Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten syöpään sairastunut tuntemasi ihminen kuoli hoidoista huolimatta? Miten paljon aikaa diagnoosista kuolemaan?

Vierailija
02.11.2019 |

Syöpä tappaa vieläkin, vaikka jotkut jopa tervehtyvätkin loppuelämäkseen, ja ihminen kuolee ennen pitkää aivan muun syyn takia kuin syövän.
Kertokaa niistä ihmisistä, joiden kanssa olitte sellaisessa ihmissuhteessa, jonka tiedätte, että syöpä levisi ja vei mennessään. Miten prosessi kulki syöpädiagnoosista kuolinhetkeen?

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle vuosi toteamisesta. Leikattiin nielusta kasvain, mutta tilalle kasvoi uusi.

Vierailija
82/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena rintasyöpä. Todettiin juuri ennen kuin oli ehtinyt levittämään etäispesäkkeitä. Aikaa kulunut 19 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AML, acute myeloid leukaemia. Tasan 5 kuukautta diagnoosista kuolemaan, terve nuori nainen.

Vierailija
84/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimasyöpä, puoli vuotta.

Vierailija
85/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim.erään työkaverini haimasyövän tapauksessa kuolema tuli vain joitain viikkoja diagnoosin saamisen jälkeen.

Erään sukulaiseni maksasyöpädiagnoosi varmistui vasta kuoleman jälkeen.

Monia syöpiä ihmiset kuitenkin saattavat sairastaa vuosikausia ja heidät ehditään jo todeta mukamas parantuneiksi kunnes tauti iskee uudelleen ja entistä pahempana.

Hyvin tapauskohtaista ja tautikohtaista.

Vierailija
86/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama esimerkki:

Leukemia 68v. Ekan kerran sairastui noin viisikymppisenä, parani, mutta tauti uusiutui lähes 20 vuotta myöhemmin. Toisaalta itse oli onnellinen tästä, koska sai ne lähes 20 vuotta lisää ja saatettua lapset aikuisuuteen.

Haimasyöpä 62v. Vatsakivut alkoi kesäkuussa, dg kesäkuussa ja kuoli elokuussa.

Rintasyöpä 51v. Patti löytyi ja 2 vuotta myöhemmin haudassa. Lohduttavaa se, että tämä tapahtui 20 vuotta sitten ja rintasyövän ennuste on parantunut kaikista syövistä eniten.

Keuhkosyöpä 53v. Eli reilun vuoden.

Suolistosyöpä, muistaakseni peräsuolessa. Oireili verenvuotona, jota pidettiin pukamina pari vuotta. Leikattiin, sai hoitoja, 3 vuotta myöhemmin löytyi etäpesäkkeet ja kuoli noin 5,5 vuotta syövän löytymisestä 56-vuotiaana.

Munuaissyöpä 64v. Löytyi levinneenä 4,5 vuotta leikkauksen jälkeen ja kuoli muutamassa viikossa.

Monta sellaista tiedän, jotka on eläneet sen 5-7 vuotta. Mietin, että kun edelleen sanotaan, että "5 vuoden päästä elossa on..." Se on väärin, koska nykyisillä hoidoilla menee se viisi vuotta useilla, mutta silti se syöpä tappaa vaikka 6 vuoden päästä löydöstä.

Vierailija
87/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut teorian, jonka mukaan etäispesäkkeet aktivoituvat, kun alkuperäinen kasvain leikataan. En tiedä faktoista.

Vierailija
88/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin itse Veskut. Ottaisin vaan kipulääkkeet ja kieltäytyisin hoidoista.

Vierailija
89/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä valitteli päänsärkyä usein ja kävi lääkärissäkin. Nykyään varmasti kuvattaisiin herkästi, mutta ei vielä tuolloin. Migreeniksi siis diagnosoitiin ja sai siihen lääkkeet. Meni varmaan vuosi niillä, kunnes oli käynyt uudelleen. Olikin aivokasvain. Vuoden eli vielä, leikattiin kolmesti ja kemoterapia siihen päälle. Eli välillä normaalia elämää, mutta pahoinvointia valitteli ja kesällä hampaat alkoi irtoilemaan, silloin näin naamasta että oli usko mennyt. Syksyllä kolmannen leikkauksen jälkeen jäi sairaalaan. Oli siellä äärimmäisen vihaisen oloinen koko ajan. Riutui muutamia kuukausia ja kuoli lopulta oltuaan tajuttomana jo viikkoja. En muista tarkkaan tapahtumia, kun olin varhaisteini ja tästä yli 20 vuotta aikaa. On noita muitakin syöpiä suvussa ollut, mutta hän oli 4-kymppinen, muut jo iällä.

Vierailija
90/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaisen syöpähoitoja katselleena ja sairaalan kuolinvuoteella vierailleena olen tullut siihen tulokseen, että kieltäydyn kaikista papa- ja mammografiaseulonnoista.

Minä en tuohon lähde.

Vierailija
91/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimasyöpä. Oli selkäkipuja valitellut useasti ja kehotettu kävelemään ja syömään buranaa. Sitten kivut yltyivät niin pahoiksi, että meni päivystykseen ja syöpä todettiin. Eli kaksi viikkoa diagnoosista sairaalassa kipupumpun kanssa. Ikää alle 50.

Suolistosyöpä, jota ei voitu leikata, koska oli niin hankalassa paikassa eivätkä hoidot tehonneet. Viisi kuukautta eli diagnoosista. 50+

Vierailija
92/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo syöpähoidot on siitä ikäviä, että ne kaikki ovat karsinogeenisia, eli syöpää aiheuttavia.

Jenkeissähän oli se huijarilääkäri, joka antoi vääriä syöpädiagnooseja potilailleen. Potilaita hoidettiin syöpäpotilaille tarkoitetuin ohjein. Nuo potilaat saivat noista hoidoista syövän.

Ei kuulosta fiksulta mättää ihminen täyteen myrkkyjä ja säteilytyksiä ja katsoa kumpi kestää pidempään, ihminen vai syöpä.

Vierailija
93/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo syöpähoidot on siitä ikäviä, että ne kaikki ovat karsinogeenisia, eli syöpää aiheuttavia.

Jenkeissähän oli se huijarilääkäri, joka antoi vääriä syöpädiagnooseja potilailleen. Potilaita hoidettiin syöpäpotilaille tarkoitetuin ohjein. Nuo potilaat saivat noista hoidoista syövän.

Ei kuulosta fiksulta mättää ihminen täyteen myrkkyjä ja säteilytyksiä ja katsoa kumpi kestää pidempään, ihminen vai syöpä.

No miten sinä hoitaisit syöpään sairastunutta?

Vierailija
94/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähisukulaisen syöpähoitoja katselleena ja sairaalan kuolinvuoteella vierailleena olen tullut siihen tulokseen, että kieltäydyn kaikista papa- ja mammografiaseulonnoista.

Minä en tuohon lähde.

Kuolet mielummin järkytviin tuskiin, kuin havaitset syövän alkuvaiheessa - ja papan kautta ennen kuin koko syöpää edes on, jolloin se saadaan pois päiväjärjestyksestä? Ok, erikoinen valinta mutta anna mennä vaan.

Vierailija
95/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten sinä hoitaisit syöpään sairastunutta?

En tiedä. Noita hoitoja en ainakaan itselleni haluaisi. Ihan hirveää.

Vierailija
96/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tuohon lähde.

Kuolet mielummin järkytviin tuskiin, kuin havaitset syövän alkuvaiheessa - ja papan kautta ennen kuin koko syöpää edes on, jolloin se saadaan pois päiväjärjestyksestä? Ok, erikoinen valinta mutta anna mennä vaan.

Eläisin hyvää ja tervettä elämää niin pitkään kuin mahdollista. Sitten ottaisin kaikki mahdolliset kivunlievityshoidot ja kuolisin pois. En minä haluaisi moneen kertaan käydä tuskaa tuottavissa hoidoissa ja elää puolivillaista elämää.

Vierailija
97/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälleni tuli akuutti lymfaattinen leukemia. Pyörtyi vain yhtäkkiä välitunnilla. Olimme kavereiden kesken huomanneet, että muutaman päivän ajan hän oli ollut jotenkin vaisu ja väsynyt, eikä ruoka maistunut. Ambulanssi tuli, ja huomattiin että hemoglobiini oli vaarallisen alhaalla, joten kiidätettiin suoraan teholle. 

ALL-diagnoosi tuli samana iltana ja kuolema tasan 8 kk diagnoosista, oli vain 15-vuotias. 

Vierailija
98/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tuohon lähde.

Noita ylidiagnisoidaan. Moni solumuutos tulee ja menee itsestään.

Vierailija
99/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä tietämässä tapauksessa henkilö kuoli syöpään luultavasti ihan siksi, että hakeutui hoitoon liian myöhään. Hänellä oli ollut oireita monta kuukautta, mutta hän ei vain mennyt jostain syystä lääkärille kunnes kunto romahti ja hänet vietiin ambulanssilla ensiapuun. Hänellä todettiin leukemia ja hän joutui sitten sairaalaan, missä hän kuoli jo muutaman päivän päästä, koska mitään ei oltu tehtävissä. Ehkä hänet olisi voitu pelastaa, jos hän olisi hakeutunut hoitoon heti oireiden alettua.

Vierailija
100/121 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton syöpä tietää lähes 100% varmuudella kuolemaa. Oikeilla hoidoilla syövästä voi parantua kokonaan, tai saada rutkasti lisää elinvuosia. Olen itse sairastanut aggressiivisen imusolmukesyövän, johon sytostaatit purivat välittömästi ja tehokkaasti. Nyt on oltu yli 7 vuotta terveenä. Hirveää myrkkyä ne lääkkeet toki ovat, mutta ilman niitä olisin ollut haudassa jo pitkän tovin, sillä kaulalleni ja kurkkuuni ehti tulla isoja, hengitystä haittaavia paiseita, ja kuumetta oli koko ajan yli 38. En myöskään olisi koskaan saanut nähdä tyttäreni kasvavan.

Karuja kertomuksia silti tässä ketjussa, ja voimia jokaiselle, jonka läheisen syöpä on vienyt. Etenkin nykyisen terveydenhuoltokaaoksen takia näitä tarinoita valitettavasti tulee vielä paljon lisää, kun diagnoosien saaminen vaikeutuu entisestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän