Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työmatkat ovat nykyään pelkkää kerjäläisten väistelyä

Vierailija
06.11.2019 |

Matkustan töihin Helsingissä julkisilla, ensin junalla keskustaan ja siitä metrolla itään.

I-junassa keskustaan on hyvin useana aamuna sama nuori mies joka kovaan ääneen kuuluttaa että suomalaismiehellä on paha paikka kun toimeentulotuki on myöhässä ja ei ole edes aamukahvia saanut että jos joku voisi kolikolla auttaa. Tähän tyyppiin törmään vähintään kolmesti viikossa ja aina sama tarina.

Steissillä on Hesarin myyjien ständi kahdessa paikassa, nuoret myyjät kävelevät ETEEN ja tyrkyttävät lehteä. Vieressä usein sähkönmyyjien tms ständi jossa samat setit.

Metrossa romanikerjäläiset kiertää höpisemässä omaa kieltään ja kilisyttävät kolikkokuppia. Vaihtoehtoisesti eräs mies jakaa aina paperilapun jokaisen penkille jossa on joku nyyhkytarina jolla pyytää rahaa, hetken kuluttua kerää laput pois ja jatkaa seuraavaan vaunuun.

Vuosaaressa on Columbuksessa taas joko Hesarin ständi tai jotain muuta kauppaa. Kirjaston edessä romanikerjäläinen istumassa ja pyytää rahaa.

Inhottavaa että julkisilla kulkeminen on näin rasittavaa. Kävin toissapäivän katsomassa autoa, jos kaupat tulee niin työmatka lyhenee ajallisesti huomattavasti ja veikkaan että kuormitus vähenee.

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaupunki on tavalliselle, tämän kaiken kustantavalle veronmaksajalle (khöm) eräänlainen KUJANJUOKSU, tuo keskiaikainen rangaistus, jossa syntinen laitettiin juoksemaan ihmisten muodostamaan kujaa pitkin ja ne ihmiset molemmilta puolin roimi kepeillä, piiskoille, mädillä munilla ja vihanneksilla. Nyt viedään vain raha, henkeä ei vielä uskalleta ottaa. Että siinä mielessä ollaan vielä voiton puolella, jos niin halutaan katsoa.

Siis mistä oikein olet kotoisin? Et voi pikkukylien tapaan tervehtiä jokaista taikka jäädä keskustelemaan jokaisen kanssa, joka ottaa kontaktia. Joo, kyllä helsinkiläisiä moititaan kylmiksi kun posottavat vain menemään, mutta niin kuuluukin tehdä.

Vierailija
82/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Langattomat kuulokkeet päähän. Ei tarvitse edes kuunnella mitään, kunhan näyttää siltä.

2. Älä katso ketään kohti, katso ohi. Katsekontakti merkitsee sitä, että olet kiinnostunut. Ruuhkassa kävellessä älä katso vastaantulijoita kasvoihin, vaan olan yli niin pääset kävelemään suoraan. Kun ei tarvitse hidastaa vauhtia, ei tarvitse keskustellakaan kenenkään kanssa.

3. Jos mahdollista, aurinkolasit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Langattomat kuulokkeet päähän. Ei tarvitse edes kuunnella mitään, kunhan näyttää siltä.

2. Älä katso ketään kohti, katso ohi. Katsekontakti merkitsee sitä, että olet kiinnostunut. Ruuhkassa kävellessä älä katso vastaantulijoita kasvoihin, vaan olan yli niin pääset kävelemään suoraan. Kun ei tarvitse hidastaa vauhtia, ei tarvitse keskustellakaan kenenkään kanssa.

Tässähän se on tiivistettynä:  vihervasemmiston, tuon itseään kaikkien muiden yläpuolella pitävän ja ainoaa oikeaa totuutta julistavan väen unelmakaupunki, jossa ei saa kuunnella ketään eikä katsoa ketään päin. 

Vierailija
84/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun hyvin tiedetään, että kerjäläisporukat ovat täynnä rikollisuutta, sortoa (etenkin naisiin kohdistuvaa), terveysongelmia ym., niin on todella vastuutonta, tekopyhää ja ihmisarvon vastaista antaa heidän vain olla kaduilla ja perustella sitä muka-jalomielisesti sillä, että "heillä on oikeus ja vapaus kerjätä".

Hyvä kysymys tosiaan, että kuka haluaa kerjäläisten olevan kaduillamme? Jollekin poliitikolle kerjäläisten pysyminen katukuvassa lienee voitonmerkki? Että on mukamas "puolustettu vapautta", kun toiset on siellä vuosi toisensa jälkeen polvillaan tai ihmisiä ahdistelemassa.

Vierailija
85/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa vältellä feissareita, kerjäläisiä yms kannattaa jättää tukka pesemättä ja pukeutua vaikkapa revittyihin jätesäkkeihin. Sitten vain onnahtelet eteenpäin pää vinossa toisella olkapäällä. Lisäplussaa jos kuolaat, möliset mennessäsi tai pidät viinapulloa kädessä. Jos nyt joku vielä erehtyy ottamaan kontaktia voit vain irvistää sille ja äristä sanattomasti. Haluat kuitenkin tehdä juuri niin. Älä kuitenkaan ala itse rettelöidä niin että joudut junasta poistetuksi tai tappeluun, koska silloin myöhästyt töistä. Riippuu tietysti työpaikasta voiko siellä esiintyä ilman dödöä ja tukka takussa, mutta monissa hommissa ei juurikaan haittaa.

Vierailija
86/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa vältellä feissareita, kerjäläisiä yms kannattaa jättää tukka pesemättä ja pukeutua vaikkapa revittyihin jätesäkkeihin. Sitten vain onnahtelet eteenpäin pää vinossa toisella olkapäällä. Lisäplussaa jos kuolaat, möliset mennessäsi tai pidät viinapulloa kädessä. Jos nyt joku vielä erehtyy ottamaan kontaktia voit vain irvistää sille ja äristä sanattomasti. Haluat kuitenkin tehdä juuri niin. Älä kuitenkaan ala itse rettelöidä niin että joudut junasta poistetuksi tai tappeluun, koska silloin myöhästyt töistä. Riippuu tietysti työpaikasta voiko siellä esiintyä ilman dödöä ja tukka takussa, mutta monissa hommissa ei juurikaan haittaa.

Helpommalla pääsee kun ei huomioi ketään heistä millään lailla.

Vierailija
87/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin ärrältä kahvin viime talvena romanian kerjäläiselle että sai vähän lämmikettä siihen asemalla istumiseen, mutta rahaa en anna. Enkä osta lehtiä.

Vierailija
88/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanian kerjäläisnaisilla on hämmästyttävästi valtaosalla samantyyppiset kengät, kiilakorkoiset sandaalit jotka jättävät varpaat paljaaksi. Ja sandaalissa toki villasukat. Kiinnitän kaupungilla kävellessä huomiota erilaisiin yksityiskohtiin ja tämä on yksi niistä.

Vierailija
89/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tosi kiva: ostat kalliin kämpän keskustasta, maksat kunnallisveroa, ja käteen jäävät roposet kannat kivijalkaliikkeisiin. Paitsi ettei enää huvita kantaa, kun kaupunkitilasta on tullut niin epämiellyttävä kerjäämisen vuoksi.

Olisi kiva kuulla vihreiltä ja vasemmistolaisilta kaupunginvaltuutetuilta, miksi he paikallispoliitikkoina haluavat ajaa romanikerjäläisten eikä yllä kuvatunlaisten kuntalaisten asiaa.

Vierailija
90/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita korvillesi isot kuulokkeet etkä osoita näkeväsi tai kuulevasi yhtään mitään, vaan menet reippaasti eteenpäin. Käsi eteen suojaksi.

Vierailija
91/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen Tampereella bussilla töihin ja samaan olen törmännyt. Kerjäläisiä ei ole niin paljoa, mutta 85 % ihmisistä näyttää kuntouttavassa työtoiminnassa olevilta, alkoholisteilta tai huumeaddikteilta sekä muuten vain syrjäytyneiltä.

En tiedä mihin tämä yhteiskunta on menossa.

Vierailija
92/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia (ja monen muun asian) Vihreät ovat vihoviimeinen puolue ketä äänestäisin. Mikä lyhytkatseinen ääliö täytyy olla että äänestää vihreitä.

Helsingin vihreiden vastustamiseen riittää yksi asia: Malmin lentokenttä.Ei ne silti vihoviimeinen puolue ole, RKP, KDP ja PS ovat pahnanpohjimmaiset.

Malmin Ulisijat ry jaksaa ulista.

Vierailija
93/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän se on tiivistettynä:  vihervasemmiston, tuon itseään kaikkien muiden yläpuolella pitävän ja ainoaa oikeaa totuutta julistavan väen unelmakaupunki, jossa ei saa kuunnella ketään eikä katsoa ketään päin. 

Setämies närkästyy netissä, osa 47989127821987797884.

Vierailija
94/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia.

Helsingin umpivihreät päättäjät tarvitsevat voimia tehdäkseen asialle jotain. Asialle ei tehdä mitään koska kieroutunut ihmiskuva.

Kokoomus isoin puolue siellä. Eikös ne ole yrittäneet kiristää lakeja.

Vierailija
95/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kele, että suomalainen työssäkäyvä veronmaksaja ei saa rauhassa työhön edes kävellä.

Vihervassari-humanistin viha työtä ja yhteiskuntaa kohtaan on niin suurta, että mitään keinoja ei jätetä käyttämättä jotta työssäkäyvien oloa saataisiin kurjistettua mahdollisimman paljon.

Syö pari pihviä että rauhoitut.

Vierailija
96/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On maailma muuttunut... Ukkini joutui 1930-luvulla kerjuulle kun isänsä kuoli, ja äitinsä jäi kahden lapsen yksinhuoltajaksi. Ja oli suuri häpeä kerjätä edes ruokaa! Nykyään monikin kerjää ja ihan häpeilemättä, somessakin pitäisi saada tätä ja tuota, "kun muuten lapsia kiusataan jos ei ole trendikuteita". Tupakkaan on aina varaa. Kun olin opiskelija, Animalian feissari pysäytti ja alkoi kerjätä rahaa. Sanoin, ettei minulla ole sitä itsellenikään tarpeeksi, mutta kuulemma 10 €/kk on ihan hyvä lahjoitus. Öö, se kymppi ei mennyt edes itselleni säästöön, vaan kaikki meni ruokaan ym. pakolliseen. Punaisen Ristin englanninkielinen feissari pysäytti pari vuotta sitten. Valehtelin lahjoittavani jo, ja tyyppi kysyi että paljon lahjoitan. Heitin päästäni että 10 €/kk, jolloin feissari alkoi kerjätä summan nostamista vaikka 15 euroon. Sen jälkeen opin, etten todellakaan pysähdy enää kenenkään luo, vaan jatkan matkaa edes katsomatta. Olen sen jälkeen saanut useilta feissareilta huutoja perääni, kuten: "Hei! Mä tiiän et kuulit mut! Hei haloo!"/"Hei! Pysähy! Kamoon! Eikö löydy inhimillisyyttä?!"

Vierailija
97/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nykyään kierrän Kampin keskuksen "takaa", eli menen Simonkatua + Fredrikinkatua pitkin enkä Narinkkatorin kautta lyhintä reittiä. Ihan näiden feissareitten, kerjäläisten ja kaupustelijoiden takia. Itse asiassa viime tai toissaviikolla menin ekaa kertaa kevään jälkeen Narinkkatorin poikki ja eikös minua, yksinäistä pienikokoista naista yrittänyt heti useampi kaupustelija pysäyttää eli totesin että talvellakaan ei tästä voi kulkea.

Isosti ottaa päähän juuri se, että edellämainitut tietysti valikoivat helposti lähestyttävän näköisiä uhreja eli juuri naiset ja vanhukset joutuvat näitä väistelemään. Miesystäväni saa kävellä tuolla ihan rauhassa ja minäkin jos olen hänen kanssaan, yksin liikkuessa sen sijaan on pahimmillaan 100m matkalla 5-6 huutelijaa / pysäyttämistä yrittävää kimpussa. Vaikka en ota katsekontaktia tai kai kaivan puhelimen "suojaksi". Joo, toki voi sanoa "ei kiitos" ja sanonkin, mutta sama 2-4 x 5-6 krt päivässä käy hermoille.

Vierailija
98/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa purnaavat, julkisella (rosvo)sektorilla työskentelevät vievät kenenkään estämättä taskustani enemän rahaa verovaroina kuin kukaan feissari koskaan, mutta tyytyväisiä he eivät ole koskaan, vaan pitäisi saada lisää rahaa ja lisää arvostusta ja huutoa riittää tällä palstalla aamusta iltaan, miten muut ovat huonompia kuin he.

Vierailija
99/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla liikkuessa kerjäläiset olen oppinut ignooraamaan. Eivät ne minua häiritse, kun en ota mitään katsekontaktia ja kuljen vain ohi. Helsingissä kerjäläistilanne ei ole vielä edes niin paha, kun vertaa moneen muuhun kaupunkiin.

Vierailija
100/225 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita korvillesi isot kuulokkeet etkä osoita näkeväsi tai kuulevasi yhtään mitään, vaan menet reippaasti eteenpäin. Käsi eteen suojaksi.

Ei auta. Monesti feissarit tunkevat silti naamalle, käskevät ottaa kuulokkeet pois. Edes näkövammaiset eivät saa olla rauhassa (olen ollut avustajana). Muutaman kerran feissarit yrittivät pysäyttää, kun avustajana kävin hakemassa asiakkaille lääkkeitä ja ruokaa. Sanoin olevani nyt työajalla, minulla ei ole aikaa keskustella. Yksi feissari jäi roikkumaan perään, eikä uskonut että olin töissä. Pysähdyin, katsoin silmiin ja kysyin: "Soitetaanko tässä nyt asiakkaalleni, että idioottifeissari roikkuu minussa kiinni niin, etten saa töitäni hoitaa? Soitetaanko myös esimiehellesi ja kysytään, mitä mieltä hän on tällaisesta työntekijästä, joka häiriköi, eikä anna muiden hoitaa töitään? Tällä tavalla teidän firmanne ei todellakaan saa asiakkaita." Feissari meni mykäksi, ja lähdin pois. Ainoa ongelma oli se, että nuo feissarit aina vaihtuivat, vaikka paikat pysyivät samoina. Aina alkoi ahdistaa, että kohta taas pitää löytää kiertotie tai piiloutua jonkun toisen ihmisen toiselle puolelle, ettei minuun saa kontaktia.