Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovaiset: Kumpaan todellisuudessa luotat, jos sairastut: rukouksen parantavaan voimaan vai lääketieteeseen?

Vierailija
03.11.2019 |

Ennen kuin vastaat lue tämä pohjustus. Moni lähtee helposti tässä kohden selittämään, että luottaa kumpaankin, mutta enemmän rukoukseen ja että lääketiedekin olisi lopulta Jumalan keksintöä. Lääkkeet kuitenkin tehoavat rukoukesta ja uskonnoista riippumatta, joten niitä ei loogisesti voida laittaa Jumalan piikkiin. Lääketiede on vajavaista ja kehittyy koko aika, mutta Jumala luo sangen hyvää tai täydellistä. Jos lähdetään siitä, että lääkkeet ovat Jumalalta, niin silloin täytyisi selittää myös lääkkeiden valtaisa määrä haitallisia sivuvaikutuksia sekä haitalliset lääkkeet joita joudutaan välillä vetämään pois markkinoilta.
Eli nyt voidaan palata kysymykseen:

Kumpaan todellisuudessa luotat? Rukoukseen vai lääketieteeseen?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä vaikea kysymys vastata.

En selitä koska en halua selityksiä vastaukselleni. Selittäminen on vihaa ja vihaa näkyy palstalla.

Olen niin kiusattu että en osaa vastata tuohon, koska mielipide ei ole tässä kohdillaan, vaan viha mieltymys.

Asiat olivat, on ja tulee olemaan.

Vierailija
22/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että ihmismieli on paljon vahvempi kuin suurin osa uskoo sen olevan ja positiivisella asenteella on valtava merkitys siiheen paraneeko vai ei. Eli minä tekisin kaikkeni tuolloin manifestoidakseni tervettä oloa, mutta luottaisin myös lääketilanteeseen.

Tämä oli hyvin perusteltu vastaus. Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin aloituksessani esitin. Silti herätän aiheesta keskustelua, koska käytännön esimerkit rukousihmeistä puuttuvat. Positiivnen ajattelu, sillä on toki merkitystä ja sitä voi harrastaa rukouksen kautta, mutta väittäisin, ettei tässä uskonnolla ole merkitystä. Buddhalainen meditaatiokin voi olla erittäin terveellistä keholle ja parantavaa sillä tavoin. Jos puhutaan sairauksista, kuten halvaustila, sokeus, kuurous, niin rukouksen vaikutus on täysin 0.  Yhtäkään ihmeen kriteerin täyttävää parantumisihmettä ei löydy ainakaa Suomesta.

Meditoinnin on tieteellisesti todettu muuttavan solurakennetta, joten kyllä tuossa jotain perää on.

Meditoiminen on rukoilemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Sen lisäksi olen rukoillut Jumalalta yliluonnollista ihmeparantamista monta kertaa, itselleni ja muille ihmisille.

No onko tullut mitään näyttöä yliluonnollisista ihmeparantumisista?

Mun puolesta on rukoiltu ja paranin todistetusti yhdessä yössä sekä epilepsiasta, että tuberkuloosista.

Tämä oli meille kaikille suuri ihme, kun juoksin sieltä sairaalan eristyksestä huutaen, että minä olen täysin parantunut. Ja niin olinkin.

Vierailija
24/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että ihmismieli on paljon vahvempi kuin suurin osa uskoo sen olevan ja positiivisella asenteella on valtava merkitys siiheen paraneeko vai ei. Eli minä tekisin kaikkeni tuolloin manifestoidakseni tervettä oloa, mutta luottaisin myös lääketilanteeseen.

Tämä oli hyvin perusteltu vastaus. Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin aloituksessani esitin. Silti herätän aiheesta keskustelua, koska käytännön esimerkit rukousihmeistä puuttuvat. Positiivnen ajattelu, sillä on toki merkitystä ja sitä voi harrastaa rukouksen kautta, mutta väittäisin, ettei tässä uskonnolla ole merkitystä. Buddhalainen meditaatiokin voi olla erittäin terveellistä keholle ja parantavaa sillä tavoin. Jos puhutaan sairauksista, kuten halvaustila, sokeus, kuurous, niin rukouksen vaikutus on täysin 0.  Yhtäkään ihmeen kriteerin täyttävää parantumisihmettä ei löydy ainakaa Suomesta.

Meditoinnin on tieteellisesti todettu muuttavan solurakennetta, joten kyllä tuossa jotain perää on.

Meditoiminen on rukoilemista.

Ei ole. Rukoileminen on sitä, että anotaan ja rukoillaan taivaan Isältä eri asioita, Jeesuksen nimessä.

Vierailija
25/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteeseen. Mutta uskon, että lääkkeiden kehittäminen on Jumalan kätten töitä.

Vierailija
26/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteeseen. Mutta uskon, että lääkkeiden kehittäminen on Jumalan kätten töitä.

"Herran tiet ovat tutkimattomat."

Vierailija
27/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalaan koska hänellä on kaikki valta. Hän voi järjestää minulle vaikkapa toimivan lääkkeen jos rukoilen.

Eli kävelet apteekkiin hakemaan lääkärin määräämän reseptilääkkeet. Se hoituu sinulta ilman rukoustakin, joten ei tarvitse jossitella.

Toki lääkkeen hakeminen apteekista on konkreettinen rakkauden teko itseä tai lähimmäistä kohtaan. Jumalaa on joka tapauksessa kiittäminen. Todellakin rukoilen. Rukoilen joka päivä. Vaikkapa bussiin astuessa.

Vierailija
28/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvästi uskovaisena mutta uskonnottomana, jatkuvassa lyhteydessä Jumalaan elävänä, luotan ensinnäkin ennaltaehkäisyyn. Terveellinen ruokavalio, sopivasti liikuntaa, positiivinen, myötätuntoinen ja anteeksiantavainen elämänasenne ehkäisee jo monta sairautta.

Jos sairastuisin, varmasti rukoilisin, meditoisin, parantaisin elämäntapoja ja toki luottaisin myös lääkäreihin, mutta en sokeastim

Vierailija
29/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lääkkeiden vajavaisuus haitallisine sivuvaikutuksineen on myös Jumalan työtä?

Vierailija
30/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ne lääkkeet on tietenkin kehittänyt. Mutta jos olisin lääkekehittäjä voisin vaikkapa Jumalalta rukoilla siunausta työlleni.

Raamatussa kehotetaan tekemään työt "kuin Herralle eikä ihmiselle" tai jotain vastaavaa.

Vierailija
31/44 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lääkkeiden vajavaisuus haitallisine sivuvaikutuksineen on myös Jumalan työtä?

Kaikki on osa suurta pyörää. Hyvä ja paha kulkevat käsikkäin. Siitä on kirjoitettu teorioita, miten maailmassa hyvä ja paha on aina tasapainossa. Tämä ajatus ei sulje pois sitä, että Jumala on kaiken alullepanija.

Kun kehitetään lääkkeitä, tulee uusia sairauksia, joihin ei ole parannuskeinoa. Ja niihin keksitään taas toimivia lääkkeitä.

Elämä on monimutkaista, mutta kaikella on kuitenkin tarkoituksensa.

Vierailija
32/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksenasettelu on ihan väärä. Jumalahan ei ole sitä varten, että hän toimisi minun lääkärinäni. Jumala pystyy halutessaan parantamaan, mutta on ihan hänen asiansa haluaako vai eikö. Jos haluan parantua, käännyn ensisijaisesti lääkärin puoleen. Jos haluan kovasti parantua, rukoilen lisäksi.

Oikea kysymyksenasettelu kuitenkin kuuluu: mikä takaa minulle hyvät olot kuolemani jälkeen? Lääketiede on siinä ihan kädetön, Jumala taas voi kaiken. On pohjimmiltaan ihan sama, paraneeko tässä elämässä sairauksistaan vai ei, pääasia on se, että tuonpuoleisessa todellisuudessa on voittajan puolella.

Vierailija
33/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? En usko parantuvani rukouksen voimalla. Rukoilen, että saisin parantua, mutta omasta halusta ja pyynnöstä huolimatta voi silti olla Jumalan tahto ja kohtaloni olla parantumatta. Yleensä Jumalalta rukoillaan voimaa ja kärsivällisyyttä kestää vaikeudet, ei välttämättä odoteta sitä että hän käytännössä ratkaisee ongelmat.

Vierailija
34/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoukseen ja Jumalaan. En ole käyttänyt lääketieteen palveluja aikuisella iällä ikinä, enkä käytä. Ikää 45. 

Vierailija
35/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon kysymykseen voi vastata, koska Jumala, usko, rukous jne. ei ole minulle mitään automaatteja, jotka toimii miten pyydän ja miten rukoilen. Jumalakäsitykseni on aivan toisenlainen.

Elämä itsessään on sekoitus onnea ja epäonnea, terveyttä ja sairautta, kohtaamisia, eroja, kipeitä asioita ja ihania asioita. On ihan jonninjoutavaa pähkäillä, että jos teen näin, Jumala sitä, jos teen niin, Jumala tätä.  Jumala on kaikessa ympärilläni ja sydämessäni, ohjaten lempeästi tarvittaessa, mutta kyllä päätökset ja valinnat teen ihan minä itse. Jumala on luonut mulle aivot ja antanut vapaan tahdon. 

Joten totta kai luotan lääketieteeseen. Rukoilen myös. Ei nämä kaksi sulje toisiaan pois. Jumala ja rukous ei toimi noin, niinkuin sinä ap "loogisesti" ajattelet. Suosittelisin sinulle hyvä ap, että laajentaisit hieman omaa ajattelutapaasi. Saattaisit vaikka yllättyä, kun puhkaisisit oman kaikentietävän kuplasi. 

Tosin en mä ihan kaikkea sokeasti myöskään lääketieteessä usko. Tai ymmärrän kyllä, että esim. syöpähoidoissa voidaan nykyään parantaa paljon, ja jos ei parantaa, niin hidastaa ja lisätä elinaikaa. Mutta se, onko siinä järkeä mihin pisteeseen asti, en tiedä. Mulla oli läheinen joka sairasti kroonista verisairautta ja pysyi loppuajan hengissä vain ja ainoastaan viikottaisilla veritankkauksilla. Hän lopetti ne, kun oli saanut asiansa järjestykseen. Sanoi, että verivalmisteita tarvitsee enemmän ne, joilla elämää on jäljellä. Että hän on asiansa laittanut kuntoon ja on valmis kuolemaan. Totta kai se oli surullista ja luopumisen tuska meille läheisille oli valtava, mutta loppujen lopuksi ymmärrän ja kunnioitan hänen valintaa. Tuo päätös oli viisas. 

Ja monta muutakin asiaa, mutta ehkä niiden pohtimiseen menisi aikaa ja bittejä, eikä kukaan jaksaisi lukea pitkää postausta.

Vierailija
36/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sama juttu kuin tarinassa miehestä, joka istui tulvan aikana talonsa katolla ja rukoili pelastusta. Silloin paikalle saapui kajakkimies ja tarjoutui pelastamaan miehen. Mies kieltäytyi ja rukoili vain apua Jumalalta.

Paikalle tuli moottorivene ja lopulta helikopteri, mutta näidenkin avusta mies kieltäytyi luottaen vain Jumalan apuun. Lopulta vesi nousi niin korkealle, että hukkui.

Taivaan portilla mies sitten kysyi Pyhältä Pietarilta: ’’Miksi te ette pelastaneet minua, vaikka rukoilin apua?’’ Tähän Pietari vastasi: ’’Mutta mehän yritimme kolme kertaa.’’

Vierailija
37/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka väitätte parantuneenne rukouksella: onko teillä lääkärintodistusta tapahtuneesta? Jos ei niin miksi? Missä olette kertoneet asiasta? Erityisesti kiinnostaa tuo juttu jossa henkilö väittää saaneensa näkönsä takaisin.

Vierailija
38/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketiede on vajavaista ja kehittyy koko aika, mutta Jumala luo sangen hyvää tai täydellistä.

Niinpä, ajattele tätä ihmiskuntaa, ollaan niin täydellisiä! (sarkasmia)

Vierailija
39/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen logiikka ontuu pahasti.

Se että lääkkeet auttavat kaikkiin ihmisiin ei ole todiste Jumalaa vastaan. Ei hän ole missään ilmoittanut rajaavansa lääkkeiden tehoa ainoastaan uskoviin.

Se että lääkkeet ovat vajavaisia ei myöskään ole todiste Jumalaa vastaan. Se on todiste ihmisen tiedon vajavaisuudesta.

Vierailija
40/44 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se luotto on Jumalassa, mutta uskon että se on Hänen tahtonsa että saadaan käyttää kaikkia mahdollisia maanpäällisiäkin vippaskonsteja =) 

Jumala on antanut ihmisille järjen ja kyvyn ajatella, olisi jumalanpilkkaa olla käyttämättä niitä. Ja kyllä, Hän on antanut viisautta ihmisille myös keksiä lääkkeitä, mutta ihmiset ne kuitenkin on keksineet, siksi lääkkeissäkin on haittavaikutuksia. Koska ihmisviisaus on aina vajavaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi