Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan asioita jotka omassa lapsuudessa olivat normaaleja, joista nykyisin tehtäisiin lasu

Vierailija
03.11.2019 |

Tai aikuisten toimintatapoja, joista nykyisin saisivat vähintään paheksuntaa osakseen.

Itse aloitan tukkapöllyllä ja luunapeilla.
Meillä oli kotona myös oma "rauhoitushuone", eli vierashuone johon jouduin jäähylle jos kiukuttelin (2-4 v).
Jäähyn aikana huoneesta sammutettiin valot. Luulen muuten pimeänpelkoni juontajan juurensa tästä.
Seurakunnan päiväkerhossa jouduin muista eristettynä syömään, koska minulla oli työntekijän mielestä ollut ylimielinen katse ruokarukouksen aikana. Huone jossa jouduin yksin syömään evääni, oli joku seurakunnan tila, samassa rakennuksessa kylläkin kuin kerhotilat. Seinällä oli valtava mustavalkoinen taulu Jeesuksesta orjantappurakruunu päässä ja kärsivä ilme kasvoillaan. Pelottava taulu :D
Olen syntynyt vuonna -88, eli en edes ole kovin vanha, mutta tuollaista silloin 90-luvun alussa.

Kommentit (345)

Vierailija
301/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla, nainen -77.

4 vee kerroin äidille ”pärjääväni omillani” ja sain olla päivät pihalla/metsässä kun vanhemmat töissä lähistöllä. Oli kyllä välillä hieman yksinäistä.

Kotiin jos joku lankapuhelimeen soitti, sanoin ”Niemisellä, Liisa puhelimessa”. Viestit toimitin äitille kun opin kirjoittamaan muutaman sanan.

Heiteltiin voltteja korkean katoksen katolta syvään hankeen.

Söin maasta purkkaa ja puusta pihkaa purkkana. Söin myös syötäviä yrttejä ja marjoja mitä löysin. Kiviäkin söin kun mietin miltä tuntuisi olla lintu (linnut syövät kiviä piiraansa hienontamaan ravintoa).

Metsäpiilopaikasta ukkojen kaljapiiristä haettiin kaljapulloja ja pullorahoilla ostettiin irtokarkkeja 10 penniä/kpl.

Käytiin uimassa, kerran 9 veenä jouduin pelastamaan pienemmän hukkumiselta. Tuollaisista ei aikuisille kerrottu, mennäpohotettiin vaan.

Tein puutöitä 9 veestä, kirveellä ja sahalla harvennushakkuuta ja puuta pinoon. Siis yksin.

Lääkäriin vietiin vain äärimmäisissä tapauksissa.

Räjäytettiin kiinureita.

Ammuttiin toisiamme me lapsuuskaverit pihlajanmarjoilla ladatulla ilmakolla.

Metsästyskoirat juoksivat vapaana. Kerran yks puri mua peffaan.

Iskän autolla ajoin itsekseni pieniä maanteitä, 15 v. lähtien. Kerran ajoin ojaan mutta auto humpsahti vaudissa takaisin tielle. En todellakaan kertonut isälle :-)

Vierailija
302/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin 1980-luvun lopun päiväkodissa pestiin suu saippualla, jos kiroili ja muiden piti katsoa vieressä.

Meillä oli näin Oulussa 1985.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut kioskista äidille tupakkaa ja kondomeja!!!

Myyjä laittoi ne aina paperipussiin ja teippasi kiinni.

Voisalmen kioski Lappeenrannassa vuonna 80-81

Ehkäisyvälineiden ostoon tuli 18v ikäraja vasta 1994 alkaen.

Ehkäisyvälineillä ei kylläkään ole mitään ikärajaa. No ehkä kauppias ei myy kumeja ilmapalloiksi 10v. muksuille.

Vierailija
304/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun vaksi nosti 12 -vuotiaan kurittoman kakaran seinälle.

Vierailija
305/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikouluikäisenä kuljin esikoulun ja kodin välit yksin, matkaa oli 1.5km. Joskus pyötäilin ilman kypärää ja talvella kävelin. Oon syntynyt 89.

Meillä päin (Kainuussa pienellä paikkakunnalla) saa ihan luvan kanssa tehdä näin edelleen. Jos eskari-ikäinen lapsi asuu kohtuullisen lähellä päiväkotia, hän saa huoltajan luvalla kulkea sinne itse. Tunnen muutaman perheen, joissa lapset on tehneet niin, varsinkin keväällä (lapset jo 7v). Pyörällä tosin saa kulkea yksin vasta koululaiset.

Vierailija
306/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikouluikäisenä kuljin esikoulun ja kodin välit yksin, matkaa oli 1.5km. Joskus pyötäilin ilman kypärää ja talvella kävelin. Oon syntynyt 89.

Meillä päin (Kainuussa pienellä paikkakunnalla) saa ihan luvan kanssa tehdä näin edelleen. Jos eskari-ikäinen lapsi asuu kohtuullisen lähellä päiväkotia, hän saa huoltajan luvalla kulkea sinne itse. Tunnen muutaman perheen, joissa lapset on tehneet niin, varsinkin keväällä (lapset jo 7v). Pyörällä tosin saa kulkea yksin vasta koululaiset.

Itse asiassa mitään laillista perustetta kieltää eskarilaista ajamasta pyörällä eskariin ei ole.

Vierailija
307/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin 1980-luvun lopun päiväkodissa pestiin suu saippualla, jos kiroili ja muiden piti katsoa vieressä.

Meillä oli näin Oulussa 1985.

On sit ollu ainakin puhdasta :-)

Vierailija
308/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa 3 ihmistä poltti ketjussa tupakkaa vaikka lapsena olin siellä paljon. Samaa harrastivat myös autossa vaikka olin kyydissä.

Vierailija
309/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin tavallisessa ja tasapainoisessa keskiluokkaisessa perheessä, suurin osa tuttavaperheistä oli samanlaisia. Mutta kyllä meillä juotiin ihan reippaallakin kädellä alkoholia lasten nähden, kun oli juhlapäivä. Aikuiset oli hilpeässä humalassa ja me lapset leikittiin. Tällasia olivat ainakin vappu, juhannus ja uusi vuosi. Ei siinä silloin ollut mitään ahdistavaa tai ihmeellistä. Eri juttu tietysti sitten, jos joku aikuisista olisi käyttäytynyt aggressiivisesti tai oikeasti örveltänyt kunnolla. T. Vuosimalli -87

Vierailija
310/345 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloman alkaessa penskat vaan hävisivät jonnekin peuhaamaan keskenään. Aamulla lähdettiin aikaisin seikkailemaan ja kotiin tultiin takaisin iltamyöhällä. Vanhemmilla ei ollut varmasti aavistustakaan missä kaikkialla lapset juoksentelivat.

Vierailija
311/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ne kauhun englanninkielentunnit 70-luvulla😱

Naisopettaja kyseessä. Kyllä vietiin itsetunto ja halu opetella englantia.

Opettaja huusi kuin hinaaja jos sanoit väärin ja vielä pahempaa oli se pirullinen nauru ja ivaaminen.

Kaikkein pahinta oli kun opettajalla oli valmiina lappuja, joissa oli naru ja teksti AASI.

Tällaisen sai kaulaansa, jos ei tiennyt.

Toki lempioppilaita ei näin kohdeltu.

Lempioppilaat olivat mallina tyhmille oppilaille.

Voitte arvata miten kävi luokan aroille ja ujoille oppilaille? Kummasti iski sairaus aina päivinä kun oli englantia.

Poissaolot kukoistivat ja lisää huutoa.

Näin Etelä-Pohjanmaalla eräässä ala-asteen koulussa.

En ole kirjoittaja, mutta ihmettelen suuresti miksi tälle on joku laittanut alapeukun?

Todella järkyttävästi kohdeltu oppilaita.

Kyllä nykyään saisi opettaja potkut ja lööpit huutaisivat.

Vierailija
312/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin keskenämme siitä asti kaikki illat kun minä aloitin koulun. Olimme 7, 10, ja 11. Isä oli yrityksensä parissa, äiti iltatöissä. Minä myös tein kotityöt melkein kaikki 10-vuotiaasta alkaen. Meillä oli myös järkyttävän sotkuista aina. Tosin  luulen, että olimme jonkinlaisessa seurannassa, sillä terveydenhoitaja teki meille usein kotikäyntejä "ohikulkiessaan" virkavaatteissa.  Kerran mut, olin ehkä 8-vuotias, laitettiin linja-autoon päivän retkelle toiseen kaupunkiin, 12 tuntia. Mukana oli markka jäätelöä varten, ei mitään muuta. Yksi rouva oli ilmeisesti arvannut, sillä hänellä oli ylimääräisiä eväitä  ja antoi minulle pannukakkua, missä oli voita päällä. Inhosin molempia, varsinkin voita, mutta söin ja nielin ja yritin olla näyttämättä ettei maistu. Luulen, että koko lapsuuteni oli sellainen, että nykypäivänä otettaisiin huostaan, sillä huolehdin itse itsestäni jo tosi pienestä. Äitini taisi olla myös masentunut. Meillä ei käytetty päihteitä ja vanhempani olivat ahkeria ja uskovaisia, joten siksi saatiin varmaan olla. Me olimme kaikki myös hyväkäytöksisiä, vaikka veljeni oli ylivilkas ja hänellä aikuisiällä todettiinkin ADHD. 

Vierailija
313/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä vanhempien kirjallisella luvalla eskarista laitettiin yksin kotiin, sai myös pyöräillä.

Vierailija
314/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomalla juostiin heti aamupalan jälkeen ulos ja tultiin kotiin myöhään illalla eikä vanhemmat tienneet yhtään missä jälkikasvu viiletti.  Keskenään käytiin mm. uimassa paikassa joka ei ollut virallinen uimaranta  ja hypittiin kalliolta,  ihme ettei käynyt mitään  ! Heinissä kahlailtiin ilman punkkipaniikkeja ,  aurinkorasva oli ihan tuntematon käsite  eikä mukaan työnnetty nykytyyliin   vesipulloja että "muista juoda!" Oltiin punaisia ja hikisiä mutta  kukaan ei saanut lämpöhalvausta.

Leikkipuistossa oli  niin sähköinen  putkiliukumäki että henki oli lähteä niihin säväreihin ,  tai sitten oli semmoinen paukkuva ja polttavan kuuma peltiliukumäki . Eikä unohdeta karusellia  jonka yksi pyöritti juoksemalla hurjaan vauhtiin ja loikkasi kyytiin, aina ei onnistunut ja  piti ontua kotiin jossa äiti putsasi sorat polvesta, laittoi laastarin, läppäisi pepulle ja kehotti menemään  takaisin leikkimään. Nykyään tuollainen laite jossa vaara lentää täydestä vauhdista maahan poistettaisiin puistoista välittömästi ! Puhumattakaan liukumäestä joka piti laskea kyykyssä kun istua ei kärsinyt.

Muistan myös ilmiön nimeltä "saako  sedän koiraa  lenkittää", ihan tuntemattomien ovikelloja pimputeltiin ja  pyydettiin lupaa käyttää koiraa ulkona . Usein lupa myös heltisi.  Aikuiset polttivat ihan joka paikassa pankkeja myöten ja lapset hakivat kaupasta tupakkaa sekä olutta "äitin tilille". 

T. vm 80

Vierailija
315/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotiaina oltiin kavereiden kanssa viikonloppu keskenään mökillä, tehtiin ruokaa ja lämmitettiin sauna yms.

Sama ja oli mukavaa. Saunottiin monta kertaa päivässä ja uitiin. Tosiaan tämäkin on nykyään kiellettyä. 

Vierailija
316/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksissa käytiin itse, ei sinne vanhempi vienyt ja jäänyt paikalle roikkumaan ja pätemään.

Sama koulunkäynnin kanssa, lapset menivät itse kouluun ja pääsivät sieltä pois itse.

Vierailija
317/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena paljon yksin kotona 7-vuotiaasta lähtien tietämättä milloin vanhemmat tulevat kotiin, koska molemmat olivat vuorotyössä eivätkä kertoneet työvuorojaan etukäteen.

Lisäksi vanhemmat kyllästyivät vuoden tutkimusten jälkeen viemästä minua pikkulapsena enää uudestaan Heinolan reumasairaalaan, jossa oli tarkoitus tehdä lisää tutkimuksia. Siinä oli se huono puoli, etten saanut diagnoosia eikä nykyään lääkärit enää usko, että minulla voisi olla jokin reumatyyppinen sairaus, jolle ei vielä ole diagnoosia. Siihen aikaan oli hankalaa, kun piti lähteä autolla Heinolaan saakka, joten kyse oli lähinnä vanhempien viitseliäisyydestä, mutta kukaan ei siihen aikaan valvonut, saako lapsi tarvitsemansa tutkimukset. Vanhempani kuvittelivat, että koululääkäri huomaisi kaikki mahdolliset ongelmat ja osaisi tehdä oikean diagnoosin, jos jotakin olisi vialla.

Kieltämättä olen nyt aikuisena tajunnut olleeni lapsena jonkin verran heitteillä.

Vierailija
318/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni oli kylällä keskellä yötä 8-vuotiaana ja poliisi pysähtyi.

Ei lasua.

Vierailija
319/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä juoksentelin ympäri pihoja iltamyöhään alle kouluikäisenä. Uimassa käytiin kaveriporukalla jo joskus 7-8v. Viikonloppuja olin yksin kotona 12v. Päiväkotiin ja päiväkodista kuljin yksin 5v.

Sain tukkapöllyä, joskus ihan selkäsaunan myös.

Mitään iltaruokaa meillä ei ollut. Päivän pääateria oli lounas, illalla syötiin leipää tai jotain mitä kaapista löytyi.

Koulussa opettajat olivat ihan avoimen ivallisia ja ilkeitä, jos joku oli ns erilainen, vaikka lihava.

Nämä olivat ihan ihan normaaleja juttuja 80-luvulla ja 90-luvun alussa. Olen syntynyt 79.

Mikään noista ei ollut normaalia. En saanut koskaan tukkapöllyä ja päivällinen syötiin aina. Yötä olin yksin joskus teininä ja sillonkin kaveri kutsuttiin seuraksi. T. -79 syntynyt.

olisitpa syntynyt 30 vuotta aiemmin niin tietäisit mikä oli normaalia.

Vierailija
320/345 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku valjasfetissi aina sotkeutuu keskusteluun kuin keskusteluun. 

Asun Helsingissä ja olen viiden vuoden sisään nähnyt yhdet valjaat parivuotiaalla. Ja tämäkään selvästi ei ollut terve lapsi. 

Mutta jollain on nyt kauhea himo näihin valjaisiin. Jonkinlainen sm-muoto pedofiliassa. Hyökkää/vät aina hulluna puolustaen valjaiden käyttöä ikään kuin se olisi jokin maailman tärkein asia. 

Suurin osa normaaleista vanhemmista näkee valjaat kuitenkin koiran kuljettamiseen sopivina, ei ihmisen. 

No, onhan sitä lasta parempi jollain tavoin ulkoiluttaa, kuin pitää täyspäiväisesti sisällä, tai laskea irralleen. Sama pätee kissoihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän