Ahkerat äidit pystyvät pyörittämään yritystoimintaa vauvojen ja taaperoiden hoidon ohessa
Tiedän muutaman nuoren äidin, jotka hoitavat kotona pieniä lapsia, mutta tekevät silti maatilan työt. Kyseessä on vauvojen ja taaperoiden äitejä.
Joillekin pelkkä vauva-arki on raskasta, mutta toiset pystyvät normaalisti jatkamaan töitänsä.
Kommentit (134)
Juu, tiedän tällaisia äitejä muutaman (ja siis hoitavat lapsensa myös hyvin). Minä taas en ole luonteeltani tehokas enkä kovin hyvä keskittymään (ahkera kyllä olen töissä ollessani), joten en ole tehnyt äitiyslomalla mitään työjuttuja. Ja se on ihan ok :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näen ennemminkin suorittamisena sen täydellisen antaumuksellisen kotiöitiyden jolloin sulkeudutaan kotiin 1-2 vuodeksi ja Ollaan Äitejä.
Sitten Uuvutaan Täysin ja palataan töihin.
Ensin lapseen keskitytään ahdistavan liiallisesti ja sitten lapsi dumpataan ahdistavasti kokonaan. Ja koko ajan suoritetaan ja uuvutaan.
Kaikistahan ei ole äidiksi. Ymmärrän, että uuvutaan unen puutteen takia, hyväkin äiti tarvitsee lepoa. Mutta jos lapsen hoiva ahdistaa, niin jokin on pielessä.
Kyse onkin siitä että Keskitytään Täydelliseen Äitiyteen. Siksi uuvutaan. Sen sijaan että ei oltaisi Niin Kokonaisvaltaisia
Tämäpä juuri. Kun yritetään suorittaa sitä äitiyttä. Varmasti oikeanpituinen imetys, oikeat vaatteet, oikeat harrastukset jo taaperosta. Koti sisutettu ja instaan kuvia. Jumitaan kotiin vähintää 3 x vauva vuodeksi, mies hoitaa elatuksen ja sitten ihmetellään kun kotona tasa-arvo ei toteudu...
Ja kruunut kiiltää! 👏🏻 Olen aina katsonut hyvin alas näitä itsekehu ihmisiä, todella luotaantyöntävää, ihan haistaa kaukaa tämän ihmistyypin. Ei mitään tietoa siitä mitä elämä on pohjimmiltaan. Yhdessä sekunnissa sulta voi lähteä ihan kaikki, jos huono arpa osuu kohdalle. Siksi en ikinä rehentelisi omilla kyvyillä.
Totta. Meillä kolme lasta ja olin 3kk äitiyslomalla ja palasin yrityselämään ja mies jäi kotiin hoitamaan lapsia.
Ja nyt lapsen jo teinejä ja vanhin jo täysikäinen. Tämä onnistui vain kun perustin perheen miehen kanssa, joka ottaa vastuun perheestä 100%. Hoitaa lapsia, kuskaa harrastuksiin, tekee kotitöitä, käy ruokakaupassa, huolehtii lukioikäisten kirjoista ja vaatteista jne.
Tänäkin aamuna mies teki meillä aamupalan, vaikka olen kotona sairaslomalla.
Suurin osa maatiloilla nainen käy kyllä kodin ulkopuolella töissä, sillä harvoin maataloudesta perhe elää.
Ja jos äiti on maatilan emäntä, myös hänellä on oikeus äitiyslomaan ja tilalle tulee maatalouslomittaja, edulliseen hintaan, tekemään äidin työt maatilalla.
Olen asunut maalla kymmeniä vuosia ja täällä on paljon maatiloja ja Kyllä, kaikki äidit ovat pitäneet äitiysloman ja hoitaneet lapsensa, eikä niitä vauvoja ja taaperoita ole viety navettaan ja herätetty aikaisin aamulla.
Missä ihmeen maailmassa ap. elät. Ja miten joku taaperoikäinen selviää navetassa, ilman hoitajan apua?
Tämä on taas näitä naisvihaa lietsovia Jessen aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa maatiloilla nainen käy kyllä kodin ulkopuolella töissä, sillä harvoin maataloudesta perhe elää.
Ja jos äiti on maatilan emäntä, myös hänellä on oikeus äitiyslomaan ja tilalle tulee maatalouslomittaja, edulliseen hintaan, tekemään äidin työt maatilalla.
Olen asunut maalla kymmeniä vuosia ja täällä on paljon maatiloja ja Kyllä, kaikki äidit ovat pitäneet äitiysloman ja hoitaneet lapsensa, eikä niitä vauvoja ja taaperoita ole viety navettaan ja herätetty aikaisin aamulla.
Missä ihmeen maailmassa ap. elät. Ja miten joku taaperoikäinen selviää navetassa, ilman hoitajan apua?Tämä on taas näitä naisvihaa lietsovia Jessen aloituksia.
Asun myös maalla ja aika monella isovanhemmat hoitavat vauvat ja taaperot kun vanhemmat ovat navetassa. Ja meillä on iso tila jolla elää 4 perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen maailmassa ap. elät. Ja miten joku taaperoikäinen selviää navetassa, ilman hoitajan apua?Tämä on taas näitä naisvihaa lietsovia Jessen aloituksia.
Heppatilallisilla ei yleensä varaa lomittajiin edes äitiyslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yrittäjäperheen lapsi ja päällimmäisenä on muisto lapsuudesta, että aina pyörin kiireen ja stressin keskellä vanhempieni jaloissa ja minun käskettiin olemaan hiljaa ja odottamaan. Siis minut hoidettiin kotona ja aina olin vain tiellä, kun vanhempani tekivät töitä.
Te äidit, jotka teette töitä lasten kanssa, niin miettikää mistä pystytte suoriutumaan. Näin jälkeenpäin ajateltuna minun olisi parempi olla päiväkodissa. Vanhempani toki ovat ylpeitä itsestään. Itselläni ahdistuneishäiriö aikuisena.
Kerro lisää!
Vanhempani ovat ylpeitä, että kasvattivat minusta kiltin ja hiljaisen, joka mukautuu aina toisten tarpeisiin. On hiljaa silloinkin, kun on oikeasti hätä. Ennen kaikkea oli tärkeää auttaa vanhempia töissä, heti kun kykeni. Olen myös satavarma, että vauvanakin minut on jätetty itkemään yksin. Äitini mentaliteetti on sellainen.
Pakkohan se oli jättää sut itkemään yksin! Etkö tiedä, että monet vanhemmat juuri pakenevatkin tehokkuuteen ja työhön kun eivät osaa, halua tai viitsi olla vain vauvan tai pikkulastensa kanssa?
Tunneperäisesti on raskasta ja ehkä tylsääkin vastata päivittäin lastensa kaikkiin tarpeisiin. On huomattavasti mielenkiintoisempaa ja ns. tärkeämpää tehdä ’oikeita’ töitä.
Oman kokemukseni mukaan lapset puolipv hoidossa ja äiti osa-aikatöissä olisi ehkä paras ratkaisu!
Terv. kokenut ja tarkkaillut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heppatilallisilla ei yleensä varaa lomittajiin edes äitiyslomalla.
Heppatilalliset ottaa sen vauvan vaunuissa mukaan tallitöihin. En tiedä onko mahdollista maitotilalla tai lihakarjatilalla.
Meillä on pieni maatila. Mies hoitaa siitä pääosan, itse käyn muualla töissä.
Minulla on taapero mukana, kun itse käyn hoitamassa eläimet. Yleensä mies ruokkii eläimet; joskus taapero on hänellä mukana, joskus ei. Taapero on vielä niin pieni, että viihtyy hyvin rattaissa eläimiä katsellen ja saattaa joskus nukkua päiväunetkin.
Mutta on töitä, johon taapero ei sovi eri syistä johtuen:
- itse en pysty juuri ollenkaan tekemään paperitöitä tai töitä tietokoneella taaperon läsnäollessa. Taapero vaatii silloin jatkuvaa huomiota. Kiipeää tuolille, pudottaa paperit lattialle, haluaa leikkiä näppäimistöllä, tehdä samaa kuin aikuinen. Ja vaikka nukkuisi päiväunetkin, en oikein pysty keskittymään, kun odotan vain hetkeä, jolloin lapsi herää ja alkaa itkeä. (joo, saatan itse olla hieman ylirasittunut juuri nyt.) Mutta hatunnosto siis kaikille, jotka tekevät väikkärin äitiyslomalla.
- konetöihin taaperon mukanaolo sopii heikosti. Periaatteessa voisi istua traktorissa omassa istuimessa tai puimurissa. Meillä ei ole käytännössä juurikaan istunut. Ja erityisesti minua ahdistaa ajatus, lapsi olisi pihamaalla, kun traktorilla tehdään töitä. Nykyajan työkoneet vaihtavat niin äkkinäisesti kulkusuuntaansa, että aikuinenkaan ei osaa sitä varoa. Valitettavasti tiedän etäisesti perheen, jossa kuoli lapsi jäätyään isän traktorin alle hänen tehdessään lumitöitä.
- muutenkin ahdistaa maatilaympäristön vaarat. Juuri oli lehtiotsikko, jonka mukaan taapero oli hukkunut hevosen juottokaukaloon.
Tässäpä ahdistusta tälle päivälle. Kiitos kun sain purkaa.
Tsemppiä meille äideille! Suorittajille, ylisuorittajille ja niille, jotka osaavat ottaa riittävän rennosti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onneksi omasta kotiäitiydestä onnellinen ja jopa ylpeä että pystymme laittamaan työt pariksi vuodeksi sivuun ja keskittyä vain vauva/taapero -aikaan.
Luojalle kiitos siitä että oma mieleni ei halaja jatkuvaan suorittamiseen vaan minun ei tarvitse kuin olla läsnä.
Jollakin tavalla säälin näitä lapsia jotka ovat toimistoilla mukana rattaissa tai taaperot tabletilla kun äiti puhuu työpuheluita.
Mielestäni tällaista suorituskeskeistä äitiyttä ei pitäisi ihailla.
Kas kun minä pystyin sillä yrittämisellä takaamaan lapsille kotihoidon kuudeksi vuodeksi ja alaluokillakin täydet kesälomat, muut lomat ja hyvät iltapäivät.
Se että löhöää pari vuotta kotona ja sen jälkeen tunkee lapset täyspäivähoitoon ei ole mikään ylpeyden aihe.
Onko sinulla siis jotain käytännön neuvoja siitä, miten yhdistetään työskentely ja lastenhoito ilman, että lapset ovat päivähoidossa? Milloin teit työtä? Tienasitko sillä tarpeeksi?
Tienasin erittäin hyvin. Varmasti paremmin kuin sinä.
Ahkeruudella ja tehokkuudella onnistuu.
Tuo vastaus sisälsi aika vähän käytännön neuvoja siitä, miten yhdistetään työskentely ja lastenhoito ilman ulkopuolista päivähoitoa ;) Mutta niinhän se on, että provoilijan on parempi puhua asioista yleisesti kuin yksityiskohtaisesti.
Provoilija pilkkasi tulojani...
Se on kyllä paha. Äitiys nyt saa hoitua vähän sinnepäin, mutta auta armias jos joku käy tuloja kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja toiset menevät huippuyliopistoon, jossa he opiskelun lisäksi urheilevat ja osallistuvat hyväntekeväisyystyöhön, ja lopulta valmistuvat huippuarvosanoin. Sitten he saavat jonkun huipputyöpaikan. Ja jotkut menevät peruskoulun jälkeen suoraan johonkin siivoushommiin eivätkä ikinä opiskele mitään tai saa mitään parempaa työpaikkaa. Tosi outoa, että kaikilla ihmisillä ei ole samoja tavoitteita tai kykyjä.
millä tavalla siivoistyö ei olisi hyvä työpaikka? mieti miten sotkusta ois jos ei ois siivoojia. ja siivoojaksikaan kuka vaan ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä onko laiska vai ei. Nykyisin jotkut tuntuvat rasittuvan hyvin vähäisistä ponnistuksista ja pienistä vastoinkäymisestä. Moni tv-stara, sometähti, lätkän pelaaja yms. on sanonut ettei heidän menestys ole tullut helpolla - kyllä on, he vain eivät tiedä minkälaista raskaan vastuun työt on ja mitä tarkoittaa kun on oikeasti kiire.
Tämä! Ja sitten yritetään väenvängällä lisää lapsia, jotta ei tarvitsisi mennä töihin. Ihan kuin elämä siitä kevenisi. Ainiin ja 3-4 kk lomat pitää aina saada mökillä pitää, kun lapset on niin raskaita. Yksi kitisevä blogisti tuli siis mieleen.
Yliopistolla on paljon vauvojen ja taaperoiden äitejä, jotka porskuttaa hyvää tulosta. Kun käyttää some-ajan opiskeluun= lasten tulevaisuuden rakentamiseen, saa jo paljon opintoviikkoja. Se on ihan miten priorisoi asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onneksi omasta kotiäitiydestä onnellinen ja jopa ylpeä että pystymme laittamaan työt pariksi vuodeksi sivuun ja keskittyä vain vauva/taapero -aikaan.
Luojalle kiitos siitä että oma mieleni ei halaja jatkuvaan suorittamiseen vaan minun ei tarvitse kuin olla läsnä.
Jollakin tavalla säälin näitä lapsia jotka ovat toimistoilla mukana rattaissa tai taaperot tabletilla kun äiti puhuu työpuheluita.
Mielestäni tällaista suorituskeskeistä äitiyttä ei pitäisi ihailla.
Kas kun minä pystyin sillä yrittämisellä takaamaan lapsille kotihoidon kuudeksi vuodeksi ja alaluokillakin täydet kesälomat, muut lomat ja hyvät iltapäivät.
Se että löhöää pari vuotta kotona ja sen jälkeen tunkee lapset täyspäivähoitoon ei ole mikään ylpeyden aihe.
Onko sinulla siis jotain käytännön neuvoja siitä, miten yhdistetään työskentely ja lastenhoito ilman, että lapset ovat päivähoidossa? Milloin teit työtä? Tienasitko sillä tarpeeksi?
Tienasin erittäin hyvin. Varmasti paremmin kuin sinä.
Ahkeruudella ja tehokkuudella onnistuu.
Tuo vastaus sisälsi aika vähän käytännön neuvoja siitä, miten yhdistetään työskentely ja lastenhoito ilman ulkopuolista päivähoitoa ;) Mutta niinhän se on, että provoilijan on parempi puhua asioista yleisesti kuin yksityiskohtaisesti.
Provoilija pilkkasi tulojani...
Se on kyllä paha. Äitiys nyt saa hoitua vähän sinnepäin, mutta auta armias jos joku käy tuloja kommentoimaan.
No ko provoilija ei pilkannut äitiyttäni kuten sinä, provoilija.
Toisilla vauvat nukkuvat 2-4 tunnin päiväunia, toisilla 15 minuutin. Omani kuului jälkimmäiseen ryhmään ja todellakin vain makasin sohvalla palstaa selaten nuo lyhyet vartin päiväunet. Jos vauvani olisi edes kerrankin nukkunut 3 tunnin päiväunet, olisin varmaan ollut shokissa moisesta oman ajan määrästä.
Lapset ja työn pystyy yvdistämään. Mutta kun pitäisi nousta sohvalta ensin, lapset maailman käytetyin tekosyy saamattomuudelle.
Äitiys on kyllä niin p..erseestä. Pelkkää kilpailua joka ikisestä asiasta! "Jos et pysty tekemään väitöskirjaa äitiyslomalla, olet laiska ja saamamaton!" "Minun tuloni on paremmat kuin sinun tulosi ja sehän se on tärkeintä" "Opiskelin imettäessä, mutta voi luoja jos kosket älypuhelimeen olet pohjasakkaa" "Kyllä ennen kaikki oli niin paljon paremmin ja ihmiset ahkerampia, vaikka lapsikuolleisuus olikin suuri mut väliäkö sillä, koska elämä on omistettu työnteolle".
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja työn pystyy yvdistämään. Mutta kun pitäisi nousta sohvalta ensin, lapset maailman käytetyin tekosyy saamattomuudelle.
Olipa hienosti ja perusteellisesti perusteltu se, miten lapset ja työn pystyy yhdistämään! Kiitos panoksestasi tosi paljon, tuon näytteen perusteella sanoisin, että jos mun pitäisi selvittää joku tosi hankala asia, niin ihan varmasti just sä olisit se henkilö, jolta kysyisin!
Terv. ihminen, joka ihan oikeasti joutuu välillä pakon edessä yhdistämään työn ja lapset, ja joka ei suosittele sitä kenellekään
Vierailija kirjoitti:
Äitiys on kyllä niin p..erseestä. Pelkkää kilpailua joka ikisestä asiasta! "Jos et pysty tekemään väitöskirjaa äitiyslomalla, olet laiska ja saamamaton!" "Minun tuloni on paremmat kuin sinun tulosi ja sehän se on tärkeintä" "Opiskelin imettäessä, mutta voi luoja jos kosket älypuhelimeen olet pohjasakkaa" "Kyllä ennen kaikki oli niin paljon paremmin ja ihmiset ahkerampia, vaikka lapsikuolleisuus olikin suuri mut väliäkö sillä, koska elämä on omistettu työnteolle".
En koe, että joudun kilpailemaan äitiydessä, enkä oikein usko, että moni muukaan joutuu.
Tunnen myös tälläisen ahkeran äidit. Taaperon hoiti televisio kun äiti teki töitä. Lapsella on ollut isoja sopeutumisvaikeuksia päiväkodissa.