Jos esim. helsinkiläinen käyttää jussipaitaa, onko se kulttuurista omimista ja siten paheksuttavaa?
Kommentit (28)
Sushin syöminen pitää kieltää muilta paitsi japseilta.
On! Julmasti olette Pohojanmaan kolonisoineet! Ettekö ymmärrä hävetä! Jussipaidan käyttö ja käyttämättömmyys luo vihamielistä ilmapiiriä sekä pohojanmaalaisia että muita sorrettuja vähemmistöjä, rodullistettuja ja maakunnallistettuja kohtaan!
Kuinka te kehtaatte!?!?!
Kyllähän se on.
Samoin, jos käytät Munsalan kansallispukua, eikä sinulla ole mitään juuria Munsalaan, niin kulttuuria sinä omit.
Samon, kun kiinalaiset käyttävät valkaisevia ihovoiteita - kulttuurin omimista. Eikä he nyt jumaliste ole mikään vähemmistö.
Pakkoruotsin tuputtaminen on kulttuurista pakko-omimista. Pitäisi lopettaa heti! Vain rantaruotsalaisilla on oikeus muumiruotsiin.
Jokaisen pitää pukeutua ainoastaan oman paikkakuntansa kansallispukuun niin loppuu tämä kitinä.
Eikös sitä nykyään itketä että inkkaripäähineen pito loukkaa inkkareita. Sama juttu.
Kyllä se (jussipaidat) valitettavasti on kulttuurista omimista. Samaten riisipiirakat ja koko karjalainen pitopöytä, ehkä koko itäsuomalainen vieraanvaraisuus ja iloisuuskin.
Minua vähän v*tuttaa se, kun YouTube-videoissa muunmaalaiset laulavat Ievan polkkaa. En nyt tiedä voiko sitä nimittää kulttuuriseksi omimiseksi, mutta jotenkin v*tuttaa silti. Laulajat eivät selvästikään ymmärrä kappaleen merkitystä, ovat vain valinneet sen ohjelmistoonsa kun kyseessä on erikoisella kielellä laulettu erikoinen biisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se (jussipaidat) valitettavasti on kulttuurista omimista. Samaten riisipiirakat ja koko karjalainen pitopöytä, ehkä koko itäsuomalainen vieraanvaraisuus ja iloisuuskin.
Aasialaiset pahoittavat mielensä, kun Suomessa syödään riisipiirakoita.
Serkkuni joka asuu Naantalissa tarjosi minulle eilen Karjalanpaistia. Olin järkyttynyt.
Kalakukko on vain savolaisille. Musta makkara tamperelaisille. Jussi-paita vain pohjalaisille, puukkoja saa käyttää jos on pohjalainen tai romani. Ei muut.
Joku roti nyt siihen omimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse Itä-Suomesta, ja täällä ollaan ihan samanlaisia tuppisuisia möllöttäjiä kuin muuallakin Suomessa. Itäsuomalainen iloisuus on myytti.
Ohis
Mun sydän itki verta kun näin 90 päivää morsiamena-ohjelmassa kuinka intialainen mies vei amerikkalaisen morsmaikkunsa ostamaan tälle sarin😭
Täällä valkoiset taas puhuu höpöjä kun eivät mistään mitään tiedä. :D Mene yliopistoon/kirjastoon.
Onhan tämä ehkä vähän hienompaa kuin hihamerkkien käyttäminen.
Siis puhe k:sta omi misesta. Lopputulos on kuitenkin sama. Pukeutumisesta, hiuksista tai muusta piirteestä nähdään nopeasti kuka kukin on. Surullista.
Sinällään, kun jussipaita on 1900-luvun vaihteen pohjalaisnäytelmää varten luotua puvustusta ja mukaelma ruotsinkielisen Etelä-Pohjanmaan kalastajavillapaidoista, niin sen pitäminen ei ole kulttuurista omimista, kun se alunperinkään ei ole kulttuuriin kuulunut. ( näin n*ssittiin maailman pienintä pilkkua)
Kyllä on.