Mille alalle sopii herkkä, empaattinen ja kiltti ihminen?
Nykymaailmassa tuntuu, että tällainen ihminen ei sovi oikein mihinkään.
Olen opiskellut asiantuntija-ammattiin, mutta koen että joudun päivästä toiseen esittämään muuta kuin olen.
Mietin, että onko edes olemassa alaa, jossa juuri nämä ominaisuudet on arvossaan, eikä heikkouksia.
Mitään ideoita?
Kommentit (137)
Ap on oikeassa. Ei juurikaan millekkään alalle sovi paitsi sellaiseen työhön missä saa paljolti yksin työskennellä kuten tulisi mieleen auton kuljettaja, kassa työntekijä tai siivoojan työ jossa saa yksin tehdä.
Tämmöinen tiimi työ tai ryhmätyöt opiskellessa olivat aivan kammottavia kun siellä päällepäsmärit ilkimykset jyräävät lytäten aremmat ja kiltit alta aikayksikön. Opettajat voivat olla kiusaajista vielä pahempia ja ottaa hampaisiinsa, silmätikuksi kuten aikuiskoulutuksessa järkytyin että ei voi olla totta nykypäivänä tämmöinen kun aikuisia pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Sopii ihan joka alalle, kunhan kiltteys ei tarkoita sitä että antaa toisten kävellä ylitseen vaan sitä että on oikeudenmukainen ja reilu.
🤣 Jaa sekö muka riittää 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii ihan joka alalle, kunhan kiltteys ei tarkoita sitä että antaa toisten kävellä ylitseen vaan sitä että on oikeudenmukainen ja reilu.
🤣 Jaa sekö muka riittää 😂
No tottakai muitakin ominaisuuksia ja taitoja tarvitaan, mutta jokainen ala hyötyy empaattisista ja oikeudenmukaisista ihmisistä työyhteisössä ja esimiehinä.
Aromaattinen punktuaarin hoitaja, aasikapalvelijan orientaatiolla.
Asiakkaat ainakin tykkää, vai haluaako joku mieluummin omasta arvostaan tarkan höyryjyrän?
Joku missä ei tarvi olla oma itsensä, vaan rehellisesti vetää roolia. Ville Viikinki tai Muumiksi Naantaliin.
Empaattinen ei kyllä sovi mihinkään työhön. Nykyään tarvitaan karskiutta!
Herkkyys ja empaattisuus ovat heikkoutta nykyaikana töissä.
Hoito- ja opetusalalle ei kyllä edellä mainitusta ole ollenkaan. Ei sovellu.
Vierailija kirjoitti:
Herkkyys ja empaattisuus ovat heikkoutta nykyaikana töissä.
Herkkiä, empaattisia ihmisiä kuitenkin nimenomaan tarvitaan työyhteisössä, sillä tavallista herkemmällä ihmisillä on usein monia sellaisia arvokkaita ominaisuuksia ja luontaisia taitoja, joita puolestaan vähemmän herkiltä helpommin puuttuu. Näitä ovat empatian lisäksi esimerkiksi tunneäly kaikkiaan, luovuus ja kekseliäisyys, intuitiivisuus, tarkkanäköisyys, kyky hahmottaa kokonaisuuksia, kyky havaita hienovaraisia signaaleja jne. Herkkiä tarvitaan ihan siinä missä myös vähemmän herkkiä, joita kylläkin on valtaosa ihmisistä. Herkkyys ei ole heikkoutta tai jotakin negatiivista, ja usein ymmärretäänkin aivan väärin. Herkkyys on todellisuudessa suuri voimavara, mikäli se ymmärretään oikein ja osataan hyödyntää.
Ei oikein mihinkään muuhun paitsi johonkin rutiininomaiseen esim hyllyttäjä,varastotyöntekijä,puutarhuri,kirjastonhoitaja jne. Itsekin olen melkoisen kiltti ja olen kouluttautunut sosiaalialalle mikä ei välttämättä ollut paras vaihtoehto. Minusta on myös tullut introvertimpi ja olen väsynyt ihmisiin. Työ missä saa tehdä töitä yksin on varmasti herkälle paras. Äitini työskentelee sairaalassa ja siellä kuulemma huudetaan työkavereille kurkku suorana. Samaa olen sosiaalialalla saanut kestää. Olen nyt itsekin katsellut muita töitä.
Olisiko jokin itsenäinen työ, kiinteistönhoitaja tms.?
Olen juristi. Tämä varmasti ihmetyttää monia, mutta näin on. Ammatti ei määritä ihmistä.
Onnellisimmillani mä olen ollut tehtaassa. Ei missään nimessä mitään asiakaspalvelua, ikinä enää.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun mainitsema muusikon työ ei tosiaankaan sovi herkälle, ja muutenkin taidealoilla saa olla sitkeä, ja riskejä pelkäämätön, jos aikoo saada leivän pöytään.
Kirjanpito voisi olla sopivaa? Tai muu jossa saa tehdä omaan tahtiinsa.
Kirjanpitoa omaan tahtiin? Voi jeezus, ehkä jos pykäät oman lafkan pystyyn. Rivityöntekijänä ainakin isoissa taloissa melkoista kyttäystä / ruoskimista / vaatimista työnantajan puolesta.
Mikään ei tunnu riittävän.