Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Mun lapsuudessa 1960 luvulla kaikki oli hoikkia/laihoja. Silloin liikuttiin paljon, leikittiin ulkona, koulu ja työmatkat kävellen ja pyörällä. Pyykit pestiin käsin. Sauna lämmitettiin puilla puut pilkottiin. Ruokaa oli vähän ja yksipuolista. Herkkuja sai vain juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudessa 1960 luvulla kaikki oli hoikkia/laihoja. Silloin liikuttiin paljon, leikittiin ulkona, koulu ja työmatkat kävellen ja pyörällä. Pyykit pestiin käsin. Sauna lämmitettiin puilla puut pilkottiin. Ruokaa oli vähän ja yksipuolista. Herkkuja sai vain juhlissa.
Etkö sä kuullut? Ei ole kertomasi mahdollista, koska suomalaisilla on suomalaiset lihavuusgeenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisten on maksettava itse ylipainonsa aiheuttamat kustannukset. Työkyvyttömyys, saikutus, lääkkeet, jne. Nykyään hoikat, terveet veronmaksajat elättävät näitä.
Älä jauha pskaa.. Tiesitkö että suolistosairaudet ovat yksi räjähdysmäisesti lisääntynyt työkyvyttömyys eläkkeelle ajava kansansairaus ja suurin osa on nuoria, parhaassa työiässä olevia ihmisiä eikä ylipaino sitä aiheuta. Syytä ei vielä tiedetä mutta lihavuus se ei ole.
Voin kertoa syyn. Se on viljat ja siitä tehdyt ruuat. Ja lihavuus johtuu juuri tästä ruokavaliosta joka sisältää paljon viljaa.
Matalatulehdustila taas aiheutttaa masennus- ja muita mielenterveysongelmia.
Ja kaikki alapeukuttajat, kokeilkaa esim 3 vkoa täyskieltoa viljojen suhteen niin huomaatte.
Ja lihavat myös, huomaatte miten paino laskee jo tällä valinnalla.
Suomessa naisilla ei ole vyötäröä! (Toki poikkeuksiakin löytyy), tasapaksuja pökkelöitä ja läskit tursuu. Ihan jo siis parikymppisillä.
N44 (joka treenaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne kuin pari ylipainoista ihmistä, miten mahdollista?
Sepä se. Ihmiset ovat nykyisin niin lihavia, että monien mielestä selvästi ylipainoiset ovat "normaaleja" ja niitä joiden painoindeksi on oikeasti normaali (alle 25) pidetään laihoina.
Ja sitten meitä, jotka ollaan luonnostaan sirorakenteisia ja normipainon alarajoilla haukutaan nälkäkurjiksi, pulkannaruiksi ja anorektisiksi. Itse olen 162/48kg ja tällaista kuulee kokoajan. Olen vähän alipainoinen juu, mutta luontaisesti. Anorektinen olisin jos olisin alle 45kg ja haluaisin erityisesti olla laiha. Mulla on vaan aktiivinen elämä ja pienestä pitäen opittu tapa rakastaa terveellistä ruokaa, ja huomaan kun herkuttelen joskus, että mun keho luonnostaan tasaa sen niin, ettei ole niin nälkä pariin päivään.
Pointti kuiten oli se, että normaalipainon ylärajoilla keikkuvia pidetään hoikkina ja meitä hoikkia sitten ehdottoman anorektisina..
Tämä ei nyt koske mitenkään sinua, mutta tartuin nyt tuohon kirjoittamaasi ”mun keho luonnostaan tasaa sen”.
Ihmisten aineenvaihdunnassa on pieniä eroja. Sama määrä ruokaa pitää toisen kylläisenä, mutta toiselle jää nälkä. Se toinen joutuu siis syömään enemmän, mutta saattaa sen seurauksena sitten myös lihoa. Toinen vaihtoehto on pysytellä hoikkana olemalla loppuelämänsä nälissään.
"Jep. Ja tässä 45 vuoden kieppeilla viimeistään rupeaa vyötäröllä näkymään ne parhaillaan vuosikymmenien ajan kumotut "satunnaiset" viinilasilliset ym. Alkoholi kerryttää keskivartaloläskiä. Olen salaa vähän vahingoniloinen, kun mammat päivittelevät möhömahojaan... Heille on turha sanoa viinan lipityksestä, koska eivät ota sitä kuuleviin korviinsa."
TOTTA! Ja alkoholin käytön lopettaminen esim kokonaan vaikkapa 6kk ajaksi on erittäin hyvä laihdutuskeino nuoremmillekin. Tein niin parikymppisenä ja laihduin normaalipainon sisällä 3kg. Nimenomaan kilot lähtivät keskivartalolta. Etanoli on siitä veijari, että se vaikuttaa hormonitoimintaan (haitallisesti), laskemalla estrogeenitasoja naisella ja testosteroneja miehellä. Nukkuminenkin parani ja koin lähes tulkoon uudesti syntymisen tunteen.. Sivuhuomiona, etten ollut edes se kostein juhlija, vaan saatoin juoda kohtuu vähän verrattuna moneen muuhun, eli kenen kahansa alkoholinkäytön vähentäminen todennäköisesti tukee painonhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa naisilla ei ole vyötäröä! (Toki poikkeuksiakin löytyy), tasapaksuja pökkelöitä ja läskit tursuu. Ihan jo siis parikymppisillä.
N44 (joka treenaa)
Olet oikeassa. Aiemmin keskustelussa joku väitti, että "ennen vanhaan" kun pieni vyötärö oli 60cm niin se on ihan utopistisen pieni vyötärönmitta ja vertasi sitä johonkin säären ympärysmittaan.
Oma vyötäröni on aina ollut 63-66cm ja minusta tuo 60cm on pienen ja siron naisen vyötärö, etenkin ennen vanhaan jos korsetteja käytettiin.
Mutta huomaa miten vääristyneet käsitykset alkaa jo olemaan vyötäröistä, kun lihavuus vääristää käsityksen ihmiskehosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne kuin pari ylipainoista ihmistä, miten mahdollista?
Sepä se. Ihmiset ovat nykyisin niin lihavia, että monien mielestä selvästi ylipainoiset ovat "normaaleja" ja niitä joiden painoindeksi on oikeasti normaali (alle 25) pidetään laihoina.
Ja sitten meitä, jotka ollaan luonnostaan sirorakenteisia ja normipainon alarajoilla haukutaan nälkäkurjiksi, pulkannaruiksi ja anorektisiksi. Itse olen 162/48kg ja tällaista kuulee kokoajan. Olen vähän alipainoinen juu, mutta luontaisesti. Anorektinen olisin jos olisin alle 45kg ja haluaisin erityisesti olla laiha. Mulla on vaan aktiivinen elämä ja pienestä pitäen opittu tapa rakastaa terveellistä ruokaa, ja huomaan kun herkuttelen joskus, että mun keho luonnostaan tasaa sen niin, ettei ole niin nälkä pariin päivään.
Pointti kuiten oli se, että normaalipainon ylärajoilla keikkuvia pidetään hoikkina ja meitä hoikkia sitten ehdottoman anorektisina..Tämä ei nyt koske mitenkään sinua, mutta tartuin nyt tuohon kirjoittamaasi ”mun keho luonnostaan tasaa sen”.
Ihmisten aineenvaihdunnassa on pieniä eroja. Sama määrä ruokaa pitää toisen kylläisenä, mutta toiselle jää nälkä. Se toinen joutuu siis syömään enemmän, mutta saattaa sen seurauksena sitten myös lihoa. Toinen vaihtoehto on pysytellä hoikkana olemalla loppuelämänsä nälissään.
Tällaiset on ihan höpö höpö -juttuja. Aineenvaihdunnoissa ON pieniä eroja, riippuen ihmisen koosta ja kehonkoostumuksesta. Mutta ne erot ovat _pieniä_, eivät sellaisia, että voidaan sanoa toisen joutuvan olevan nälässä loppuelämän. Tällaiset kärjistykset asioista ovat juurikin HAES-mafian pahinta syöpää, mitä suoltavat.
"Et voi mitenkään laihtua ja olla hoikka, joudut näkemään nälkää loppuelämäsi. Kehosi HALUAA olla lihava."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä kuullut? Ei ole kertomasi mahdollista, koska suomalaisilla on suomalaiset lihavuusgeenit.
Lukekaa epigenetiikasta. Hiljaa olevat lihavuusgeenit voivat aktivoitua tietynlaisissa olosuhteissa.
Ongelma voi juontaa juurensa myös sukupolvien takaa. Esim. esivanhempien kokema nälänhätä, stressi jne. vaikuttavat geenien ilmenemiseen.
Eli et ole välttämättä sitä, mitä syöt. Olet, mitä mummosi söi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa epigenetiikasta. Hiljaa olevat lihavuusgeenit voivat aktivoitua tietynlaisissa olosuhteissa.
Ongelma voi juontaa juurensa myös sukupolvien takaa. Esim. esivanhempien kokema nälänhätä, stressi jne. vaikuttavat geenien ilmenemiseen.
Eli et ole välttämättä sitä, mitä syöt. Olet, mitä mummosi söi.
No mummoni söi huomattavasti vähemmän kuin nykyajan 70% ihmisistä, sillä mummoni oli hoikka.
Paheiden summa on vakio. Joidenkin salainen pahe on syöminen, joidenkin nettiprovoilu. Kumpikin on aika säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä tarkalleen ottaen ne suomalaisten lihavuusgeenit oli lomalla vielä n. 20v sitten? Ja vasta viime aikoina ovat palanneet suomalaisten kehoihin?
Ei missään. Jos sinä kävelit 20v sitten laput silmillä, ei se tarkoittanut, että kaikki muutkin olivat sokeita.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin lasten kanssa tänään syömässä sushipaikassa, jossa saa buffetista ottaa mitä tahtoo. Viereen parkkeerasi kaksi erittäin isoa naista. Ottivat lautasen kukkuralleen, niin paljon kuin mahtuu, isompi naissiat laittoi varmaan 30 sushipalaa lautaselleen ja otti niitä kaksi kerralla suuhun. Lapseni katsoivat silmät suurina. Onneksi eivät sanoneet sanaakaan silloin mutta kotimatkalla kummastelivat sitä miten nämä naiset rohmusivat ruokaa ja miten he olivat niin suurikokoisia. Yritin selittää nätisti että kaikki ovat erilaisia. Mutta minua kyllä kuvotti katsoa sitä mässytystä, toki heillä saattoi olla ruokahalua lisäävä lääkitys mutta silti.
Buffetista sai ottaa mitä tahtoo, mutta jätit kertomatta, että se olet sinä, joka määrittelee, mitä kukin tahtoo.
Sibun pitäisi myös opettaa lapsillesi, että vaikka ei sano mitään, niin silmät suurina tuijottaminen on silti ruma tapa.
Ruokateollisuus on se isoin syyllinen tähän epidemiaan. Lähes kaikki einesruoat, murot, leivät ja proteiinirahkat yms. sisältävät terveydelle erittäin haitallisia lisäaineita ja myrkkyjä, jotka eivät vaan yksinkertaisesti ihmiskehoon kuulu. Onko ihme, että diabetes, syövät ja ylipaino lisäntyy, jos ihmiset lappaavat keinoruokaa naamansa?
Sitten onkin nämä valtavat karkki-, sipsi-, ja jäätelöhyllyt. Jatkuvat uutuusmaut ja ihmiset menevät näistä aivan sekaisin. Kyllä olisi myös monien korvien välissä niin paljon korjattavaa, jos on pakko haksahtaa kaikkeen hypetykseen. Nykyajan länsimaalainen elämäntyyli sairastuttaa, passivoittaa ja tästä hyötyy vain elintarviketeollisuus sekä eliitti.
Espanjassa asueassani oli valta shokki (positiivisessa mielessä), kun kaupoissa ei ollut kymmenien metrien irtokarkkilaareja, valtavaa sipsihyllyä tai altaita täynnä jäätelöä. Ihmiset olivat hyvinvoivan näköisiä.
Suomessa - ja ympäri maailman- olisi hyvä keskittyä ruokateollisuuden valheisiin, pistää valheille ja myrkyille loppu, panostaa makuihin ja ennen kaikkea laatuun. Mutta ei valitettavasti tule tapahtumaan. Tässäkin asiassa raha määrää.
Vierailija kirjoitti:
Ruokateollisuus on se isoin syyllinen tähän epidemiaan. Lähes kaikki einesruoat, murot, leivät ja proteiinirahkat yms. sisältävät terveydelle erittäin haitallisia lisäaineita ja myrkkyjä, jotka eivät vaan yksinkertaisesti ihmiskehoon kuulu. Onko ihme, että diabetes, syövät ja ylipaino lisäntyy, jos ihmiset lappaavat keinoruokaa naamansa?
Sitten onkin nämä valtavat karkki-, sipsi-, ja jäätelöhyllyt. Jatkuvat uutuusmaut ja ihmiset menevät näistä aivan sekaisin. Kyllä olisi myös monien korvien välissä niin paljon korjattavaa, jos on pakko haksahtaa kaikkeen hypetykseen. Nykyajan länsimaalainen elämäntyyli sairastuttaa, passivoittaa ja tästä hyötyy vain elintarviketeollisuus sekä eliitti.
Espanjassa asueassani oli valta shokki (positiivisessa mielessä), kun kaupoissa ei ollut kymmenien metrien irtokarkkilaareja, valtavaa sipsihyllyä tai altaita täynnä jäätelöä. Ihmiset olivat hyvinvoivan näköisiä.
Suomessa - ja ympäri maailman- olisi hyvä keskittyä ruokateollisuuden valheisiin, pistää valheille ja myrkyille loppu, panostaa makuihin ja ennen kaikkea laatuun. Mutta ei valitettavasti tule tapahtumaan. Tässäkin asiassa raha määrää.
Täällä Suomessa taas pohditaan, onko terveellistä syödä espanjalaisia, ties millä tuholaismyrkkyaineilla kyllästettyjä tomaatteja.
Valinta on edelleen sinun mitä kärryysi nostat ja kotiisi kannat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44 (joka treenaa)
Olet oikeassa. Aiemmin keskustelussa joku väitti, että "ennen vanhaan" kun pieni vyötärö oli 60cm niin se on ihan utopistisen pieni vyötärönmitta ja vertasi sitä johonkin säären ympärysmittaan.
Oma vyötäröni on aina ollut 63-66cm ja minusta tuo 60cm on pienen ja siron naisen vyötärö, etenkin ennen vanhaan jos korsetteja käytettiin.
Mutta huomaa miten vääristyneet käsitykset alkaa jo olemaan vyötäröistä, kun lihavuus vääristää käsityksen ihmiskehosta.
60cm on todella pieni vyötärönympärys yli 160cm naisille, väittäisin kyllä että jopa aika mahdoton pohjoismaisella geeniperimällä. Minulla on 66cm ja silti mielestäni tosi pieni (suhteessa lantioon 102cm ja rinnan ympärykseen 98cm). Tätä pienempää ei oikeastaan edes kannata olla, sillä istuvien vaatteiden ja erityisesti mekkojen löytäminen on lähes mahdotonta.
Miksi pitää olla mahdollisimman pieni ja hoikka? Muutama kilo sinne tänne, kunhan nyt suurinpiirtein pysyy normaalipainon sisällä. Yleensä ihmisellä on joku luonnollinen kilomäärä, missä on helppo pysyä ja joka vielä on kuitenkin terveyden kannalta ihan hyvä. Sitä voi ihan hyvin noudattaa, jos ei halua tarkkailla jatkuvasti syömisiään.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kummempaa on että minä en normaalipainoisena ja lihaksikkaana miehenä löydä itselleni naista.
Puppelipojalta kuulostat. Muiden ulkonän vatvominen on suhteellisen ämmämäistä. Sitä ei tee edes naisista kuin se kaikkein ärsyttävin pohjallinen.
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko käydä lenkillä kun alkoi tuo lihavien harhaisuus ja itsensä puolustelu ja vastuun välttely etomaan niin paljon.
Tuli hyvä olo. Ei näkynyt tänäänkään lenkkipolulla yhtäkään ylipainoista, kaikki hoikkia. Mutta ulkona sataa. Ehkä lihavat eivät uskaltaudu sinne, ovathan tehty sokerista, etteivät vaan sula.
Toivottavasti kohta tulee hoikkia suojaavat lait, olemmehan jo vähemmistö tässä maassa ja kammottavan laihuusvihan ja syrjinnän kohteena.
Täällä ainakin näkyi ylipainoisiakin juoksulenkillä vaikka sataa. Hyvä, että koittavat pitää hekin itsestään huolta edes tällä tavalla.
Siis missä tarkalleen ottaen ne suomalaisten lihavuusgeenit oli lomalla vielä n. 20v sitten? Ja vasta viime aikoina ovat palanneet suomalaisten kehoihin?