Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kotitöiden aikatauluttaminen etukäteen on niin vaikeaa?

Vierailija
04.11.2019 |

Jälleen kerran törmäsin parisuhteessani tähän samaan ongelmaa. Siitä on keskusteltu lukemattomia kertoja mutta ei vain mene vaimolle jakeluun.
Ongelma on siis seuraava: Viikonloppu on pääpiirteissään aikataulutettu. Perjantaina vaimo näkee yhtä kaveria illalla. Lauantaina mennään auttamaan vaimon vanhaa isää pihatöissä ja illlalla mennään tuttavapariskunnalle kylään. Sunnuntaina on pojan peli johon minun pitää mennä myös toimitsijaksi kuten jokainen vanhemmista vuorollaan tekee.
Kello tulee sunnuntaina puoli kolme. Vaimo aloittaa yllättäen siivoamisen. Ilmoittaa että pitää vaihtaa lakanat, imuroida, pestä lattiat ja siivota vessat. Mistään tällaisesta ei ole puhuttu etukäteen. Minulla on vajaa tunti aikaa pojan peliin lähtöön ja olin ajatellut hetken levähtää ennen sitä (olin jo käynyt kaupassa ja tehnyt perheelle ruoan). Vaimo alkaa marttyyrina siivoamaan ja puhisee miten saa aina tehdä kaiken yksin.

Olen varmaan kymmeniä kertoja sanonut että haluaisin tietää etukäteen jos kotona siivotaan niin voin sovittaa oman osuuteni minulle sopivaan väliin. Olisin esim. voinut hyvin imuroida ja pestä lattiat perjantaina kun vaimo oli poissa. Tai maanantaina kun illaksi ei ole mitään erityistä menoa. Mutta en haluaisi tehdä sitä kauhealla kiireella juuri ennen kuin lähden tunneiksi viemään poikaa harrastukseen.
Miksi se siivouksen tarve tulee kerta toisensa jälkeen kuin salama kirkkaalta taivaalta ja kaikkien muiden oletetaan siihen yhtyvän ilman mitään mutinoita? Eikä kyse ole siitä että ei tarvitsisi siivota. TIetysti tarvitsee. Mutta kyse on siitä että milloin ja onko siitä sovittu myös muun perheen kanssa.
Osaako siis joku valottaa minulle että miksi se siivoustarve tulee aina joka ikinen kerta yllättäen?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et silloin perjantaina oma-aloitteisesti hoksannut, että siivouksen tarvetta olisi, ja imuroinut ja pessyt niitä lattioita? Kiva, että haluat osallistua siivoukseen, mutta järkevintä olisi silloin myös osallistua sen suunnitteluun ja omaehtoiseen toteutukseen. Tää on nyt just sitä metatyötä, mitä miehet aina ihmettelee ja väittää olemattomaksi...

Vierailija
2/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinulle voi tulla yllätyksenä, että vaimo aloittaa siivoamisen sunnuntaina iltapäivällä, jos tämä sama kuvio on toistunut jo monta kertaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et silloin perjantaina oma-aloitteisesti hoksannut, että siivouksen tarvetta olisi, ja imuroinut ja pessyt niitä lattioita? Kiva, että haluat osallistua siivoukseen, mutta järkevintä olisi silloin myös osallistua sen suunnitteluun ja omaehtoiseen toteutukseen. Tää on nyt just sitä metatyötä, mitä miehet aina ihmettelee ja väittää olemattomaksi...

No eiköhän tuossa ole ap:lle ihan riittävästi hommia koko viikonlopulle ilman sitä siivoustakin. 

Vierailija
4/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, naisenakaan en ymmärrä vaimoasi. Jos joku on lähdössä jonnekin tunnin päästä olevaan tiedossa olleeseen asiaan niin en ala vaatia toista ylimääräiseen työhön joka vielä vie tasan tarkkaan yli sen tunnin. Ja sekin ihmetyttää, että mitä se vaimo tekee siivoamisessa jos sä teet noi? 

Jos tää siis on totta eikä provo, niin vaimon ajattelussa on vikaa.

Sinänsä ymmärrän sunnuntaisiivoamista, siivous on helpompaa vapaapäivänä kuin töiden jälkeen, ja sitä ei kannata jättää väliin jos itsellä on aikaa ja yllätysinspiraatio iskee sunnuntainakin, mutta se (kuten kaikki muukin yllätystoiminta) sovitetaan muiden kohdalla heidän menoihinsa. Ja otetaan opiksi ja suunnitellaan seuraavalla kerralla muiden menot huomioon ottaen. 

Vierailija
5/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimosi käyttää sinuun henkistä väkivaltaa. Menkää terapiaan tai erotkaa.

Vierailija
6/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska viikonloppumme vaikutti sen verran täyteen buukatulta että ajattelin siirtävämme siivouksen seuraavan viikon alkuun. Halusin myös hiukan levätä viikon jälkeen kun vaimokin kerran oli ulkona kaverin kanssa. Toki tein ruoan lapsille, siivosin keittiön ja kodin normaalit pikkusotkut ja kävin kaupassa.

Vierailija
7/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulle voi tulla yllätyksenä, että vaimo aloittaa siivoamisen sunnuntaina iltapäivällä, jos tämä sama kuvio on toistunut jo monta kertaa?

Koska hän on joka kerran asiasta keskusteltuamme sanonut että kertoo jatkossa etukäteen milloin haluaisi siivota ja että sitten sovitaan yhdessä miten asia aikataulutetaan kunkin osalta.

Vierailija
8/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisit tietää, kun kotona siivotaan? No, siellä siivotaan esimerkiksi silloin kun sinä aloitat siivoamisen. Miksi vaimon pitäisi kertoa sinulle? Vaikka se edellinen perjantai olisi ollut mahdollisuus ihan itse toimia.

Toisaalta vaikutat ihan neuvotteluun kykenevältä ihmiseltä. Vaimosi vaikuttaa stressaantuneelta ja siltä että hän ei tule kuulluksi ja nähdyksi. Hänellä on luultavasti liikaa ajateltavaa ja olisi varmasti toivonut, että olisit itse osannut siivota aiemmin, ja erikseen pyytämättä. Pidä vaimoa hyvänä, ja lupaa siivota osuutesi tästä eteenpäin ilman että vaimon tarvitsee sinua paimentaa.

Vierailija
9/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse et voinut ottaa puheeksi sitä, että milloin siivotaan? Tai tosiaan vaikka imuroida ihan oma-aloitteisesti silloin perjantai-iltana? 

Tämä minua naisena kyllästyttää omassakin parisuhteessa. Siivoamisen suhteen ei tapahdu yhtään mitään, ellen minä ota asiaa puheeksi, aikatauluta ja jaa vuoroja kuka tekee mitäkin, tai kysy kuka hoitaa imuroinnin, kuka pesee lattiat jne. Kerran tein testin, kun minulla oli kiireinen aika työn ja opiskelujen takia. Sanoin, etten minä ehdi nyt miettiä imurointeja vaan se on muun perheen homma nämä viikot. En muistuttanut asiasta sen koomin. Meillä ei imuroitu viiteen viikkoon! Sitten mulla meni hermot sotkuun ja imuroin itse. Jos olisin muistutellut asiasta, olisivat teinit ja mies kyllä imuroineet. Mutta ne roskat ei vissiin osu silmään eikä imuri käteen ilman minun muisuttelua. 

Vierailija
10/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vielä, päätätkö sinä koskaan millon teillä siivotaan? vai päätättekö yhdessä? Onko sovittua siivous päivää? Siivoatteko yhdessä vai erikseen?

Kuulostaa siltä, että puolisosi haluaisi ja toivoisi että sinä siivoaisit ilman kehotuksia oma-aloitteisesti. Tuo "alkaa siivoamaan yhtäkkkiä ja sitten valittaa kun joutuu kaiken tekemään yksin" kuulostaa ihan siltä että se on jo parin päivän aikaa toivonut että sinä siivoaisit itsenäisesti ilman että hän joutuu pyytämään. Sitten kun sitä ei ole toivotusti tapahtunut niin rupeaa hommaan itse. Ja valittaa. Tämä on harvinaisen yleistä henkilöillä, jotka toivovat puolison tarttuvat oma-aloitteisesti hommiin.Ja toivoat että aikuinen ihminen ymmärtäisi itse millon pitää siivota. Kukaan vaan ei ole ajatustenlukija. Ja ihmiset kokevat tarpeen siivoukselle eri aikoihin.

Neuvo: sopikaa millon on siivouspäivä ja kuka siivoaa mitäkin. Tehkää vaikka lista asioista jos ei muuten toimi. Ja kaikki pitävät kiinni sovitusta.

Vierailija
11/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä! Ihan oikeasti isot pisteet AP:lle siitä, että osallistuu, mutta kyllä heti ensimmäisenä tuli aloitusta lukiessani mieleen, että oikein tosissaanko tulee yllätyksenä joka kerta säännöllisesti tapahtuva viikkosiivous?!

Vierailija
12/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisit tietää, kun kotona siivotaan? No, siellä siivotaan esimerkiksi silloin kun sinä aloitat siivoamisen. Miksi vaimon pitäisi kertoa sinulle? Vaikka se edellinen perjantai olisi ollut mahdollisuus ihan itse toimia.

Toisaalta vaikutat ihan neuvotteluun kykenevältä ihmiseltä. Vaimosi vaikuttaa stressaantuneelta ja siltä että hän ei tule kuulluksi ja nähdyksi. Hänellä on luultavasti liikaa ajateltavaa ja olisi varmasti toivonut, että olisit itse osannut siivota aiemmin, ja erikseen pyytämättä. Pidä vaimoa hyvänä, ja lupaa siivota osuutesi tästä eteenpäin ilman että vaimon tarvitsee sinua paimentaa.

Tarkennan vähän, haluaisin tietää milloin kotona siivotaan niin että vaimo toivoo minulta juuri silloin osallistumista siihen. Toki voin tehdä asioita itse ja teenkin. Ja teen hyvin usein. Mutta oman aikatauluni mukaan koska arjessa on varsin paljon tekemistä.  Minä esim. huolehdin käytännössä kokonaan perheen ruokahuollosta ja lapsien kuskaamisesta harrastuksiin. Tämän vuoksi vaimo tekee isomman osan siivouksesta kuin minä. Joten jos hän toivoo minulta osallistumista juuri ihan tiettyyn aikaan, toivoisin kuulevani siitä etukäteen.

Vierailija
13/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä! Ihan oikeasti isot pisteet AP:lle siitä, että osallistuu, mutta kyllä heti ensimmäisenä tuli aloitusta lukiessani mieleen, että oikein tosissaanko tulee yllätyksenä joka kerta säännöllisesti tapahtuva viikkosiivous?!

Sehän ei olisi yllätys jos meillä olisi joku yksi toistua siivouspäivä. Mutta kuin ei ole. Välillä siivotaan lauantaina, joskus sunnuntaina ja joskus pienemmissä osissa pitkin viikkoa. Ei siis olisi ollut mitenkään erikoista jos olisimme kiireisen viikonlopun takia siivonneetkin vaikka maanantaina.

Vierailija
14/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se aikataulu.

Vierailija
15/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat tietää milloin kotona siivotaan? Ettekö voi sopia siitä yhdessä? Miksi vaimon pitää kertoa se sinulle? Sopikaa nyt kaikki kodintyöt kunnolla niin ettei jää mitään epäselvyyksiä kuka hoitaa mitä ja milloin. Äläkä odota että aikuinen ihminen kertoo toiselle millon pitää lakanat vaihtaa.

Vierailija
16/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta puolestani voin vastata, että minusta on mukava siivota ex-tempore eli silloin, kun sattuu huvittamaan. En tykkää suunnitella etukäteen siivousajankohtaa, koska tekemätön työ rasittaa mieltä. Jos siivous on suunniteltu vaikkapa viikkoa ennen, niin se on joka päivä mielessä, että silloin pitää siivota.

Kun lapset olivat pieniä/koululaisia, niin siivosin joka toinen viikko kunnon siivouksen. Mies harvemmin osallistui siihen. Nyt kun lapset asuvat jo muualla, niin siivous ei ole enää ollenkaan niin tärkeää tai tarpeellista, joten siivoan silloin, kun sattuu huvittamaan.

Tee sinäkin kuten vaimosi. Ala siivoamaan yks kaks yllättäen, mutta älä odota vaimosi osallistuvan siihen - osallistuu, jos ehtii ja jos haluaa. Kun kumpikin tekee näitä yllätyssiivouksia, niin pääsette molemmat helpommalla.

Vierailija
17/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat tietää milloin kotona siivotaan? Ettekö voi sopia siitä yhdessä? Miksi vaimon pitää kertoa se sinulle? Sopikaa nyt kaikki kodintyöt kunnolla niin ettei jää mitään epäselvyyksiä kuka hoitaa mitä ja milloin. Äläkä odota että aikuinen ihminen kertoo toiselle millon pitää lakanat vaihtaa.

Sitähän minä juuri toivoisin. Siis sopia eikä törmätä äkkiä siihen että minun olisi oletettu tajuavan että siivousvimma iskee sunnuntainan klo 15.

Jos viikonloppu on minun näkökulmastani aika lailla täyteen bookattu niin mitkä kaikki asiat minun pitää silti varmistaa että "eihän sitä tehdä, eihän?".

Vierailija
18/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni nainen alkaa siivota jos mies sanoo , että nyt siivotaan tämä kämppä puhtaaksi? ehkä 1%  ja jos mies siivoaa vaikka kuinka hyvin niin sitä ei lasketa siivoukseksi jos nainen ei näe siivouksen tarvetta ja sitten siivotaan puhdasta asuntoa uudestaan.

Vierailija
19/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tossa viikonlopussa ole kuin ilmaa.

Vierailija
20/38 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla pulma meni taas niin, että mieheni kanssa ei voinut sopia yhdessä mitään ajankohtaa siivoukselle, koska hän ei kyseisestä aikataulusta pitänyt ollenkaan kiinni. Hän aina hankkiutui ko. ajankohtana jonnekin muualle, tai ei vaan tullut töistä kotiin ko. ajankohdaksi.

Luovutin. Siivoan itse. Mutta siitä hyvästä olen ottanut itselleni tiettyjä vapautuksia kotiin liittyvissä asioissa. (Mistä mieheni jaksaa sitten mäkättää.)