemmatkin ovat vain tavallisia ihmisiä, eivät edes mitään kavatuksen ammattilaisia.
Tosi kätevää hyljeksyä omaa lastaan ja laittaa lapsi pahaksi ja vieläpä stnnynnäisesti pahaksi. Tämä on sairasta. Kaikki johtuu siitä leimasta ja rakkauden puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kätevää hyljeksyä omaa lastaan ja laittaa lapsi pahaksi ja vieläpä stnnynnäisesti pahaksi. Tämä on sairasta. Kaikki johtuu siitä leimasta ja rakkauden puutteesta.
Minusta tuntuu, että sinä projisoit omia vaikeita kokemuksiasi tähän AP:n tapaukseen.
Pointtini oli, että me emme tiedä, mistä AP:n ja hänen lapsensa ongelmat johtuvat. Ei siis pitäisi suorilta käsin haukkua AP:ta lyttyyn, koska me emme tiedä, onko hän ollut huono kasvattaja vai onko hän yrittänyt kaikkensa oman kantokykynsä rajoissa ja nyt siinä pisteessä, ettei yksinkertaisesti jaksa vaan romahtaa.
Eihän sitä lasta hylätä vaan tuetaan itsenäiseen elämiseen omaan huusholliinsa ettei jää peräkammarin passattavaksi kotiin liian pitkään tai jopa lopullisesti. Oppii maksamaan laskuja ja siivoomaan itse kämppänsä. Vanhemmat voivat sitten täyttää jääkaappia ja avustaa kykynsä mukaan. Se on hyväksi kun alkaa opetella ottamaan vastuuta omasta elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä lasta hylätä vaan tuetaan itsenäiseen elämiseen omaan huusholliinsa ettei jää peräkammarin passattavaksi kotiin liian pitkään tai jopa lopullisesti. Oppii maksamaan laskuja ja siivoomaan itse kämppänsä. Vanhemmat voivat sitten täyttää jääkaappia ja avustaa kykynsä mukaan. Se on hyväksi kun alkaa opetella ottamaan vastuuta omasta elämästään.
Näin ehkä on silloin, kun se lapsi itse haluaa muutraa ja välit ovat hyvät. Ei tällaisissa tapauksissa, josta lasta haukutaan ja heitetään ulos. Näissä se suhde päättyy tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitutat vuokrasopimuksen ja alat periä käypää vuokraa asunnosta ja ruokarahaa ruuasta.
En oikein muuta keksi kun olen samassa jamassa, paitsi että lapseni on ihana, käy kouluaan mallikelpoisesti ja MAKSAA VUOKRAA sekä osallistuu kotitöihin. Itsekin maksoin sen vuoden, jonka lukion jälkeen jouduin vanhempieni luona asumaan.
Lapsi oppii vastuun ja rahankäytön vanhemmiltaan. Jotenkin näyttää, ettei ap ole kyennyt kasvattamaan. Vastenmielisyys on joko opittua tai perittyä.
Mistä se sinun amis/lukiolapsi saa rahaa siihen perimääsi vuokraan?
18 vuotta täyttänyt voi nostaa opintolainan. Sillä hän elää, kun omat tuloni ovat 1200 egeä kuussa brutto.
Hänen mielestään on hyvinkin kohtuullista maksaa vuokraa, kun ei missään muualla niin halvalla kuitenkaan asuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitutat vuokrasopimuksen ja alat periä käypää vuokraa asunnosta ja ruokarahaa ruuasta.
En oikein muuta keksi kun olen samassa jamassa, paitsi että lapseni on ihana, käy kouluaan mallikelpoisesti ja MAKSAA VUOKRAA sekä osallistuu kotitöihin. Itsekin maksoin sen vuoden, jonka lukion jälkeen jouduin vanhempieni luona asumaan.
Lapsi oppii vastuun ja rahankäytön vanhemmiltaan. Jotenkin näyttää, ettei ap ole kyennyt kasvattamaan. Vastenmielisyys on joko opittua tai perittyä.
Mistä se sinun amis/lukiolapsi saa rahaa siihen perimääsi vuokraan?
18 vuotta täyttänyt voi nostaa opintolainan. Sillä hän elää, kun omat tuloni ovat 1200 egeä kuussa brutto.
Hänen mielestään on hyvinkin kohtuullista maksaa vuokraa, kun ei missään muualla niin halvalla kuitenkaan asuisi.
Tässä tilanteessa muuttaisin mielummin omaan asuntoon. Suurin osa ei kotona asuessaan saa opintotukea eikä lainaa.
Kuinka paljon hän maksaa sinulle?
Sano että haluat lähteä 6kk Afrikkaan ja vuokrata asuntosi siksi aikaa jollekin. Etsitte yhdessä lapselle vaikka soluasunnon koska ei selkeästi pärjää vielä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ehkä on silloin, kun se lapsi itse haluaa muutraa ja välit ovat hyvät. Ei tällaisissa tapauksissa, josta lasta haukutaan ja heitetään ulos. Näissä se suhde päättyy tähän.
Eikä pääty vaan alku vaikeudeuksien jälkeen nuori alkaa itsenäistymään ja hyväksyy että on otettava vastuuta omasta elämästään ja kaikki vanhempien apu kelpaa. Minua haukuttiin kun halusin kotoa pois ja läheisriippuvainen vanhempi olisi vain väkisin pitänyt kotona kun yksin eläminen pelotti. Se oli vanhemmalleni kamalampaa yksin eläminen kuin minulle. Hän ihan sekos melkein kun lähdin ja oli kuulemma itkeskellyt.
Kerran se kirpaisee enkä tiedä ketään joilla olisi suhde päättynyt vanhempiin. Jos joku on käärmeissään täysihoidosta pois heitettynä niin ei se kauaa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka täällä huutelee huonosta vanhemmuudesta... te ette todennäköisesti tiedä, millaista on asua itsekeskeisen, ylimielisen, röyhkeä teinin kanssa. Itselläni on sellainen ja odotan sitä päivää, että saan hänet ulos tästä. Ja kyllä, meillä on myös muita teinejä, eikä kukaan heistä käyttäydy kuten tuo yksi.
Kannattaa katsoa peiliin. Itse sen olet kasvattanut.
Kyllä täysi-ikäsellä on ihan oma vastuu käytöksestään. Ja itseasiassa on juridisesti jo paljon aiemminkin. Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15-vuotiaana.
Tämä vanhempien syyttely on aivan turhaa, jos koti on ollut tavallinen tai edes melko tavallinen. Totta kai väkivalta, hyväksikäyttä ym. vie resursseja henkiseltä kasvulta.
Vanhempaa, joka hyljeksyy lastaan, saa syyttää. Ja pitää syyttää.
Kuka hyljeksii? Saisinkin joskus hetken olla rauhassa. Jatkuva haastava vuorovaikutus, kaikesta neuvotteleminen ja puuttuminen on uuvuttanut minut loppuun. Vähemmälle huomiolle helpompi lapsi on jäänyt, valitettavasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pääty vaan alku vaikeudeuksien jälkeen nuori alkaa itsenäistymään ja hyväksyy että on otettava vastuuta omasta elämästään ja kaikki vanhempien apu kelpaa. Minua haukuttiin kun halusin kotoa pois ja läheisriippuvainen vanhempi olisi vain väkisin pitänyt kotona kun yksin eläminen pelotti. Se oli vanhemmalleni kamalampaa yksin eläminen kuin minulle. Hän ihan sekos melkein kun lähdin ja oli kuulemma itkeskellyt.
Kerran se kirpaisee enkä tiedä ketään joilla olisi suhde päättynyt vanhempiin. Jos joku on käärmeissään täysihoidosta pois heitettynä niin ei se kauaa kestä.
Tottakai katkeaa, kun vanhempi puhuu ikävään sävyyn ja heittää ulos kesken amiksen. Tilanne on täysin poikkeuksellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka täällä huutelee huonosta vanhemmuudesta... te ette todennäköisesti tiedä, millaista on asua itsekeskeisen, ylimielisen, röyhkeä teinin kanssa. Itselläni on sellainen ja odotan sitä päivää, että saan hänet ulos tästä. Ja kyllä, meillä on myös muita teinejä, eikä kukaan heistä käyttäydy kuten tuo yksi.
Kyllä täysi-ikäsellä on ihan oma vastuu käytöksestään. Ja itseasiassa on juridisesti jo paljon aiemminkin. Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15-vuotiaana.
Tämä vanhempien syyttely on aivan turhaa, jos koti on ollut tavallinen tai edes melko tavallinen. Totta kai väkivalta, hyväksikäyttä ym. vie resursseja henkiseltä kasvulta.
Kuka hyljeksii? Saisinkin joskus hetken olla rauhassa. Jatkuva haastava vuorovaikutus, kaikesta neuvotteleminen ja puuttuminen on uuvuttanut minut loppuun. Vähemmälle huomiolle helpompi lapsi on jäänyt, valitettavasti.
Ap
Sinä hyljeksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että hänen on maksettava osansa vuokrasta/sähköstä/vedestä/muista vastaavista kuluista nyt, kun on 18v. Iskän luo lorvimaan? Ihan hyvä juttu - sun kannaltasi.
Ei tarvitse käydä töissä eikä maksaa mitään vaan käyttäytyä. Siivota jälkensä pyytämättä ja käskemättä. Olla huomaavainen ja ystävällinen. Antaa minulle joskus omaa rauhaa ja tilaa. Hoitaa koulunsa mallikkaasti. Käydä niissä harrastuksissa, jotka maksan (esim. salille ei mene, jos matkalla voi tulla kylmä) jne.
Ap
Tämä! Meillä ihan sama juttu. Olettamuksena olisi aivan normaali peruskäytös, mutta ei! Mikään ei kelpaa, kaikki kn p**kaa ja köyhää meillä (vaikka ei todellakaan ole), teini on niin kiittämätön ja röyhkeä, että ei sitä vaan vuodesta toiseen jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli haastat riitaa, käskytät ja huomauttelet. Puhut rumasti ja toivot ettei lapsi asuisi kanssasi. Eli hyöjeksit ladtasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten itse voit? Itsellänikin on vaikeuksia jaksaa nuorieni kanssa, jopa niin paljon että hakeuduin psyk. keskusteluavun piiriin. Nuoreni on 18-vuotias ja kaipaa edelleen todella paljon käytännön ohjausta ja tukea. Voimia sinulle!
Päivisin olen stressaantunut, koitan pyörittää arkea ja kotia. Iltapäivisin kiertelen kaupungilla, että saan olla hetken rauhassa. Jos koitan nukkua päiväunet tai puhua kaverin kanssa puhelimessa, lapsi tulee mölyämään ja huutelemaan huomiota itselleen. Iltaisin usein itken väsymystä. Tätä on siis jatkunut vuosia. Psykologin ym. aiemmin tavatun ammattiavun mukaan lapsella on kaikki hyvin, terve ja koti on hyvä, hän vain on sellainen persoona, ei välitä muista ihmisistä.
Ap
Mun äiti halusi kanssa minusta eroon. Kävimme hänen johdollaan kunnan asuntotoimistossa tms., jossa äiti kertoi viileästi että lapsen on muutettava pois, koska hän täyttää 18. Tapasimme uudelleen palaverissa, johon tuli myös sosiaalityöntekijä, ja hän oli selvitellyt ja neuvotellut asuntotoimiston edustajan kanssa minulle yksiön kerrostalosta, johon majoitetaan päihdeongelmaisia ja eri hoitolaitoksista kotiutuvia, jottei heitä kotiuteta asunnottomiksi. Muutin sinne, sain mukaan vaatteeni, sossun avustuksella välttämättömät kalusteet ja sieltä aikuiselämäni sitten alkoi, aamulla klo 5 naapurin mielisairas mies meni parvekkeelle ja alkoi karjua monologia herättäen koko talon. Virtsa, uloste ja kaikki mahdolliset eritteet haisivat.
Äiti otti välimatkaa myös henkisesti, eli kotiin ei saanut palatakaan, nopea vierailu ok, mutta esimerkiksi jouluaatto ei, koska äiti olisi joutunut ostamaan ylimääräistä ruokaa. Oma tuloni oli opintotuki. Onneksi tutustuin toisella paikkakunnalla asuvaan nuoreen mieheen, muutimme yhteen ja sillä tiellä edelleen 15 vuoden avioliiton jälkeen. Äitini kanssa en valitettavasti ole enää tekemisissä, ei pelkästään se ulosheittäminen, vaan muu kohtelu. Tunsin olevani vihattu. En tiedä tänäkään päivänä miksi, olin hyvin menestyvä ja pidetty lukiolainen silloin kun äiti minut ulos heitti. Kotitöitä tein varmaan liian vähän, sen tunnustan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen kasvattanut ne kolme muutakin, eivätkä he ole koskaan olleet tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset vanhemmat ovat vastenmielisiä.
No voi helvetti. Kotonako pitäisi saada maata ilmaisessa ylläpidossa tekemättä mitään sen eteen?
Kyllä, sulla on elatusvelvollisuus toisen asteen loppuun.
Ei, ei edelleenkään ole. Lapsi voi oikeusteitse vaatia koulutusavustusta, mikäli toisen asteen koulu on kesken ja lapsi on alle 21v. Koulutusavustus ei ole lähellekään niin iso kuin esim elatusavustus ja lisäksi amista käyvän nuoren voidaan katsoa olevan kykenevä elättämään itsensä, sillä aika monella alalla on ihan mahdollista käydä myös töissä amisopiskelijana. Koulutusavustus nimittäin päättyy heti, kun nuori pystyy itse itsensä elättämään ja koulun kulut hoitamaan.
Poika?