Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!

Vierailija
07.11.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11056365

Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.

Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!

Kommentit (986)

Vierailija
601/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin lasten kanssa tänään syömässä sushipaikassa, jossa saa buffetista ottaa mitä tahtoo. Viereen parkkeerasi kaksi erittäin isoa naista. Ottivat lautasen kukkuralleen, niin paljon kuin mahtuu, isompi naissiat laittoi varmaan 30 sushipalaa lautaselleen ja otti niitä kaksi kerralla suuhun. Lapseni katsoivat silmät suurina. Onneksi eivät sanoneet sanaakaan silloin mutta kotimatkalla kummastelivat sitä miten nämä naiset rohmusivat ruokaa ja miten he olivat niin suurikokoisia. Yritin selittää nätisti että kaikki ovat erilaisia. Mutta minua kyllä kuvotti katsoa sitä mässytystä, toki heillä saattoi olla ruokahalua lisäävä lääkitys mutta silti. 

Vierailija
602/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin lasten kanssa tänään syömässä sushipaikassa, jossa saa buffetista ottaa mitä tahtoo. Viereen parkkeerasi kaksi erittäin isoa naista. Ottivat lautasen kukkuralleen, niin paljon kuin mahtuu, isompi naissiat laittoi varmaan 30 sushipalaa lautaselleen ja otti niitä kaksi kerralla suuhun. Lapseni katsoivat silmät suurina. Onneksi eivät sanoneet sanaakaan silloin mutta kotimatkalla kummastelivat sitä miten nämä naiset rohmusivat ruokaa ja miten he olivat niin suurikokoisia. Yritin selittää nätisti että kaikki ovat erilaisia. Mutta minua kyllä kuvotti katsoa sitä mässytystä, toki heillä saattoi olla ruokahalua lisäävä lääkitys mutta silti. 

Jooh, 70%:lla suomalaisista on ruokahalua lisäävä lääkitys ja geenit vissiin sitten..Hassu kun ei 20v sitten ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisten on maksettava itse ylipainonsa aiheuttamat kustannukset. Työkyvyttömyys, saikutus, lääkkeet, jne. Nykyään hoikat, terveet veronmaksajat elättävät näitä.

Älä jauha pskaa.. Tiesitkö että suolistosairaudet ovat yksi räjähdysmäisesti lisääntynyt työkyvyttömyys eläkkeelle ajava kansansairaus ja suurin osa on nuoria, parhaassa työiässä olevia ihmisiä eikä ylipaino sitä aiheuta. Syytä ei vielä tiedetä mutta lihavuus se ei ole.

Vai ei suolistosairaudet ja lihavuus liity toisiinsa. Oliskohan ylensyönti ja p*skan syönti syynä molempiin.

Vierailija
604/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisten on maksettava itse ylipainonsa aiheuttamat kustannukset. Työkyvyttömyys, saikutus, lääkkeet, jne. Nykyään hoikat, terveet veronmaksajat elättävät näitä.

Älä jauha pskaa.. Tiesitkö että suolistosairaudet ovat yksi räjähdysmäisesti lisääntynyt työkyvyttömyys eläkkeelle ajava kansansairaus ja suurin osa on nuoria, parhaassa työiässä olevia ihmisiä eikä ylipaino sitä aiheuta. Syytä ei vielä tiedetä mutta lihavuus se ei ole.

Mitä jauhat suolistosairauksista. Lihavuus on liitetty suunnilleen jokaiseen vaikeaan elintasosairauteen. LIHAVUUS on vakavin kansansairaus tässä maassa.

Eihän ole. Lihavuus ei ole aiheuttanut yhtään työkyvyttömyyseläkettä. Eniten aiheuttaa mielenterveysongelmat, joista selvästi vaikutat kärsivän. Olen pahoillani.

- Eri

Vierailija
605/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään kävi just taas yksi tyypillinen läskiperhe asiakkaina. Isukki ja teini-ikäinen poika olivat kuin syöttöpossuja ja kulkivat naamat kiinni älypuhelimissa. Isipappa suunnisti saman tien liikkeessä olevalle tuolille ja läsäytti läskinsä siihen. Pullero äiti huohotti hengästyneenä ylikasvaneet kulmakarvat ja leuasta töröttävät partakarvat väpättäen ja etsi pojalle vaatteita. Marmatti ja päivitteli sympatiaa hakien, kun kaupoissa ei ole sopivia vaatteita, kun 168 cm eikä 170 cm -kokoiset vaatteet eivät mahdu vyötäröstä pojan päälle. Ihan pikkuisen vaan teki mieli sanoa, että MIKSIKÖHÄN?!?!!?!? Olisko mitään pudottaa vähän painoa?? Eikä vaan pojan vaan koko köörin? Voi jumalauta.

Tässä minua järkyttää se, että lapsi, jolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin seurata vanhempiensa ohjeistusta ja kasvatusta lihotetaan jo pienestä asti! Jos teini-iässä on huomattavan lihava, on se tilastollisesti todennäköisimmin alkanut kertyä jo lapsuudessa. Peräänkuulutan vanhempien vastuuta pitää oma lapsensa TERVEENÄ kaikin keinoin. Lapsuuden ylipaino johtaa monenlaisiin ikäviin riskitekijöihin, joista ennenaikainen kuolema nyt tuntuisi olevan se, minkä luulisi vanhempia kiinnostavan, lisäksi toki varhaisaikuisuuden diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, HPA- järjestelmän häiriöt (kortisolihäiriöt altistavat niin fysiologisille kuin psykologisillekin ongelmille) jne. ovat niitä riskejä joita LIHOTETTU lapsi joutuu kokemaan. Lapsella kun ei ole valinnanvaraa, lapsi oppii ympäristöstään. Mielestäni se, ettei huolehdi lapsensa terveydestä on heitteillejättöä! Ovatko nämä aikuiset sitten niin sokaistuneet sille, kun ovat itse lihavia? Ennaltaehkäisy on paras tapa torjua tätä epidemiaa, ja ehdottomasti lapsuudessa terveellisen elämän opettaminen on hyvä alku ja ehdottomasti vanhemman vastuu. Aikuisena on todella vaikea lähteä korjaamaan jo lapsuudessa vinoutunutta suhdetta ruokaan/liikuntaan ja tämä voi sitten epigeneettisesti periytyä yhä uusille sukupolville. Vanhemmat herätys! Muuten koin, että viestisi sävy oli solvaava ja olet aika vihainen - mutta vääristä syistä.

N27

Vierailija
606/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tai ainakin yhteen tuoreeseen  lihavuusvertailuun ruotsalaiset ilmoittivat itse oman painonsa, suomalaiset mitattiin, joten ei nuo ehkä niin todellisia eroja ole. Kuinka moni tunnustaa painoa kysyttäessä ehkä ilmoittavansa jonkun vanhan painonsa (miehet on useim punnittu armeijassa) tai ainakin vähän kaunistelevansa?

Vierailija
607/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään kävi just taas yksi tyypillinen läskiperhe asiakkaina. Isukki ja teini-ikäinen poika olivat kuin syöttöpossuja ja kulkivat naamat kiinni älypuhelimissa. Isipappa suunnisti saman tien liikkeessä olevalle tuolille ja läsäytti läskinsä siihen. Pullero äiti huohotti hengästyneenä ylikasvaneet kulmakarvat ja leuasta töröttävät partakarvat väpättäen ja etsi pojalle vaatteita. Marmatti ja päivitteli sympatiaa hakien, kun kaupoissa ei ole sopivia vaatteita, kun 168 cm eikä 170 cm -kokoiset vaatteet eivät mahdu vyötäröstä pojan päälle. Ihan pikkuisen vaan teki mieli sanoa, että MIKSIKÖHÄN?!?!!?!? Olisko mitään pudottaa vähän painoa?? Eikä vaan pojan vaan koko köörin? Voi jumalauta.

Tässä minua järkyttää se, että lapsi, jolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin seurata vanhempiensa ohjeistusta ja kasvatusta lihotetaan jo pienestä asti! Jos teini-iässä on huomattavan lihava, on se tilastollisesti todennäköisimmin alkanut kertyä jo lapsuudessa. Peräänkuulutan vanhempien vastuuta pitää oma lapsensa TERVEENÄ kaikin keinoin. Lapsuuden ylipaino johtaa monenlaisiin ikäviin riskitekijöihin, joista ennenaikainen kuolema nyt tuntuisi olevan se, minkä luulisi vanhempia kiinnostavan, lisäksi toki varhaisaikuisuuden diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, HPA- järjestelmän häiriöt (kortisolihäiriöt altistavat niin fysiologisille kuin psykologisillekin ongelmille) jne. ovat niitä riskejä joita LIHOTETTU lapsi joutuu kokemaan. Lapsella kun ei ole valinnanvaraa, lapsi oppii ympäristöstään. Mielestäni se, ettei huolehdi lapsensa terveydestä on heitteillejättöä! Ovatko nämä aikuiset sitten niin sokaistuneet sille, kun ovat itse lihavia? Ennaltaehkäisy on paras tapa torjua tätä epidemiaa, ja ehdottomasti lapsuudessa terveellisen elämän opettaminen on hyvä alku ja ehdottomasti vanhemman vastuu. Aikuisena on todella vaikea lähteä korjaamaan jo lapsuudessa vinoutunutta suhdetta ruokaan/liikuntaan ja tämä voi sitten epigeneettisesti periytyä yhä uusille sukupolville. Vanhemmat herätys! Muuten koin, että viestisi sävy oli solvaava ja olet aika vihainen - mutta vääristä syistä.

N27

Täsmälleen samaa mietin myös hiljaa mielessäni palvelutilanteen aikana. Tästä lasten läskistämisestä peilaa niin vahvasti vanhempien välinpitämättömyys jälkikasvuaan kohtaan, että pahaa tekee. Olen superkiitollinen omasta - ehkä nykypäivään verrattuna ankeastakin - "Kekkoslovakia-lapsuudestani", kun kaapissa ei ollut limpparia eikä sipsejä eikä pöydässä pullaa, karkkia eikä jäätelöä edes viikoittain. Puuroilla, peruna & kastike -sössöllä sekä ruisleivällä mentiin ensimmäiset lähes parikymmentä vuotta ja kroppa sai terveellisemmät eväät ikään kuin vahingossa. Nälkää ei tarvinnut silti koskaan nähdä.

Vierailija
608/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vihamielisyys mitä sinäkin tunnut harrastavan tuskin auttaa ketään laihtumaan tai tekee yhdenkään ylipainoisen elämää paremmaksi. Mikähän siinäkin on että kuvitellaan että "kun lyön tuota läskiä kuin vierasta sikaa niin siitä se sitten laihtuu ja muuttuu paremmaksi ihmiseksi.."? Tuollainen vihamielisyys on ihan yhtä vaarallista esimerkiksi sydämen terveydelle kuin läskikin. Sinä voisit esimerkiksi kysyä itseltäsi miksi olet niin vihainen ja mennä vaikka jonnekin vihan hallinta kurssille tai jonkun ammattilaisen puheille pohtimaan ihmisvihaasi.

Nämä lylleröt eivät tiedä minun läskivihastani mitään. Palvelin heitä ihan yhtä ystävällisesti kuin muitakin asiakkaita. En usko, että päähän taputtelemalla yksikään lihava laihtuu yhtään sen hanakammin. Olen vain kyllästynyt kuuntelemaan ja pahimmassa tapauksessa myötäilemään tätä voivottelua, että voi voi kun on tätä ylipainoa ja voi voi kun ei löydy vaatteita, kun on enemmän kuin itsestään selvää, että vika on henkilöiden itsensä elintavoissa ja ennen kaikkea heillä olisi mahdollista yrittää tehdä itse jotain asian korjaamiseksi.

Jaan vielä kokemuksen edelliseltä työpaikaltani, missä eräälle läskille oli räätälöity kiilat 4XL-kokoiseen työasuun, koska sekään ei normaalimittaisena enää mahtunut päälle. Ja tämä henkilö oli pariin kertaan jopa hyvin kiukkuinen, kun ei ole saatavilla SOPIVIA työvaatteita. Että näin.

Joo eivät välttämättä tiedäkään vihamielisistä ajatuksistasi. Itseäsihän sinä vaan myrkytät kun haudot sisäistä vihaasi. Saat vaan itse tuolla menolla jonkun sairauden. Miksi ihmeessä otat niin raskaasti jonkun elopainon?! Minua ei vois enää pil.. nkarvan vertaa kiinnostaa tai häiritä jonkun paino tms. tai sanotaan että on jo sen verran kilometrejä takana ja olen oppinut pitämään huolta itsestäni ettei minua hetkauta tai häiritse toisten asiat esim ulkonäkö ym. Se on suhteellisen vapauttavaa kun sen oppii. Suosittelen.

Me kaikki maksamme tukevoituvan ja yhä huonokuntoisemman kansan terveyskuluja kukkaroistamme. Muiden muassa siksi. Haittaisi ehkä vähemmän, jos ei tarvitsisi olla päivittäin tekemisissä näiden löllökansalaisten kanssa, mutta asiakaspalvelutyössä sitä ei voi välttää. Joudun valitettavasti työssäni ajoittain jopa koskemaan ja mittailemaan (konkreettisesti) näitä lylleröasiakkaita ja se rehellisesti sanottuna iljettää. Työssäni huomaan senkin päivittäin kuinka epärealistinen käsitys lihavilla ihmisillä on omasta koostaan. He pitävät itseään paljon pienempänä kuin mitä ovat. Luojan kiitos on talvi ja löysät lihat sentään verhotaan paksujen vaatteiden alle. Se helpottaa hiukan.

Vierailija
609/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat eivät näe lapsensa lihavuutta ja terveydenhoidosta tulleista kommenteista suututaan hirveästi.

Jos itsellä ei ole ruokailu hallinnassa, niin hyvistä päätöksistä (meille ei osteta ikinä karkkia) huolimatta monesti kuitenkin annetaan periksi jossain vaiheessa. Kai siinä tavallaan haluaa olla lapselle mieliksi ja ei ole helppoa kieltää toista syömästä herkkuja, jos itsekin syö.

Olen nähnyt kun liikalihavassa perheessä huudetaan ja komennetaan syömään ruoka (liian iso annos on mätetty jo alkuaan lautaselle) ja luvataan sitten palkkioksi karkkia ja pullaa.

Monesti ei todella ymmärretä, että kasvavakaan pikkulapsi ei tarvitse aikuisen annosta ruokaa.

Vierailija
610/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sovita nyt niin että kaikkia ylipainoisia saisi pilkata ja jopa läpsiä ihan laillisesti. 

He pilaavat kaiken. Maiseman. Julkisen ympäristön. Virastot. Kaupat. Oman yksityisen elämäsi oman kotisi  seinien sisällä. 

Se , että nyt  juuri tällä hetkellä on lihavia ihmisiä, emme voi mitään. Emme voi lohduttautua edes sillä että joku noista ihmishirviöistä laihduttaisi.  

Ehdotan nyt seuraavaa: Mielenosoitus läskejä vastaan.

Eiväthän he edes ymmärrä hävetä! Läskit saattavat kulkea ihan yleisillä paikoilla ihan silleen että tässä mä kävelen (vyöryn).

MIssä kokoonnuttaisi? Otetaanko mukaan soihtuja, lakanoita tms. Voidaan tuoda vaakoja mukaan, ettei kukaan ylipainoinen vastavallankumouksellinen pujahda joukkoon.

Alas Läskit, vihaamme teitä!

Vierailija
611/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sovita nyt niin että kaikkia ylipainoisia saisi pilkata ja jopa läpsiä ihan laillisesti. 

He pilaavat kaiken. Maiseman. Julkisen ympäristön. Virastot. Kaupat. Oman yksityisen elämäsi oman kotisi  seinien sisällä. 

Se , että nyt  juuri tällä hetkellä on lihavia ihmisiä, emme voi mitään. Emme voi lohduttautua edes sillä että joku noista ihmishirviöistä laihduttaisi.  

Eiväthän he edes ymmärrä hävetä! Läskit saattavat kulkea ihan yleisillä paikoilla ihan silleen että tässä mä kävelen (vyöryn).

MIssä kokoonnuttaisi? Otetaanko mukaan soihtuja, lakanoita tms. Voidaan tuoda vaakoja mukaan, ettei kukaan ylipainoinen vastavallankumouksellinen pujahda joukkoon.

Viimeinkin mentiin asiaan. Ei tyhjää lässytystä.  

Vierailija
612/986 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ylipainoisia pitäisi läpsiä? Muuten tuen kyllä ajatusta, että lihavuus pitäisi saada sosiaalisesti "ei-hyväksytymmäksi" vähän kuten tupakan suhteen olemme jo edistyneet. Savuttomuus on edennyt hienosti, miksei siis lihavuuttakin voitaisi yrittää kitkeä pikkuhiljaa. Läpsiminen on silti liioittelua.

Vierailija
613/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 vuotias, pituutta minulla on 169 cm ja itsellä on paras olo 63-65 kiloisena eikä tässä kilomäärässä syömisiä tarvitse erityisesti tarkkailla. Pyrkii käymään päivittäin rivakan tunnin tai jopa puolentoista kävelylenkin. Jonkun mielestä sitä on jo kauhea läski.

Nuorena olin välillä 56-57 kg.

Joo olihan sitä solakka ja vaatteet näytti hyvältä päällä mm. kylkiluut näkyi kun nosti kädet ylös mutta se solakan arki oli sitten yhtä ahmimista, oksentamista ja syömisten vatvomista.

Vierailija
614/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006089686.html

Ylipainon lisääntymisen kanssa on myös se ongelma, että ihmiset sokeutuvat painolleen. Ylipainon tunnistaminen ei kuulu nykyään tavallisen ihmisen osaamisalueeseen. Vanhemmat ovat myös taipuvaisia näkemään lapsensa positiivisessa valossa.

Uskon todellakin, ettei suurin osa lievästi ylipainoisista edes välttämättä pidä itseään ylipainoisena. Lihavuus on ns. uusi normaali. Kun kadulla kulkee samannäköisiä ihmisiä, nii  helposti alkaa ajatella, että tämä on sitä normaalia. Ja koska suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, on siitä tullut normaalia, vaikkei se olekaan tervettä.

Kun katselee kadulla nuorisoa, niin he ovat valtavan kokoisia verrattuna nuoriin vaikkapa 70-luvulla. Nuorilla naisilla (ja ihme kyllä myös miehillä) on jättikokoiset takapuolet. Sopii tietysti tähän nykyajan venyvään farkkumuotiin ja kardashianeihin. Housunkaulukset vedetty kainaloihin. Uskon, että kehitys liittyy myös prosessoidun ruoan yleistymiseen ja hygieniaan. Suolistosairauksien yleistyminen samaan aikaan kertoo jotain siitä, että nämä muutokset ovat yhteydessä toisiinsa. Ihmisiltä puuttuu puskuri, joka estää heitä lihomasta.

Normaalipainoisuus vaatii nykyään todella sitä, että keskittyy oman terveytensä ajatteluun. Ns. "läpipaskot" ikilaihat ovat nykyään harvinaisuus. Ruokaa on joka puolella, ja harva pystyy ohittamaan mielitekoja. Ruoasta on tullut myös mielihyvän lähde ja syömisestä tunteiden säätelykeino. Kyllä ylipainolla on vahva kytkös myös mielenterveyteen. Ja lihavuus toisaalta lisää masennusta.

Vierailija
615/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jauhat suolistosairauksista. Lihavuus on liitetty suunnilleen jokaiseen vaikeaan elintasosairauteen. LIHAVUUS on vakavin kansansairaus tässä maassa.

Eihän ole. Lihavuus ei ole aiheuttanut yhtään työkyvyttömyyseläkettä. Eniten aiheuttaa mielenterveysongelmat, joista selvästi vaikutat kärsivän. Olen pahoillani.

- Eri

Ketkä imbesillit täällä yläpeukuttavat tällaisia kommentteja? Tosissani kysyn. Parempi tuoda tänne tilasto siitä, miten lihavuus ei ole aiheuttanut YHTÄKÄÄN työkyvyttömyyttä.

Lihavuusongelma Suomessa on aivan SAIRAALLA tasolla ja pahenemaan päin pelkästään, kun katsoo miten HULLUJA lihavuussymppaajia täälläkin jengi on.

Sitten vielä ainoita täysjärkisiä täällä vttuilevat olevan mielenterveysongelmaisia, ikään kuin mt-ongelmat olisivatkin yhtä äkkiä soveliaita pilkan kohteita.

Vierailija
616/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mistä olet keksinyt, että liikuntaa ja lihasmassaa vähentämällä tulee terveemmäksi? Lihas painaa, ja lihas on erittäin hyödyllistä kudosta ihmisen terveyden ja toimintakyvyn kannalta."

Perusliikunnalla tuleva lihasmassa onkin, mutta sellainen erillinen massankasvatus on turhaa. 

Tahtoo se perusliikunnalla eli ilman vastusharjoittelua tullut lihasmassa kadota 60 ikävuoden jälkeen.

Vierailija
617/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitäkään, mitä haittaa on muutaman kilon ylipainosta, ei siis semmoisesta kymmenien? Lisääkö se muka merkittävästi sairauksien riskiä, jos vyötärön ympäryskin on vielä alle sen riskirajan? Itsellä normaalein paino lienee se muutaman kilon ylipainon puolella, ja vaikka laihtuisin, palaan lopulta aina siihen, eikä se siitä juuri nouse tai laske. En vain tiedä, mikä ongelma siinä on.

Vierailija
618/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta näissä tutkimuksissa unohdetaan yleensä ns. geneettiset tekijät. Jos laitetaan vierekkäin keskivertoruotsalainen ja keskivertosuomalainen, niin he ovat ulkomuodoltaan aivan erimallisia. Ruotsalaisten vartalonrakenne on enemmän laiha ja ns. yleiseurooppalaien, suomalaisella raskasrakenteinen/pönäkkä.

Tuollaiseen pönäkkään rakenteeseen kuuluu ilmeisesti myös se, että rasvasoluja on tasaisesti eri puolilla vartaloa. Ja se on otollinen rasvakudoksen kertymiselle. Esim. suomessa näkee paljon ihmisiä, jotka ovat isokokoisia, mutta rasvakudos on jakautunut tasaisesti ympäri kroppaa.  Tämäntyyppisillä ihmisillä on usein myös pyöreät kasvot, pullea poskien alueen luusto, pieni leuka, raskasrakenteinen kroppa. Epäilen, ettei osa eurooppalaisista edes pysty lihomaan samalla tavalla kuin suomalaiset, ns. tasaisesti. Tätä mallia näkee erityisesti Itä-Suomessa, Koillismaalla ja Lapissa. Näistä ns. "luonnostaan lihavista" ei juurikaan puhuta, vaan kaikki pistetään aina ihmisen syömisen piikkiin.

Kyllä siis elintavoilla on vahva merkitys, mutta geenit varmasti myös vaikuttavat maakohtaisiin eroihin. Jokainen varmasti tuntee jonkun tikkulaihan/hoikan ihmisen. Heillä on yleensä täysin erilainen rakenne vartalossaan. Tuskin he edes pystyvät lihomaan samalla tavalla kuin nämä "perussuomalaisen" oloiset.

Vierailija
619/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitäkään, mitä haittaa on muutaman kilon ylipainosta, ei siis semmoisesta kymmenien? Lisääkö se muka merkittävästi sairauksien riskiä, jos vyötärön ympäryskin on vielä alle sen riskirajan? Itsellä normaalein paino lienee se muutaman kilon ylipainon puolella, ja vaikka laihtuisin, palaan lopulta aina siihen, eikä se siitä juuri nouse tai laske. En vain tiedä, mikä ongelma siinä on.

Lisää.

"

Normaalipainoiset ovat lihavia ja ylipainoisia huomattavasti pienemmässä vaarassa sairastua erilaisiin kansantauteihin, selviää THL:n tuoreesta tutkimuksesta. Normaalipainoiset aikuiset sairastuivat 10 vuoden seurannassa kakkostyypin diabetekseen, sepelvaltimotautiin, astmaan, polvi- tai lonkkanivelrikkoon, kihtiin tai sappikivitautiin huomattavasti harvemmin kuin henkilöt, joilla oli ollut vähintään ylipainoa lähtötilanteessa.

Tyypin 2 diabetes oli tutkituista sairauksista yleisin ylipainon ja lihavuuden seuraus. Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen oli ylipainoisilla lähes kolminkertainen, lihavilla kahdeksankertainen ja vaikeasti lihavilla 16-kertainen normaalipainoisiin verrattuna."

https://www.talouselama.fi/uutiset/ylipaino-paljastui-luultua-pahemmaks…

Vierailija
620/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan ne geenitkin sieltä taas. Vai että on ruotsalaisella eri geenit kuin suomalaisilla? 

Hahahahahaahhaah

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/196368/Suomalaiset+valttaneet+sekoitt…

No daa, eikö tuo ole itsestäänselvyys?