Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsepalvelukassat, automaattiposti, mobiililiput, nettipelaaminen jne. Onko tämä ihmiskontaktien vähenemiseen perustuva palvelukonsepti järkevä kehityssuunta?

Vierailija
03.11.2019 |

Vaikka rahaa säästyisikin.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ihminen on laumaeläin, joka alkaa voida huonosti syrjäytyessään. Juuri nämä kommentit "ihmiskontakteista ei ole kuin haittaa" kertovat siitä, että niiden kirjoittaja viettää aivan liikaa ajastaan eristäytyneenä muista ja kun hän sillä katkeralla ja vihamielisellä asenteella joutuu välillä poistumaan esim kauppaan hänen koko olemuksensa huokuu negatiivisuutta ja se taas lisää negatiivista energiaa myös muihin ihmisiin.

Jokainen meistä tietää miten hyvä fiilis siitä tulee kun joku on ystävällinen. Se joku voit olla juuri sinä. Jos päätät olla olematta, etkö juuri sinä ole se ikävä ihminen, joita halveksut? Ei muilta voi vaatia ystävällisyyttä jos on itse katkera, ylimielinen ja vihamielinen. Sehän on täysin absurdia.

Ei kaupan kassa ole mikään ihmiskontakti. Ei sellaisesta ole esim yksinäiselle mitään iloa.

Äläs nyt, jotkut kassaneidit on hyvinkin iloisia ja sosiaalisia ja saattavat siinä vaikkapa hiljaisena hetkenä alkaa puhumaan säästä asiakkaan siinä ostoksia pakkaillessa. Harvassa toki ovat tässä nuorten ja mykkien somettajien joukossa.

No eipä ole tullut vielä tuollaista vastaan. Kyllä se on aina se minimi hei-20.50e-kiitos-heihei. Uuu miten mieltä kohottavaa.

Oletko kuullut sellaisesta kuin sanaton viestintä? Se että joku katsoo sinua silmiin ja hymyilee on yksi tärkeimmistä asioista mitä ihmiset voivat toisilleen tehdä. Niin pieni mutta niin suuri asia, jonka tiedostamisella voi jokainen vaikuttaa sekä oman että muiden elämänlaatuun.

Vierailija
42/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä kiitollinen siitä, että reseptilääkkeet voi ostaa verkosta ja hakea anonyymisti lokerosta. Esimerkiksi mielialalääkkeitä kun hakee niin palvelutilanne ja farmaseuttien empaattinen ilme on aina vaivaannuttanut, nyt ei tarvitse kohdata farmaseuttia kuin chatissa. Vähentää omaa ahdistusta tuntuvasti.

Luin jostain vähän aikaa sitten että yli 400 000 suomalaista syö mt-lääkkeitä. Ovat niin yleisiä että turha niitten hakemista apteekista on nolostella. Itsekin syön niitä, tosin tupakasta vieroitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini on 80 v. Hän liikkuu rollaattorilla. Vuosien mittaan ystävät ovat kadonneet. Isä kuoli kesällä.

Kun liikkuminen on vaikeaa, on niihin vanhusten toimintoihinkin vaikea kulkea. Käytössä on rollaattori. Ja pelkkä se liikkuminen väsyttää. Esim kun äitini käy kaupassa. Edes-takainen matka noin kilometrin, hän ei jaksa enää edes ruokaa laittaa.

Vierailija
44/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa noista on kyllä vain nykyaikaa. Olisi outoa jos ei olisi mobiililippuja vaan suunnilleen joku erillinen rahastaja/tarkastaja bussissa tai jos lippu pitäisi käydä ostamassa jostain kiskalta aikakautena kun kaikilla kuitenkin on jo älypuhelimet. Itsepalvelukassoista oon huomannut että niitä käyttää vain muutamat, esim. jos on pitkä kassajono ja vain muutama ostos.

Vierailija
45/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepalvelu on markkinavoimien (=meidän kaikkien tekemien koordinoimattomien valintojen) reaktio leveään verokiilaan, joka tekee työn teettämisestä tolkuttoman kallista. Jos asiakas saa omassa työssään samaa tuntipalkkaa kuin asiakaspalvelija, hänen on tehtävä 15 min töitä voidakseen ostaa 2 min asiakaspalvelijan työaikaa. Noilla suhdeluvuilla mielummin tekee itse kuin maksaa palvelusta.

Vierailija
46/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä kenelle?

Asiakkaille ei, voittojen lyhytnäköistä maksimoimista halajaville kyllä.

no kuluttajana oon kyllä ihan eri mieltä. Mun arki olisi helvetisti vaikeampaa jos joutuisin ravaamaan ja jonottamaan eri asiakaspalvelupisteissä sen sijaan että hoidan saman asian viidessä minuutissa verkkopankissa tai jossain appissa.

Vierailija
47/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin introvertille sopiva maailma.

Olen introvertti, ja tykkään saada henkilökohtaista asiakaspalvelua. Eilenkin jonotin Citymarketissa kassalle jossa oli myyjä...

Vierailija
48/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin introvertille sopiva maailma.

Tätä olen miettinyt, että miksi introverteiksi itseään kutsuvat kuitenkin kirjoittelevat niin paljon keskustelupalstoille. Jos kerran viihtyy niin hyvin itsensä kanssa, miksi vapaa-ajasta suuri osa menee kuitenkin siihen, että halutaan tietää mitä muut ihmiset ajattelevat mistäkin?

Eihän introverttius herran tähden tarkoita kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytymistä. Tällaiselta keskustelupalstalta pääsee pois just sillä hetkellä kun itselle riittää. Sulkee vaan sen vehkeen, millä tälläisella palstalla vierailee. Face to face kontaktista ei niin vaan heti eroon pääse, ja voi tulla jo uusi kohtaaminen heti perään.

Vai että pitää päästä nopeasti pois keskustelupalstalta. Höpöhöpö. Suurimmalle osalle on älypuhelin kasvanut kädenjatkeeksi. Ja tämä palsta todella koukuttaa. Arvasinkin että joku introverttina itseään pitävä tulee heti puolustautumaan. Todellisuudessa keskustelupalsta on helpoin ja turvallisin tapa ottaa kontaktia muihin ihmisiin. Muut eivät näe sinua, joten pystyt suojautumaan. Moni pitää itseään rumana, vastenmielisenä, ei tarpeeksi älykkäänä tai menestyneenä, ja silloin on helpompaa kun ei tarvitse tutustua ihmisiin kasvotusten.

Minäkin pidän palstailusta juuri näiden mainitsemieni syiden vuoksi.

Niin. Olen tavallaan kanssasi samaa mieltä. Live kontaktissa on aina enemmän tai vähemmän läsnä jonkinlainen ihmissuhdekuvio vastapuoleen, palstalla on vain mielipide vs mielipide.

Silti palstalta pääsee pois heti kun itse haluaa, toisin kuin live kontaktista.

Minulla ei älylaite ole kasvanut käden jatkeeksi. Minulla on muutakin elämää, johon ei laitteet tai keskustelupalstat liity mitenkään. Voin olla viikkoja ilman aihe vapaata.

Vierailija
49/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluksi on maailma mennyt. Oikeasti nämä älypuhelimet ja internet koko ajan kulkemasss mukana taskussa on tämän aiheuttanut, sillä ilman sitä haluaisimme olla toistemme kanssa enemmän tekemisissä. Ja kyllä, normaaleihin ihmiskontakteihin kuuluu ystävät, kaverit, perhe, työkaverit, kaupan kassa. Jos meillä ei ole tosielämän ystäviä, emme myöskään enää halua puhua kaupan kassahenkilölle. Vieraannumme koko ajan toisistamme ja mikä kamalinta moni tälläkin palstalla (,jossa luulisi viettävän aikaa massasta poikkeavat tyypit) ollaan sitä mieltä, että on hyvä kun kaikki koneistetaan ja inhimillisyys jää kauas historiaan.

Ehkä sun tuttavapiirissäsi on ihmisiä, jotka haluavat toimia noin. Omassani taas ei ole. Ei nuorissa eikä vanhoissa. Kun laskut voi maksaa kotona verkkopankissa, hoitaa monet muutkin asiat netissä ja vieläpä tilata päivittäistavaraostoksensa kotiin, vapaa-aikansa voikin käyttää erilaisissa tapahtumisissa käymiseen, ystävien ja sukulaisten tapaamiseen, harrastuksiin jne. Kuulun ikäluokkaan, joka vielä joutui jonottamaan pankissa saadakseen nostettua tililtään rahaa voidakseen mennä kauppaan, jonotti verovirastossa, jonotti kaupoissa, jonotti jokapaikassa ja voin kertoa, että ei se jonottaminen nyt mitään niin mukavaa ollut. 

Vierailija
50/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini on 80 v. Hän liikkuu rollaattorilla. Vuosien mittaan ystävät ovat kadonneet. Isä kuoli kesällä.

Kun liikkuminen on vaikeaa, on niihin vanhusten toimintoihinkin vaikea kulkea. Käytössä on rollaattori. Ja pelkkä se liikkuminen väsyttää. Esim kun äitini käy kaupassa. Edes-takainen matka noin kilometrin, hän ei jaksa enää edes ruokaa laittaa.

Ja sekö nyt sitten on itsepalvelukassojen, automaattipostin, mobiililippujen ja nettipelaamisen vika? Mummollesi voisi olla eduksi kauppakassipalvelu, netti/mobiilipankki, pizza online, skype... Jäisi niitä voimia sitten niihin sosiaalisiin kontakteihin. Taksilla pääsee huvituksiin. Ja jos väität että ei pienituloisella eläkeläisellä ole varaa, niin onhan hänellä ollut vuosikymmenet aikaa järjestää itselleen vanhuuden turvaa. Miksei toiminut silloin kun voimissaan oli?

Vierailija
51/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi tuon itsepalvelun näkyvän myös hinnoissa, mutta ei. Pankin palvelumaksut eivät ainakaan ole tippuneet, postista nyt puhumattakaan.

Vierailija
52/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käytä itsepalvelukassoja ellei jonot ole aivan älyttömät, itsellä kiire ja ostoksia vain muutama. Maksan saman hinnan ruuasta joka tapauksessa, joten miksi tekisin kassan työt ilmaiseksi, ei se muutaman minuutin jonottaminen päiväni aikataulua kaada.

Vierailija
53/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene koskaan itsepaljelukassalke. Kertaakaan en ole käynyt. Hyvin ehdin muutenkin. Yritän pitää kiinni työllisyydestä.

Vierailija
54/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tähän sitä ollaan menossa, että robotit hoitaa kaiken. Ihmisten ei tarvitse välttämättä olla missään kontaktissa keskenään. Odottakaa vielä vähän aikaa kun käteinen raha katoaa kokonaan ja ihmisten on pakko ottaa siru joko oikeaan käteen tai otsaan - ilman sitä ei voi ostaa eikä myydä ym. Olet jatkuvassa kontrollissa 24/7. Älkää vaan hyvät ihmiset ottako sitä koska se on pedon merkki 666 mistä Raamatussakin on varoitettu.

Vierailija
55/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän ovat mahtavia keksintöjä. Saa hakea sen paketin itse tai ostaa muutamat ostokset nopeasti, eikä tarvi odotella kun siinä kassalla joku mummeli laittelee yksitellen tuotteita hihnalle, on "unohtanut" punnita jokaisen punnittavan tavaran, jauhaa päivän tapahtumat myyjälle ja sitten alkaa vasta hinnan kuultuaan kaivaa lompakkoaan isosta laukusta ja maksaa kolikoilla.

Vierailija
56/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vanhuksista ei ainakaan tykkää. Esimerkiksi mummilleni minun lisäksi päivän ainoa sosiaalinen kontakti on se kaupan kassa tai pankin työntekijä.

Niin. Miksi sinä tapaat mummiasi vain 2 kertaa vuodessa?

Vierailija
57/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluksi on maailma mennyt. Oikeasti nämä älypuhelimet ja internet koko ajan kulkemasss mukana taskussa on tämän aiheuttanut, sillä ilman sitä haluaisimme olla toistemme kanssa enemmän tekemisissä. Ja kyllä, normaaleihin ihmiskontakteihin kuuluu ystävät, kaverit, perhe, työkaverit, kaupan kassa. Jos meillä ei ole tosielämän ystäviä, emme myöskään enää halua puhua kaupan kassahenkilölle. Vieraannumme koko ajan toisistamme ja mikä kamalinta moni tälläkin palstalla (,jossa luulisi viettävän aikaa massasta poikkeavat tyypit) ollaan sitä mieltä, että on hyvä kun kaikki koneistetaan ja inhimillisyys jää kauas historiaan.

No mulla ei ole perhettä eikä ystäviä, enkä koskaan kokenut saavani mitään siitä että maksan kassalla ihmiselle enkä koneelle. Ei se asiakaspalvelutilanne mitenkään korvaa merkityksellisiä ihmissuhteita.

Vierailija
58/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ihminen on laumaeläin, joka alkaa voida huonosti syrjäytyessään. Juuri nämä kommentit "ihmiskontakteista ei ole kuin haittaa" kertovat siitä, että niiden kirjoittaja viettää aivan liikaa ajastaan eristäytyneenä muista ja kun hän sillä katkeralla ja vihamielisellä asenteella joutuu välillä poistumaan esim kauppaan hänen koko olemuksensa huokuu negatiivisuutta ja se taas lisää negatiivista energiaa myös muihin ihmisiin.

Jokainen meistä tietää miten hyvä fiilis siitä tulee kun joku on ystävällinen. Se joku voit olla juuri sinä. Jos päätät olla olematta, etkö juuri sinä ole se ikävä ihminen, joita halveksut? Ei muilta voi vaatia ystävällisyyttä jos on itse katkera, ylimielinen ja vihamielinen. Sehän on täysin absurdia.

Ei kaupan kassa ole mikään ihmiskontakti. Ei sellaisesta ole esim yksinäiselle mitään iloa.

Äläs nyt, jotkut kassaneidit on hyvinkin iloisia ja sosiaalisia ja saattavat siinä vaikkapa hiljaisena hetkenä alkaa puhumaan säästä asiakkaan siinä ostoksia pakkaillessa. Harvassa toki ovat tässä nuorten ja mykkien somettajien joukossa.

No eipä ole tullut vielä tuollaista vastaan. Kyllä se on aina se minimi hei-20.50e-kiitos-heihei. Uuu miten mieltä kohottavaa.

Oletko kuullut sellaisesta kuin sanaton viestintä? Se että joku katsoo sinua silmiin ja hymyilee on yksi tärkeimmistä asioista mitä ihmiset voivat toisilleen tehdä. Niin pieni mutta niin suuri asia, jonka tiedostamisella voi jokainen vaikuttaa sekä oman että muiden elämänlaatuun.

Pah, kun ne nimenomaan ei tee näin. Parempi asioida koneella joka ei huomioi minua, kuin kassalla joka ei huomioi. Paha mieli tulee vain jälkimmäisestä. Missähän fantasiamaailmassa sinä asut, jossa kassatkin on ystävällisiä tuntemattomille 🙄.

Vierailija
59/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossakin huvittaa kun virkailijat ovat syventyneet juttelemaan toistensa kanssa ja samaan aikaan asiakas hoitaa omatoimisesti vieressä lainauksen, hakee varaukset tai käy yleisökoneella katsomassa teosten paikkatiedot.

Olin tässä taannoin työn tulevaisuutta koskevassa seminaarissa. Pääsanoma siellä oli että digitalisaation ansiosta robotit ja koneet hoitavat rutiinityöt jotta ihmisille jää aikaa "merkityksellisiin kohtaamisiin ja vuorovaikutukseen". Meinasin nauraa ääneen.

Juu, kaunis ajatus. Nyt kuitenkin ne työt, jotka ensimmäisenä olevat liipasimella ovat niitä töitä, joiden tekijät eivät saa firmassa paikkoja, joissa on noita merkityksellisiä kohtaamisia. Meillä on kohta hurja joukko suorittavan työn tekijöitä ilman hommia.

Niin, ja hyvä niin! Minä ja rehellisesti sanoen kaikki tuollaista robottityötä tekevät tekevät sitä ainoastaan palkan takia. Tuokin työ saa mennä. Ikävää on, että tilalle on tullut suuri määrä byrokraattityötä. Suurin osa työstä on nykyään täysin turhaa.

Vierailija
60/73 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta sitä vartenhan ollaan nyt pykäämässä avokonttorihelvettiä joka paikkaan, että ihmisriippuvaiset saisivat elää jatkuvassa symbioosissa toistensa kanssa. Olisi kohtuus, että edes jossain saisi olla vapaa muiden pakkoviihdyttämisiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme