Move testit tappaa liikunnan ilon kun puolet luokasta luokitellaan surkeiksi
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina pitäisi mennä surkeimman pellen ehdoilla?
Liikunta ja taideaineet voitaisiin erottaa koulusta "pakollisiksi" harrastuspiireiksi. Liikunnassa en ole koskaan nähnyt mitään varsinaista opetusta tai opastusta, vaan tunneilla mennään lahjakkaimpien mukaan ja loput roikkuvat mukana edellytystensä ja motivaationsa mukaan. Tämä ei tue lainkaan näille tunneille asetettuja tavoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin kasiluokkalainen toi testin kotiin rytättynä. Tytärtä hävetti, kun sai taas täydet pisteet ja kaverit sai huonot.
Tyttäreni ei edes ole kovin liikunnallinen, koulumatkat pyöräilee ja joskus potkii palloa isoveljensä kanssa. Kesäisin jonkin verran uidaan, snorklataan ja pelataan tennistä.
Mietin vaan, että kuinka huonoja ne muut ovatkaan, ne keillä ei ole rajoitteita.
Miksi alapeukut?
koska juttu oli keksitty
Keksitty? No, ei ollut. Normaalielämää. Lisään vielä sen, että tyttärelläni on astma, joka hoidossa lääkityksellä. Liikkatunnin jälkeen osaa ottaa avaavaa lääkettä eikä pyydä opelta vapautusta liikkatunnista.
Minunkin tyttäreni sai enkun kokeesta täydet pisteet vaikkei ollut lukenut yhtään kokeisiin eikä edes tykkää kielestä. Väkisten kuulee sitä telkusta ja joutuu lukemaan jostain. Kyllä häntä hävetti, kun kaveri sai huonot pisteet. Repi kokeensa, kun häpesi niin. Toivoo, että opekin unohtaisi tuloksen, eikä antaisi sen vaikuttaa arvosanaan. Ei meinannut kertoa minullekaan :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin kasiluokkalainen toi testin kotiin rytättynä. Tytärtä hävetti, kun sai taas täydet pisteet ja kaverit sai huonot.
Tyttäreni ei edes ole kovin liikunnallinen, koulumatkat pyöräilee ja joskus potkii palloa isoveljensä kanssa. Kesäisin jonkin verran uidaan, snorklataan ja pelataan tennistä.
Mietin vaan, että kuinka huonoja ne muut ovatkaan, ne keillä ei ole rajoitteita.
Miksi alapeukut?
koska juttu oli keksitty
Keksitty? No, ei ollut. Normaalielämää. Lisään vielä sen, että tyttärelläni on astma, joka hoidossa lääkityksellä. Liikkatunnin jälkeen osaa ottaa avaavaa lääkettä eikä pyydä opelta vapautusta liikkatunnista.
🏆
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun itse olin peruskoulussa vuodet 2014-2017 ja tuntui, että monet liikuntatunnit mentiin vain testien ehdoilla. Esim. uinti, oli pakko suorittaa uimatesti muuten numero laski, testin suorittamisen jälkeen sai kuitenkin lähteä kotiin vaikka kaksoistuntia oli jälkellä yli tunti.
Ja tätä siis tapahtui muissakin lajeissa. Tärkeintä oli testin tekeminen sitten saikin jo "hyvillä mielin" lähteä pois. Eikö olisi ollut järkevää käyttää koko tunnit mieluisaan liikkumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut?
On hankala korottaa itseään tallomatta samalla muiden päälle.
Ok, olen siitä pahoillani. Ei ollut tarkoitus lyödä lyötyä. Ehkä mua ketuttaa nuo tyttäreni kavereiden vanhemmat. Nuoret saavat tehdä mitä lystäävät, kaljaa, sähkötupakkaa kuluu. Vanhemmat ei mielestäni välitä, eivät kokkaa/syö yhdessä, ruoka on pikaruokaa tai leipiä kotona. Olen kutsunut kaveritkin ruokapöytään ja ihmettelevät, että tehdään itse ruokaa, se on hyvää eivätkä tunnista ruoka-aineita/lajeja. Somettavat yöhön, kuskataan autolla kouluun ja muualle. Mielestäni se on karhunpalvelus lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Koululiikunta tappaa liikunnan ilon. Opettajat ovat muka korkeakoulututkinnon suorittaneita mutta eivät silti tajua esim. sitä, että ylipainoinen saa alkuverryttelyssä hien pintaan vähemmällä kuin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen. Alkuverryttely on jo niin rankka, ettei varsinaista liikuntaa jaksaisi ollenkaan. Armeijassakin heikkokuntoisimmat pannaan sauvakävelemään mutta koulussa kaikkien on pakko pysyä hyväkuntoisten tahdissa. Tämä sama oli 70-luvulla eikä näytä muuttuneet miksikään 2000-2010-luvulle tultaessa.
Vanhimman tyttären liikunnanope oli sanonut hänelle "tuossa samassa ajassa kuin sinä juoksit 1500m, minä olisin kävellyt sen". Kyllä oli kannustavaa. Voitteko kuvitella, että kieltenope sanoisi oppilaalle "minä olisin kyllä osannut kirjoittaa tuon lauseen ilman kielioppivirheitä". Kyseessä oli vielä harjoittelukoulu eli tulevat opettajat opetetaan tavoille.
Liikunnanopettajat ovat entisiä koulukiusaajia, jotka nyt saavat palkkaa kiusaamisesta.
Liikunta on koulun turhanpäiväisin aine, josta jälkeen jäämisestä ei ole mitään haittaa. Kouluaikoina ajattelin "kun tämä p****a jonain päivänä on ohi, en liiku enää ikinä. Nyt olen 56v ja päätös on pitänyt. Minulla on vakituinen työpaikka, mikä nykypäivän Suomessa ei ole itsestäänselvyys. Olisi asiat yhtä hyvin, jos liikunnan sijaan olisin jäänyt jälkeen äidinkielessä tai matematiikassa?
Minulle lasten eräs liikanope on sanonut, että koululiikunnan tarkoitus on opettaa, että liikunta on tärkeä osa elämää. Sitten kannattaisi muuttaa opetusmenetelmiä, jotta päästäisiin haluttuun lopputuloksiin. Nykymenetelmillä tuloksena on liikuntaa vihaavia aikuisia (paitsi tietty ne, jotka muutenkin tykkäävät aineesta). Onnea valitsemallanne tiellä.
Olet osin oikeassa, ja mullakin on ollut vastaava liikunnanopettaja- joka arvosteli esim fyysisiä ominaisuuksia joille ei voi mitään. Vaati ja kepitti, positiivista kannustusta ei tuntenut. Mutta huomaatko että lapsesi on tainnut ennen kaikkea periä asenteesi koululiikuntaa kohtaan, ei "huonoja" liikuntataitojasi? Mun mielestä muutamalle väärässä ammatissa olevalle ihmiselle koulussa ei kannata antaa liikaa valtaa, nythän sulla ja mahdollisesti myös lapsellasi on edessä aika kivulias vanhuus ja varmaan jo aiemmin alkaa tulla kremppaa paikallaan olon takia. Lisäksi liikunta kohottaa mielialaa, ei tarvitse ryhtyä miksikään fitness-tähdeksi. Minä löysin omat lajini, ne eivät ole pallopelejä eikä tuloksia mitata viivottimella: uinti, vesijuoksu, jooga, venyttely, vaellus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Move-testi ei vaikuta liikunnan todistusnumeroon. Se on pohjana keskustelulle elämäntavoista terveystarkastuksessa. T. Ope
No miksi se on sitten pakko tehdä? Kyllä se terkkari/lääkäri osaa jäkättää ilman sitäkin.
Nimimerkki "terveystarkastuksessa ajalla ennen Move-testiä"
Se annettiin määräyksenä edellisen opetusministerin aikana. Ei se ole koulujen oma valinta. Kysykää Opetushallituksesta. T. Ope
Tämä on totta! Kaikkien aikojen surkein (edellinen) opetusministeri sai aikaan myös nämä turhanpäiväiset natsitestit, joilla taatusti saadaan murkkuikäisen itsetunto alas. Kyllä terkkatiedon tunnit varmasti hoituvat ilman näitäkin. Täysin turhaa säätöä, josta ei ole hyötyä kenellekään. Voidaan lopettaa nämäkin.
Hei, mun poika sai testistä pistettä vajaan täydet ja vannotti, etten saa kertoo kellekään, ettei kaverit kuule. Mikä tämä juttu on, ettei voi olla ylpeydellä hyvä? Mitä hienoa olla surkea? Miten nämä pärjäävät aikuisena?
Tässä testauksessa on alunperin ollut varmaan ihan hyvä tarkoitus, mutta toteutus jotenkin tökkii. Palaute pitäisi antaa niin, että lapset innostuisivat kehittämään heikompia osa-alueita. ”Olet keskimääräistä huonompi” on liian tyrmäävä ja masentava ilmaisu, vaikka se totta olisikin.
Move-mittaukset eivät suinkaan ole osa liikunnan opetusta, kuten moni tällä palstalla tuntuu luulevan, eikä niitä oteta huomioon liikunnannumeroa annettaessa.
Move-mittaukset tehdään 5.- ja 8.-luokkalla osana laajempia terveystarkastuksia, joissa pyritään saamaan laajempi kuva lapsen terveydestä. Eli toisin sanoen tuloksia ei käydä läpi liikunnanopettajan kanssa vaan koulun terveydenhoitajan tai mahdollisesti jopa koululääkärin.
Joten kyllä lasten eroavaisuudet (artikkelissa keskosuus) otetaan kyllä huomioon. Samalla vanhempana, jos testeissä paljastuisi, että viidesluokkalainen poikani ei pääse kyykkyyn tai ei pysty juoksemaan kahta minuuttia putkeen, se on tieto, jonka haluan sekä minun, että poikani tietävän.
Tuottaako testi pettymyksiä oppilaille, jotka eivät pärjää siinä yhtä hyvin kuin kaverinsa? No ihan varmasti, mutta tiedättekö mitä, elämä on täynnä pettymyksiä, eikä nuoria voi suojella niiltä. Sen sijaan mitä voi ja tulee tehdä on tukea lapsia näiden tunteiden käsittelyssä ja auttaa eteenpäin. Tämä tehtävä kuuluu sekä kodille, että koululle.
Vierailija kirjoitti:
Move-mittaukset eivät suinkaan ole osa liikunnan opetusta, kuten moni tällä palstalla tuntuu luulevan, eikä niitä oteta huomioon liikunnannumeroa annettaessa.
Move-mittaukset tehdään 5.- ja 8.-luokkalla osana laajempia terveystarkastuksia, joissa pyritään saamaan laajempi kuva lapsen terveydestä. Eli toisin sanoen tuloksia ei käydä läpi liikunnanopettajan kanssa vaan koulun terveydenhoitajan tai mahdollisesti jopa koululääkärin.
Joten kyllä lasten eroavaisuudet (artikkelissa keskosuus) otetaan kyllä huomioon. Samalla vanhempana, jos testeissä paljastuisi, että viidesluokkalainen poikani ei pääse kyykkyyn tai ei pysty juoksemaan kahta minuuttia putkeen, se on tieto, jonka haluan sekä minun, että poikani tietävän.
Tuottaako testi pettymyksiä oppilaille, jotka eivät pärjää siinä yhtä hyvin kuin kaverinsa? No ihan varmasti, mutta tiedättekö mitä, elämä on täynnä pettymyksiä, eikä nuoria voi suojella niiltä. Sen sijaan mitä voi ja tulee tehdä on tukea lapsia näiden tunteiden käsittelyssä ja auttaa eteenpäin. Tämä tehtävä kuuluu sekä kodille, että koululle.
No sittenhän nämä mittaukset pitäisi suorittaa terveydenhoitajan valvonnassa eikä liikuntatunnilla. Ai ettei ole aikaa? No pitää olla, jos ne liittyvät terveystarkastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän nämä mittaukset pitäisi suorittaa terveydenhoitajan valvonnassa eikä liikuntatunnilla. Ai ettei ole aikaa? No pitää olla, jos ne liittyvät terveystarkastukseen.
Jatkan vielä: eihän terveystarkastusta muutenkaan tehdä koko luokan edessä van sinne mennä yksitellen. Miksi tämä osuus tehdään kaiken kansan edessä?
[/quote]
No sittenhän nämä mittaukset pitäisi suorittaa terveydenhoitajan valvonnassa eikä liikuntatunnilla. Ai ettei ole aikaa? No pitää olla, jos ne liittyvät terveystarkastukseen.[/quote]
Eivätpä nuo liikunnanopettajatkaan iloisia ole siitä, että kesken parhaan ulkoliikuntakauden lapset sullotaan liikuntasaliin mitattaviksi. Ja itse olen tyytyväinen siihen, että testit suorittaa siihen koulutuksen saanut opettaja ja tulosten arviointi jää puolestaan terveydenhuollon ammattilaiselle.
hyvä tulos move-testissä ei vaadi paljoa lapsilta,senku leikkii ulkona muutaman tunnin päivässä, ei muuta.
kyllä se on ihan laiskojen vanhempien syytä jos antaa tabletit kouraan ja karkkipussit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun itse olin peruskoulussa vuodet 2014-2017 ja tuntui, että monet liikuntatunnit mentiin vain testien ehdoilla. Esim. uinti, oli pakko suorittaa uimatesti muuten numero laski, testin suorittamisen jälkeen sai kuitenkin lähteä kotiin vaikka kaksoistuntia oli jälkellä yli tunti.
Ja tätä siis tapahtui muissakin lajeissa. Tärkeintä oli testin tekeminen sitten saikin jo "hyvillä mielin" lähteä pois. Eikö olisi ollut järkevää käyttää koko tunnit mieluisaan liikkumiseen?
Siellä haarukoidaan urheilusankareita kansakunnan kaapin päälle. Vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Eräs muoto fasismista.
Vierailija kirjoitti:
hyvä tulos move-testissä ei vaadi paljoa lapsilta,senku leikkii ulkona muutaman tunnin päivässä, ei muuta.
kyllä se on ihan laiskojen vanhempien syytä jos antaa tabletit kouraan ja karkkipussit.
Olennaista ei ole hyvä tulos vaan testi itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut?
koska juttu oli keksitty
Se avaava tulisi ottaa ennen liikuntasuoritusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut?
koska juttu oli keksitty
Se avaava tulisi ottaa ennen liikuntasuoritusta...
No joo, mutta siellä koulussa ei kukaan muistuta siitä. Eikä halua sitä ottaa, jos ei ole pakko. Kotona kyllä ottaa, kun todetaan, että pitää ottaa. Ei minunkaan lapseni täydellinen ole...
Vierailija kirjoitti:
Mun kasiluokkalainen ehti kyllä käydä laajassa terveystarkastuksessa ennen kuin movet mitattiin. Että sillai. Mitäs näillä tuloksilla nyt sitten tehdään?
Kyllä meillä vaan mitattiin. Piti pareittain tehdä vatsalihasliikkeitä ja venyä pitkin penkkiä, johon oli teipattu mittanauha. Sitten oli koukkukäsiriipuntaa renkailla.
Joo olin tosi huono liikunnassa, tulokset olivat aina sieltä huonoissamsta 10 prosentista. Olen vasta aikuisena tajunnut, että se johtui huonosta tasapainoaistista (polkupyöräily ja luistelu ovat yhä horjuvia enkä uskalla edes keittiöjakkaralle nousta) ja vintturasta selkärangasta, jota meinattiin jossain kohtaa leikatakin.