Itsepalvelukassat, automaattiposti, mobiililiput, nettipelaaminen jne. Onko tämä ihmiskontaktien vähenemiseen perustuva palvelukonsepti järkevä kehityssuunta?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihminen on laumaeläin, joka alkaa voida huonosti syrjäytyessään. Juuri nämä kommentit "ihmiskontakteista ei ole kuin haittaa" kertovat siitä, että niiden kirjoittaja viettää aivan liikaa ajastaan eristäytyneenä muista ja kun hän sillä katkeralla ja vihamielisellä asenteella joutuu välillä poistumaan esim kauppaan hänen koko olemuksensa huokuu negatiivisuutta ja se taas lisää negatiivista energiaa myös muihin ihmisiin.
Jokainen meistä tietää miten hyvä fiilis siitä tulee kun joku on ystävällinen. Se joku voit olla juuri sinä. Jos päätät olla olematta, etkö juuri sinä ole se ikävä ihminen, joita halveksut? Ei muilta voi vaatia ystävällisyyttä jos on itse katkera, ylimielinen ja vihamielinen. Sehän on täysin absurdia.
Ei kaupan kassa ole mikään ihmiskontakti. Ei sellaisesta ole esim yksinäiselle mitään iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin introvertille sopiva maailma.
Vielä kun poistettaisiin nämä keskustelupalstat, niin ei introvertin tarvitsisi enää käydä juttelemassa muiden ihmisten kanssa tai lukemassa heidän ajatuksiaan. Eiku hei, introverttihän tekee sen ihan omasta halustaan! Jänniä nuo introvertit. Viihtyvät omien sanojensa mukaan parhaiten yksin, mutta jostain kumman syystä eivät voisi kuvitellakaan irtautuvansa keskustelupalstoilta. 🤔
Ja tämä sulle selitettiin ensimmäisellä sivulla.
Mitä vähemmän ihmiset joutuvat livenä harjoittamaan sosiaalisia taitoja sitä enemmän he kuplaantuvat samanmielisten kuoliin netissä, mikä lisää somekuonan ja -tauhkan kasvamista megalomaanisiin mittoihin joka pienestäkin mielipideprovosta tai tahallisesta trollista. Suhteellisuudentaju ja realismi katoaa helposti kokonaan, kun elämä siirtyy someen ja muuhun nettiin. Elämä on oikeasti tuolla ulkona!
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhuksista ei ainakaan tykkää. Esimerkiksi mummilleni minun lisäksi päivän ainoa sosiaalinen kontakti on se kaupan kassa tai pankin työntekijä.
Olen elämäni aikana tavannut yhden vanhuksen, joka suhtautui positiivisesti yhteiskunnan kehitykseen. Kaikki muut haluaisivat sen pysähtyvän. Monet nuoretkin kyllä haluavat sitä.
Olen kyllä kiitollinen siitä, että reseptilääkkeet voi ostaa verkosta ja hakea anonyymisti lokerosta. Esimerkiksi mielialalääkkeitä kun hakee niin palvelutilanne ja farmaseuttien empaattinen ilme on aina vaivaannuttanut, nyt ei tarvitse kohdata farmaseuttia kuin chatissa. Vähentää omaa ahdistusta tuntuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän ihmiset joutuvat livenä harjoittamaan sosiaalisia taitoja sitä enemmän he kuplaantuvat samanmielisten kuoliin netissä, mikä lisää somekuonan ja -tauhkan kasvamista megalomaanisiin mittoihin joka pienestäkin mielipideprovosta tai tahallisesta trollista. Suhteellisuudentaju ja realismi katoaa helposti kokonaan, kun elämä siirtyy someen ja muuhun nettiin. Elämä on oikeasti tuolla ulkona!
Meinaatko että kaupan kassalla tai pankin tiskillä puhutaan politiikkaa ja tutustutaan toisenlaisiin ajatusmaailmoihin? Hah!
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? itse olen erittäin introvertti, saan migreenin jos joudun olemaan liian kauan sosiaalisissa tilanteissa ja vältän paniikinomaisesti ahdistavia ihmiskontakteja (feissarit, moi!), mutta en voi kyllä väittää, että ystävällisestä, asiallisesta ja avuliaasta asiakaspalvelusta olisin koskaan kärsinyt.
Pikemminkin nykyään tuntuu siltä, että jos jokin ongelma tulee eteen, kynnys palvelun pyytämiseen kasvaa kasvamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaiken tarkoitus on kytkeä ihmiset sosiaaliluottojärjestelmään, kun ilmastoagenda saavuttaa määränpäänsä ja Kiina ottaa suomen tavalla tai toisella haltuun.
Huomatkaa, kuinka mainitut teknologiat ei toimi käteisellä. Alkaa olemaan palveluita(kaupunkipyörät/potkulaudat), jotka eivät toimi edes kortilla vaan joku vakoilusovellus pitää olla ladattuna luuriin.
Mienköhän ne ladataan, kun on vaan lankapuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt, että miksi introverteiksi itseään kutsuvat kuitenkin kirjoittelevat niin paljon keskustelupalstoille. Jos kerran viihtyy niin hyvin itsensä kanssa, miksi vapaa-ajasta suuri osa menee kuitenkin siihen, että halutaan tietää mitä muut ihmiset ajattelevat mistäkin?
Eihän introverttius herran tähden tarkoita kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytymistä. Tällaiselta keskustelupalstalta pääsee pois just sillä hetkellä kun itselle riittää. Sulkee vaan sen vehkeen, millä tälläisella palstalla vierailee. Face to face kontaktista ei niin vaan heti eroon pääse, ja voi tulla jo uusi kohtaaminen heti perään.
Vai että pitää päästä nopeasti pois keskustelupalstalta. Höpöhöpö. Suurimmalle osalle on älypuhelin kasvanut kädenjatkeeksi. Ja tämä palsta todella koukuttaa. Arvasinkin että joku introverttina itseään pitävä tulee heti puolustautumaan. Todellisuudessa keskustelupalsta on helpoin ja turvallisin tapa ottaa kontaktia muihin ihmisiin. Muut eivät näe sinua, joten pystyt suojautumaan. Moni pitää itseään rumana, vastenmielisenä, ei tarpeeksi älykkäänä tai menestyneenä, ja silloin on helpompaa kun ei tarvitse tutustua ihmisiin kasvotusten.
Minäkin pidän palstailusta juuri näiden mainitsemieni syiden vuoksi.
Kyllä käytän automaatteja aina kun mahdollista, pyrin häivyttämään kontaktit wt-kansan kanssa totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhuksista ei ainakaan tykkää. Esimerkiksi mummilleni minun lisäksi päivän ainoa sosiaalinen kontakti on se kaupan kassa tai pankin työntekijä.
Olen elämäni aikana tavannut yhden vanhuksen, joka suhtautui positiivisesti yhteiskunnan kehitykseen. Kaikki muut haluaisivat sen pysähtyvän. Monet nuoretkin kyllä haluavat sitä.
Katsokaa muuten joskus huviksenne, meneekö suurin osa nuorista asiakkaista automaattikassoille vai tavallisille.
(Vihje: tavallisille, vaikka olisi jonoakin. Jännä ilmiö)
Kyseessä ei olisi ihmiskontakti ja on järkevää. Säästää minulta paljon aikaa. Ihan hullua lähteä sen ns. ihmiskontaktin takia hakemaan kilometrien päästä milloin mitäkin, kun asian voi hoitaa netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihminen on laumaeläin, joka alkaa voida huonosti syrjäytyessään. Juuri nämä kommentit "ihmiskontakteista ei ole kuin haittaa" kertovat siitä, että niiden kirjoittaja viettää aivan liikaa ajastaan eristäytyneenä muista ja kun hän sillä katkeralla ja vihamielisellä asenteella joutuu välillä poistumaan esim kauppaan hänen koko olemuksensa huokuu negatiivisuutta ja se taas lisää negatiivista energiaa myös muihin ihmisiin.
Jokainen meistä tietää miten hyvä fiilis siitä tulee kun joku on ystävällinen. Se joku voit olla juuri sinä. Jos päätät olla olematta, etkö juuri sinä ole se ikävä ihminen, joita halveksut? Ei muilta voi vaatia ystävällisyyttä jos on itse katkera, ylimielinen ja vihamielinen. Sehän on täysin absurdia.
Ei kaupan kassa ole mikään ihmiskontakti. Ei sellaisesta ole esim yksinäiselle mitään iloa.
Äläs nyt, jotkut kassaneidit on hyvinkin iloisia ja sosiaalisia ja saattavat siinä vaikkapa hiljaisena hetkenä alkaa puhumaan säästä asiakkaan siinä ostoksia pakkaillessa. Harvassa toki ovat tässä nuorten ja mykkien somettajien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa muuten joskus huviksenne, meneekö suurin osa nuorista asiakkaista automaattikassoille vai tavallisille.
Isoissa kaupungeissa mennään automaattikassalle. Muualla käytetään enemmän tavallisia, vaikka ei sielläkään kuulumisia vaihdeta. Kai uutta ja ihmeellistä automaattikassaa pelätään vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt, jotkut kassaneidit on hyvinkin iloisia ja sosiaalisia ja saattavat siinä vaikkapa hiljaisena hetkenä alkaa puhumaan säästä asiakkaan siinä ostoksia pakkaillessa. Harvassa toki ovat tässä nuorten ja mykkien somettajien joukossa.
No eipä ole tullut vielä tuollaista vastaan. Kyllä se on aina se minimi hei-20.50e-kiitos-heihei. Uuu miten mieltä kohottavaa.
Aina puhutaan säästöistä: säästetään paperia, postimaksuissa, palkoissa.
Kuitenkin nämä uudet järjestelmät maksavat ja kustannukset menevät hintoihin.
Säästöinä ihan plus miinus nolla.
Hulluksi on maailma mennyt. Oikeasti nämä älypuhelimet ja internet koko ajan kulkemasss mukana taskussa on tämän aiheuttanut, sillä ilman sitä haluaisimme olla toistemme kanssa enemmän tekemisissä. Ja kyllä, normaaleihin ihmiskontakteihin kuuluu ystävät, kaverit, perhe, työkaverit, kaupan kassa. Jos meillä ei ole tosielämän ystäviä, emme myöskään enää halua puhua kaupan kassahenkilölle. Vieraannumme koko ajan toisistamme ja mikä kamalinta moni tälläkin palstalla (,jossa luulisi viettävän aikaa massasta poikkeavat tyypit) ollaan sitä mieltä, että on hyvä kun kaikki koneistetaan ja inhimillisyys jää kauas historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa mennään automaattikassalle. Muualla käytetään enemmän tavallisia, vaikka ei sielläkään kuulumisia vaihdeta. Kai uutta ja ihmeellistä automaattikassaa pelätään vielä.
Mikä on "iso kaupunki"? Pelkästään Helsinki? Asun Suomen mittakaavassa isossa kaupungissa, ja täällä näkyy paljon nuoria taviskassoilla. Automaattikassoihin ovat jostain syystä mieltyneet n. nelikymppiset.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossakin huvittaa kun virkailijat ovat syventyneet juttelemaan toistensa kanssa ja samaan aikaan asiakas hoitaa omatoimisesti vieressä lainauksen, hakee varaukset tai käy yleisökoneella katsomassa teosten paikkatiedot.
Olin tässä taannoin työn tulevaisuutta koskevassa seminaarissa. Pääsanoma siellä oli että digitalisaation ansiosta robotit ja koneet hoitavat rutiinityöt jotta ihmisille jää aikaa "merkityksellisiin kohtaamisiin ja vuorovaikutukseen". Meinasin nauraa ääneen.
Juu, kaunis ajatus. Nyt kuitenkin ne työt, jotka ensimmäisenä olevat liipasimella ovat niitä töitä, joiden tekijät eivät saa firmassa paikkoja, joissa on noita merkityksellisiä kohtaamisia. Meillä on kohta hurja joukko suorittavan työn tekijöitä ilman hommia.
Vielä kun poistettaisiin nämä keskustelupalstat, niin ei introvertin tarvitsisi enää käydä juttelemassa muiden ihmisten kanssa tai lukemassa heidän ajatuksiaan. Eiku hei, introverttihän tekee sen ihan omasta halustaan! Jänniä nuo introvertit. Viihtyvät omien sanojensa mukaan parhaiten yksin, mutta jostain kumman syystä eivät voisi kuvitellakaan irtautuvansa keskustelupalstoilta. 🤔