Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työmatkat ovat nykyään pelkkää kerjäläisten väistelyä

Vierailija
06.11.2019 |

Matkustan töihin Helsingissä julkisilla, ensin junalla keskustaan ja siitä metrolla itään.

I-junassa keskustaan on hyvin useana aamuna sama nuori mies joka kovaan ääneen kuuluttaa että suomalaismiehellä on paha paikka kun toimeentulotuki on myöhässä ja ei ole edes aamukahvia saanut että jos joku voisi kolikolla auttaa. Tähän tyyppiin törmään vähintään kolmesti viikossa ja aina sama tarina.

Steissillä on Hesarin myyjien ständi kahdessa paikassa, nuoret myyjät kävelevät ETEEN ja tyrkyttävät lehteä. Vieressä usein sähkönmyyjien tms ständi jossa samat setit.

Metrossa romanikerjäläiset kiertää höpisemässä omaa kieltään ja kilisyttävät kolikkokuppia. Vaihtoehtoisesti eräs mies jakaa aina paperilapun jokaisen penkille jossa on joku nyyhkytarina jolla pyytää rahaa, hetken kuluttua kerää laput pois ja jatkaa seuraavaan vaunuun.

Vuosaaressa on Columbuksessa taas joko Hesarin ständi tai jotain muuta kauppaa. Kirjaston edessä romanikerjäläinen istumassa ja pyytää rahaa.

Inhottavaa että julkisilla kulkeminen on näin rasittavaa. Kävin toissapäivän katsomassa autoa, jos kaupat tulee niin työmatka lyhenee ajallisesti huomattavasti ja veikkaan että kuormitus vähenee.

Kommentit (225)

Vierailija
101/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo mun työmatkalla kerjäläisiä. Täällä maalla kun surauttaa pilkkopimeässä aamuviiden jälkeen paukkupakkasessa töihin, niin ei kumma kyllä näy kerjäläisen kerjäläistä.

Vierailija
102/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako rahaa, niin ne lähtee pois. (ja helsinki rahoittaa ne taas kotimaahansa...hehehehehehhehe)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla liikkuessa kerjäläiset olen oppinut ignooraamaan. Eivät ne minua häiritse, kun en ota mitään katsekontaktia ja kuljen vain ohi. Helsingissä kerjäläistilanne ei ole vielä edes niin paha, kun vertaa moneen muuhun kaupunkiin.

Joo, ei Suomessakaan ole niin pahasti köyhiä, kun vertaa vaikka Afrikkaan. Ongelmana nyt on se, että ihmiset eivät halua feissareita tai kerjäläisiä yhtään minnekään. Ongelma ei poistu sillä, että pysyt siellä omassa kuplassasi kiinnittämättä huomiota mihinkään. Ongelma voisi poistua sillä, jos tuollainen kaupustelu ja kerjääminen kiellettäisiin. Eikö sinustakin olisi mukavampi kulkea, kun voisit rennosti katsella ympärillesi, eikä tarvitsisi miettiä: "Oho! Kerjäläinen! Nyt katse muualle! Ei kontaktia ei kontaktia ei kontakia." Lisäksi kerjääjillä on omat liigansa. Luuletko, että rahat menevät kerjäläisnaisten omaan käyttöön? Ei, vaan niillä rahoitetaan ihan muuta. Tule ulos sieltä kuplastasi.

Vierailija
104/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kommentoijat menivät ihan sivuraiteelle. Tässä ei ole kyse siitä, mitä kulkuvälineitä ap:n pitäisi käyttää välttääkseen kerjäläiset. Tässä on kyse siitä, miten kerjuu estetään. Miksi tavallisen ihmisen pitäisi miettiä vaihtoehtoisia reittejä pelkästään kerjäläisten takia? Vähän sama kuin perässä olisi stalkkeri. Pelkäätkö vuosikausia sitä, että stalkkeri seuraa sinua ja mietit vaihtoehtoisia reittejä, vai teetkö stalkkerista rikosilmoituksen? Kaikenlainen tyrkyttäminen ja kerjuu pitäisi olla laitonta. Monesti Helsingin päärautatieasemallakin kerjääjät menevät kahviloihin ja ravintoloihin kerjäämään. Yritä siinä sitten työntekijänä ohjata kerjääjä pois tai asiakkaana nauttia kahvista/ruoasta.

Vierailija
105/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelet vaan ohi vastaamatta mitään, sun ei ole pakko vastata kerjäläisille mitään. Tai viito ja leiki kuuroa. Tai kulje autolla. Siinä ratkaisuja kun ei valtion virkamiehet saa mitään aikaan.

106/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo Tampereella tätä ongelmaa. 

Vierailija
107/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa purnaavat, julkisella (rosvo)sektorilla työskentelevät vievät kenenkään estämättä taskustani enemän rahaa verovaroina kuin kukaan feissari koskaan, mutta tyytyväisiä he eivät ole koskaan, vaan pitäisi saada lisää rahaa ja lisää arvostusta ja huutoa riittää tällä palstalla aamusta iltaan, miten muut ovat huonompia kuin he.

Ihan tottako näin? Muista mainita, kun tarvitset apua, että huolit vain yksityisen sektorin apua yksityiseen hintaan. Kelpasiko julkisrahoitteinen opiskelu?

Vierailija
108/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On maailma muuttunut... Ukkini joutui 1930-luvulla kerjuulle kun isänsä kuoli, ja äitinsä jäi kahden lapsen yksinhuoltajaksi. Ja oli suuri häpeä kerjätä edes ruokaa! Nykyään monikin kerjää ja ihan häpeilemättä, somessakin pitäisi saada tätä ja tuota, "kun muuten lapsia kiusataan jos ei ole trendikuteita". Tupakkaan on aina varaa. Kun olin opiskelija, Animalian feissari pysäytti ja alkoi kerjätä rahaa. Sanoin, ettei minulla ole sitä itsellenikään tarpeeksi, mutta kuulemma 10 €/kk on ihan hyvä lahjoitus. Öö, se kymppi ei mennyt edes itselleni säästöön, vaan kaikki meni ruokaan ym. pakolliseen. Punaisen Ristin englanninkielinen feissari pysäytti pari vuotta sitten. Valehtelin lahjoittavani jo, ja tyyppi kysyi että paljon lahjoitan. Heitin päästäni että 10 €/kk, jolloin feissari alkoi kerjätä summan nostamista vaikka 15 euroon. Sen jälkeen opin, etten todellakaan pysähdy enää kenenkään luo, vaan jatkan matkaa edes katsomatta. Olen sen jälkeen saanut useilta feissareilta huutoja perääni, kuten: "Hei! Mä tiiän et kuulit mut! Hei haloo!"/"Hei! Pysähy! Kamoon! Eikö löydy inhimillisyyttä?!"

Mulla sama! Pahimmat feissarit alkaa kulkemaan mukana ja jauhavat samalla sitä opeteltua myyntipuhettaan, kun niille toteaa että on kiire. Tuo on minusta jo ahdistelua!

Vttaa niin paljon, että nykyisin olen aika tyly. Kun eräs takkutukka kyseli, että:"Kiinnostavatko ihmisoikeudet?", niin totesin sille ykskantaan:"EI kiinnosta!"

Aivan sama, miten yrittävät syyllistää, ei tipu rahaa. Olen itsekin köyhä pitkäaikaistyötön ja koitan elää sillä 600 €/kk.

Vierailija
109/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelet vaan ohi vastaamatta mitään, sun ei ole pakko vastata kerjäläisille mitään. Tai viito ja leiki kuuroa. Tai kulje autolla. Siinä ratkaisuja kun ei valtion virkamiehet saa mitään aikaan.

Tai puhu jotain siansaksakieltä, jota kukaan ei ymmärrä? 

Joopajoo, ennemmin kieltäisin kerjuun yms. julkisella paikalla kuin alkaisin itse vaivautua kaikkeen tähän vain kieltäytyäkseni kerjuupyynnöstä.

Vierailija
110/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"I-junassa keskustaan on hyvin useana aamuna sama nuori mies joka kovaan ääneen kuuluttaa että suomalaismiehellä on paha paikka kun toimeentulotuki on myöhässä ja ei ole edes aamukahvia saanut että jos joku voisi kolikolla auttaa. Tähän tyyppiin törmään vähintään kolmesti viikossa ja aina sama tarina."

Mä oon joskus kuullut/nähnyt tän tyypin metrossa. Kailotti niin että koko metrovaunu kaiku, "KU MUL MENI TOIMEENTULOTUKI JA KU MÄ HALUISIN MUUTAMAN KOLIKON KU EN OO SAANU AAMUKAHVIII"

Vierailija
111/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella sama homma. Itseäni ärsyttää eniten ostoskeskusten sisällä tyrkyttäjät. Halutaan tarjota huipputarjous Elisalta. Haluatko kokeilla tätä kynsienhoitotuotetta? Entäs sähkösopimus, kuka sulla sen hoitaa? Jos pysähdyt edes hetkeksi, joudut älyttömään tarjousspiikkikuuroon, josta on vaikea irrottautua.

Joskus romanikerjäläinen ilmestyi väkijoukosta ja tyrkytti jotain ruusua. Ajattelin että otan sitten tämän kerran. Tarjosin 1-euroista. Nainen osoitti kukkaroon, että anna enemmän, enemmän. Kieltäydyin ja työnsin ruusun hänelle takaisin. Nainen tunki vihaisena ruusun kouraani ja lähti 1-euroisen kanssa, mulkoillen minua murhaavasti. Eipä paljon ole sen jälkeen tehnyt mieli lahjoittaa. 1 euroa nuhjuisesta ruususta on jo sekin liikaa.

Vierailija
112/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

YsiViisSeiska kirjoitti:

Ei oo Tampereella tätä ongelmaa. 

Kyllä on! Riippuu varmaan missä liikkuu, mutta Rautatieasema-Keskustori-Hämeenpuisto -akselilla tulee vastaan ties miten monta kerjäläistä ja feissaria. Samoin myyjiä Koskarin sisällä. Ratinassa taitaa olla vähän parempi tilanne, ehkä ne on siellä kielletty.

Vierailija
113/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvulla, kun olin metrossa, eräs mies nousi seisomaan ja ilmoitti, että kun hän on ollut työttömänä jo kauan mutta lahjoja on, niin hän nyt esittää meille laulun ja sen jälkeen on pieni vapaamuotoinen kolehti. Hän alkoi laulaa, äärettömän hitaasti. "Aurinko... kun... päätti... retken..." Laulu meni koko ajan enemmän nuotin vierestä. Nousin Itäkeskuksessa pois, kappale ei ollut vielä loppunut. En tiedä moniko jäi metroon antamaan vapaaehtoisen kolehdin.

Vierailija
114/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla liikkuessa kerjäläiset olen oppinut ignooraamaan. Eivät ne minua häiritse, kun en ota mitään katsekontaktia ja kuljen vain ohi. Helsingissä kerjäläistilanne ei ole vielä edes niin paha, kun vertaa moneen muuhun kaupunkiin.

Joo, ei Suomessakaan ole niin pahasti köyhiä, kun vertaa vaikka Afrikkaan. Ongelmana nyt on se, että ihmiset eivät halua feissareita tai kerjäläisiä yhtään minnekään. Ongelma ei poistu sillä, että pysyt siellä omassa kuplassasi kiinnittämättä huomiota mihinkään. Ongelma voisi poistua sillä, jos tuollainen kaupustelu ja kerjääminen kiellettäisiin. Eikö sinustakin olisi mukavampi kulkea, kun voisit rennosti katsella ympärillesi, eikä tarvitsisi miettiä: "Oho! Kerjäläinen! Nyt katse muualle! Ei kontaktia ei kontaktia ei kontakia." Lisäksi kerjääjillä on omat liigansa. Luuletko, että rahat menevät kerjäläisnaisten omaan käyttöön? Ei, vaan niillä rahoitetaan ihan muuta. Tule ulos sieltä kuplastasi.

Vaikuttaa että ainoa joka on ja haluaa pysyä omassa yhden ihmisen kuplassaan on sinä.

Vierailija
115/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veteraanit saattaisivat ihmetellä näitä feissareiden edessä täysin suunniltaan olevia ja mielenrauhansa menettäneitä ja tätä hermoheikkouttaan ylpeinä julistavia ihmisiä, jotka kilpailevat sillä kuka kestää vähiten.

Vierailija
116/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan enää lue näitä, mutta mites työmatkapyöräily?

Vierailija
117/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs äänestitte SDP hallitukseen vihreiden ja vasemmiston kanssa. Tässä on tulos.

Älkää valittako!!

Vierailija
118/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa purnaavat, julkisella (rosvo)sektorilla työskentelevät vievät kenenkään estämättä taskustani enemän rahaa verovaroina kuin kukaan feissari koskaan, mutta tyytyväisiä he eivät ole koskaan, vaan pitäisi saada lisää rahaa ja lisää arvostusta ja huutoa riittää tällä palstalla aamusta iltaan, miten muut ovat huonompia kuin he.

Ihan tottako näin? Muista mainita, kun tarvitset apua, että huolit vain yksityisen sektorin apua yksityiseen hintaan. Kelpasiko julkisrahoitteinen opiskelu?

Mitä tahansa, että saan pitää itse tienaamani rahat itselläni eikä joku demari tai kepulainen määrää paljonko sinun kukkaroosi pitäisi vuodesta toiseen kaataa.

Vierailija
119/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs äänestitte SDP hallitukseen vihreiden ja vasemmiston kanssa. Tässä on tulos.

Älkää valittako!!

Herätettiinkö sinut sadan vuoden koomasta viime vaalien jälkeen?

Vierailija
120/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tehdä kansalaisaloite kadulla suoramyynnin ja kerjäämisen kieltämiseksi.

Nuoruudessani KERJÄÄMINEN JA KAUPUSTELU KIELLETTY -kylttejä oli monessa paikassa, ainakin pääkaupungissa, muistaakseni myös Tampereella ja Turussa?

Miksei kerjäämistä, puhelinmyyntiä, nettimarkkinointia voida kieltää? (kadulla romanianmustalaiset tai suomalaiset sekakäyttäjät tai vaihtoehtoisesti feissari kerjää/myy jotain)

Varsinkin vanhempia ihmisiä puhelinmyyjät ja ovelta-ovelle-myyjät häiritsevät.

Kannatan kansalaisaloitetta! Kuka aloittaa?