Luetellaan asioita jotka omassa lapsuudessa olivat normaaleja, joista nykyisin tehtäisiin lasu
Tai aikuisten toimintatapoja, joista nykyisin saisivat vähintään paheksuntaa osakseen.
Itse aloitan tukkapöllyllä ja luunapeilla.
Meillä oli kotona myös oma "rauhoitushuone", eli vierashuone johon jouduin jäähylle jos kiukuttelin (2-4 v).
Jäähyn aikana huoneesta sammutettiin valot. Luulen muuten pimeänpelkoni juontajan juurensa tästä.
Seurakunnan päiväkerhossa jouduin muista eristettynä syömään, koska minulla oli työntekijän mielestä ollut ylimielinen katse ruokarukouksen aikana. Huone jossa jouduin yksin syömään evääni, oli joku seurakunnan tila, samassa rakennuksessa kylläkin kuin kerhotilat. Seinällä oli valtava mustavalkoinen taulu Jeesuksesta orjantappurakruunu päässä ja kärsivä ilme kasvoillaan. Pelottava taulu :D
Olen syntynyt vuonna -88, eli en edes ole kovin vanha, mutta tuollaista silloin 90-luvun alussa.
Kommentit (345)
Olen syntynyt -88. Osasin jo tarhaikäisenä kääriä humalaiselle alkkisisälleni sätkän, ku hän oli niin kännissä ettei itse pystynyt.
Tuntuu uskomattomalta, että joku oikeasti saisi lasun sen takia että lapsella on reikäiset hampaat. Onko tällaista oikeasti tapahtunut jossain?
Tästä ketjusta on vaikea saada selkoa, koska jotkut ihmiset kirjoittavat trollimielessä juttuja tyyliin "tyttö sai pukeutua kuin tyttö ja poika kuin poika". Ylipäätään tällä palstalla on niin paljon trolleja, että keskustelu on monesti aika tylsää. Mutta minkäs teet kun on anonyymi sivusto.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ne kauhun englanninkielentunnit 70-luvulla😱
Naisopettaja kyseessä. Kyllä vietiin itsetunto ja halu opetella englantia.
Opettaja huusi kuin hinaaja jos sanoit väärin ja vielä pahempaa oli se pirullinen nauru ja ivaaminen.
Kaikkein pahinta oli kun opettajalla oli valmiina lappuja, joissa oli naru ja teksti AASI.
Tällaisen sai kaulaansa, jos ei tiennyt.
Toki lempioppilaita ei näin kohdeltu.
Lempioppilaat olivat mallina tyhmille oppilaille.
Voitte arvata miten kävi luokan aroille ja ujoille oppilaille? Kummasti iski sairaus aina päivinä kun oli englantia.
Poissaolot kukoistivat ja lisää huutoa.
Näin Etelä-Pohjanmaalla eräässä ala-asteen koulussa.
Olen miettinyt, mikä on se instanssi johon voi opettajasta tehdä lastensuojeluilmoituksen?
Vierailija kirjoitti:
Ilman turvaistuimia tai edes turvavöitä autossa matkustaminen.
Museorekisteröidyissä autoissa ei tosin edelleenkään ole välttämättä turvavöitä, eli niissä saa olla ilman. Turvaistuin kai silti vaadittaisiin sen ikäisiltä.
Tukkapölly, luunapit ja selkäsauna koivuvitsalla tai nahkavyöllä olivat normi.
Vanhemmille nämä olivat harkittuja "kasvatuskeinoja", jotka suorittivat selvästi vastentahtoisesti, kun katsoivat niiden kuuluvan asiaan, ei koskaan suutuspäissään tai esim. humalassa.
Turvavöitä ei lapsuuden autoissa tietenkään ollut, ja veneen kyydissä mentiin ilman pelastusliivejä.
Pyöräilykypärää ei kai ollut vielä keksittykään...
Joskus ihmettelen, miten voin vielä olla hengissä :)
Kesäisin fillaroitiin (tietenkin ilman kypärää) joka päivä jonnekin helskutin jorpakkoon uimaan, tai tukkilautoille fisustaan, eikä vanhemmilla tietysti mitään tietoa missä ollaan ja milloin tullaan kotiin. Joka jannulla puukot ja vempeleet mukana, joilla sitten leikittiin mitä leikittiin. Silti useimmilla oli vielä molemmat silmät päässä, ja vähintään 9 sormea käsissä (no, yksi kaveri löi peukalonsa poikki, mutta se olikin kirveellä, joten sitä ei lasketa). Tuo oli 70-lukua. Nyt jos mitään tuollaista antaisi lastensa tehdä, niin kyllä häkki heilahtaisi ja kakarat valtion huostaan!
>Äiti ruoski nahkaremmilla ihan kunnolla, että varmasti tuli jäljet ja teki kipeää
>Myöhään iltaan asti ulkona ilman vanhempia, milloin missäkin eikä mitään ilmoiteltu
>Veitsi mukana ulkona, jos vaikka tarvitsi vuolla jotain
>Ilmakivääri tai -pistooli kädessä ulos tallomaan ja ammuskelua sinne tänne
>Karkin varastelua kaupasta, kiinni jäädessä nuhteet kaupasta ja vanhemmilta, ei mitään viranomaisia
>Paljon reikiä hampaissa jo ala-asteikäisenä
>Kaupasta sitä 2,8% lonkeroa, tavallisena limuna sitä pidettiin
>"Iskän" puolesta olutta tai tupakkaa kaupasta, tietenkin oli sopivaa
>Alaikäisenä mopolla liikenteessä ajelu pk-seudulla
>Ilotulitteita mukana talvella ja kesällä, kotitekoisia pommeja tuli tehtyä, ei siitä hirveästi valitettu
>Opiskelija-asuntojen lehtiroskiksista aikuisviihdelehtiä tuli haettua ja avoimesti katseltua, myös kioskilta niitä ostettiin. Ihan ok se oli.
>1979 olen syntynyt ja Vantaalla lapsuuden ja nuoruuteni viettänyt
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu uskomattomalta, että joku oikeasti saisi lasun sen takia että lapsella on reikäiset hampaat. Onko tällaista oikeasti tapahtunut jossain?
Tästä ketjusta on vaikea saada selkoa, koska jotkut ihmiset kirjoittavat trollimielessä juttuja tyyliin "tyttö sai pukeutua kuin tyttö ja poika kuin poika". Ylipäätään tällä palstalla on niin paljon trolleja, että keskustelu on monesti aika tylsää. Mutta minkäs teet kun on anonyymi sivusto.
Lapsen terveydenhuollon laiminlyönti on vakava asia. On lapsia, joilla hampaat mätänee suuhun, mutta vanhemmat eivät hoidata asianmukaisesti. Kipujahan tuollaiset hampaat tuottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa missä vaiheessa ruumiillinen kuritus muuttui käytännössä kielletyksi, eli siitä alettiin tehdä lasuja ja sen käyttäjät leimata pahoiksi ihmisiksi? Ehkä joskus suuruusluokkaa 2005 tai vähän sen jälkeen?
Ruumiillinen kuritus on ollut laissa kiellettyä 80-luvun alkupuolelta lähtien.
Kirjoitin käytännön kieltämisestä enkä siitä mitä laissa lukee.
Kyllähän 90-luvulla esim. päiväkodeissa pestiin lasten suita saippualla vaikka se lain mukaan lasketaan ruumiilliseksi kuritukseksi. Ja kotona annettiin remmiä, eikä siitä tehty lasuja vaikka suku ja naapurit tiesivät.
Ei todellakaan pesty suita saippualla päiväkodeissa. Ja 90-luvulla kodeissa tapahtui väkivaltaa kuten nykyään ja hyvin harvasta mitään ilmoituksia tänä päivänäkään tehdään. Kyllä jo 80-luvulla meillä koulussa kaikki tiesi, että ruumiillinen kuritus on kiellettyä. Jotkut vanhemmat sitä teki, ja paheksuin jo lapsena näitä vanhempia ja säälin lapsia.
Minä olin lapsi 70 - luvulla. Harva kaveri silloinkaan sai selkäänsä, lähinnä wt porukka sitä silloinkaan harrasti. Itse en todellakaan sitä kokenut.
Samoin: olen syntynyt -71, enkä ole fyysistä kuritusta kokenut, kuten eivät silloiset sukulaislapset/ kaverini. Eli ei todellakaan ollut normaalia kasvatusta. Kotiarestiin kyllä saattoi joutua illaksi tai pariksi (tuohon aikaan se oli oikeasti tylsää ja rangaistus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ap:n mainitsemista ei kuulunut lapsiuteeni. Tämä 70-luvulla. Älä luule, että omat kokemuksesi olisi olleet normi.
Meillä tarhassa sai tukkapöllyä kotona vähintään joka toinen. Ja ihan 90-luvun alussa.
No p..erkele se on Suomen lain mukaan yleisen syyttäjän alainen rikos josta rangaistus tuomitaan tuomioistuimessa jos jää kiinni lapsen pahoinpitelystä, lapsen fyysinen kuritus on ollut Suomessa lailla kielletty jo 35 vuotta.
Kyllä se lapsi pitää saada tottelemaan ja olemaan kunnolla ihan muilla keinoin kuin käymällä siihen fyysisesti käsiksi. Oma tyttäreni on nyt 6,5-vuotias ja itse olen 39-vuotias mies. Kertaakaan en ole mitenkään fyysisesti kurittanut lastani enkä kurita. En hiuskarvaakaan katkaisisi lapsen päästä. Yleensä riittää kun katson vähän pahasti lasta tai osoitan muuten eleillä että olen suuttunut. Ehkä kaksi-kolme kertaa vuodessa olen korottanut ääntäni parin sanan verran jos olen meinannut hermostua, siitä tyttö jo parahtaa itkuun juosten omaan huoneeseensa sellaiseen Ikean "telttaan", menen heti perään lohduttamaan ja ottamaan tytön syliin ja selittämään asian ja pahoittelemaan että hermostuin. Tytär kunnioittaa ja rakastaa kovasti isäänsä ja meillä on todella lämpimät välit.
Olen Suomen armeijan kapteeni enkä varusmiehiäkään kurita fyysisesti, johan siitä tulisi virkarikostutkinta sotilasrikoksesta, joka tutkitaan lievissä tapauksissa sotilaskurinpitomenettelyssä tai erityisen sotilasoikeudenkäyntimenettelyn kautta. Silti varusmiehet kunnioittavat komppaniansa päällikköä ja tottelevat kyseenalaistamatta jokaista käskyäni, toki tässä on tukena sotilaskuri ja kapteenin rankaisuoikeus, saan määrätä rangaistuksen lievistä palvelusrikoksista oman harkintani perusteella. Palvelusrikos on Suomen lainsäädännössä harvinainen blankorangaistussäännös. Se kriminalisoi kaiken ohjesääntöjen tai määräysten vastaisen toiminnan. Lisäksi rikoksen voi tehdä erittäin vähäiselläkin teolla. Jo lakki päässä sisätiloissa kulkeminen rikkoo ohjesääntöä ja täyttää lievän palvelusrikoksen tunnusmerkit. Ratkaisu on kuitenkin lainsäätäjältä tietoinen; asiasta annettu hallituksen esitys perustelee ankaraa säännöstä sillä, että sotilaskurin ylläpidon kannalta on tärkeää voida puuttua jo pieniin poikkeamiin järjestyksestä.
Mutta kyllä se kuri lapsienkin kohdalla voidaan saavuttaa ihan muulla auktoriteetilla kuin käymällä lapsiin käsiksi kun kyseessä on rikos, eikä edes asianomistajarikos kun lapsi ei yleensä tajua eikä osaa ajaa asiaansa, siksi lainsäädännössä lapseen kohdistuva fyysinen kuritus on yleisen syyttäjän alainen rikos, josta tuomitun rangaistuksen ohella tulee tietysti lstensuojeluilmoitus viranomaisilta.
Oletko miettinyt koskaan, että kaikki lapset eivät todellakaan tottele noin helpolla?
Miten rankaisisit sellaista lasta joka ei tottele pelkkää puhetta sitten niin millään? Olisiko sitten ne sotilaiden rangaistukset hyvät tällaiselle lapselle? Punnerruksia, talon (kasarmin) ympäri juoksua, poistumiskieltoa, putkaa ja mitä kaikkia niitä on?
Jos teille on käynyt niin ikävästi, että lapsenne on erityislapsi, kannattaa hakeutua perheneuvolaan, jossa voidaan valmentaa vanhemmuudessa erityislasten kanssa. Tarvittaessa kotiin voi saada perhetyötä ihan siihen perheen arkeen miettimään keinoja, joilla lapsi saadaan tottelemaan ja toimimaan kuten vanhemmat toivoisivat. Fyysinen kuritus on edelleen rikos.
Voisi myös mainita, että varusmiespalveluksessakin rangaistukset alkavat olla mennyttä maailmaa. Tänä päivänä panostetaan varusmiesten tunnekasvatukseen ja positiiviseen yhteiseloon varusmiesten ja johtajien välillä, mikä vahvistaa varusmiesten luottamusta johtajiinsa ja ehkäisee katkeruuden tunteita. Erityisvarusmiehille tarjotaan monipuolisia tukipalveluita ja heidät on myös ensimmäisenä ryhmänä vapautettu vanhentuneesta ja jäykästä tottelemisvelvollisuudesta.
Joku kirjoittaa ihan kieliposkessa nykyarmeijasta ja yläpeukkuja tulee. Nämä aspergerit ja autistit tottelevat komentoja ja käskyjä ihan samalla lailla kuin kaikki muutkin sotilaat, pääsevät tai joutuvat asepalvelukseen ihan normaalisti jos häiriön lievä, lievät autistit pärjäävät hyvin miehistössä, koska pitävät armeijan rutiineista ja tarkkaan määrätystä päiväohjelmasta ja yleensäkin järjestyksestä. Johtajiksi ei heistä usein oikein ole, koska kyky johtaa ja osata sopeuttaa toiminta muuttuvissa tilanteissa voi puuttua, osaavat olla hyvin kuitenkin johdettavina. Asepalveluksen tarkoitus on kouluttaa asevelvollisista sotilaita reserviin. Ei mahdollisen sodan aikana voida järjestää ryhmiä jotka on vapautettu tottelemasta jokaista käskyä ehdottomasti taistelutilanteessa. Sotilaalla on taisteluvelvollisuus ja rikoslain sotilasrikoksia koskevan pykälän mukaan taisteluvelvollisuuden rikkomisesta saa todella kovan rangaistuksen, olikohan se nyt neljä vuotta ehdotonta vankeutta. Sodan aikana joudutaan joskus rangaistuksia koventamaan, äärimmillään esim. jatkosodassa pikakäsittelyllä muutettuna lakia niin että sotilaskarkuruudesta tuli kuritushuonetuomion sijaan kuolemantuomio kenttäoikeuden pikapäätöksellä tai myöhemmin sotilastuomioistuimen pidemmän käsittelyn kautta hieman epäselvemmissä tapauksissa.
Taisteluvelvollisuus tarkoittaa sitä, että asemiin käydään ja asemat pidetään ellei käskyä vetäytyä tule, taisteluvelvollisuus tarkoittaa velvollisuutta tappaa vihollisia erilaisin aseellisin voimakeinoin, pääasiassa ampumalla, mutta eri aselajeissa mm. tykistöllä, kranaatinheittimillä, panssarivaunuilla jne. Lähitaistelutilanteessa tai esimerkiksi tiedustelijoiden tapauksessa jos tulee välttää melua käytetään puukkoa tai rynnäkkökiväärin pistintä eli ns. kylmiä aseita. Kenttälapiollakin voi tappaa, se on tarkoituksella teräväreunainen pistolapio, sen reunalla kovaa lyödessä vihollista esimerkiksi päähän tai kaulaan voi tappaa. Sota on kovaa äärimmäistä väkivaltaa ja sotiminen ei onnistu ilman äärimmäistä kuria, satojen tuhansien miesten väkivaltaorganisaatio ei voi toimia siinä tehtävässä mikä sillä on eli puolustaa aseellisia voimakeinoja käyttäen kotimaata, ellei toiminta ole tehokkaasti organisoitua, hyvin johdettua ja hyvin kurinalaista toimintaa.
Rikoslain 45 luku
21 §
Taisteluvelvollisuuden rikkominen
Sotilas, joka
1) rikkomalla hänelle taistelutoimessa kuuluvan erityisen velvollisuuden,
2) jättämällä sellaisen velvollisuuden täyttämättä tai
3) muulla näihin rinnastettavalla tavalla
vaarantaa taistelutoimen suorittamisen, on tuomittava, jollei teosta ole muualla säädetty ankarampaa rangaistusta, taisteluvelvollisuuden rikkomisesta vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
>Äiti ruoski nahkaremmilla ihan kunnolla, että varmasti tuli jäljet ja teki kipeää
>Myöhään iltaan asti ulkona ilman vanhempia, milloin missäkin eikä mitään ilmoiteltu
>Veitsi mukana ulkona, jos vaikka tarvitsi vuolla jotain
>Ilmakivääri tai -pistooli kädessä ulos tallomaan ja ammuskelua sinne tänne
>Karkin varastelua kaupasta, kiinni jäädessä nuhteet kaupasta ja vanhemmilta, ei mitään viranomaisia
>Paljon reikiä hampaissa jo ala-asteikäisenä
>Kaupasta sitä 2,8% lonkeroa, tavallisena limuna sitä pidettiin
>"Iskän" puolesta olutta tai tupakkaa kaupasta, tietenkin oli sopivaa
>Alaikäisenä mopolla liikenteessä ajelu pk-seudulla
>Ilotulitteita mukana talvella ja kesällä, kotitekoisia pommeja tuli tehtyä, ei siitä hirveästi valitettu
>Opiskelija-asuntojen lehtiroskiksista aikuisviihdelehtiä tuli haettua ja avoimesti katseltua, myös kioskilta niitä ostettiin. Ihan ok se oli.
>1979 olen syntynyt ja Vantaalla lapsuuden ja nuoruuteni viettänyt
En usko puoliakaan. Tai ainakaan et edusta kovin keskivertoa ruoskimisjuttuinesi. Hakunilassa vietin lapsuuteni -70 luvun. Tupakkaa toki haettiin vanhemmille, mutta ainakin meidän lähikaupassa vain tilille, jonka vanhemmat jälkikäteen kuittasivat + maksoivat. Kotiintuloaika oli kaikilla viimeistään "puol ysin uutiset". Puukko ja tulitikut kyllä olivat ihan normi tarvikkeita, mutta niitä myös osattiin käyttää ihan järkevästi.
Olen ostanut kioskista äidille tupakkaa ja kondomeja!!!
Myyjä laittoi ne aina paperipussiin ja teippasi kiinni.
Voisalmen kioski Lappeenrannassa vuonna 80-81
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ap:n mainitsemista ei kuulunut lapsiuteeni. Tämä 70-luvulla. Älä luule, että omat kokemuksesi olisi olleet normi.
Meillä tarhassa sai tukkapöllyä kotona vähintään joka toinen. Ja ihan 90-luvun alussa.
No p..erkele se on Suomen lain mukaan yleisen syyttäjän alainen rikos josta rangaistus tuomitaan tuomioistuimessa jos jää kiinni lapsen pahoinpitelystä, lapsen fyysinen kuritus on ollut Suomessa lailla kielletty jo 35 vuotta.
Kyllä se lapsi pitää saada tottelemaan ja olemaan kunnolla ihan muilla keinoin kuin käymällä siihen fyysisesti käsiksi. Oma tyttäreni on nyt 6,5-vuotias ja itse olen 39-vuotias mies. Kertaakaan en ole mitenkään fyysisesti kurittanut lastani enkä kurita. En hiuskarvaakaan katkaisisi lapsen päästä. Yleensä riittää kun katson vähän pahasti lasta tai osoitan muuten eleillä että olen suuttunut. Ehkä kaksi-kolme kertaa vuodessa olen korottanut ääntäni parin sanan verran jos olen meinannut hermostua, siitä tyttö jo parahtaa itkuun juosten omaan huoneeseensa sellaiseen Ikean "telttaan", menen heti perään lohduttamaan ja ottamaan tytön syliin ja selittämään asian ja pahoittelemaan että hermostuin. Tytär kunnioittaa ja rakastaa kovasti isäänsä ja meillä on todella lämpimät välit.
Olen Suomen armeijan kapteeni enkä varusmiehiäkään kurita fyysisesti, johan siitä tulisi virkarikostutkinta sotilasrikoksesta, joka tutkitaan lievissä tapauksissa sotilaskurinpitomenettelyssä tai erityisen sotilasoikeudenkäyntimenettelyn kautta. Silti varusmiehet kunnioittavat komppaniansa päällikköä ja tottelevat kyseenalaistamatta jokaista käskyäni, toki tässä on tukena sotilaskuri ja kapteenin rankaisuoikeus, saan määrätä rangaistuksen lievistä palvelusrikoksista oman harkintani perusteella. Palvelusrikos on Suomen lainsäädännössä harvinainen blankorangaistussäännös. Se kriminalisoi kaiken ohjesääntöjen tai määräysten vastaisen toiminnan. Lisäksi rikoksen voi tehdä erittäin vähäiselläkin teolla. Jo lakki päässä sisätiloissa kulkeminen rikkoo ohjesääntöä ja täyttää lievän palvelusrikoksen tunnusmerkit. Ratkaisu on kuitenkin lainsäätäjältä tietoinen; asiasta annettu hallituksen esitys perustelee ankaraa säännöstä sillä, että sotilaskurin ylläpidon kannalta on tärkeää voida puuttua jo pieniin poikkeamiin järjestyksestä.
Mutta kyllä se kuri lapsienkin kohdalla voidaan saavuttaa ihan muulla auktoriteetilla kuin käymällä lapsiin käsiksi kun kyseessä on rikos, eikä edes asianomistajarikos kun lapsi ei yleensä tajua eikä osaa ajaa asiaansa, siksi lainsäädännössä lapseen kohdistuva fyysinen kuritus on yleisen syyttäjän alainen rikos, josta tuomitun rangaistuksen ohella tulee tietysti lstensuojeluilmoitus viranomaisilta.
Oletko miettinyt koskaan, että kaikki lapset eivät todellakaan tottele noin helpolla?
Miten rankaisisit sellaista lasta joka ei tottele pelkkää puhetta sitten niin millään? Olisiko sitten ne sotilaiden rangaistukset hyvät tällaiselle lapselle? Punnerruksia, talon (kasarmin) ympäri juoksua, poistumiskieltoa, putkaa ja mitä kaikkia niitä on?
Nuo punnerrukset ja juoksuttamiset eivät ole mitään varsinaisia oikeita rangaistuksia, joita on oikeus komppanian päälliköllä varusmiehille määrätä. Etenkään varusmiesjohtajien komennot jotka eivät ole edes oikeita käskyjä (älä sekoita komentoa ja oikeaa sotilaskäskyä kskenään) eivät ole mitään rangaistuksia, ei edes luutnantin joka toimii joukkueenjohtajana, komento punnertaa voidaan antaa rangaistuksenomaisesti, mutta se ei ole oikea sotilaskurinpidollinen rangaistus, mikä on määrätty laissa sotilasrikoksista. Lisäksi varusmiesjohtajina toimivien alikersanttien, upseerioppilaiden, kersanttien ja upseerikokelaiden "käskyistä" voi varusmies käytännössä usein kieltäytyä, jos käsky ei selvästi kuulu koulutukseen, esim. komentaminen palveluksen jälkeen illalla, jos tätä ei varusmies noudata niin tätä ei pidetä niskoitteluna. Oikeasta niskoittelusta voidaan oikea rangaistus antaakin.
Jos palvelusrikos, palvelustehtävän laatu tai muut seikat huomioon ottaen, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä palvelusrikoksesta kurinpitorangaistukseen
kurinpitorangaistus tai -ojennus on rangaistus, joka vastaa ankaruudeltaan sakkorangaistusta, vähänkään vakavammista sotilasrikoksista tuomitaan vankeutta 3-6kk.
Kurinpitorangaistuksia ovat:
-varoitus, joka luetaan päiväkäskyssä
-poistumisrangaistus, joka määrätään vähintään 11 ja enintään 15 vuorokaudeksi (ei voida määrätä ammattisotilaille)
-kurinpitosakko, jonka suuruus on asevelvolliselle varusmiehelle tai kertausharjoituksessa olevalle reserviläiselle hänen päivärahansa, ammattisotilaille viidesosa keskimääräisestä bruttopäivätulosta. Kurinpitosakkoja saa määrätä enintään 40 kappaletta yhdestä teosta.
-aresti, jota saa tuomita vain tuomioistuin, enintään 30 vuorokautta (ei voida määrätä ammattisotilaille vaan vain varusmiehille ja reserviläisille kertausharjoituksessa)
Kurinpito-ojennuksia ovat:
-muistutus, joka on yksityisesti annettava kirjallinen varoittava teksti
-ylimääräinen palvelus, jota määrätään yhdestä viiteen kertaa (yksi vuoro vuoroluettelon mukaan suoritettavaa palvelusta tai enintään kaksi tuntia muuta työtä)
-poistumiskielto, joka annetaan enintään kymmeneksi vuorokaudeksi (ei voida määrätä ammattisotilaille vaan vain varusmiehille ja kertausharjoituksissa oleville reserviläisille)
Rauhan aikana virassa olevalle ammattisotilaalle saa määrätä tai tuomita vain muistutuksen, kurinpitosakon tai varoituksen.
Huomionarvoista on että edellä mainitut vähäiset ojennukset ja rangaistukset voi määrätä komppanian päällikkö ja komppanian päällikön valta rajoittuu näihin, kovemmat rangaistukset eli lyhytkin vankeus menee sotilasoikeudenkäyntimenettelyn kautta tietysti.
Lisäksi huomionarvoista on että yksikään rangaistus ei sisällä ruumiinrangaistuksia eikä loukkaa sotilaan fyysistä koskemattomuutta, Suomessa ei ketään saa rangaista kiduttamalla tai fyysisesti muutenkaan kurittamalla. Edes sota-aikana vakavimmistakasn sotilasrikoksista ei fyysisesti rangaista vaan rangaistus on esim. 10 vuotta ehdotonta vankeutta vaikkapa sotilaskarkuruudesta tai maanpetoksesta tai kovin rangaistus tulee törkeästä maanpetoksesta eli elinkautinen vankeusrangaistus, eli sama tuomio kuin murhasta.
Käytännössä kuitenkin sota-aikana saattaa olla että rangaistus joudutaan koventamaan kuolemantuomioksi, jota voidaan tietenkin pitää henkilön fyysiseen koskemattomuuteen puuttumisena äärimmäisellä tavalla, kuten viimeksi jatkosodan aikana karkuruudesta kesällä 1944. Talvi- ja jatkosodan aikana pantiin täytäntöön noin 550 kuolemanrangaistusta.
Tupakkaa haettu isälle. Kävin hakemassa viikonlopun ruoat kaupasta talvella - onneksi oli pulkka. Ikää oli 8 v.
Isä löi äitiä turpiin ja äiti makasi käytävän lattialla. Välillä isä löi myös meitä lapsia.
Sisko jätettiin yksin kotiin murrosiässä kun meillä oli lomamatka ja auto mitoitettu neljälle....nuorin siskoni lähti 6-vuotiaana mummolaan kun äiti ei oikein jaksanut hoitaa häntä. Mummo asui kehitysvammaisen poikansa kanssa yksiössä ja siellä siskoni vietti monet viikonloput. Siskolla myös mätäni hampaat suuhun.
Yms yms yms
Vierailija kirjoitti:
Voisalmen kioski Lappeenrannassa vuonna 80-81
Ehkäisyvälineiden ostoon tuli 18v ikäraja vasta 1994 alkaen.
Olen nähnyt känniläisten sekoilua mökillä (paljon). Olin hotellihuoneessa yksin 4-vuotiaana ilman ruokaa kun vanhemmat ryyppäämästä. Minut jätettiin Huoneeseen yksin kun osasin lukea..,eli olin siis aikuinen...
Menin yksin allergiatesteihin 10-vuotiaana bussilla.
Meillä kävi vieraita viikonloppuisin ryyppäämästä enkä saanut nukuttua kun musiikki soi.
Olen vuosimallia 74, pienestä maalaispitäjästä Etelä-Suomesta.
Parhaan ystäväni isä löi niin vaimoaan kuin lapsiaan, niin että olin itsekin paikalla. Eikä siihen kukaan puuttunut, vaikka kaikki kyllä tiesivät että ”Jorma” on kiivasluontoinen. Juoksin välillä itse myös pakoon vaikka koskaan hän ei kuitenkaan minua lyönyt, huusi kuitenkin.
Ala-asteen opettajat myös käyttivät väkivaltaa vielä 80-luvulla, harvoin mutta kuitenkin. Varsinkin yksi vähän villimpi poika sai miesopettajan menettämään hermonsa ja kaveri heitettiin ulos luokasta lähes niska-perseotteella, muutamankin kerran kävi näin. Muistaakseni kyseinen opettaja sitten jossain vaiheessa joko sai potkut tai lähti itse kun hermo ei enää kestänyt.
Ja todellakin lapset kulkivat keskenään pitkät päivät ilman, että kukaan kyseli perään. Oli puukkoa ja tulitikkua ja yhdellä kaverilla ilmakivääri. Uimassa käytiin milloin missäkin, vanhin porukassa taisi olla juuri yli kymmenen ja nuorimmat melkein vaipoissa. Kyllä sitä kaikkea sattui ja tapahtuikin, ihme ettei kukaan kuitenkaan kuollut.
Mietoa alkoholia, 2% paikkeilla, sai ostella ihan rauhassa kaupasta. Kevyt lonkeroa ja siideriä. Kaljaakin tuli osteltua alaikäisenä, eikä kukaan koskaan kysellyt papereita vaikka selkeästi oli alaikäisen näköinenkin. Alkossa oli sitten tarkempaa.
Maatilan töissä oli lapset myös mukana ihan pienestä pitäen. Itse olen ajanut traktoria heti siitä asti kun jalat ylti polkimille. Kirveen kanssa heiluttiin heti kun sen jaksoi nostaa jne.
Autossa ei tosiaan tarvinnut käyttää turvavöitä 70-luvulla ja minun lempipaikka pienenä oli siellä penkkien takana hattuhyllyllä ja sieltä katselin takana ajavia autoja ja vikuttelin heille. Ihmettelen kyllä ettei isällä ollut mitään järkeä päässä kun antoi minun siellä maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisalmen kioski Lappeenrannassa vuonna 80-81Ehkäisyvälineiden ostoon tuli 18v ikäraja vasta 1994 alkaen.
Ei kondomeilla mitään ikärajaa ole.
12-vuotiaina oltiin kavereiden kanssa viikonloppu keskenään mökillä, tehtiin ruokaa ja lämmitettiin sauna yms.