Työmatkat ovat nykyään pelkkää kerjäläisten väistelyä
Matkustan töihin Helsingissä julkisilla, ensin junalla keskustaan ja siitä metrolla itään.
I-junassa keskustaan on hyvin useana aamuna sama nuori mies joka kovaan ääneen kuuluttaa että suomalaismiehellä on paha paikka kun toimeentulotuki on myöhässä ja ei ole edes aamukahvia saanut että jos joku voisi kolikolla auttaa. Tähän tyyppiin törmään vähintään kolmesti viikossa ja aina sama tarina.
Steissillä on Hesarin myyjien ständi kahdessa paikassa, nuoret myyjät kävelevät ETEEN ja tyrkyttävät lehteä. Vieressä usein sähkönmyyjien tms ständi jossa samat setit.
Metrossa romanikerjäläiset kiertää höpisemässä omaa kieltään ja kilisyttävät kolikkokuppia. Vaihtoehtoisesti eräs mies jakaa aina paperilapun jokaisen penkille jossa on joku nyyhkytarina jolla pyytää rahaa, hetken kuluttua kerää laput pois ja jatkaa seuraavaan vaunuun.
Vuosaaressa on Columbuksessa taas joko Hesarin ständi tai jotain muuta kauppaa. Kirjaston edessä romanikerjäläinen istumassa ja pyytää rahaa.
Inhottavaa että julkisilla kulkeminen on näin rasittavaa. Kävin toissapäivän katsomassa autoa, jos kaupat tulee niin työmatka lyhenee ajallisesti huomattavasti ja veikkaan että kuormitus vähenee.
Kommentit (225)
En ole muutamaan vuoteen Helsingissä käynyt, tunkevatko kerjäläiset nykyään jo kauppoihin ja kahviloihinkin? Hyvänen aika mitä touhua.
Viime viikolla nuori nainen, ronanikerjäläinen, tuli tarjoamaan miehelleni seksiä viidellä kympillä. Ihan pokkana, vaikka olin siinä vieressä. Ei niillä ole mitään moraalia tai tilannetajua.
Rahaa on vain saatava keinolla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla nuori nainen, ronanikerjäläinen, tuli tarjoamaan miehelleni seksiä viidellä kympillä. Ihan pokkana, vaikka olin siinä vieressä. Ei niillä ole mitään moraalia tai tilannetajua.
Rahaa on vain saatava keinolla millä hyvänsä.
No jopas on törkeetä!
Mites lainsäädäntö muuten nykyään menee? Mä muistan vain kun aikoinaan laki meni niin, että seksin myynti on laillista, mutta ostaminen laitonta.
Onko tällaisessa lainsäädännössä mitään järkeä tai logiikkaa? Netissä nuoret myyvät "tuotettaan" röökiä, limuviinaa tai meikkejä vastaan, mutta kaverit saa tuomiot. Ei nyt kuulu aiheeseen, mutta voihan näitä spekuloida. Kaupittelun ja kerjäämisen kieltäminen ei polje kenenkään oikeuksia.
Just kuulin toisella korvalla uutisista, kun samalla av:tä selailin, että taas jossain päin maailmaa on tiukotettu lainsäädäntöä. Meillä vaan kutsutaan entistä hanakammin oleilemaan. Jotkut eu-maat pitävät rajansa kiinni, mutta meillä selitellään, kuinka ei voi palauttaa, ei sitä eikä tätä ja on pakko ja ja ja...
Opiskelen yliopistossa ja olin syömässä yliopiston ruokalassa kun siististi pukeutunut mies tuli sisään ja jakoi nyyhkytarinalapun jokaiseen pöytään, ja hetken päästä pois kerätessän katsoi pahasti ja kysyi vielä rahaa kun minä ja pöytäseurueeni emme lahjoittaneet. Mun mielestä raja menee siinä kyllä jo yli kun tullaan ylipäätänsä mihin tahansa kahvilaan mutta vieläpä opiskelijaruokalan pöytiin ahdistelemaan ruokailevia ihmisiä. Itsekin vähätuloinen ja teen ihan duunia täyspäiväisen opiskelun ohella että saan vuokran maksettua ja haluaisin mielelläni pitkien päivien aikana syödä rauhassa. Tre asematunneli myös aina miehitetty feissareilla, spottaavat jo kaukaa ja asemoituvat niin että on vaikea kulkea ohi kummaltakaan puolelta.
"Gypsy ystävä" painu finglish mongertaja v*ttuun pätemästä.