Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työmatkat ovat nykyään pelkkää kerjäläisten väistelyä

Vierailija
06.11.2019 |

Matkustan töihin Helsingissä julkisilla, ensin junalla keskustaan ja siitä metrolla itään.

I-junassa keskustaan on hyvin useana aamuna sama nuori mies joka kovaan ääneen kuuluttaa että suomalaismiehellä on paha paikka kun toimeentulotuki on myöhässä ja ei ole edes aamukahvia saanut että jos joku voisi kolikolla auttaa. Tähän tyyppiin törmään vähintään kolmesti viikossa ja aina sama tarina.

Steissillä on Hesarin myyjien ständi kahdessa paikassa, nuoret myyjät kävelevät ETEEN ja tyrkyttävät lehteä. Vieressä usein sähkönmyyjien tms ständi jossa samat setit.

Metrossa romanikerjäläiset kiertää höpisemässä omaa kieltään ja kilisyttävät kolikkokuppia. Vaihtoehtoisesti eräs mies jakaa aina paperilapun jokaisen penkille jossa on joku nyyhkytarina jolla pyytää rahaa, hetken kuluttua kerää laput pois ja jatkaa seuraavaan vaunuun.

Vuosaaressa on Columbuksessa taas joko Hesarin ständi tai jotain muuta kauppaa. Kirjaston edessä romanikerjäläinen istumassa ja pyytää rahaa.

Inhottavaa että julkisilla kulkeminen on näin rasittavaa. Kävin toissapäivän katsomassa autoa, jos kaupat tulee niin työmatka lyhenee ajallisesti huomattavasti ja veikkaan että kuormitus vähenee.

Kommentit (225)

Vierailija
161/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat on kyllä niiiiiin muuttuneet!   Muistan kun vielä 2000-luvun alussa tyrkyttäjät, koijarit, feissarit, kerjäläiset ja muut katuhäiriköt kuuluivat vain Euroopan turistikohteiden katukuvaan, ja ihana rauha koitti aina kun matkalta palasi takaisin rauhalliseen Helsinkiin, maakuntakaupungeista puhumattakaan.

Nykyäänhän tilanne on aivan päinvastoin, kun Suomessa ollaan aivan kädettömiä katurauhan julistamisen suhteen.  Muistatteko vielä miten Helsinki yritti kerjäläisongelmaa ratkaista sen ensioireiden ilmennyttyä:  kaupunki maksoi romanialaisille muutaman sata euroa paluulippurahaa per nuppi ja suvunvanhimpien kanssa lyötiin ihan kättä päälle että eivät palaa enää Helsinkiin...   Hyvinhän se meni, vai kuinka?  :'D

Romaneille eikä romanialaisille hyvä ihminen. Gypsyt/mústálaiset on täällä koska täällä ei ole laitonta kerjätä. Mitä luulet onko Romaniassa ja monissa muissa Euroopan valtioissa laillista kerjätä?

Muuhun kantaa ottamatta kyse on myös romanialaisista. Romanian romaneista. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Romanialaiset

''Romanialaisia ei pidä sekoittaa romaneihin''.

Ei kai kukaan ole sekoittamassa romaneita ja romanialaisia. Kyse on erottelusta. Ei suomalaiset romanit seiso tuolla asemilla kerjäämässä. Tai Italian romanit. Jonkun maan passeillahan he nykypäivänä kulkevat ja johonkin maahan "kuuluvat" vaikka ovatkin oma etninen ryhmänsä ja vaeltajakansaa, joten miksi olisi virheellistä todeta, että ovat romanialaisia romaneita, koska faktasti Suomessa kerjäävät tulevat Romaniasta? 

Suomalaiset romanit ei seiso asemilla, koska Suomessa on mahdollista saada sosiaaliavustusta ja matalapalkka työstä saa melko hyvää palkkaa puhumattakaan jos on hiemankin kouluttautunut niin saa jo helposti todella hyvää palkkaa. Romanian gypsyt tulevat Suomeen kerjäämään, koska täällä on mahdollista saada viikossa saman verran rahaa kerjäämällä kuin mitä Romaniassa tekemällä hanttihommia kuukaudessa.Toisekseen kukaan ei palkkaa siellä mústálaista jos on mahdollista palkata romanialainen mústálaisen tilalla.  Ehkä mústálaisten olisi kannattanut valita joku toinen nimi silloin 70 luvulla kun länsivaltojen ja Intian toimesta heille luotiin identiteettiä eräässä tapaamisessa johon Romanian viranomaisia ei edes pyydetty. Kieltäydyn kutsumasta mústálaisia romani nimellä, koska romani tarkoittaa latinan ja romanian kielessä roomalaista. Nuo ihmiset ei ole roomalaisia vaan intialaisia. Hyvin helppo ratkaisu olisi kieltää kerjääminen.

Toinen helppo ratkaisu olisi potkaista Romania ulos EU:sta ihmisoikeusrikkomusten takia. Se tapa jolla he romaneita kohtelevat on ihan käsittämätön ja EU vain katselee vierestä. Jos kerjäläisistä Suomessa ärsyyntyy, kannattaa ärsyyntyä Romanian hallitukselle. Kuten sanoit, eiväthän he tänne tulisi jos kotimaassa olisi helpompaa. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tuon termikeskustelun kanssa, joten minusta romani sana on ihan hyvä koska suomeksi se tarkoittaa kyseistä etnistä ryhmää. En käytä romanian tai latinankielisiä sanoja muutenkaan ja olisi harhaanjohtavaa ottaa sieltä merkityksiä toiseen kieleen. 

Ongelma on siinä, että ennen 70 lukua heitä ei tunnettu tuolla nimellä. Eikö sinusta ole outoa valita kaikista nimistä tuo nimi? Minä näen tuossa suoran agendan mitä on tarkoitus tehdä ja voin sanoa yhden asian, että se ei ainakaan tule helpottamaan Gypsyjen asemaa. Kuvittele että Gypsyjä kutsuttaisiin nimellä finnissh tai vastaavaa. He tulevat tänne, koska Romaniassa on kerjääminen kielletty ja te olette heikkoja. He saavat rahaa teidän heikkoudesta. Kun he palaavat Romaniaan he riisuvat ne kerjäläisvaatteet ja menevät kartanoihinsa istumaan kultaisille tuoleille ja nauravat teidän hölmöydelle. Voi teitä houkkia jos te luulette että he kunnioittavat teitä kun annatte rahaa. Ei teidän omat gypsytkään kunnioita teitä. Mulla on ulkomailla yksi Gypsy ystävä. Sen ja noiden kadulla kerjäävien Gypsyjen ero on se, että se ei uhriudu vaan opiskelee yliopistossa. Noilla kerjäläisillä oli sama mahdollisuus. Koulu on katsos ilmaista Romaniassa.

Vierailija
162/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat on kyllä niiiiiin muuttuneet!   Muistan kun vielä 2000-luvun alussa tyrkyttäjät, koijarit, feissarit, kerjäläiset ja muut katuhäiriköt kuuluivat vain Euroopan turistikohteiden katukuvaan, ja ihana rauha koitti aina kun matkalta palasi takaisin rauhalliseen Helsinkiin, maakuntakaupungeista puhumattakaan.

Nykyäänhän tilanne on aivan päinvastoin, kun Suomessa ollaan aivan kädettömiä katurauhan julistamisen suhteen.  Muistatteko vielä miten Helsinki yritti kerjäläisongelmaa ratkaista sen ensioireiden ilmennyttyä:  kaupunki maksoi romanialaisille muutaman sata euroa paluulippurahaa per nuppi ja suvunvanhimpien kanssa lyötiin ihan kättä päälle että eivät palaa enää Helsinkiin...   Hyvinhän se meni, vai kuinka?  :'D

Romaneille eikä romanialaisille hyvä ihminen. Gypsyt/mústálaiset on täällä koska täällä ei ole laitonta kerjätä. Mitä luulet onko Romaniassa ja monissa muissa Euroopan valtioissa laillista kerjätä?

Muuhun kantaa ottamatta kyse on myös romanialaisista. Romanian romaneista. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Romanialaiset

''Romanialaisia ei pidä sekoittaa romaneihin''.

Ei kai kukaan ole sekoittamassa romaneita ja romanialaisia. Kyse on erottelusta. Ei suomalaiset romanit seiso tuolla asemilla kerjäämässä. Tai Italian romanit. Jonkun maan passeillahan he nykypäivänä kulkevat ja johonkin maahan "kuuluvat" vaikka ovatkin oma etninen ryhmänsä ja vaeltajakansaa, joten miksi olisi virheellistä todeta, että ovat romanialaisia romaneita, koska faktasti Suomessa kerjäävät tulevat Romaniasta? 

Suomalaiset romanit ei seiso asemilla, koska Suomessa on mahdollista saada sosiaaliavustusta ja matalapalkka työstä saa melko hyvää palkkaa puhumattakaan jos on hiemankin kouluttautunut niin saa jo helposti todella hyvää palkkaa. Romanian gypsyt tulevat Suomeen kerjäämään, koska täällä on mahdollista saada viikossa saman verran rahaa kerjäämällä kuin mitä Romaniassa tekemällä hanttihommia kuukaudessa.Toisekseen kukaan ei palkkaa siellä mústálaista jos on mahdollista palkata romanialainen mústálaisen tilalla.  Ehkä mústálaisten olisi kannattanut valita joku toinen nimi silloin 70 luvulla kun länsivaltojen ja Intian toimesta heille luotiin identiteettiä eräässä tapaamisessa johon Romanian viranomaisia ei edes pyydetty. Kieltäydyn kutsumasta mústálaisia romani nimellä, koska romani tarkoittaa latinan ja romanian kielessä roomalaista. Nuo ihmiset ei ole roomalaisia vaan intialaisia. Hyvin helppo ratkaisu olisi kieltää kerjääminen.

Matalapalkkatyöstä saa Suomessa hyvin? Ja kouluttautumalla vielä paremmin? Huutonaurua! Reilu kympin tunti tienaan, ja yliopistokoulutus on.

Jos vertaa muihin Euroopan maihin niin kymppi on paljon. 10€ versus 2€ tunti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo romanikerjäläisten massa ilmestyminen on nykyaikaista OrJuutTa! Ovat velkaantuneet kotimaassaan suvun pohatoille ja köyhyyden takia ovat täällä.

Ostin kerran kuuman kaakaojuoman eräälle nuorehkolle romaninaiselle. Oli hirvittävän tuulinen ja kylmä päivä. Kielsin antamasta juomaa kelleen muulle. Kiitos tuli hämmästyneeltä sydämestä!

Tätä on alapeukutettu, mutta tässä on totuudensiemen. Muiden klaanien romanit orjuuttaa usein muiden klaanien romaneja. Toisekseen kerjäävät romanit on muiden romanien mielestä romanien pohjasakkaa.

Vierailija
164/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua! Olin menossa kouluun ja istuin hetkeksi alas steissillä odottamaan luokkakaveriani niin eiköhän joku huonosti suomea puhuva nuori mies hyökkää kimppuuni rahan toivossa. Aneli rahaa junaan ja yritin siinä selittää parhaani mukaan, että ei minulla valitettavasti ole yhtään ylimääräistä, joka oli täysin totta. Olen köyhä opiskelija, rahat jatkuvasti tiukilla niin mulla ei todellakaan ole antaa yhtään ylimääräistä yhtään kellään. En meinannut päästä miehestä eroon, seurasi jopa mua kunnes kaveri löysi mut ja tämä mies kaikkosi näkökentästä.

Saan aina tällaiset kimppuuni! Mistäköhän johtuu? Varmaan siitä, että näytän kiltiltä ja helpostilähestyttävältä ihmiseltä?

Vierailija
165/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tällä viikolla steissin Burger Kingissä syömässä, niin kesken ruokailun pöytäni luokse tuli nuorehko ulkomaalainen mies, joka englanniksi rupesi kinumaan rahaa ja esittelemään jotain suomeksi kirjoittettua lappua tyyliin "Minulla ei ole asuntoa, tarvitsen rahaa *nyyh nyyh*". Ei meinannut poistua, ja lopulta kirosanojen saattelemana ajoin tiehensä. Muutamaa minuuttia myöhemmin romaninainen tuli pöydän luokse heiluttamaan rahakippoaan. Hemmetti kun meni tunteisiin. En mene enää ikinä tuonne, kun ravintoloissakaan ei enää pysty syömään rauhassa.

Röyhkeämmäksi vain menee, eikä ketään tunnu kiinnostavan. Alun perin istuttiin kadulla, nyt ängetään jo ihmisten pöytiin. Kiitos vaan kaupungin punavihreille päättäjille tästä ihanasta kulttuurillisesta monimuotoisuudesta, todellinen rikkaus on kyllä tämä.

Vierailija
166/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kerjäläisiä pitää katsoa silmiin ja sanoa ”dute draku”.

Kannattaa vähän opetella kieliä, niin kommunikointi sujuu paremmin.

Vierailija
167/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella sama homma. Itseäni ärsyttää eniten ostoskeskusten sisällä tyrkyttäjät. Halutaan tarjota huipputarjous Elisalta. Haluatko kokeilla tätä kynsienhoitotuotetta? Entäs sähkösopimus, kuka sulla sen hoitaa? Jos pysähdyt edes hetkeksi, joudut älyttömään tarjousspiikkikuuroon, josta on vaikea irrottautua.

Joskus romanikerjäläinen ilmestyi väkijoukosta ja tyrkytti jotain ruusua. Ajattelin että otan sitten tämän kerran. Tarjosin 1-euroista. Nainen osoitti kukkaroon, että anna enemmän, enemmän. Kieltäydyin ja työnsin ruusun hänelle takaisin. Nainen tunki vihaisena ruusun kouraani ja lähti 1-euroisen kanssa, mulkoillen minua murhaavasti. Eipä paljon ole sen jälkeen tehnyt mieli lahjoittaa. 1 euroa nuhjuisesta ruususta on jo sekin liikaa.

Ja se ruusukin on jostain varastettu.

Vierailija
168/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun keskustassa sama. Pitää valita, kuljetko maassa istuvan ulkomaalaisen kerjäläisen ohi vai valitsetko reitin, jolla väijyy lauma feissareita. Jos vältyt näiltä, tuputtaa joku Hesarin tilausta. Kaupan ovenpielessäkin seisoi kesällä asiakkaille huikkaileva hanurinsoittaja, ja ihmettelen ettei kauppa nähtävästi koettanut käskeä häntä pois, koska itse ainakin menin pari kertaa toiseen kauppaan ihan vain välttääkseni hanuristin.

Vierailija
169/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua! Olin menossa kouluun ja istuin hetkeksi alas steissillä odottamaan luokkakaveriani niin eiköhän joku huonosti suomea puhuva nuori mies hyökkää kimppuuni rahan toivossa. Aneli rahaa junaan ja yritin siinä selittää parhaani mukaan, että ei minulla valitettavasti ole yhtään ylimääräistä, joka oli täysin totta. Olen köyhä opiskelija, rahat jatkuvasti tiukilla niin mulla ei todellakaan ole antaa yhtään ylimääräistä yhtään kellään. En meinannut päästä miehestä eroon, seurasi jopa mua kunnes kaveri löysi mut ja tämä mies kaikkosi näkökentästä.

Saan aina tällaiset kimppuuni! Mistäköhän johtuu? Varmaan siitä, että näytän kiltiltä ja helpostilähestyttävältä ihmiseltä?

Vihreitä ja vasemmistolaisia äänestämällä voi olla varma, että sama meno jatkuu.

Vierailija
170/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä romskut myyvät pillereitä stadissa. Silti homman annetaan vain jatkua.

Olen asunut stadissa koko ikäni, mutta tämän välinpitämättömyyden takia aion jossain vaiheessa muuttaa pois.

Vierailija
171/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä romskut myyvät pillereitä stadissa. Silti homman annetaan vain jatkua.

Olen asunut stadissa koko ikäni, mutta tämän välinpitämättömyyden takia aion jossain vaiheessa muuttaa pois.

Ei sellaista aikaa ole ollut, etteikö Stadissa olisi myyty pillereitä ja kaikkea muuta.

Vierailija
172/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kerjäläisiä pitää katsoa silmiin ja sanoa ”dute draku”.

Kannattaa vähän opetella kieliä, niin kommunikointi sujuu paremmin.

https://en.bab.la/dictionary/romanian-english/du-te-dracu

Vierailija
173/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaiken netistä. Siellä saa olla rauhassa. Kaupungilla ei voi kulkea enää ollenkaan.

Monako valetta saat mahtumaan kolmeen lauseeseen?

Vierailija
174/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomalaiset ollaan niin hemmetin kilttejä. Ei edes uskalleta kiroilla päin ”kerjäläisen” naamaa.

Meitä lampaita käytetään hyväksi. Ja suurin osa ei edes tajua tätä.

Vierailija
175/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanian kerjäläisnaisilla on hämmästyttävästi valtaosalla samantyyppiset kengät, kiilakorkoiset sandaalit jotka jättävät varpaat paljaaksi. Ja sandaalissa toki villasukat. Kiinnitän kaupungilla kävellessä huomiota erilaisiin yksityiskohtiin ja tämä on yksi niistä.

Illaksi sukat poistetaan ja alta paljastuvat punaiset varpaankynnet. Seuraavaksi siirrytäänkin sitten erään toisen puuhastelun pariin, hieman tuottoisamman tosin. Monitoiminaisia.

Vierailija
176/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaihtoehtoisesti eräs mies jakaa aina paperilapun jokaisen penkille jossa on joku nyyhkytarina jolla pyytää rahaa, hetken kuluttua kerää laput pois ja jatkaa seuraavaan vaunuun."

Tämä sama ukko on kiertänyt jo pitkään lappuja jakamassa, lapun mukaan hänellä on 4 lasta.

Kerran tämä ukko oli jakanut lappunsa, ja minun vieressä istuva mies alkoi kaivella lompakkoaan ja laittoi lapin päälle KONDOMIN!  

Vierailija
177/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me suomalaiset ollaan niin hemmetin kilttejä. Ei edes uskalleta kiroilla päin ”kerjäläisen” naamaa.

Meitä lampaita käytetään hyväksi. Ja suurin osa ei edes tajua tätä.

Tämä. Mutta toisaalta mitä muuta voisi odottaa kansalta, joka ei uskalla puhua edes toisilleen mitään.

Vierailija
178/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerjäläisille hankitaan pesupaikkoja ja pesukoneita eivät ne varmasti vähene.

Jokainen sen ymmärtää, ettei ne ole täällä sen takia kun on niin ikävää.

Näinpä. Katsoin hyvän dokumentin (harmi kun en nimeä nyt tähän hätään muista/googlaa), jossa kerrottiin, kuinka nämä työskentelevät EU-alueen rikollismafialle. Se on kuin verkostomarkkinointia. He kerjäävät kadulla rahaa ja isompi kiho hakee rahat vielä isommalle jne., joilla on mahtavia huviloita pitkin Välimeren rantaa. Lisäksi sama porukka on sekaantunut huume- ja ihmiskauppaan ym. laittomaan bisnekseen. Yllätyskö? No ei.

Olenkin sanonut vanhalle sukulaiselleni, että älä tue rikollisuutta, kun häntä säälittää ne vanhat mummokerjäläiset kadunkulmissa. On kiltti ja antaa niille rahaa 8-/

Vierailija
179/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeintä kaikista ovat englantia puhuvat feissarit. On törkeyden huppu, että joku tulee Suomeen kerjäämään - sillä kerjäläisiä feissarit ovat - eikä vaivaudu edes tekemään sitä kansalliskielellä! Olen pari kertaa sanonut heille suomeksi "Puhukaa suomea".

Vierailija
180/225 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole Helsingistä, mutta pari viikkoa sitten olin käymässä, ja odottelin juna-asemalla ystävää.

Sytytin pääoven edustan tuntumassa (tupakkapaikalla) tupakan, ja joku suht siistin näköinen mies kysyi, olisiko tarjota tupakkaa junaa odotellessa. Annoin tupakan, jonka jälkeen kolme "kerjäläistä" tuli pummimaan. Viimeinen jopa aloitti lauseen: " Excuse me, you look like you don't speak finnish..", vaikka olen kyllä ihan suomalaisen näköinen harmaapulliainen.