Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavat tosiaan muuttuneet näin paljon?

Vierailija
03.06.2006 |

Lapsella oli ensimmäiset kevätjuhlat tänään (koulussa). Ja sinne ei kutsuttu vanhempia eikä juhlassa ollut mitään esiintymisiä yms. Vain lauloivat pari laulua ja sitten jaettiin hymypatsaat ja stipendit. Omassa luokassa saivat todistukset ja sitten kotiin. Kaikki tämä kesti vain alle tunnin.

Kun minä olin aikoinani koulussa niin aina kun oli joulu taikka kevätjuhlat niin niitä järjesteltiin pitkään ja hartaasti. Oli erilaisia esityksiä ja juhliin kutsuttiin vanhemmat ja usein sinne tuli mummoja ja pappojakin. Kolmannesta luokasta alkaen jaettiin hymypatsaita ja stipendejä kevätjuhlissa. Minulle on jäänyt noista juhlista tosi mukavia muistoja :)

Nyt hymypatsaita ei jaettu kuin kaksi ja nekin vain kuudesluokkalaisille ja sama oli stipendien suhteen. Juhlassa ei ollut kuin kourallinen vanhempia vaikka oppilaita on lähes 200 ja tuo " juhla" ei tosiaankaan tuntunut muutenkaan miltään :(

Onko ajat ja tavat muuttuneet vai onko lapseni koulussa vain erilaiset käytännöt?! Minusta on jotenkin sääli että lapseni ei tule seuraavien vuosien aikana kokemaan koulussa niitä asioita joita itse sain kokea...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat tulleet. Joulujuhla sitten taas oli iso koko kylän juhla, johon olivat tervetulleita niin vanhemmat, mummit, kummit kuin kaikki muutkin kiinnostuneet.

Vierailija
2/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hymypatsaat jaettiin vain viidesluokkalaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...1,3,5 juhlii omana porukkana ja 2,4,6 omanaan, jotta vanhemmat mahtuvat katsomoon. Vanhempia on paikalla aina paljon. Minusta on kurjaa, että vanhemmat vieraannutetaan koulun toiminnasta kun ihan päinvastoin pitäis olla!

Vierailija
4/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tulla juhliin. muiden vanhemmat saa tulla aamulla lipun nostoon pihalle, mutta iinä kaikki. kun itse olin koulussa niin joka luokalla sai vanhemmat tulla ja oli näytelmiä ja lauluja ja kesti n.2 tuntia. kyllä ne ajat ihmeesti muuttuu

Vierailija
5/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ne pidettiin tänä keväänä kirkossa koska koulussa alkoi remppa ja nyt täytyy ylpeänä äitinä mainita että tyttömme sai hyvästä koulumenestyksestä stipendin.

Vierailija
6/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paloturvallisuusmääräykset määrittelevät sen, kuinka paljon ihmisiä salissa saa olla. Jos joka oppilaalta tulisi vanhemmat mukaan juhliin, salissa olisi liikaa ihmisiä. Joten siksi vanhempia ei kutsuta juhliin, saatika sitten mummeja tai kummeja...

Ja koska sitten joissain kouluissa on päädytty siihen että ekaluokkalaisten ja koulua yläasteelle vaihtavien kuudesluokkalaisten vanhemmat saavat tulla juhliin, kaikkien muiden luokka-asteiden oppilaiden vanhemmat valittavat sitten siitä. Vaikka syynä ovat juuri em. paloturvallisuusmääräykset, eikä rehtorin kiusanteko vanhemmille...

Eli on helpompi kieltää vanhempien juhliintuleminen kaikilta, kuin vastailla kolmen viikon ajan ennen kevätjuhlia puhelimeen ja yrittää selittää vanhemmille, miksi juuri heitä sorretaan kieltämällä kevätjuhliin tule, vaikka ekaluokkalaisten vanhemmat saavat tulla

Vierailija
7/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytäntö on poikkeuksetta lähes tuo...

ei juhlia, ei vanhempia, saatika mummoja ja pappoja....

ei esityksiä, ei sitä odotusta ja kihelmöivää jännitystä, ei harjoittelua näytelmiin, ei...

itse muistan kivoja ja isoja juhlia, kuinka kivaa oli.

se on nyt mennyttä..

Vierailija
8/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oman luokan kanssa laulettiin luokassa suvivirsi, ope jakoi todistukset ja syötin jäätelöpuikot. Aina sama homma. Jäätelö oli villevallaton ja viidennellä luokalla jaettiin hymytyttö/poika patsaat.

Ai joo joskus käytiin ennen luokkaan menoa kirkossa linja-autoilla.

Meillä syy oli se, että ison koulun juhlasalia tarvittiin aina ylioppilaille ja niitten läheisille. Meidät nuoremmat vissin hoidettiin nopeasti alta pois.

Mutta miksiköhän meille ei järjestetty sitten juhlia vaikka joku muu päivä kuin 31.5......?

Vierailija
9/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsilla ole kohta enää mitään luovuutta yms. jäljellä kun mitään kivaa ei tehdä yhdessä! Itse muistan miten juhlia varten tehtiin paljon erilaisia koristeita ja näytelmiä oli kiva harjotella yms. Ne jotka eivät tykänneet lavalla oleskelusta niin saivat ihan suosiolla pienet roolit taikka sitten jotain muuta puuhaa. Ketään ei pakotettu mihinkään!

Vierailija
10/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kymmenet. Suurin syy siihen, miksi vanhempia ei ole kutsuttu ap:n tapauksessa, voisi olla tosiaan tilanpuute, kun yksinkertaisesti juhlasaliin ei mahdu kun juuri ja juuri oppilaat (esim meidän nuoruudessamme on voinut olla enempi tilaa, nykyään kun noita kouluja yhdistelllään...). tällöinkin yleensä vaikka kuudesluokkalaisten vanhemmat kutsutaan vaikka seisomaan tai ekoihin joulujuhliin ekaluokkalaisten vanhemmat ymsyms. Ja paljon on yleistynyt, että pidetään koulun juhlien lisäksi vaikka luokan ja vanhempien omat juhlat. Lisäksi koulussa on voinut olla vaikka kalevalan päivänä juhlat, johin on tehty ohjelmaa, ehkä jopa kutsuttu vanhempia? tai pääsiäis-, tai jotkut muut juhlat. Tällöin yksinkertaisesti voi olla niin, että opettajista ei ole vain enää irronnut ohjelmaa kevätjuhlaan tai sitä muuten ei ole koettu tarpeelliseksi tai ei ole vain ollut aikaa tehdä ohjelmaa. No joo, mutta siis turha nyt tuomita, että kyllä vaan vanhoina hyvinä aikoina... Omassa koulussani, kun siis itse kävin, viidesluokkalaiset saivat hymypatsaat, tämä varmaan riippuu ihan siitä, miten lahjoittajia saadaan lahjoittamaan noita patsaita, lionsit usein esim paikkakunnalla kouluille noita lahjoittaa jaettaviksi...

Vierailija
11/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ei ole kuin laiskuutta tai jotain kun minkäänlaisia juhlia ei järjestetä. Vaikka se sali ei olekkaan mikään järin suuri niin voisi juhlat jakaa esim. kahteen osaan saman päivän aikana? Taikka sitten pitää " omia" juhlia vain saman luokan kesken yms. Minusta vaan tuntuu pahalta kun mihinkään juhliin ei ole kutsua tullut eikä mitään juhlapäiviä yms. ole järjestetty niin että vanhemmat olisi sinne tervetulleita! Olen käynyt vain kaksi kertaa lapseni koulussa tämän ensimmäisen kouluvuoden aikana. Yksi yhteinen vanhempien tapaaminen oli syksyllä ja samoin syksyllä 15 minuuttia pääsi juttelemaan opettajan kanssa kahden. Mitään muuta ei sitten ole ollut sellaista mihin vanhemmat olisi olleet tervetulleita. Ehkä valitan turhasta mutta on vaan sellanen olo että mitään " yhteishenkeä" tuossa koulussa ei ole vaikka niin koulun omilla sivuilla sitä mainostavat...

ap

Vierailija
12/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ä itse äitinäkin jo odottaisin, että johonkin juhliin pääsisimme vaikka sen joulukuvaelman katsomaan ekalla ja tuosta kyllä antaisin koululle palautetta. ja kyllä kouluissa tosiaan yleensä ainakin johonkin juhlaan vanhempiakin kutsutaan, jos on vaikka pienet tilat, pidetään sitten vaikka kirkolla tai jossain joku juhla. Ja aika erikoista, jos ei keväällä ole ollut mitään vanhempainvarttia eikä edes vanhempainiltaa. Voisiko olla, että sinulta on mennyt vain ohi jokin vanhempainilta tms? Hyvin outoa! Mutta tosiaan opettajana ensin itsellä vaan nousee niskakarvat tällaisista viesteistä pystyyn, kun ei kaikkia faktojakaan tiedä, yleensä kun tosiaa on ollut vuoden mittaan jotain juhlaa tuollaisessa tilanteessa. Lisäksi tietysti kevätjuhlapäivään luo vaikeutensa myös se, että se on samalla esim lakkiaispäivä. Opettajillakin kun on niitä omia lapsia ja läheisiä, voi sattua oman lapsen lakkiaiset yms, silloin ei ikävä kyllä jaksa miettiä kevättansseja juhliin ja haluaisi mahd. nopeasti kotiin. Mutta tylsä tuo teidän tilanne, jos ihan tuollainen on ollut, aika ainutlaatuista ekaluokkakin lapsen ja vanhempien elämässä, itse antaisin tuosta kyllä palautetta (vaikkapa sähköpostia rehtorille yst. hengessä mutta tiukasti). Jospa tilanne vaikka korjattaisiin eikä toiset ekaluokat joutuisi enää kärsimään ja jos teidät vaikka ensivuonna kutsuttaisiin johonkni juhliin.

Vierailija
13/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosluokkalaisen koulussa oltiin tiistaina ohjelmallisessa iltajuhlassa ja tänään todistusten, stipendien ja hymypatsaiden jako.

Vanhemman lapsen koulussa oli kevätjuhla tänä aamuna ja siellä oli musiikkipainotteista ohjelmaa, rehtorin puhe, koulun yhteistyötoimikunnan puheenjohtajan puhe, stipendien jako, hymypatsaiden jako.

Molemmissa laulettiin suvivirsi.

Lisäksi olimme eilen Suomen suven avauksessa laulurinteellä. Siellä lauloi Suomen suurin kuoro yli kuusituhatta lasta. Yleisöä oli runsaasti, yli kymmenentuhatta. Niinivaaran koulun musiikkiluokkien kuorot esiintyivät laululla Saunaloru. Musiikista vastaa tapahtumassa Karjalan sotilassoittokunta. ( Laulurinnelauluista on tehty äänite jossa esiintyy musiikkiluokkien kuorot Prenikat ja Niinikat ja Karjalan sotilassoittokunta, levyn nimi on " Tämä kylä" nimikkokappaleella esiintyy kyseisen laulun tekijä Sari Kaasinen.)

Tilaisuus alkoi suvivirrellä ja päättyi Karjalaisten lauluun, tämä oli jo 22. Suomen suven avaus Laulurinteellä. Eilisissä kymppiuutisissa kerrottiin tapahtumasta.

Terveiset perinteikkäästä Joensuusta ja hyvää kesää kaikille.

Vierailija
14/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä tässä on ihmetelty tätä systeemiä moneen kertaan! Kyselin jo toisilta vanhemmiltakin huolestuneena että onko heistä joku käynyt juttelemassa open kanssa. Mutta ei ole käynyt. Joten yksi kerta on vain tavattu open kanssa niin että sai kysellä kuulumisia. Reissuvihkon kautta sitten kyselin keväällä että onhan kaikki ok? Puhelimitse opettajaa on niin vaikea saada kiinni... No, syksyllä rohkaisen ja sanon asiat jotka vaivaa mieltäni ihan ääneen (hyvässä hengessä toki). Toivottavasti lapsi ei joudu sen vuoksi silmätikuksi.

Vierailija
15/15 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tä useimmiten kouluissa saa vain korkeintaan kerran vuodessa korvauksen noista vanhempainvarteista. Tällöin ope on varmasti joutunut kovasti pohtimaan, haluaako tavata teidät henk. koht. syksyllä (jolloin heti saadaan henkilökohtaisempi suhde oppilaaseen ja vanhempaan keskustelun avulla) vai keväällä (jolloin tuntee oppilaat jo hyvin ja keskustelu siksi ehkä avartavampi). Itse olisin päätynyt tapaamaan vasta keväällä ja tyytynyt syksyllä (varmaankin kyllä kahteen) vanhempainiltaan (joista ei myöskään korvauksia tipu). Olen itse ennen lastensaantia pitänyt yhdet vartit ilmaiseksi, yhdet korvauksella, mutta enää en kyllä ilman palkkaa ikävä kyllä niitä pidä, ei riitä rahkeet. Nuo vartit tarkoittaa yleensä sellasta puolta tuntia keskustelua plus valmistautumista keskusteluun ja kun oppilaita 20-30, tulee tuosta aika monta työtuntia. (palkan saa siis vain 15min/oppilas kerran vuodessa). Eli toisaalta taas kyllä opea puolustelen, että harvalla alalla (kuitenkin korkeakoulutettuna) tehdään näin huonoin korvauksin ja halvalla työtä, onneksi se useimmille on kuitenkni " kutsumus" eli ei raha kaikkea merkitse. t. 17

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi