Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan asioita jotka omassa lapsuudessa olivat normaaleja, joista nykyisin tehtäisiin lasu

Vierailija
03.11.2019 |

Tai aikuisten toimintatapoja, joista nykyisin saisivat vähintään paheksuntaa osakseen.

Itse aloitan tukkapöllyllä ja luunapeilla.
Meillä oli kotona myös oma "rauhoitushuone", eli vierashuone johon jouduin jäähylle jos kiukuttelin (2-4 v).
Jäähyn aikana huoneesta sammutettiin valot. Luulen muuten pimeänpelkoni juontajan juurensa tästä.
Seurakunnan päiväkerhossa jouduin muista eristettynä syömään, koska minulla oli työntekijän mielestä ollut ylimielinen katse ruokarukouksen aikana. Huone jossa jouduin yksin syömään evääni, oli joku seurakunnan tila, samassa rakennuksessa kylläkin kuin kerhotilat. Seinällä oli valtava mustavalkoinen taulu Jeesuksesta orjantappurakruunu päässä ja kärsivä ilme kasvoillaan. Pelottava taulu :D
Olen syntynyt vuonna -88, eli en edes ole kovin vanha, mutta tuollaista silloin 90-luvun alussa.

Kommentit (345)

Vierailija
141/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nähdään sekin vielä, että lastensuojelu alkaa puuttumaan lasten vanhempien poliittisiin mielipiteisiin? En kyllä yhtään ihmettelisi vaikka niin kävisi.

Noniin Marso, Ilja ja Johan. Menkäähän ulos haukkaamaan välillä happea.

Jos tuulet kääntyvät, niin myös te punavihreät saatatte olla uhattuina. Ei siis kannata luoda kontrollimekanismia, koska sen uhriksi saattaa joutua myös itse. Jos lasu nykyään tulee MV:n lukemisesta niin jatkossa se voi tulla vaikka Tulva-lehden lukemisesta.

Vierailija
142/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojalta pestiin suu tarhassa 2000 alussa

Ja lammasmaiset vanhemmat antaa näin tapahtua? Poliisille jos olisi ilmoitettu, olisi ollut henkilökunta oikeudessa.

Varsinkaan 2000 harva piti sitä pahana. Saati edes tiesi, että se on laitonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lammasmaiset vanhemmat antaa näin tapahtua? Poliisille jos olisi ilmoitettu, olisi ollut henkilökunta oikeudessa.

Missähän tynnyrissä Kainuun perukoilla säkin oot asunut? 

Vähänkään valistuneemmat vanhemmat ovat todellakin pitäneet pahana ja edes 70-luvulla näin ei laillisesti saanut tehdä. 

Tietysti puuttumiskynnys on madaltunut valtavasti ja enää ei pääse toteuttamaan sadistisia intohimojaan kunnan leivissä. Varmasti on tapahtunut vaikka mitä ja tapahtuu vieläkin. Esim. eristämistä käytetään vielä joissain päiväkodeissa.

Vierailija
144/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan ylivilkkaalle ja kurittomalle lapselle sai antaa korvatillikan, joka usein paransi oireet. Nykyään tarvitaan terapia, lääkitykset, henkilökohtainen avustaja yms.

En kannata lasten pieksemistä, mutta nykyisenkään malli jossa et saa oikein koskeakaan lapseen ei ole hyvä. Toimin avustajana kymmenvuotiaalle joka saa koulussa väkivaltaisia raivokohtauksia. Kukaan muu ei uskalla koskea poikaan ja minun tehtäväni on vain pidellä lasta paikallaan samalla kun tämä lyö, potkii, puree ja huutaa. Koko luokka tyhjennetään kunnes tilanne rauhoittuu ja seuranani seisoo toinen työntekijä (joka ei myöskään koske lapseen) joka kirjaa ylös montako kertaa minua on lyöty. Näitä tilanteita on enää harvoin, mutta lähtökohta oli se että lapsi alkoi riehua aina kun halusi kotiin - ja lapsi aina päästettiin kotiin kuin palkkioksi huonosta käytöksestä. Käytös olisi ollut paljon helpompaa kitkeä minimiin jos lapsen voisi edes siirtää johonkin rauhoittumistilaan.

Vierailija
145/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että mistä ihmeestä kaikki vanhemmat edes voivat tietää, että mitkä asiat tarkalleen johtavat lasuun? Kaikki eivät lue Vauva-lehteä tms. tai ovat vaikka voineet tulla ulkomailta missä on kasvatukselle erilaiset säännöt.

Helposti sitä vaikka jättää vähän liian nuoren lapsen yksinään leikkimään, ja sitten yhtäkkiä iskee lasu ja perhettä rangaistaan. Kun säännöt kerran ovat etupäässä kirjoittamattomat tai epävirallisiin lähteisiin kirjoitetut.

Tässä pitää huomata sekin seikka, että suomalaisten into kiusata toisiaan ja vaikka kateuden aihuttaman katkeruuden inspiroimana  täällä tehtaillaan anonyymeja lasuja. Tälläkin palstalla on monta kertomusta. Anonyymit lasut pitäs poistaa meiltä kypsymättömiltä suomalaisilta. Jos oikeasti pitää tehdä lasu, niin siitä voisi keskustella vaikka toisen naapurin kanssa, tai toisen opettajan kanssa ja yhdessä otetaan yhteyttä lastensuojeluun ihan omalla nimellä. 

Vierailija
146/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän tynnyrissä Kainuun perukoilla säkin oot asunut? 

Vähänkään valistuneemmat vanhemmat ovat todellakin pitäneet pahana ja edes 70-luvulla näin ei laillisesti saanut tehdä. 

Jee, onneksi olkoon! Ei ole syntynyt junttiperheeseen. 

Suomalaiset on niin vaatimatonta ja itseään korostamatonta kansaa, toisin kuin amerikkaliset. Paitsi silloin kun saa anonyymisti haukkua kainuulaisia tai junttiperheitä. 

Missä se valistuneisuus nyt lymyää? 

Vierailija
147/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan ylivilkkaalle ja kurittomalle lapselle sai antaa korvatillikan, joka usein paransi oireet. Nykyään tarvitaan terapia, lääkitykset, henkilökohtainen avustaja yms.

En kannata lasten pieksemistä, mutta nykyisenkään malli jossa et saa oikein koskeakaan lapseen ei ole hyvä. Toimin avustajana kymmenvuotiaalle joka saa koulussa väkivaltaisia raivokohtauksia. Kukaan muu ei uskalla koskea poikaan ja minun tehtäväni on vain pidellä lasta paikallaan samalla kun tämä lyö, potkii, puree ja huutaa. Koko luokka tyhjennetään kunnes tilanne rauhoittuu ja seuranani seisoo toinen työntekijä (joka ei myöskään koske lapseen) joka kirjaa ylös montako kertaa minua on lyöty. Näitä tilanteita on enää harvoin, mutta lähtökohta oli se että lapsi alkoi riehua aina kun halusi kotiin - ja lapsi aina päästettiin kotiin kuin palkkioksi huonosta käytöksestä. Käytös olisi ollut paljon helpompaa kitkeä minimiin jos lapsen voisi edes siirtää johonkin rauhoittumistilaan.

Ei saa heittää lasta pesuveden mukana. Rauhoittumistilan pitäisi olla sellainen, jossa aikuinen istuu lapsen vieressä. Opettaa itsesäätelyä olemalla itse rauhallinen. Ja kertoo, että on mullakin monesti palanut pinna, mutta me ei lyödä eikä potkita ketään. Nyt kättä päälle ja käy pyytämässä anteeksi niiltä joita löit.

Vierailija
148/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui vuosia sitten, kun tyttäreni olivat nippanappa ala-aste ikäisiä, olivat saaneet kuningasidean ja menneet soittamaan alakerran tuntemattoman naapurin ovikelloa ja valehdelleet, että avain on unohtunut kotiin ja siellä ei ole kukaan kotona, no, naapuri oli hieman tympääntyneenä päästänyt sisälle ja laittanut lastenvideon pyörimään, samalla itse opiskelua jatkaen. Ihana naapuri, mutta joku ikävämpi olisi jo voinut ottaa lasuun yhteyttä. Kiitoksen mielessäni hänelle laitoin kun tytöt vuosia myöhemmin muistelivat kepposiaan. Varmasti olisi ollut keskustelu kotona.

Vierailija
149/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa ja nuoruudessa oli erittäin tavallista että lapset ja vanhemmat eivät soitelleet toisilleen etenkin he asuivat samassa taloudessa. Kun perheessä oli yksi yhteinen lankapuhelin, niin ei ollut mitään erityistä tarvetta soitella perheen jäsenille keskellä päivää. Riitti että kotiin ilmestyi sovittuna aikana esimerkiksi koulupäivän jälkeen.

Vierailija
150/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkutytöt jahtasi poikia  tarhassa ja koitti väkisin pussailla. vai onko vielä ok? Jäi traumat moneksi vuodeksi . 

ex pikkupoika

Olen nähnyt pusuhippaa leikittävän eskarissakin. Ihan tänä vuonna.

Vierailija
151/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kotona tiedustelija , ja jo viiden vanhana osasin tehdä hänelle paukun, ja teinkin; pari senttiä kossua ja loput lantrinkia.

Minä tein isälle alle kouluikäisenä tupakoita sellaisella laitteella millä jotenkin kiskaistiin ne purut sinne tupakan sisään. Ei se nyt lasu asia kai ole, mutta tuli vaan tästä mieleen.

Vierailija
152/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jotain kuuden vanha, kun jäin mökille yksin nukkumaan vanhempien lähtiessä naapuriin veneellä. Ei jäänyt traumoja.

Vierailija
153/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on Aamulehdessä juttu jossa esitellään neuvolan kyselyä jossa tiedustellaan MINKÄ MERKKISIÄ JUUSTOJA kotina syödään. Eiköhän uutisen alla Facebookissa jo kukkahattutädin suulla kommentoida miten Valion se ja se arkijuusto ole hyviä ja "niillä pärjää", muissa on lapsiperheelle liikaa natriumia ja kaloreita! Joku ihan tosissaan on sitä mieltä että nämä juustot on juuri oikeita, ja muut n vääriä. Siis toisille ihmisille. Lasu siisvarmaan lähtee neuvolasta nykyään, jos joskus on pöydässä Brietä tai savu-cheddaria.

Vierailija
154/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia otettiin kapakoihin mukaan. Joivat Jaffaa ja muu seurue alkoholia. Kapakan ulkopuolella saattoi olla vaunuissa nukkuva vauva.

Vierailija
155/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kotona tiedustelija , ja jo viiden vanhana osasin tehdä hänelle paukun, ja teinkin; pari senttiä kossua ja loput lantrinkia.

Minä tein isälle alle kouluikäisenä tupakoita sellaisella laitteella millä jotenkin kiskaistiin ne purut sinne tupakan sisään. Ei se nyt lasu asia kai ole, mutta tuli vaan tästä mieleen.

Sama täällä :D

Vierailija
156/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 6v kun tuleva opettajani jätti minun hoiteisiini kaksi nuorempaa lasta pihalla. Toinen taisi olla just ja just ryömivä. Ja toinen ehkä 3 v. Opettaja meni tekemään ruokaa yms.

Kai hän katsoi ikkunasta tai jotain, mutta muistan kuinka tunsin vastuun kovana ja jouduin koko ajan kulkemaan 3 vuotiaan perässä ja samalla pitämään silmällä sitä pienempää. Pihan reunassa meni iso oja, jota sanoimme puroksi. Siihen olisi pikkulapsi hukkunut helposti.

Vierailija
157/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin monia alkoholistiperheiden lapsia, jotka tulivat kouluun aina väsyneinä ja tupakalta haisten.

Opettajat eivät puuttuneet mitenkään, vaikka oli ihan ilmiselvää, että vanhemmat polttavat sisätiloissa korsteenin tavoin.

-88 syntynyt olen myös.

Meilläkin oli luokassa tuollainen lapsi. Otettiin huostaan.

T: vm 84

Vierailija
158/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maistaa kaljaa pienenä monta kertaa. Ehkä noin lusikallisen verran.

Vierailija
159/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä oli tapana jouluaattona antaa korkillinen konjakkia minullekkin alle kouluikäiselle.  Voi noita aikoja ja kyllä ovat muuttuneet...

Vierailija
160/345 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakan ostaminen isälle kaupasta lapsena.

Isä kirjoitti mukaan lupalapun joka annettiin kaupan kassalle.

Näin 80-luvun lopussa.

Mä muistan myös kun luokkakaverini haki äidilleen tupakkaa ja joskus oluttakin. Miehelle tästä mainitsin nyt, hänkin sanoi, että joo noin oli, mutta kyllä sitä vähän paheksuttiin silloinkin. Muistikuvani ovat 80-luvun puolenvälin kohdilta.

Eipä ihme, että paheksuttiin. Oluen myynti alaikäisille kiellettiin joskus 1970-luvun alkupuolella ja tupakan myynti alle 15- tai 16-vuotiaille joskus 1970-luvun puolivälissä. Itse muistan hakeneen tupakkaa äidille ja naapurin rouvalle joskus eka- tai tokaluokkalaisena. Käytiin alakouluikäisinä hakemassa saunajuomat joskus 1970- luvun alkupuolella ( menin kouluun 1973), laki oli juuri muuttunut, meille ei myyty keskiolutta.