Me nykyiset 3-kymppiset. Muistellaan nuoruutta :)
muistellaan, nyt jo taakse jäänyttä nuoruutta. Teini-iästä kolmekymppisiin. Mitä jäi käteen?
Aikakautta leimaa:
Irc-galleria
Aito ircci
Mul on mese -yhteisö
Ja se mese
Boten Anna, jota kaikki luuli veneeksi
Onnelat, olit onnekas jos pääsit käymään Royal Onnelassa
Jatketaan listaa
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ikäluokka oli varmaan viimenen, keillä vaan kuljettiin ihan pokkana meikki- ja hiusmokien kanssa. Enää ei nää nykyteineillä yhtä paljon pieleen nypittyjä kulmakarvoja, ns. "kakkunaamaa", eli meikkivoide ihan eri väriä kun kaula, tai pissankeltasta blonditukkaa tyvärillä tai "piti tulla ruskeet mut tuliki vihreet/punaset" -tukkaa.
Nykyteineillä on kaikki youtuben tutoriaalit, siinä missä meiän ikäsillä katottiin jotain Demi lehden meikkivinkkejä ja epäonnistuttiin aika pahasti :DNe viivakulmat oli aikansa trendi. Tai kokonaan pois ajellut kulmat. Ei niitä silloin pidetty meikkimokana. Vähän sama kuin tän päivän paksut instakulmat...
En ole nykynuorten tyylitajusta samaa mieltä. Sen verran hirveitä tapauksia on nähty.
Viivakulmat kyllä, mutta ei sellaset, jotka alkaa puolesta välistä silmää ja saa pään näyttämään tosi leveältä, tai täysin tasapaksut palkit ilman mitään kaarta Kyllä ne oli ihan mokia jo silloinkin :D Silti niitä näki joka paikassa. Ideaali tuohon aikaan oli ohuet, kaartuvat, kulmakynällä vahvistetut kulmat. Esim Aneglina Jolien ysärikulmat oli tosi tyyliikkä tuohon aikaan. Kulmien ns. nyppymissäännöt ovat ihan samat, kuin nykyään (eli mitä tulee kulman muotoon ja pituuteen) mutta ainoa, mikä on muuttunut on paksuus. Nykyään suositaan luonnollisempaa, mutta teinit myös pääsääntöisesti osaavat nyppiä ja piirtää ne paremmin, kun kaikki meikkugurujen tieto on muutaman klikkauksen päässä.
Muistan jonkun kiss fm-chatin? Se oli oikeastaan aika pelottavaa nyt kun miettii, varmasti jotain vanhoja ukkoja kenen kanssa on keskustellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- H&M tuli Suomeen
- Napster ja sharewaretus
- Nokia vs. Ericsson kilpailu
- soittoäänet tilattiin tekstarilla
- matopeli Nokian kännykällä, pystyi pelaamaan bluetoothin kautta kaksinpelinä
- pissikset ja irc-galleria
- kitsch teknotyyli vaatteissa ja sisustuksessa, oli shokkivärejä, pvc:tä ja puhallettavia huonekaluja
- stadin trendikaupat ja oudot pikkuputiikit
- kahviloissa istuminen kavereiden kanssa
- silloiset trendimestat Kerma, Sooda, Pihvi
- työvoimapulan odottelu, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle
Millaisia "outoja pikkuputiikkeja" Stadissa oli? Kysyn ihan mielenkiinnosta, kun itse olen kaukaa böndeltä.
Pikkukaduilla ja -kujilla vähän kauempanakin ytimestä oli independent liikkeitä jotka myi uniikkeja ja eksentrisiä vaatteita ja kai tähän voi laskea vähän erikoisemmissa paikoissa olevat ketjumyymälätkin. Juu vastaavia ja ehkä samojakin on edelleen, kadonneista tulee mieleen Day, Syndicate, Kookai, Spirit Store, pikkuputiikkien nimiä en muista... Nykyään "kaikki" on saman katon alla Kampin keskuksessa tai Forumissa tai siinä liepeillä Aleksin ja Manskun varrella.
Ainakin ne, missä itse käyn jos käyn.
Silloinhan Kampin ostoskeskusta ei edes ollut, vaan Stadin ydin oli Stockan kello ja siitä max 0,5km suuntaansa. Kampissa oli linja-autoasema, josta lähti maalaisten bussit. Kampin metris oli jo tosi syrjässä. Tapaamiset tehtiin usein Kompassitorille.
Okei, kiitos!
Kiva ketju. :)
Vierailija kirjoitti:
Muistan jonkun kiss fm-chatin? Se oli oikeastaan aika pelottavaa nyt kun miettii, varmasti jotain vanhoja ukkoja kenen kanssa on keskustellut.
Joo! Ne ihme pikku-ukkokuvakkeet ja nickeinä chattaajilla tyyliin "Boy88" ja ei mitään takuuta mikä pervo siellä on. "minkä värinen tukka sulla on?" "Mille yläasteelle meet? :)" Siel jaettiin jopa numeroita, eli ihan hyvä ettei mulle tai kavereille ikinä käyny mitään, koska siellä tosiaan pyörittiin aika paljon.
So what lenkkarit ja Samba hajuvesi
Vierailija kirjoitti:
Muistan & harrastin siellä joskus nettiseksiä.
Chatit, mese
Yves rocher hajuvedet 😁
-Tissivyöt, siis mekon kanssa vyö asetettiin tissien alle
-Mix, eix, ooxä... Eli käytettiin oikeasti x-kirjainta korvaamaan ks
-Alaselän vilauttelu (lyhyt takki talvellakin) ja stringit näkyvillä
-Cosmosta luettiin jänniä seksijuttuja
-melkein mitään ei voinut streamata vaan piti warettaa
Mitä laihempi sen parempi -mentaliteetti
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alussa oli vielä erilaisia nuorisokulttuureita tai -ryhmiä, kuten esimerkiksi pissikset, hevarit, gootit ja ernut. Ainakin Demissä oli niihin aikoihin keskusteluita siitä, mitkä asiat tekevät wannabe-hevariksi/gootiksi/ernuksi ja mistä piti tykätä ollakseen aito tai oikea alakulttuurinsa edustaja. Kuuluin itse (teini)hevareihin ja pahin painajainen olisi ollut olla samanlainen massateini kuin kaikki muut, vaikka vähän salaa haaveilinkin Miss Sixtyistä ja muista massajutuista. :)
Eikö alakulttuureja muka enää ole?
Vierailija kirjoitti:
- H&M tuli Suomeen
- Napster ja sharewaretus
- Nokia vs. Ericsson kilpailu
- soittoäänet tilattiin tekstarilla
- matopeli Nokian kännykällä, pystyi pelaamaan bluetoothin kautta kaksinpelinä
- pissikset ja irc-galleria
- kitsch teknotyyli vaatteissa ja sisustuksessa, oli shokkivärejä, pvc:tä ja puhallettavia huonekaluja
- stadin trendikaupat ja oudot pikkuputiikit
- kahviloissa istuminen kavereiden kanssa
- silloiset trendimestat Kerma, Sooda, Pihvi
- työvoimapulan odottelu, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle
Tuo työvoimapula on ilmeisesti jo saapunut maahamme, ainakin päättäjien puheista näin olen kuullut. Jostain syystä täällä on silti lähemmäs puoli miljoonaa oikeasti työtöntä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää tajuta näin 26-vuotiaana sopivansa ”kolmekymppisten nuoruuttaan muistelevien” kategoriaan. :/
Teidän teini-aikaa taisi olla enemmän ne liian ylös viritetyt lantiovyöt, nudehuulet tummalla silmämeikillä ja hiusten överitupeeraus?
Sähköpostitse tai tekstiviestitse lähetettävät ketjuviestit, jotka piti lähettää X määrälle ihmisiä, ettei tule murhatuksi/jää loppuelämäkseen ilman kumppania tms. Niihin jaksoi silloin vielä osallistuivat lähes kaikki. :D
Tekstitv ja deittichat, soiteltiin pilareita ukkoraukoille
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen ja valaiseva ketju, tulee todella tunne, että on itse ihan eri sukupolvea.
N48
Mullekin tulee, vaikka oon just oikeaa sukupolvea. Muistan kyllä suunnilleen kaikki mitä täällä on mainittu, mutta elin kai ite jotain ihmeellistä kummajaiselämää ja ne ei koskaan koskenut mua tai mun kavereita.
Mic Mac- housut
Glittertopit
Iholle levitettävä Lumenen glittergeeli
Elysee
Pikkuaskit tupakkaa
Move- siideri
Tekstarilla tilattavat soittoäänet
Kiss chat
Affyt vai mitä ne oli..., sellaset paperiset kiertävät gallupit