Työmatkat ovat nykyään pelkkää kerjäläisten väistelyä
Matkustan töihin Helsingissä julkisilla, ensin junalla keskustaan ja siitä metrolla itään.
I-junassa keskustaan on hyvin useana aamuna sama nuori mies joka kovaan ääneen kuuluttaa että suomalaismiehellä on paha paikka kun toimeentulotuki on myöhässä ja ei ole edes aamukahvia saanut että jos joku voisi kolikolla auttaa. Tähän tyyppiin törmään vähintään kolmesti viikossa ja aina sama tarina.
Steissillä on Hesarin myyjien ständi kahdessa paikassa, nuoret myyjät kävelevät ETEEN ja tyrkyttävät lehteä. Vieressä usein sähkönmyyjien tms ständi jossa samat setit.
Metrossa romanikerjäläiset kiertää höpisemässä omaa kieltään ja kilisyttävät kolikkokuppia. Vaihtoehtoisesti eräs mies jakaa aina paperilapun jokaisen penkille jossa on joku nyyhkytarina jolla pyytää rahaa, hetken kuluttua kerää laput pois ja jatkaa seuraavaan vaunuun.
Vuosaaressa on Columbuksessa taas joko Hesarin ständi tai jotain muuta kauppaa. Kirjaston edessä romanikerjäläinen istumassa ja pyytää rahaa.
Inhottavaa että julkisilla kulkeminen on näin rasittavaa. Kävin toissapäivän katsomassa autoa, jos kaupat tulee niin työmatka lyhenee ajallisesti huomattavasti ja veikkaan että kuormitus vähenee.
Kommentit (225)
Ihmettelen, että kuinka kerjääminen nykyään tuottaa mitään. Eihän ihmisillä ole edes käteistä. Itse en edes muista, koska viimeksi on ollut lompakossa käteistä rahaa. Vai onko niillä nykyään korttiveloitus?
Juu, muistan kyllä. Silloin, kun jouduin aikoinani kulkemaan Elielin aukion kautta työmatkani, teki mieli, heti astuttuani siihen bussien eteen, kiljaista, että joo, oon tehnyt täyden työpäivän ja nyt jaan päivän ansiot tarvitseville, Tulkaa perkeleet hakemaan täältä pesee.
Sitä saa mitä tilaa, EU:n myötä kun rajat on kaikille vapaat niin rikollisuus lisääntyy ja Suomi eli me veronmaksajat ollaan maksumiehiä. Eläköön vapaus!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että kuinka kerjääminen nykyään tuottaa mitään. Eihän ihmisillä ole edes käteistä. Itse en edes muista, koska viimeksi on ollut lompakossa käteistä rahaa. Vai onko niillä nykyään korttiveloitus?
No nehän kerjää sitä suoraveloitusta, että teet joka kuukausi tilisiirron niille omalta tililtäsi.
Röyhkeää!
Ja vielä kehtaa SPR:kin kerätyttää vapaaehtoistyöläisillä rahaa kaduilla, kerätä Konttinsa kautta ilmaisia vaatteita/tavaraa myyntiin, palkata pääpajaansa Ullanlinnaan pelkkiä harjoittelijoita puoli-ilmaiseksi töihin ja itse pääjohtaja on verolistoilla suurituloisimpien joukossa...
Lisäksi harjoittaa valtion tukemana tuottoisaa majoitustoimintaa, kuten MOT selvitti taannoin.
Ken söi kesävoin?
Askettäin kerättiin sotaveteraaneille kadulla rahaa. On se ihmetyksen aihe sekin, etteikö tämä maa pysty huolehtimaan kourallista vielä elossa olevia sotaveteraaneja. Että pitää kadulla kerjätä. Af...kkaan riittää kyllä, eikä siinä puhuta pikkurahasta.
Jos polttaa tupakkaa niin rasite on kahta kamalampi kun on vielä tupakan pummaajatkin kimpussa. Tuntemattomille sanon ettei ole ja tutuille ettei ole varaa jakaa näitä tai antaisitko sinä tupakan minulle tai että kauppaan ei ole pitkä matka, sieltä itsekkin kävin hakemassa.
Eilen Tampereen keskustassa bussia odottaessa tuli kaksi hyvinpukeutunutta nuorta miestä valehtelematta puolen minuutin erolla esitteleemään näitä nyyhkylappuja. Siis ensin toinen ja kun tämä oli päässyt ihmisjonon ohi niin oli jo seuraava tökkimässä olkapäähän ja esittelemässä tismalleen samanlaista lappua. Kun lopulta pääsin Verkkokauppaan ostoksille niin siellä oli lauma olisko ollu Elisan myyjiä, jotka tulivat useampaan otteeseen minulle ja ystävälle länkyttämään vaikka sanottiin että kiitos, meiltä kysyttiin jo.
Nämä kaupoissa ja ostoskeskuksissa pyörivät myyjät ovat rasittavampia kuin ne kadun kerjäläiset ja feissarit joiden ohi voi vaan kävellä, koska haluaisin pystyä tekemään ostokseni rauhassa ilman että siihen tulee heti joku kyselemään liitymistä tai tekemään tarjouksia. Poden voimakasta sosiaalista ahdistusta ja usein näiden myyjien pölähtäessä paikalle menee pasmat ihan sekaisin, enkä pysty enää keskittymään siihen mitä olin tekemässä kun haluan vain pois siitä tilanteesta. Kauhein tähän astisista oli Keskisen kyläkaupassa, jossa joku liittymäkauppias tuli pitkän aikaa hyllyjen välissä perässä ja röyhkeästi yritti saada minuun kontaktia jopa nykimällä käsivarresta, vaikka sanoin etten ole kiinnostunut. Näin jälkeenpäin harmittaa etten tehnyt asiasta valitusta, koska ei tuollainen ole millään muotoa hyväksyttävää. En tiedä millä ilveellä saisi asioida kaikessa rauhassa ilman että kukaan lähestyy ja häiriköi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo lehtimyyjät, sähkösopimuksenntyrkyttäjät jne. voisivat ottaa mallia Jehovan todistajista, jotka seisovat hiljaa lehtitelineidensä vieressä odottamassa jos joku tulisi heidän luokseen. He siis eivät itse mene puhumaan ohikulkijoille tai huutele että täällä olisi lehtiä tarjolla vaan antavat ihmisten olla ja puhuvat vain niille jotka ensin itse menevät puhumaan heille.
Tulevatko sähkösopimuksen tyrkyttäjät koskaan ovellesi?
En nyt tästä syystä muuttanut maalle, mutta eipä tule ikävä. Nykyisin käyn vaan Kalliossa vierailulla niin, että suoraan Pasilan asemalta taksilla, niin ei tarvitse nähdä näitä.
Ei täällä Hakunilassa ole mitään ongelmaa. :)
Myös Keravalle rantautuneet kerjäläiset ja feissarit. Kesällä viimeksi feissari lähestyi ja sanoin että on kiire kampaajalle niin hän sanoi että voi odottaa kyllä... Ja sen pari tuntia liikuskeli kampaamon ulkopuolella ja kurkki sisään.. Kampaaja päästi takaovesta minut ulos :D
Sähkön ja liittymien myyjät ovat kuitenkin työuransa alussa olevia nuoria jotka tekevät haastavaa työtä. Paljon enemmän arvostan heidän pyrkimystään tienata rahaa kuin näitä Jehovantodistajia joiden lähetystehtävänä on vain seisoskella.
Kerjäläistoiminta on suorastaan osa järjestäytynyttä rikollisuutta. Harmittaa aina kun joku lanttinsa mukiin heittää.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön ja liittymien myyjät ovat kuitenkin työuransa alussa olevia nuoria jotka tekevät haastavaa työtä. Paljon enemmän arvostan heidän pyrkimystään tienata rahaa kuin näitä Jehovantodistajia joiden lähetystehtävänä on vain seisoskella.
Kerjäläistoiminta on suorastaan osa järjestäytynyttä rikollisuutta. Harmittaa aina kun joku lanttinsa mukiin heittää.
Työtänsä tekevät joo, mutta joku järki siinäkin pitäisi olla. Puhelinmyyjälle voi sentään laittaa luurin korvaan sen jälkeen kun on sanonut kiitos ei, mutta jos tämmöinen agressiivisesti myyntiä yrittävä liittymäkauppias seuraa perässä niin se kyllä ahdistaa monia.
Helsinki on pilattu aikapäiviä sitten, nyt yritetään pakottaa kaikki, jopa maalaisetkin käyttämään pakolla pultsarinkusenhajuisia liikennevälineitä. Suomi syöksyy seinään lujaa ja pää edellä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen Tampereen keskustassa bussia odottaessa tuli kaksi hyvinpukeutunutta nuorta miestä valehtelematta puolen minuutin erolla esitteleemään näitä nyyhkylappuja. Siis ensin toinen ja kun tämä oli päässyt ihmisjonon ohi niin oli jo seuraava tökkimässä olkapäähän ja esittelemässä tismalleen samanlaista lappua. Kun lopulta pääsin Verkkokauppaan ostoksille niin siellä oli lauma olisko ollu Elisan myyjiä, jotka tulivat useampaan otteeseen minulle ja ystävälle länkyttämään vaikka sanottiin että kiitos, meiltä kysyttiin jo.
Nämä kaupoissa ja ostoskeskuksissa pyörivät myyjät ovat rasittavampia kuin ne kadun kerjäläiset ja feissarit joiden ohi voi vaan kävellä, koska haluaisin pystyä tekemään ostokseni rauhassa ilman että siihen tulee heti joku kyselemään liitymistä tai tekemään tarjouksia. Poden voimakasta sosiaalista ahdistusta ja usein näiden myyjien pölähtäessä paikalle menee pasmat ihan sekaisin, enkä pysty enää keskittymään siihen mitä olin tekemässä kun haluan vain pois siitä tilanteesta. Kauhein tähän astisista oli Keskisen kyläkaupassa, jossa joku liittymäkauppias tuli pitkän aikaa hyllyjen välissä perässä ja röyhkeästi yritti saada minuun kontaktia jopa nykimällä käsivarresta, vaikka sanoin etten ole kiinnostunut. Näin jälkeenpäin harmittaa etten tehnyt asiasta valitusta, koska ei tuollainen ole millään muotoa hyväksyttävää. En tiedä millä ilveellä saisi asioida kaikessa rauhassa ilman että kukaan lähestyy ja häiriköi.
Itse olen lakannut käymästä niissä kaupoissa, joissa noita liittymämyyjiä jne parveilee.
Haluan tehdä ruokaostokseni rauhassa, vaihdan sinne missä näin saan tehdä.
No nyt on sentään loppuneet valtamedian romantisoivat jutut romanialaisista, mafian piikkiin kerjäävistä. Enää ei ole näkynyt juttuja, joissa milloin mikäkin mummu oli majoittanut heitä kotiinsa ja hehkutti ylisanoin haastattelussa muitakin toimimaan samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua! Olin menossa kouluun ja istuin hetkeksi alas steissillä odottamaan luokkakaveriani niin eiköhän joku huonosti suomea puhuva nuori mies hyökkää kimppuuni rahan toivossa. Aneli rahaa junaan ja yritin siinä selittää parhaani mukaan, että ei minulla valitettavasti ole yhtään ylimääräistä, joka oli täysin totta. Olen köyhä opiskelija, rahat jatkuvasti tiukilla niin mulla ei todellakaan ole antaa yhtään ylimääräistä yhtään kellään. En meinannut päästä miehestä eroon, seurasi jopa mua kunnes kaveri löysi mut ja tämä mies kaikkosi näkökentästä.
Saan aina tällaiset kimppuuni! Mistäköhän johtuu? Varmaan siitä, että näytän kiltiltä ja helpostilähestyttävältä ihmiseltä?
Vihreitä ja vasemmistolaisia äänestämällä voi olla varma, että sama meno jatkuu.
Jännästi väitetty, kun ilmiö on kehittynyt porvarihallitusten aikana. Meillä oli viimeksi demarivetoinen hallitus v. 2003 ennen nykyistä. Siitä on 16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs äänestitte SDP hallitukseen vihreiden ja vasemmiston kanssa. Tässä on tulos.
Älkää valittako!!
Eihän hallitus ole ehtinyt vielä säätää mitään. Kyllä tämä ongelma on tullut nimenomaan oikeistohallituksen aikana. Monta vuotta on tilanne ollut sama, eikä yhtäkkiä puhjennut kun hallitus muodostettiin.
Mitäs luulet, tekeekö nykyhallitus rajusti pahentuneelle tilanteelle jotain?
Ehkä ensi vaaleissa olet viisaampi?
Persut elävät aina "ensi vaaleissa".
Ja kultaisella 1930-luvulla. Eikä niillä ole relevanttejakeinoja mihinkään. Siksihän ne eivät hallituksessa ole, sentään iso jättipää tajuaa, että ukot ovat stnan tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs äänestitte SDP hallitukseen vihreiden ja vasemmiston kanssa. Tässä on tulos.
Älkää valittako!!
Rakas maalainen, kerjäläiset eivät ole saapuneet tänne vaalien jälkeen vaan jo vuosia sitten, porvarihallitusten aikana. Jostain syystä persuja ei kiinnostanut hoitaa tätä ongelmaa esim. v. 2015-2019, jolloin olitte hallituksessa.
Ei se ole Oulussakaan yhtään helpompaa. Teen kotona töitä ja vien lapsen päiväkotiin kävellen Rotuaarin läpi. Siellä on jo heti aamusta vastassa kerjäävänainen pyytämässä kolikkoa, sitten SPRn englanninkielinen feissari, Hesarin jakaja ja sähkönmyyjä. Sama kun palaan takaisin kotiin päiväkodilta. Iltapäivällä taas mennen tullen sama uudestaan. 5 päivää viikossa, 10 päiväkotireissua viikossa, aika monenmonta kieltäytymistä. Pahinta on se, että tullaan ihan iholle, "saako kysyä nopean kysymyksen?", " Itse asiassa et saa!", loukkaantuminen. Joka päivä.