Miten saan 18-vuotta täyttäneen lapseni muuttamaan pois?
Hän on erittäin vastenmielinen asuinkumppani, vain makaa, syö ja sotkee, ammattikoulua käy joten kuten. Hän ei suostu etsimään omaa asuntoa eikä selvitä tukiasioita. Haluan, että hän muuttaa omilleen. Kylässä voi sitten käydä.
Kommentit (160)
Ärsyttäisi jos olisi tuollainen kakara.Minulla on myös 18v. kotona lukio on vielä kesken mutta olen sanonut hänelle että sen jälkeen jos ei löydä töitä tai viitsi hakea täytyy hänen hakea joku ammatti pätevyys ja sitten opintolainaa.Kotona voi asua jos nuo tekee muuten saa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annat asua niin kauan että saa amiksen loppuun.
Sen jälkeen sinä hankit asunnon eli haet asuntoa.
Neuvot ja autat tukiasioissa.
Maksat vuokratakuun ja ekan vuokran.
Muutoin ei onnistu jos ei ole rahaa ja halua muuttaa.
Näin mä teen sillä mun toinen poika on tosi veltto. On vasta ysillä.
Ollaan tuettu täysillä mutta kun hän ei halua tehdä mitään eikä ole kiinnostunut mistään.
Itse tämän kertoi. Kuulustelen vielä kokeisiin ja opetan.
Haluaa työn missä täytyy tehdä mahdollisemman vähän.
Laskin juuri hänen pisteitä ja amiksen pisterajoja.
Ymmärrän hyvin sua.
Historiassa ja terveystiedosta sai 8 kokeista ja seiskan todistukseen. On passiivinen tunnilla.On huono homma jos ei tee mitään vaan pelaa ja kökkii huoneessaan. Mikäli oma lapsi pärjää ja tekee niin ei sellaiset ihmiset ymmärrä.
Kadulle tuollainen riesa.
Miten voit tuota paapoa ja vielä maksat takuut sun muut.
Vie kunnon nuorilta asunnon.
Jokainen tarvii asunnon ja rahaton ei voi muuttaa eli jää sitten kotiin.
Sitä äiti ei halua.
Laiskuus ei vaikuta mitenkään asunnossa asumiseen jos ei päihteitä käytä.
Ei ole mitään etuoikeutta saada asuntoa.
Rahalla asunnon saa.
Pihien ja köyhien lapset kää ilman asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-v on vielä varsin nuori ja kypsymätön. Tuntuu kauhealta, että olet häätämässä lastasi pois! Kyllä oman asunnon hankkimisessa voi ystävällisesti antaa neuvoja, mutta mielestäni tuon ikäinen voi vielä aivan hyvin asua kotona. Suurin osa itsenäistyy kuitenkin viimeistään parikymppisenä joka tapauksessa.
Mutta kun mä en jaksaisi millään enää. Oikeasti.
ApLukkoja ei saa vaihtaa yllättäen, mutta periaatteessa voisi hakea häädön.
Siis voi helvetti millasia neuvoja ja millasia vanhempia. Melkein tekisi ap:lle mieli todeta, että miten hemmetissä olet kasvattanut lapsestasi tuollaisen.
Mulla poika 18, käy ammattikoulua eikä todellakaan maksa mitään kotiin, päinvastoin saa rahaa.
Koulun jälkeen inttiin ja sitten omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, omista (18v kaksoset) olen ajatellut, että saavat lukion loppuun asua kotona ja sitten aletaan yhdessä etsimään kämppää, jollei spontaanisti muuttohaluja herää. Vähän riippuen toki opiskeluhaaveista ja paikasta myös. Mutta meillä on hyvät välit kyllä, joten ei ole ongelma, että täällä asuvat.
Mutta kysymykseesi, jos haluat lapsesi pois, eikä hän itse tee siihen aloitetta, varmasti sinun pitää olla tässä jämäkkä. Katsella vuokra-asuntoja, selvittää asumistukikuviot hänelle, rohkaista hakemaan vaikka osa-aikatyötä. Amiksessa on usein niin lyhyet päivät että hyvin ehtii vaikka kaupassa tekemään vuoroja. Se työpaikan saaminen on monelle sellainen ahaa-elämys, että oikeasti on mahdollisuuksia pärjätä omillaan. Nyt joulun alla haetaan kiire apuja vähän sinne sun tänne, hakemusta vaan sisään.
Sun lapset on lukiossa ja pärjää hyvin. Ei mitään ongelma. Osa vaan lojuu amiksessa eikä niitä kiinnosta pätkääkään.
Niin ja sillä kirjoitinkin, että pitää olla napakka ja vähän potkia alkuun. Ja työpaikka voisi olla yksi tällainen asia, joka saa skarppaamaan.
Ei sen ole pakko alkaa vielä kesken amiksen. Eikö riitä tavoitteeksi että valmistuu?
No ei kukaan mistään pakosta puhukaan. Mitä nyt itse nuoria olen vaan seuraillut, niin monia ei se koulu juurikaan motivoi. Sen sijaan työpaikka motivoi, koska siitä saa rahaa. Ja kun tekee edes jotain, kummasti alkaa löytyä intoa tehdä muutakin. Siksi sanoin tämän vaan omana ajatuksena, vinkkejähän tässä kai haluttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-v on vielä varsin nuori ja kypsymätön. Tuntuu kauhealta, että olet häätämässä lastasi pois! Kyllä oman asunnon hankkimisessa voi ystävällisesti antaa neuvoja, mutta mielestäni tuon ikäinen voi vielä aivan hyvin asua kotona. Suurin osa itsenäistyy kuitenkin viimeistään parikymppisenä joka tapauksessa.
Siis voi helvetti millasia neuvoja ja millasia vanhempia. Melkein tekisi ap:lle mieli todeta, että miten hemmetissä olet kasvattanut lapsestasi tuollaisen.
Mulla poika 18, käy ammattikoulua eikä todellakaan maksa mitään kotiin, päinvastoin saa rahaa.
Koulun jälkeen inttiin ja sitten omaan kotiin.[/
Ei ole kasvatuksesta kiinni. Myös nuoret on yksilöitä.
Toisia ei kiinnosta amiksessa opiskelu, lähinnä lojuvat siellä.
Mun kaverilla on kaksi lasta, poika on juuri tuollainen. On tullut isäänsä joka hyväksikäytti, ryyppäsi, tuhlasi, haukkui ja petti.
Kaverini olen tuntenut koulusta asti, on kiltti, harmiton ja vähän puolustuskyvytön ihminen. Varmaan siksi jäikin sellaisen miehen saaliiksi. Tytär on hiljainen ja kiltti, ihan kuin äitinsä.
Kaverini ei vaan saa poikaansa muuttamaan kotoa. Tämä ei viitsi opiskella, eikä mennä töihin, eikä tehdä kotitöitä eikä osallistua kustannuksiin.
Tälle kaverilleni on jäämässä ainoaksi vaihtoehdoksi muuttaa pienempään asuntoon, ja sanoa pojalleen että nyt on hetki etsiä oma asunto, että hän ei enää muuta mukana, eikä äitinsä enää pidä niin isoa asuntoa.
kirjoitti:
Osta lapselle oma asunto. Sitten vielä sisustat sen vimpanpäälle niin kyllähän pysyy pois kotoa. Toki käy varmaan vielä usein kotona syömässä. Itse tein näin poikani kanssa kun hän täytti 18 ja se pelasti äiti-poika suhteemme.
Miten paljo maksoi? Täällä maksavat joku millin kruunuissa, ihan yksiötkin. Siihen vastike päälle, joku 3~4 tonnia kuussa kruunuissa. Elättäminen päälle, koska ei yhteiskunta täällä enää elätä muuta kun m a muja. Tarttee suomessa asua rikasta porukkaa jos tähän kaikkeen on varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun jälkeen inttiin ja sitten omaan kotiin.
Toisia ei kiinnosta amiksessa opiskelu, lähinnä lojuvat siellä.
Niinpä. Oma tyttäreni inhosi amista ja juuri ja juuri luimi sääliykkösillä kursseja läpi. Täytettyään 18v haki lähikaupasta töitä ja pääsi hyllyttämään aluksi kolmena päivänä viikossa. Se sujuikin yllättäen oikein hyvin ja pyydettiin aina vaan enemmän töihin. Kun löytyi rytmi elämään ja tekemistä, josta sai omaa rahaa, jaksoi sitten amiksenkin sinnitellä loppuun, haki ammattikorkeaan ja pääsi. Muutti pois kotoa, kun aloitti opinnot ja hyvin pärjää nyt. Kaksi isoveljeään olivat aina paljon aktiivisempia, joten tuli kyllä yllätyksenä, että tälle kolmannelle se amis oli niin vastenmielistä pakkopullaa. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Kaikki ei asu Helsingissä. Tampereelta saa melko helpolla vuokra-asunnon vaikka nyt VTS, kaupunki tai Yh ja onhan noita.
VTS on oikein hyvä.
Ei todellakaan mitään asuntoa yksityiseltä.
Tiedän äidin joka myi asuntonsa ja antoi lapsille rahaa että muuttivat pois. Eivät olisi muuten lähteneet ollenkaan
Omankin pienen asunnon saa kerrostalosta ihan kivaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisia ei kiinnosta amiksessa opiskelu, lähinnä lojuvat siellä.Mistä tiedät mitä siellä tekee. Tavoitehan on vakmistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisia ei kiinnosta amiksessa opiskelu, lähinnä lojuvat siellä.Mistä tiedät mitä siellä tekee. Tavoitehan on vakmistua.
Uskon että tietää.
Ota yhteyttä sosiaalitoimeen. Heillä on keinot saada nuori ulos vanhempiensa kämpästä. Pojalle tukiasunto, mielenterveyspalveluita, ja muuta tukea.
Moni patalaiska teini on NIIN laiska, että mieluummin muuttaa omilleen kuin suostuu elämään tukiasunnossa hoitajien kytättävänä.
Se, että poikasi on täyttänyt 18 vuotta ei tee hänestä vielä aikuista sossun väen silmissä. Eikä poliisin silmissä. Suomen lainsäädännön mukaan "nuori rikoksentekijä" (alle 20-vuotias) saa lievennetyn tuomion rikoksista, joten 18-vuotias ei ole vielä täydessä vastuussa omista perseilyistään.
Yli 20-vuotias lapsi onkin sitten jo juridisesti aikuinen eli voit pistää kovan kovaa vastaan. Poika ei enää saa säälipisteitä ikänsä takia.
Ja tähän on sitten turha ulista "julmasta äidistä" tai "infantiili-ikäisestä äidistä". Liian lepsu äiti jää helposti teinipoikansa pompolteltavaksi. Varsinkin jos pojalla on psykopaattisia piirteitä, manipuloivaa käytöstä, väkivaltaisuutta, itsetuhoisuutta ja muuta sellaista sontaa mikä EI kuulu normaaliin nuoruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset vanhemmat ovat vastenmielisiä.
No voi helvetti. Kotonako pitäisi saada maata ilmaisessa ylläpidossa tekemättä mitään sen eteen?
Kyllä, sulla on elatusvelvollisuus toisen asteen loppuun.
Vanhemmilla EI ole elatusvelvollisuutta lapsen 18-vuotispäivän jälkeen. Tämä fakta on kirjattu Suomen lainsäädäntöön. Sopii lukea sieltä jos ette muuten usko.
Jos tuo naurettava väite "vanhemmilla elatusvelvollisuus toisen asteen loppuun" pitäisi paikkansa, niin moni vanhempi joutuisi maksamaan 25-vuotiaan lapsensa opintoja. Kun lapsi ei pääse peruskoulun jälkeen opiskelemaan haluamaansa alaa (joihinkin amistason koulutuksiin ON vaikea päästä huonolla peruskoulun todistuksella) tai lapsi ei halua hakea opiskelemaan (ei huvita hakea edes niitä helppoja paikkoja mihin pääsisi) niin sen jälkeen lorvaillaan pitkään kotona. Vasta sitten kun mutsi heittää pojan pihalle, alkaa poikaa kiinnostaa ammattikouluun hakeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset vanhemmat ovat vastenmielisiä.
No voi helvetti. Kotonako pitäisi saada maata ilmaisessa ylläpidossa tekemättä mitään sen eteen?
Kyllä, sulla on elatusvelvollisuus toisen asteen loppuun.
Vanhemmilla EI ole elatusvelvollisuutta lapsen 18-vuotispäivän jälkeen. Tämä fakta on kirjattu Suomen lainsäädäntöön. Sopii lukea sieltä jos ette muuten usko.
Jos tuo naurettava väite "vanhemmilla elatusvelvollisuus toisen asteen loppuun" pitäisi paikkansa, niin moni vanhempi joutuisi maksamaan 25-vuotiaan lapsensa opintoja. Kun lapsi ei pääse peruskoulun jälkeen opiskelemaan haluamaansa alaa (joihinkin amistason koulutuksiin ON vaikea päästä huonolla peruskoulun todistuksella) tai lapsi ei halua hakea opiskelemaan (ei huvita hakea edes niitä helppoja paikkoja mihin pääsisi) niin sen jälkeen lorvaillaan pitkään kotona. Vasta sitten kun mutsi heittää pojan pihalle, alkaa poikaa kiinnostaa ammattikouluun hakeminen.
Se on koulutusavustus, mikä sekoittaa jotkut luulemaan, että on elatusvelvollisuus. Käytännössä alle 21v toisella asteella opiskeleva voi oikeudessa hakea koulutusavustusta vanhemmiltaan. Summat ovat paljon pienempiä kuin esimerkiksi elatusmaksu. Muutamista kympistä reiluun sataseen kuussa. Ammattikoululaisille pääsääntöisesti ei makseta, koska katsotaan, että yli 18v ammattikoulussa oleva voi ensisijaisesti tehdä töitä. Lukiolaiselle määrätään paljon helpommin.
Tällaisen tuen saa väsynyt äiti toisilta äideiltä. Ja sitten mietitään, miksi naiset eivät halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen tuen saa väsynyt äiti toisilta äideiltä. Ja sitten mietitään, miksi naiset eivät halua lapsia.
Ei aloittaja mitään tukea pyytänyt. Hän nimenomaan sanoi, että ei halua enää katsella patalaiskaa poikaa kotona vaikka saisi minkälaista tukea tahansa.
Aloittaja pyysi neuvoja siihen, miten saa pojan heitettyä ulos. Poika ei omista asuntoa, ei maksa vuokraa eikä kanna edes vastuuta kotitöistä. Pitäisikö tuollaista vellihousua taputella päähän ja rukoilla Jeesukselta että poika älyäisi itsenäistyä ja häipyä pois vanhempiensa nurkista?
Mikä ihmeen pakko oli hankkia lapsia? Ja vielä useampi?
Kamalia ovat nämä ihmiset, jotka haukkuvat äitiä! Lapset osaavat ehdottomasti terrorisoida vanhempiaan ja tehdä näiden elämästä helvettiä. Itse olin sellainen, sillä erolla että halusin muuttaa pois vanhempien nurkista heti kun se oli laillisesti mahdollista, minun tapauksessani 18-vuotiaana kun opiskelupaikkaa ei ollut.
Eli sosiaalitoimisto kyllä maksaa tarvittaessa ja jos ei muuta niin asunnottomuus kyllä motivoi pistämään elämän kuosiin, tuli itsellekin kiire hoitaa asiat kuntoon kun olin yhden kesän asunnottomana. Nykyisin on asiat kunnossa, mutta tiedän että olen ollut aivan kamala ihminen asuessani äitini kanssa saman katon alla, sillä emme vain tulleet toimeen. Nyt tullaan jotenkuten kun asutaan eri kaupungeissa ja nähdään harvemmin.
Ja hävetkää kaikki jotka ovat solvanneet äitiä täällä, kaikki ei ole aina kasvatuksesta kiinni vaan mulkvistit ovat mulkvisteja
Aika tylyä tekstiä tulee aloittajalle. Ymmärrän kyllä tuon, että joku perheenjäsen käyttäytyy inhottavasti ja pilaa koko kodin ilmapiirin. Omassa tapauksessa kyseessä oli oma sisarukseni ja olisin toivonut vanhemmiltamme jonkinlaista puuttumista hänen toimintaansa. Valitettavasti vanhempieni ratkaisu oli lelliä häntä. Oli aika kurjaa, kun itse jäin täysin pimentoon, koska olin niin "helppo lapsi" ja tämä ongelmatapaus sai kaiken huomion, koska on "niin kovin herkkä". Mulkku se on, ja on ollut lapsesta asti. Edelleenkin aikuisena tämä ihminen syö kaikkien ympärillään olevien ihmisten resurssit.
Ei sen ole pakko alkaa vielä kesken amiksen. Eikö riitä tavoitteeksi että valmistuu?