Itsepalvelukassat, automaattiposti, mobiililiput, nettipelaaminen jne. Onko tämä ihmiskontaktien vähenemiseen perustuva palvelukonsepti järkevä kehityssuunta?
Kommentit (73)
Ihmissuhde kaupan kassan kanssa? Kuule, se kassa "juttelee" tasan siksi että saa palkkaa siitä, ei se ole mikään oikea, vastavuoroinen ihmissuhde.
Kassalle olet vaan massaa, täysin merkityksetön riesa, jolle hymyillään valheellisesti samalla toivoen, että menisi tuokin muualle lässyttämään.
T entinen kaupan kassa, nyt oikeissa töissä
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuon itsepalvelun näkyvän myös hinnoissa, mutta ei. Pankin palvelumaksut eivät ainakaan ole tippuneet, postista nyt puhumattakaan.
Eikä palvelujen laatu parantunut. Aika usein yhteydet poikki ja tietoturvakin vähän rupunen. Ihmekös tuo, koska tuolla on tarkoitus karsia "turhia" kuluja.
Onko kuntien säästäminen terveyspalveluista parantanut niiden laatua? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Nämähän ovat mahtavia keksintöjä. Saa hakea sen paketin itse tai ostaa muutamat ostokset nopeasti, eikä tarvi odotella kun siinä kassalla joku mummeli laittelee yksitellen tuotteita hihnalle, on "unohtanut" punnita jokaisen punnittavan tavaran, jauhaa päivän tapahtumat myyjälle ja sitten alkaa vasta hinnan kuultuaan kaivaa lompakkoaan isosta laukusta ja maksaa kolikoilla.
Ja sitten kun siellä itsepalvelukassalla on vain pari kassaa jäljellä, ja mummeli kaivaa korttiaan ja tärisevällä kädellä skannaa yksitellen ostoksensa?
Nykyisin sen kledjun saa kivijalkaliikkeestä nopeammin kuin postista. Itse asiassa se on onnenkauppaa, jos ylipäätään postista saa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihminen on laumaeläin, joka alkaa voida huonosti syrjäytyessään. Juuri nämä kommentit "ihmiskontakteista ei ole kuin haittaa" kertovat siitä, että niiden kirjoittaja viettää aivan liikaa ajastaan eristäytyneenä muista ja kun hän sillä katkeralla ja vihamielisellä asenteella joutuu välillä poistumaan esim kauppaan hänen koko olemuksensa huokuu negatiivisuutta ja se taas lisää negatiivista energiaa myös muihin ihmisiin.
Jokainen meistä tietää miten hyvä fiilis siitä tulee kun joku on ystävällinen. Se joku voit olla juuri sinä. Jos päätät olla olematta, etkö juuri sinä ole se ikävä ihminen, joita halveksut? Ei muilta voi vaatia ystävällisyyttä jos on itse katkera, ylimielinen ja vihamielinen. Sehän on täysin absurdia.
Ei kaupan kassa ole mikään ihmiskontakti. Ei sellaisesta ole esim yksinäiselle mitään iloa.
Äläs nyt, jotkut kassaneidit on hyvinkin iloisia ja sosiaalisia ja saattavat siinä vaikkapa hiljaisena hetkenä alkaa puhumaan säästä asiakkaan siinä ostoksia pakkaillessa. Harvassa toki ovat tässä nuorten ja mykkien somettajien joukossa.
Ollaan juteltu asiakkaiden kanssa esim. kasvien ja lasten kasvattamisesta. Jopa siitä politiikastakin, kun Juha Sipilä vieraili silloin kaupan yläkerrassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihmissuhde kaupan kassan kanssa? Kuule, se kassa "juttelee" tasan siksi että saa palkkaa siitä, ei se ole mikään oikea, vastavuoroinen ihmissuhde.
Kassalle olet vaan massaa, täysin merkityksetön riesa, jolle hymyillään valheellisesti samalla toivoen, että menisi tuokin muualle lässyttämään.
Jaa. Mä tykkään jutella erilaisten ihmisten kanssa. Ja nimenomaan seurustelusta ei mulle palkkaa makseta, vaan siitä paljonko tuotteita skannaan sekunneissa. Jutustelen omaksi huvikseni, ettei aika käy pitkäksi fyysisessä työssä. Mulle asiakkaat ovat mielenkiintoisia persoonia. Tykkään erityisesti kohteliaista ihmisistä.
T. Nykyinen kaupan kassa, muissakin töissä ollut
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelu on markkinavoimien (=meidän kaikkien tekemien koordinoimattomien valintojen) reaktio leveään verokiilaan, joka tekee työn teettämisestä tolkuttoman kallista. Jos asiakas saa omassa työssään samaa tuntipalkkaa kuin asiakaspalvelija, hänen on tehtävä 15 min töitä voidakseen ostaa 2 min asiakaspalvelijan työaikaa. Noilla suhdeluvuilla mielummin tekee itse kuin maksaa palvelusta.
Itse sain asiakaspalvelijana yli puolta pienempää palkkaa kuin nyt toisessa työssä ja asiakkaana...
Automaatio on hyvä sellaisessa paikassa, jossa se oikeasti helpottaa. Mobiililippu on mainio, puhelin on aina mukana ja lipun saa hankittua milloin vain.
Itsepalvelukassa ei ole minusta kuningasidea. Teen kassaneidin työn saamatta siitä korvausta.
Yleisesti näyttäisi olevan niin, että asioiden väitetään yhteiskunnassa kehittyvän, mutta todellisuudessa mennään takapakkia. Posti on hyvä esimerkki. Ennen niin hyvin toiminut palvelu on saatu aivan kuralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mä tykkään jutella erilaisten ihmisten kanssa. Ja nimenomaan seurustelusta ei mulle palkkaa makseta, vaan siitä paljonko tuotteita skannaan sekunneissa. Jutustelen omaksi huvikseni, ettei aika käy pitkäksi fyysisessä työssä. Mulle asiakkaat ovat mielenkiintoisia persoonia. Tykkään erityisesti kohteliaista ihmisistä.
T. Nykyinen kaupan kassa, muissakin töissä ollut
Luetko kassalla istumisen ja elintarvikkeiden skannaamisen fyysiseksi työksi? :D Mahdat olla rapakuntoinen, jos käsien liikuttelu on sinulle jokin fyysinen suoritus.
Vierailija kirjoitti:
No, tähän sitä ollaan menossa, että robotit hoitaa kaiken. Ihmisten ei tarvitse välttämättä olla missään kontaktissa keskenään. Odottakaa vielä vähän aikaa kun käteinen raha katoaa kokonaan ja ihmisten on pakko ottaa siru joko oikeaan käteen tai otsaan - ilman sitä ei voi ostaa eikä myydä ym. Olet jatkuvassa kontrollissa 24/7. Älkää vaan hyvät ihmiset ottako sitä koska se on pedon merkki 666 mistä Raamatussakin on varoitettu.
Ei ihmisille tarvitse mitään sirua asentaa, tehdään vain niin kuin Kiinassa eli luovutaan käteisestä ja maksetaan mobiililla kaikki. Siellähän valtio pystyy seuraamaan ihmisten ostoksia, liikkumista ja somekäyttäytymistä helposti, kun kaikki on keskitetty kännykkään. Suomessa sentään ihmisillä on vielä oikeus omiin tietoihinsa ja yksityisyyteen, mutta kuka tietää miten tuokin tilanne muuttuu tässä vuosikymmenien mittaan. En ihmettelisi, jos maailmalla lähdetään laajemminkin seuraamaan Kiinan esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhuksista ei ainakaan tykkää. Esimerkiksi mummilleni minun lisäksi päivän ainoa sosiaalinen kontakti on se kaupan kassa tai pankin työntekijä.
Olen elämäni aikana tavannut yhden vanhuksen, joka suhtautui positiivisesti yhteiskunnan kehitykseen. Kaikki muut haluaisivat sen pysähtyvän. Monet nuoretkin kyllä haluavat sitä.
Katsokaa muuten joskus huviksenne, meneekö suurin osa nuorista asiakkaista automaattikassoille vai tavallisille.
(Vihje: tavallisille, vaikka olisi jonoakin. Jännä ilmiö)
Mä käytän tavallisia kassoja ihan periaatteesta. Se kuitenkin on tuhansien (ellei jopa kymmenien tuhansien) ihmisten elinehto. Jos kukaan ei käyttäisi automaattikassaa ei ne yleistyisi. En usko, että korvaavaa työtä syntyy niin paljoa, että kaikki kassahenkilöt löytäisi uuden työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhuksista ei ainakaan tykkää. Esimerkiksi mummilleni minun lisäksi päivän ainoa sosiaalinen kontakti on se kaupan kassa tai pankin työntekijä.
Vanhukset tästä trendistä eniten kärsii. He eivät ole tottuneet viihdyttämään itseään kännykällä vaan ihmisillä. Kun ei ole ihmisiä on elämä sitten tyhjää. Tulevaisuuden vanhukset tulevat olemaan paremmin varautuneita automatioon ja robotteihin. Silloin tuskin enää on bussikuskeja, taksikuskeja tai muutakaan kuljetushenkilökuntaa. Kaupoissa on ainoastaan asiakkaita, ei henkilökuntaa jne.
Vaikka ei olisikaan vanhus, niin onhan sitä mukava vaihtaa muutama sana jonkun vieraammankin ihmisen kanssa kasvotusten eikä vain tuijottaa jotain kuvaruutua tai näyttöpäätettä koko päivän.
Ostan ainakin vaatteet ja kengät mielummin kivijalkakaupasta, jossa voi varmistaa että ne farkut, poolopaita tai lenkkarit todella sopivat päälle ja tuntuvat hyviltä. Usein ne vaate- ja kenkänumerot ovat vain suuntaa-antavia eivät takaa täyttä sopivuutta.
Samoin minusta on mukava käydä ruokakaupassa, sillä voin aina valita ne kaikkein tuoreimmat tuotteet, joissa ne parasta ennen päivämäärät ovat mahdollisimman kaukana. Syön myös mielummin pizzan paikan päällä ravintolassa sen sijaan että tilaisin sen kotiin.
Suurin hyöty nettikaupoista on minulle ollut se että voin tilata laskulla CD-, LP-, DVD- ja Blu-ray-levyjä, joita olisi muuten vaikea hankkia tai löytää mistään paikallisesta kaupasta. Laskulla tilaaminen on sikäli hyvä systeemi, että siinä tavarasta maksaa vasta siinä vaiheessa kun se on varmasti saanut kotiinsa eli siinä on pitkälti sama periaate kuin postiennakolla tilaamisessa. Jos jotain tuotetta ei pystytä toimittamaan, niin silloin riittää että lasku perutaan eikä raha vaihda lainkaan omistajaa.
Mä olen käyttänyt samaa päivittäistavaroiden kotiinkuljetuspalvelua jo 1,5 vuotta. Osa kuljettajista on samoja ja tulleet tutuiksi. Mä juttelen joka kerta paljon enemmän näiden kuljettajien kanssa heidän kantaessaan laatikoita autosta eteiseeni kuin koskaan kaupan kassan kanssa.