Pitsapuffetit on kyllä työttömän pelastus
Saa edes kerran päivässä syödä vatsansa kunnolla täyteen.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ei Suomessa ole muita köyhiä, kuin ne, jotka sössii raha-asiansa.
Opiskeluaikana muistan sen, kun opintotuki tuli vasta maanantaina ja perjantaina oli pörssi tyhjä. Onneksi asuin soluasunnossa, niin varastin vähän kämppäkaverin kauraryynejä, jotta sain edes jotain syötävää viikonloppuna. Oli jäljellä kaksi perunaa ja yksi lihaliemikuutio omia ruokia.
Opintotukeani pienennettiin, koska vanhempieni tulot olivat niin hyvät. Mutta siinä ei otettu huomioon, että vanhempani eivät antaneet rahaa, vaan olivat sitä mieltä, että kuole vaikka nälkään, heitä ei kiinnosta.
Viikot pärjäsin niin, että söin koulun ruokalassa (ilmainen ruoka) niin paljon, kuin vain mahalaukku veti.
En ryypännyt, enkä polttanut. Ikää oli 17v
Satikka sitten kun olet työtön ja opintolainat tulee maksuun
Miksi ihmiset maksavat opintolainoja jos ei kykene siihen!? Opintolainat saa anteeksi joko osittain tai kokonaan.
Tuo on kyllä niin paskapuhetta.
Ei ole. Minä itse sain anteeksi opintolainani korkoineen kun katsottiin etten pysty maksamaan. Piti vaan jättää laina pankille maksamatta kolmen kuukauden ajan ja sitten siirtyi KELAlle mistä tuli selvityspyyntö mitä tehdään? Kirjoitin yhden a4 paperin ja kaksi liitettä mukaan. Päätös lainasi korkoineen on annettu anteeksi kokonaan ja luottotietosi pysyvät.
On, on, mun työtön lapsi pääsi sinne töihin!
Kaikki sellaiset asiat on hyviä, joihin on varaa ja niissä on jokin sosiaalisuuteen tai ylipäätään kotoa poistumiseen liittyvä juttu. Jos saa arkeensa vähän vaihtelua ja hemmottelun tuntua, niin vielä parempi. Voin kuvitella, että monelle reilun kympin pizzapuffa antaa em asiat, joten loistavasti käytettyä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. oikeinkirjoitus: pizzabuffetti tai noutopöytätarjoilu.
Pitsan voi kirjoittaa myös suomalaisilla kirjaimilla (kuten suositus onkin). Buffetilla on useita mahdollisia kirjoitusasuja: buffet, buffetti, bufetti, jopa puhvetti.
Z-kirjain kuuluu suomen kielen aakkosiin, eihän banaaniakaan kirjoiteta vielä panaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä reilulla kympillä saa kyllä vatsansa täyteen useampana päivänä jos laittaa ruuat itse eikä mene buffaan.
Nyt olikin kyse samantyyppisten ruokien ravintolabufferi vs. kotona tehty bufferi.
No ei ollut. Kyse oli vatsan saamisesta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä reilulla kympillä saa kyllä vatsansa täyteen useampana päivänä jos laittaa ruuat itse eikä mene buffaan.
Nyt olikin kyse samantyyppisten ruokien ravintolabufferi vs. kotona tehty bufferi.
Ma olen varannut seuraavien 15 paivan iltaruokiin kahdelle hengelle yhteensa tuon 10 euroa ruokarahaa... :D
Kuiva-ainekaappi on tietysti hyvin varusteltu. Ei tarvi kuin ostaa munia, vahan tuoreita vihanneksia ja yksi lenkkimakkara. Pottuja on 3 kg kaapissa kanssa. Ja pakkasessa on grillimakkarapaketti, pinaattia ja yksi rib-eye, seka erilaisia kasvissekoituksia.
Naista + mita kuiva-ainekaapissa ja jaakaapissa on, saan seuraavat ruokalajit (osa on kahdeksi paivaksi):
- paistettua riisia, sambal-papuja (vihreita) ja samaan "marinadiin" laitan halkaistuja keitettyja munia, itseleivottua flatbreadia
- kermainen lohi-pinaattipasta
- uunilenkki ja porkkana-perunamuusia
- tonnikalapiirakka ja perunalohkoja uunista
- chili sin carne + riisia
- paistettua riisia, maapahkinavoikastike, sambal-vihanneksia
- pyttipannu
- hasselbackan perunoita ja liha/kala/kanalisuke (riippuu mita on tarjouksessa tai laputettu)
- tonnikalavuoka uunista
- linssimuhennos, riisia, itse leivottua naan-leipaa
Aamiaiseksi mulla on 2 pakettia Nalle-puurohiutaleita ja reilu litra kreikkalaista jogurttia. Lounaaksi on purkki- ja pussikeittoja ja sailykepapuja, kananmunia.
Ajateltiin myos leipoa itse sampyloita iso satsi ja pakastaa annospusseihin. :)
Mäkin haluan jääkaapin ja pakastimen, joissa on aina ilmaista ruokaa odottamassa 😮 Sama, kun jotkut kehuu syövänsä töissä ilmaiseksi, kun ottavat kotoa eväät mukaan.
No kylla siella on varastoja kun budjetoi, ennakoi, ostaa alennuksesta, ostaa bulkissa jne.
En kai sanonut missaan vaiheessa, etta ruoka olisi "ilmaista".
En suoraan sanoen ymmarra kommenttini alapeukkuja, kuten en myos sita etta jollain voi olla jaakaapissa vain valo. Meilla on AINA sen verran ruoka-aineita kotona, etta selvitaan useampi paiva "hatatilassa" ilman kaupassakaynteja.
Ja muutenkin kaydaan vain kerran viikossa ja ostetaan vain sita, mita listalla on.
Meilla menee normaalistikin vaan n. 30-40 euroa viikossa ruokaostoksiin.
Mulla on tällä hetkellä kuivaruokakaapissa 2dl kaurahiutaleita, pari purkkia tonnikalaa, oliiviöljyä, hot saucea, mausteita, teetä. Jääkaapissa majoneesia, perunoita, maitoa, voita, kananmunia ja tomaattia. Pakastimessa on herneitä.
En nyt nälkään kuolisi mutta ei noista mitään makuelämyksiä saa aikaan, katsos kun olen ihan hyvässä fyysisessä kunnossa oleva ihminen ja jaksan kyllä kaupasta hakea ruokaa vaikka joka päivä. Kerran viikossa käynti tai listan seuraaminen ei ketään autuaaksi tee.
Saat ihan vapaasti noudattaa tuota tapaasi, pointtina (ja alapeukkujen pointtina) on vain se että kymmenellä eurolla ET SAA tuota ruokalistaasi. Kirjoitit että olet varannut 15 päivän ruokiin 10 euroa. Todellisuudessa listasi maksaa moninkertaisesti tuon.
Eipa tee ei, mutta kerran viikossa kaupassa kayminen tulee maksamaan huomattavasti vahemman, silla kaupassa kaymiseen tarvitaan autoa ja sen verran ymmarran kuitenkin minakin kaikessa tyhmyydessani, etta vaikka ei pidakaan kayda matkalla tankkaamassa kun tankissa on viela bensaa, niin ei sekaan ilmaista ole. ;)
Ja jos nyt oikein aletaan nipottamaan niin ilmastokin kiittaa, kun polttoainepaastoja tulee vain kerran viikossa eika joka paiva. Ja onhan se nyt ajankaytonkin kannalta vaan jarkevampaa olla kaymatta paivittain jonottelemassa siella K-kaupan kassajonossa. Mutta mikas siina jos sulla kay muuten elama tylsaksi, siita vaan! :)
Samalla logiikalla ymmarran etta mun aiemmin ostetut ruoka-aineet on myos maksettu rahalla, eika siis esim. perseella tai oravannahalla, mutta enhan ole niita ilmaisiksi vaittanytkaan. Pointtini on alusta asti ollut etta mieluummin taydennan kympilla kodin ruokavarastoja, kuin etta hassaan sen kerralla yhteen ateriaan. Ja luulisi, etta varsinkin tyottomalle (ja oletan etta taten vahavaraiselle) se myoskin olisi fiksumpaa.
Lisaksi listan mukaan ostaminen on ainakin meidan taloudessa vahentanyt ruokahavikin kaytannollisesti katsoen nollaan. Herateostot ovat niinikaan jaaneet pois, mika puolestaan tuntuu kukkarossa.
Sulla ei ole jauhoja kotona? Noista aineksista saisi jauhot lisaamalla jo suolaisen piiraan seka varsin maukkaan uunimunakkaan = yhdelle hengelle neljaksi paivaksi iltaruoka + vahan lounastakin piiraan muodossa. :)
Joissain pitsapuffissa saa syödä myös kebabbia ja ranskalaisia myös limut kuuluu hintaan. Ei tuollaista pysty tekemään kotona mitenkään samaan hintaan. Jos ostat kahta eri makua limua kotiin menee siihen jo pelkästään 4 euroa
Nyt voi kaikki mammat tulla inisemään, itsehän en osta "halpoja lihapullia", eli niitä joissa on 2% lihaa. Miesystävän kanssa 40€ viikonlopun ruokaostokset kun mökille lähdettiin, ja kyllä kelpas safkata :) meille ei mitkään paskapullat tai kenenkään kermainen lohi-pinaattipasta kelpaa.
Elämä on ihanaa kun osaa elää<3
Vierailija kirjoitti:
Valkoista jauhoa, rasvaa (juustossa paljon) ja mahdollisesti muutakin rasvaa. Eivät voi olla kovin halpoja.
Broilerin saat ostetuksi vaikkapa 6 eurolla. Paistat uunissa, syöt lihaa pari päivää riisin, salaatin ja itse tekemäsi kastikkeen kanssa. Loput voi pakastaa ja tehdä myöhemmin ihanaa maalaiskanakeittoa, johon tulee paljon juureksi ja kookosmaitoa. Päiväannos pari kolme euroa ja on oikeaa ruokaa, varsinkin jos lisäkeriisi on täysjyväriisi. Toki joskus voi pizzaa syödä, mutta sen ravintoarvot ovat surkeat.
Jauhelihasta voi tehdä kastikkeen moneksi päiväksi ja ihanat pastat sekä salaattia.
Kyllä pitsapuffetista syö enemmän kuin yhden broilerin verran.
Ja ei mulla jäisi 2 pvä broileria syötyäni jäljelle enää mitään mihinkään keittoon. Buffetissa voi syödä koko päivän edestä. Broilerista ei riitä edes yhden päivän ainoaksi ruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi kaikki mammat tulla inisemään, itsehän en osta "halpoja lihapullia", eli niitä joissa on 2% lihaa. Miesystävän kanssa 40€ viikonlopun ruokaostokset kun mökille lähdettiin, ja kyllä kelpas safkata :) meille ei mitkään paskapullat tai kenenkään kermainen lohi-pinaattipasta kelpaa.
Elämä on ihanaa kun osaa elää<3
Eli mitä siis söitte
Vierailija kirjoitti:
Maa kutsuu hintavertailuun. Paarissa syöt pitsaa 15 euron kilohinnalla. Kaikki raaka-aineet maksavat vain murto-osan siitä. Vesi, jauhot, öljy ja tomaattimurska ovat käytännössä ilmaisia.
Onko sinun aikasikin ilmaista? Kaupassakäynti, valmistus, kattaus, tiskit ja sähkökin?
Edullisempaa on tehdä pitsa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa kutsuu hintavertailuun. Paarissa syöt pitsaa 15 euron kilohinnalla. Kaikki raaka-aineet maksavat vain murto-osan siitä. Vesi, jauhot, öljy ja tomaattimurska ovat käytännössä ilmaisia.
Onko sinun aikasikin ilmaista? Kaupassakäynti, valmistus, kattaus, tiskit ja sähkökin?
Työttömällä jos kenellä on aikaa tehdä itse ruokansa alusta loppuun
Oma pitsa maistuu paremmalta. Siinä ei ole liikaa rasvaa, sopivasti juustoa ja täytteitä ja pohjataikina ja pitsakastike ovat maukkaampia. Kun tottuu omia mieltymyksiään vastaavaan itsetehtyyn pitsaan, ei pysty syömään varsinkaan pitsabuffetissa.
Olen myös tottunut juomaan vettä, enkä juo limua kuin vähän muutaman kerran vuodessa, eikä se silloinkaan ole mitään, mitä olisin kaivannut.
Kannattaa hankkia terveellisemmät elämäntavat. Köyhällä ei ole varaa sairastaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki se ruoan valmistukseen käytetty aika on poissa aktiivisesta työnhausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tai ei, oma aika on kunkin itse arvotettaessa. Siksi se liittyy siihen, kokeeko pizzabuffetin edulliseksi vai ei.
Työtön voi pitää tärkeämpänä vaikka kulkea merenrannalla tai istua kirjastossa kuin tehdä ruokaa.
Ehdottomasti buffa kuin buffa on hyvää ajan- ja rahankäyttöä silloin tällöin.
Uutinen: työtön ei ole synonyymi köyhälle.
Mitä teet omalla ajallasi? Minä mm huolehdin terveydestäni. Laitan itse myös ruokaa, koska vain sillä tavalla saan itselleni optimaalista ja maukasta ravintoa. Palkinto vaivannäöstä tulee heti, kun syön.
No enpä tiedä. Sitten, kun lihoo, ei varmasti pääse mihinkään töihin. Eli enemmän uhka kuin mahdollisuus.