Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu huomasin taas tänään vaatekaupoissa miten lihavia ihmiset on. Yritin etsiä villakangastakkia kokoa 32, ehei meillä niin pieniä ole kun ei niitä mene kuin yksi tai kaksi. Voi v..... sanon minä.
Kokoja on myös suurennettu. Olen hoikka, normaalipainoinen mies ja joudun nykyään ostamaan S-koon paitoja, koska nykyiset M-koot ovat niin suuria. Olen ihan vertaillut näitä paitoja päällekkäin ja entinen M-koko on pienempi, nykyisen S-koon kokoinen. Tosin vaikuttaa tähän myös paidan merkkikin, mutta pääsääntöisesti ovat suurempia kokoja nykyään. Tämän on huomannut myös hoikka kaverini.
Naisten puolella ei pidä paikkaansa, mulla on 10 vuotta vanha hame, Seppälän 38. Se on täsmälleen samankokoinen kuin nykyään H&M 40 tai joistain malleista jopa 42. Itse en ole lihonut, silti joudun ostamaan suurempia kokoja...
Ei ole totta. Minä olen koko aikuisikäni ollut samankokoinen (162cm/49-50kg). Aiemmin olin kokoa xs/s. Nykyään tarpeeksi pieniä vaatteita ei tahdo edes löytyä! Outoa, kun BMI:n mukaan olen normaalipainoinen enkä nyt niin mielettömän lyhytkään. Vaatekokojen suurentumisesta Suomessa/Euroopassa on ollut lehdissäkin, mutta nyt löysin vain amerikkalaisia kokoja koskevan jutun:
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/2015090820313677 Luulen, että 10 vuotta vanha hame on venynyt käytössä :D
En kyllä millään jaksa uskoa, että peräti 20 prosenttiyksikköä olisi oikeasti eroa. Taas täytyisi tietää, mitä tarkalleen ottaen on tutkittu, millä keinoin tutkittu, ja millä motiiveilla. Paljon on "tutkimuksia" jotka todellisuudessa ovat vain räätälöity ajamaan esim tiettyä ideologista ja poliittista agendaa. Ikävänä esimerkkinä naisen euro - hölynpöly.
Suomalaiset ovat kuitenkin varsin urheilullista, liikuntaa harrastavaa kansaa. Vähän väliä saa esimerkiksi väistellä työmatkafillaristeja. Emme eroa siinä suhteessa mitenkään ainakaan Ruotsista.
Mikä selittäissi noin merkittävän eron lihavien määrässä? Geenivirhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu huomasin taas tänään vaatekaupoissa miten lihavia ihmiset on. Yritin etsiä villakangastakkia kokoa 32, ehei meillä niin pieniä ole kun ei niitä mene kuin yksi tai kaksi. Voi v..... sanon minä.
Kokoja on myös suurennettu. Olen hoikka, normaalipainoinen mies ja joudun nykyään ostamaan S-koon paitoja, koska nykyiset M-koot ovat niin suuria. Olen ihan vertaillut näitä paitoja päällekkäin ja entinen M-koko on pienempi, nykyisen S-koon kokoinen. Tosin vaikuttaa tähän myös paidan merkkikin, mutta pääsääntöisesti ovat suurempia kokoja nykyään. Tämän on huomannut myös hoikka kaverini.
Naisten puolella ei pidä paikkaansa, mulla on 10 vuotta vanha hame, Seppälän 38. Se on täsmälleen samankokoinen kuin nykyään H&M 40 tai joistain malleista jopa 42. Itse en ole lihonut, silti joudun ostamaan suurempia kokoja...
Ei ole totta. Minä olen koko aikuisikäni ollut samankokoinen (162cm/49-50kg). Aiemmin olin kokoa xs/s. Nykyään tarpeeksi pieniä vaatteita ei tahdo edes löytyä! Outoa, kun BMI:n mukaan olen normaalipainoinen enkä nyt niin mielettömän lyhytkään. Vaatekokojen suurentumisesta Suomessa/Euroopassa on ollut lehdissäkin, mutta nyt löysin vain amerikkalaisia kokoja koskevan jutun:
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/2015090820313677 Luulen, että 10 vuotta vanha hame on venynyt käytössä :D
Hei, täällä toinen samankokoinen!
Usein saan kuulla kommentteja että olen liian laiha. Urheilen kilpaa, olen fyysisesti hyvässä kunnossa. Ehkä hauskin (?) kommentti tuli yndeltä työkaverilta, kun hän kysyi että jaksanko minä suoriutua töistäni kun olen niin laihassa kunnossa. Katsoin mykistyneenä, että mitä minä juuri kuulin.... Olen keski-ikäinen, 15 vuotta ammatissani toiminut ja ihan ongelmitta. Enkä siis ole laihtunut, koko aikuisikäni ollut samoissa mitoissa. Toiset vaan lihovat itse joten alan ilmeisesti näyttää kutistuneelta.
Hurjaa, että normaalipainoinen nyky-yhteiskunnassa näyttää suunnilleen sairaalta.
Vaikka Ruotsissa ja Norjassa "vain noin puolet" on ylipainoisia, onko siellä yhtä paljoa vain lievästi ylipainoisia? Turska on terveellistä.
Lihavuus on itseaiheutettu sairaus siinä missä tyypin 2 tai 3 diabeteskin. Ei heru minkäänlaista sympatiaa näille valittajille. Sivistäkää ignorantit itseänne ja ryhdistäytykää. Muuten arkku odottaa kulman takana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä jotkut väittää, että hoikkana pysyminen olisi jotenkin nautinnollista? Kieltäytymistähän se on joka päivä.Shän on selvää , että ylipainoisilla (huom. ei saiiraloisen ylipainoisilla) on leppoisampi elämä kuin hoikilla kokemusta on. Itsellä hoikkana/kunnossa pysymisen motiivi on puhtaasti seksuaalinen eli ulkonäkö ja väitän että näin on asia 90% 15-50 vuotiailla, mutta sitä ei kehdata myöntää vaan vedotaan parempaan oloon, terveyteen jne
Sieltä omasta pinnallisesta kuplasta asia voi toki siltä näyttää. Tiedätkö kun on hirvittävän paljon ihmisiä joille ulkonäkö ei ole se juttu ihmisessä tai elämässä ihan aidosti. Media vääristää ja saa luulemaan näin. Katsoin eilen dokumenttia runoilija Kai Niemisestä ja siinä sivuttiin myös hänen edesmennyttä vaimoaan Elina Soraista. Nieminen on omistanut elämänsä japanin klassisen kirjallisuuden kääntämiseen, runojen kirjoittamisen lisäksi. Sorainen oli opiskellut ja opettanut keramiikkaa useissa eri maissa, esim. Iranissa ennen vallankumousta ja sitten myös Japanissa, jossa tapasi puolisonsakkin. Kun katsoi tuota dokumenttia, tuli kyllä vahvasti tunne miten vähän sitä itse ymmärtää. Niin mielenkiintoisia huomioita ja niin syvällisiä ihmisiä. Miten typeriin asioihin sitä Itse käyttää aikaansa, sen sijaan että kehittäisi itseään älyllisesti ja henkisesti. Kadehdin kyllä näiden lapsia, jotka ovat saaneet kasvaa tuollaisten ajattelijoiden seurassa. Tuollaisen dokumentin jälkeen tuntuu aina vähän pöljältä kun lehdet on täynnä jotain Maisa Torpan tissiä. Miksi meille esitetään tällainen maailma mediassa, missä idiootit on äänessä ja määrittelevät sitä minkälaisia meidän muidenkin pitäisi olla? Miksi niitä älykkäitä ja mielenkiintoisia persoonia näytetään niin paljon harvemmin?
Vika ei ole "suomalaisissa" vaan teissä katkerissa pazkanjauhajissa.
Persut on keksineet sanan mädättäminen. Se tarkoittaa sitä, miten he ja muut foobikot ja neurootikot pilaavat ilmapiirin jäkätyksellään.
Kokeilkaas lopettaa tuo marinanne. Tulette huomaamaan, että niin oma kuin läheistenne mieliala kohoaa ja varmasti muutos näkyy myös painossa. Suurin osa lihavista nimittäin harrastaa lohtusyömistä. Mitä muuta maaniset lihansyöjätkään tekevät kuin mättävät kuollutta eläintä sisäiseen tyhjyytensä?
Viikonlopun ratoksi oltiin ulkona lenkkeilemässä aamupäivä ja vastaan tuli pelkästään hoikkia liikkujia :)
Palstamammat kuulemma urheilevat eniten maailmassa, mutta totuuden näkee kuka tahansa katukuvasta.
Itse laihduin avioeron jälkeen koosta 44-46 kokoon 36-38 puolessa vuodessa.
Jumppaan joka arki 45 min, fillaroin töihin. Kun lapset ovat minulla, olemme paljon ulkona.
Laihtuessa pystyin syömään kuukauden pelkkää puuroa. Johtui lähinnä taloudellisista syistä.
Nyt raha-asiat ovat paremmin.
Olen monta kesää ollut torilla myymässä vihanneksia jne ja osa palkasta tulee myymättä jääneistä.
Kun kesä on loppu, kaikki pakastimet ovat täynnä suikaloituja vihanneksia, tomaattikastiketta jne.
Meidän arkiruuassa on 200 g jauhelihaa, vähän riisiä ja paljon vihanneksia. Tästä tulee 6 annosta. Päivällinen ja minulle lounas kahteen kertaan.
Syön puuroa aamulla ja illalla.
En ikinä leivo mitään makeaa. Teemme usein sämpylöitä.
Siitä huolimatta joudun katsomaan todella tarkkaa mitä syön sillä viikolla, kun olen yksin. Jos söisin yhtä paljon koko ajan, kun lapset ovat minulla, lihoisin.
Nyt laitoin jo pyörän pois , jää sekin liikunta pois.
Kun on kerran ollut iso, ei hoikkana ole helppo olla.
Vaatteet näyttää paljon paremmilta päällä. Ruokaan menee vähemmän rahaa. Liikkuminen on ketterämpää.
Minulla on saatuja vaatteita koossa 48. Voin laittaa päälle, mutta koon 48 ei voi laittaa vaatetta 38 päällensä.
Muistaako joku muukin muumio 80 luvulla yläasteen käynyt miten lähes kaikki - vain muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta- olivat silloin normaalipainoisia jopa hoikkia? Silloin liikuttiin kai luontaisesti enemmän eikä herkkuja ollut niin älyttömästi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä jotkut väittää, että hoikkana pysyminen olisi jotenkin nautinnollista? Kieltäytymistähän se on joka päivä.Shän on selvää , että ylipainoisilla (huom. ei saiiraloisen ylipainoisilla) on leppoisampi elämä kuin hoikilla kokemusta on. Itsellä hoikkana/kunnossa pysymisen motiivi on puhtaasti seksuaalinen eli ulkonäkö ja väitän että näin on asia 90% 15-50 vuotiailla, mutta sitä ei kehdata myöntää vaan vedotaan parempaan oloon, terveyteen jne
Itse taas nautin siitä, jos ei tule mahamakkaroita istuessa. On kiva istua, kun läskit eivät tursu joka puolelta. On myös kivempi seistä. Ja liikkua. Ja hengittää erityisesti. Oletko koskaan kokenut, miltä tuntuu, kun ylipainoinen ihminen korisee raskaasti ja yrittää saada happea ruhoonsa? On erityisen nautinnollista kokea, kun pystyy kannattelemaan itseään terveillä ja vahvoilla lihaksilla. Silloin tällöin voi nauttia runsaan ja herkullisen aterian lihomatta ilman, että tulee överioloa tai hirvittävää ähkyä. Kaiken lisäksi peilistä katsoo ihan viehättävä ja terve ihminen.. En kyllä yhtään ymmärrä, mistä hyvästä jään paitsi normaalipainoisena. Pelkään lihomista nimenomaan sen aiheuttaman ikävän tunteen takia. Lihavuus on epämukava ja ahdistava tunne kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ylipaino aina lyhennä elinaikaa. Mummoni oli pyöreä ja ylipainoinen koko aikuisikänsä ja eli hyvinkin terveenä kotonaan 95 vuotiaaksi ja kuoli lopulta keuhkokuumeeseen erään flunssan jälkeen.
Miksi näihin terveysaiheisiin keskusteluihin tuodaan aina se joku mummo, joka ylipainostaan, runsaasta alkoholinkäytöstään ja ketjupolttamisestaan huolimatta porskutti satavuotiaaksi? Ihan kuin se kumoaisi näiden asioiden tuomat riskit, jotka huomataan isoilla aineistoilla tehdyissä tutkimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ylipaino aina lyhennä elinaikaa. Mummoni oli pyöreä ja ylipainoinen koko aikuisikänsä ja eli hyvinkin terveenä kotonaan 95 vuotiaaksi ja kuoli lopulta keuhkokuumeeseen erään flunssan jälkeen.
Miksi näihin terveysaiheisiin keskusteluihin tuodaan aina se joku mummo, joka ylipainostaan, runsaasta alkoholinkäytöstään ja ketjupolttamisestaan huolimatta porskutti satavuotiaaksi? Ihan kuin se kumoaisi näiden asioiden tuomat riskit, jotka huomataan isoilla aineistoilla tehdyissä tutkimuksissa.
Täällähän tuodaan argumenteiksi niinkin hauskoja juttuja, kuten että obeesiteetti ei ole varma tie diabetekseen. Koska hoikkakin voi sairastua diabetekseen. Niih.... :'D
Kun on epätoivoinen ja kieltää todellisuuden, niin sitä tarrautuu mitä hölmöimpiin oljenkorsiin kuten esim. tuohon jokatoisen mummoon, joka röökasi ja mässytti itsensä 105-vuotiaaksi.
Samasta syystä täällä alapeukutetaan systemaattisesti kaikki normaalipainoisten kertomukset siitä, miten ovat normaalipainoisia. Tai aletaan lällättelemään ja pilkkaamaan sitä, että "uijui kehuskele lisää hoikkuudellasi". Sen sijaan, että ajatuksen kanssa miettisivät niitä hoikkien elintapoja verrattuna omiinsa eivätkä sokeasti puolustelisi omiaan ja kokisi oloaan defensiiviseksi.
Mutta ei sitä tapahdu, jos haluaa kieltää todellisuuden, ja sehän on helpompaa kuin myöntää, että itse olisi väärässä ja vastuussa asioistaan.
Sosiaalista kontrollia enemmän ja vastuuta itsestä! Ei ole yhteiskunnan vika, että on lihava. Ei ole myöskään Fazerin, Ingmanin, Estrellan , Taffelin vika jos syö LIIKAA. Kyllähän ahmia voi vaikka leipää. Pitääkö leipä kieltää? Jotkut ahmijat syövät vaikka kaurapuuroa. On NAURETTAVAA esittää, että esim verokorotuksilla voisi vaikuttaa ihmisen lihomiseen. Edelleenkin monet perus elintarvikkeet suhteellisen halpoja (peruna, porkkana, kaali, kananmunat, maito), että tuo rahakortti on varsin typerää heittää kehiin lihavuuden syitä etsittäessä.
Turha kuvitella, että jotkut vloggarit, bloggarit ja tubettajat, jotka esittelevät ruokapäiväkirjojaan olisivat jotenkin hyväkin esimerkki terveellisestä syömisestä. Chiaa, mikroja, makroja, heraa, spiruliinaa, kollageenijauhetta, lehtikaali-puolukka-banaani-kauramaito-tofu-choconibs-smoothieta... EI VÄLTTÄMÄTÖNTÄ syödäkseen terveellisesti.
Tässä taannoin muutamat bloggarit kertoivat blogihaasteessa "mitä paino minulle merkitsee?" myös painojaan. Monet näistä kertoivat sitten painolukemansakin. No 70kg liepeillä sitä liikutaan vaikka ovat noin 170cm pitkiä. He saattaisivat olla itse asiassa terveempiä, jos painaisivat 60kg ja harrastaisivat vähemmän bodybumpia ja söisivät 6 aterian sijaan vaikka vain 3 ateriaa.
"Tässä taannoin muutamat bloggarit kertoivat blogihaasteessa "mitä paino minulle merkitsee?" myös painojaan. Monet näistä kertoivat sitten painolukemansakin. No 70kg liepeillä sitä liikutaan vaikka ovat noin 170cm pitkiä. He saattaisivat olla itse asiassa terveempiä, jos painaisivat 60kg ja harrastaisivat vähemmän bodybumpia ja söisivät 6 aterian sijaan vaikka vain 3 ateriaa."
Näitä hlöitähän pidetään jotenkin terveyden ja hienon vartalon omaavina. Oikeasti ovat lihavuuden kynnyksellä. Joskaan eivät sitä itse myönnä. Ihmisten niveltenkään kannalta mikään ylimääräinen massa ei ole tavoittelemisen arvoista, ja termodynaamisesti se on myös erittäin epäekologista, koska ihmisen ekotehokkuus on heikkoa. Lapset jotka TARVITSEVAT ravintoa KASVAMISEEN ovatkin eri asia, mutta se että aikuinen nainen tai mies kirjaimellisesti kasvattaa pakaraansa syömällä pirtelöä ja kyykkäämällä on kyllä jotain niin aivotonta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taannoin muutamat bloggarit kertoivat blogihaasteessa "mitä paino minulle merkitsee?" myös painojaan. Monet näistä kertoivat sitten painolukemansakin. No 70kg liepeillä sitä liikutaan vaikka ovat noin 170cm pitkiä. He saattaisivat olla itse asiassa terveempiä, jos painaisivat 60kg ja harrastaisivat vähemmän bodybumpia ja söisivät 6 aterian sijaan vaikka vain 3 ateriaa.
Mistä olet keksinyt, että liikuntaa ja lihasmassaa vähentämällä tulee terveemmäksi? Lihas painaa, ja lihas on erittäin hyödyllistä kudosta ihmisen terveyden ja toimintakyvyn kannalta.
"Mistä olet keksinyt, että liikuntaa ja lihasmassaa vähentämällä tulee terveemmäksi? Lihas painaa, ja lihas on erittäin hyödyllistä kudosta ihmisen terveyden ja toimintakyvyn kannalta."
Perusliikunnalla tuleva lihasmassa onkin, mutta sellainen erillinen massankasvatus on turhaa.
Jos ”normaali” on se mitä on eniten ja mikä on yleistä, niin ylipainoinen alkaa olla nykyään se normaalipaino.