♥ Lauantaiporinoihin TAMMENTERHOT ♥
Kommentit (22)
Täällä paistaa aurinko ja pitkästä aikaa tuli nukuttua hyvin ja herättyä suht hyvä vointisena =)
Viikoilla 5 alkoi mulla siis ympärivuorokautinen pahoinvointi ja tuli pönttöä tuijoteltua moneen otteeseen. Eilen soitin terveydenhoitajalle, kun alkoi olla jo sen verran karmee olo ja heikotus, niin ehdotti Heksavitin ostamista. On kyllä olo helpottunut, nälkää ei vaan saa päästää yllättämään. Toivottavasti nyt pysyis tällaisena, ettei alkais enää yhtä pahana uudelleen!
Eilen kävin myös labrassa, kun ilmeisesti mulla on joku bakteeritulehdus tms.
Ensimmäinen neuvola 8.6. ja silloin näkee sit mitä terkkari merkitsee raskausviikkojen kohdalle ja varataan eka ultra-aika.
-tau- rv 6+5 tai 7 ?
En ole pahemmin vielä osallistunut keskusteluihin, olen kyllä päivittäin lukenut tammenterhojen kuulumisia.
Itselläni oli eilen ensimmäinen neuvola, jossa saatiin rv 8+3 eli laskettu aika olisi 9.1.
Uskon kylläkin nuo rv:t ja tämän raskauden todellisuuden ensimmäisessä ultrassa käytyäni eli vielä pitää " kärvistellä" 1,5 viikkoa (14.6.).
Pahoinvointi ja väsymys ovat kylläkin olleet arkipäivää jo alusta pitäen eikä loppua tunnu näkyvän.
Täällä on sateinen päivä mutta ulos täytynee lähteä, kun viikolla ei työkiireiden vuoksi ennätä. Mukavaa viikonloppua tammiksille = )
Beatitude & Napero 8+3
Pikainen tervehdys täältäkin! Heti Zazun galluppiin vastausta.. Joo, täällä on kärsitty kuvotuksesta abt kolme viikkoa. Ei onneksi ole tarvinut oksentaa, mutta ärsyttämään alkaa jo pikkuhiljaa tämä jatkuva ällötys. Jännä juttu mutta kaikki ruuat tuntuu mahdottomilta syödä erityisesti sen jälkeen kun niitä on kerran jo syönyt.. kaappi täynnä patoja yms. jotka odottavat syöjäänsä :)
Ompun uutisia luin erityisilolla eilen vai oliko toissapäivänä. Hienoa että vuoto on loppunut ja sait vanhat ajat takaisin! Eiköhän siellä kaikki ole mallillaan, toivotaan niin!
Tänään ollaan menossa YO-juhliin. Kivaa :) Tosin en löytänyt illalla penkoessani vaatetta joten olen tässä nyt lähdössä kaupungille paitaa etsimään. Toivottavasti tulisi joku vastaan suht kivuttomasti.
Hauskat lauantait koko sakille!
/hilja
Zatun, ei Zazun galluppiin...
Ainiin ja rv:t taitaa olla jotain 8+5 täällä :)
/hilja
Tänään on koululaisten viimeinen päivä, ovat todistuksiaan hakemassa. Mies meni juuri nurmikkoa leikkaamaan ekaa kertaa tänä kesänä (ai kesäkö?). Itse mietin suihkuun menemistä, mutten ole jaksanut, 1 vuotias herätti kl. 6.45, hyi kamalaaa!
Pahoinvoinnista, en ole ollut kovin pahoinvointinen, pelkästään jos tulen nälkäiseksi, ja silloinkin syöminen auttaa, viime viikonloppuna koin senkin ihmeen että kerran oksensin. Silloin oli kyllä kova väsy, että pystyi johtua siitä.
Oireita ei pahemmin ole, vähän taas tänään huimaa, johtuu todella alhaisesta verenpaineesta.
Tänään tulee täyteen rv. 10:nen. Näin se aika kuluu!
Hyviä viikonloppuja kaikille!
Huomenta vaan!
Täälläkin sataa vettä, sade oli niin rankka aamusta, että se herätti meikäläisen ja esikoisen. Pitäisi tänään lähteä serkkutytön lakkiaisiin, kurjaa, kun keli on tämä! No onnneksi ei tarvitse ulkona sateessa töröttää.
Pahoinvoinnista sen verran, että ei kyllä kauheesti öklötä täällä. Välillä tulee sellainen huono etova olo, mutta siihen se sitten jääkin. Yleensä mua etoo iltapäivällä tai iltaisin, ei niinkään aamusta. Myös liika kahvinjuonti pistää öklöttämään. Esikoisesta oli sama homma, mutta muistaakseni etominen oli voimakkaampaa. Omien laskujen (helistimen laskurin mukaan) viikkoja on nyt sitten kasassa 6+1, eli voihan se pahoinvointi vielä yltyäkin tästä, mutta en usko (enkä toivo). Olen kyllä kuullut kauhutarinoita osottavista oksentelijoista...Yksikin äiti piti työmatkoilla aina autossa ämpäriä mukana hanttimiehen penkillä, ei kyllä käy kateeksi.
Tsemppiä ja parempia vointeja kaikille pöntönhalaajille ;)
Täälläkin sataa sataa ropisee.... Masentavaa, varsinkin kun pitäisi käydä muutamissa yo-juhlissa, joten ärsyttä korkkareissa ja juhlatamineissa hyppiä rapakoitten ylitse!! =(
Pahoivoinnista: Minä taas tänään voin pahoin, eilen ei ollut mitään ja sen ja mahakivun yms (ks.eilinen pino) kävin sydänääniä katselemassa. Olisi vain pitänyt nauttia hyvästä päivästä, eikä huolehti, kun tänään taas sappinesteet lenteli... Voiko sappirakon oikeasti poistaa???? Niin kuin joku ehdotti =) Ilmoittaudun heti leikkausjonoon.
Onneksi pystyn kuitenkin syömään oksentamisen jälkeen, joten ei varmaan tule kauheata laihtumista (kun pysyisi tasapainossa ja ei lihoisi yhtään, vaan pysyisi paino samassa) Onkohan tuo mahdollista. Edellisessä kun noita kiloja tuli ihan kiitettävästi...
Nyt on pakko ottaa itseään niskasta kiinni rueta hommiin, ennen juhliin lähtöä.
Aurinkoisempia päiviä odotellessa
-E-
Mulla alkoi pahoinvointi ja kuvotus melkein heti plussaamisen jälkeen ja siitä viikon sisällä paheni ihan oksenteluksi asti. Tänään rv 9+3 ja alkais olla jo helpottamaan päin. Oksentanut olen kunnolla viimeksi viime sunnuntaina, tänään piti kyllä hieman yökkiä. Osa päivistä menee nyt jo ihan ilman pahoinvointiakin.
Koomisinta oli oksentelun ollessa pahimmillaan, kun pyöräilin aamulla töihin ja jouduin pysähtymään puskaan oksentelemaan. Taisivat ihmiset luulla, että on paha krapula meikäläisellä :)
Mut kuulumiset tänään samat kuin eilen. Nyt en ehdi juuri enempää kirjoitella...
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
Sulina + " papu" rv 9+3
mutta olo on muuten ihan karmea! Kestokrapula, kuvotus koko ajan. Eilen pyorrytti ja heikotti vielä koko illan. Ihan himona tekee mieli syödä fetajuustosalaattia. Ja kauhukseni joku eilisessä pinossa kirjoitteli että neuvolasta se olis kielletty?! Mitä on kiellettyjen listalla nykyisin? Nuorimman odotuksesta on jo neljä vuotta eli listat muuttuneet vissiin... Ei sillä et jaksais/pystyis ihan kaikkea välttämään tai vastustamaan. Maalaisjärjellä yritän pärjätä! Mulla vasta neuvola 12.6 ja uusintaultra 15.6.
Selkä oli parempi melkein kivuton eilen mutta nyt jomottaa taas. Vatsassa ei tunnu kyllä mitään. Turvottaa tietysti iltaisin mut ei muuta.
Meillä ei onneksi ole yhtään yo-juhlia tänään edustettavana. Sataa täälläkin ja ei sen kummenpaa ohjelmaa. Olen kiitettävästi verottanut lasten karkkipäivän nameja samalla kun lueskellut eilistä ja tän päivän pinoa. Mies koko päivän töissä tänään. Hän teki ihanan yllärin eilen kun kävi illalla kaupassa; toi kaapin täyteen mun herkkuja!
Pitäis vissiin alkaa imuroimaan... Meillä vanha talo 3-krs eli siivoamista riittäis. Mä en vaa yksinkertaisesti " osaa" siivota niin että paikat pysyis siistinä enemmänkin kuin muutaman tunnin. Jospa eka vähän suunnittelen sohvalla! =)
Lauantain jatkoja! Ja onnea iloisia ultra ja sydänääniä nähneille/kuulleille!
t. Hermione ja rv? (8+0 tai 7+0 tai 6+jotai)
Ihana esitys eskareilla olin todella yllättynyt kun osasivat oikeasti sanat ulkoa ja esitys sujui ilman ongelmia.
Nyt neitillä sitten on eskarin todistus kotona...
Poikaa ja nuorempaa neitiä jännitti varmaan enemmän kuin itse esikoululaista esiintyminen.
Muuten juhlissa sujui kaikki hienosti mutta nuorin alkoi itkeen kotio sitten 15min ennen juhlan loppua.
Maha voi kai hyvin mutta ilkeetä yökötystä koko ajan ja ruoka pysyi juuri ja juuri sisällä...
Mahaa on tänään myös vihlonut,johtuisko viime öisistä miehen kanssa...
Koska muutoin vihlomiset olivat menneet jo ohi.
Mutta muuten kaikki ihan hyvin.
Galluppiin: Mulla on aina raskauspahoinvointi alkanut ennen plussatestiä. Siitä oikeestaan tajuaakin aina, että odottaa, kun alkaa oksentelu. Onhan se inhaa jatkuvasti oksennella, mutta tätä se vaan on. Onneksi nyt on ollut vähän helpompaa, ei oo joka päivä tarvinut edes oksentaa! Se onkin juhlaa :)
Aamusella neidin synttärikakun väsäsin valmiiksi. Linnakakku siitä sitten tuli! :) Neiti oli ihan onnesta soikeena, ja nyt odottaa hepeneissään vieraita, jotka tulee vasta kolmen jälkeen... ;)
Näistä oireista puheenollen, tai siis niiden ratkaisevasti vähentyessä... Tässä juuri mietinkin, että mikähän tää mun tilanne oikeen on... Pienet peikot nostaa päätään takaraivolla jatkuvasti! Ja koko ajan huomaan ajattelevani asiasta ihan kamalia! :( Siis, neuvolassahan ei nyt maanantaina saatu sydänääniä kuuluville. Siitä kai nää kaikki pelot johtuu... Ihana tänne purkaa, kun kaikki joille " livenä" olen asiasta puhunut, sanoo vaan tyyliin " Semmosta se on, aina sitä pelkää kaikenlaista." tai " Kyllä siellä kaikki kuitenki hyvin on, älä turhia murehdi" jne.. jne.. Mutta kun tästä pelosta ei pääse minnekään!
Siis mulla tuli aamulla suihkussa mieleen, että onkohan mulla kohdunulkoinen raskaus. Voiko silloin edes kuulua sydänääniä? Terkka sanoi vielä maanantaina, että " Eipä oo tuo kohtukaan vielä kovin iso" Ja minä nyt kauhulla ajattelen, että eipä se kohtu voi iso ollakaan, kun/jos siellä ei mitään olekaan! :( Nimittäin yöllä heräsin järkyttävään vihlomiseen vasemman munasarjan kohdalla. Ihan älytöntä särkyä. Suihkussa, kun hiuksia pesin kädet ylhäällä ja tuo keskivartalo " venyi" , niin tuntui semmonen jännä " mötikkä" vasemman munasarjan kohdalla. Viime raskaudessa se " mötikkä" tuntui kohdussa :) Pelottaakin nyt hirveesti, että mun munatorvessa kasvaa alkio, ja kohta alkaa sairaalloiset kivut... Kerta ei olis nimittäin ensimmäinen, kun mulla kohdunulkoinen olisi :(
Kysynkin nyt kokeneilta: Voiko kuulua sydänäänet, jos kyse on kohdunulkoisesta? Missä vaiheessa teillä on kivut alkaneet, kun kyseessä kohdunulkoinen? Tuleeko mulle yhtäkkiä sitten vaan sairaat kivut, vai voiko jatkuva pieni jomotus olla sitä? Viimeksi kun mulla oli kohdunulkoinen, mulla tuli yhtäkkiä niin kipeäksi maha, että piti äkkiä mennä lekuriin - ja tuomio oli karmea! En haluaisi taas kokea sitä...
Nasu pelokkaana... :(
gallupiin:Eli mä oksentelen ja sit on yleistä ällötystä oksentelun päälle,liki päivittäin ällöttää kovasti,oksentelu ei onnex oo jokapäiväistä :)
Tänään alkoi pojilla kesäloma koulusta...Syksyllä onkin 5v(silloin jo 6v)ytön aika lähteä eskariin ja jäänkin syksyn ajaksi päivisin kotiin tuon nuorimmaisen kanssa.Sikäli ihan kiva,et kun vauva syntyy tammikuussa,ehditään viettää kivasti aikaa nuorimman kans kahdem keskenkin ennen vauvan syntymää.
Unohdin,kuka kyseli kohdunulkoisesta raskaudesta,mut toivon,,ettei kohdallasi ole kyse siitä,itselläni hiukan samanlaisia pelkoja,kun ystävälläni oli kohdun ulkopuolinen raskaus,mut luulen et kipuja ilmestyis merkix hyvin aikaisessa vaiheessa kohdunulkopuolisesta raskaudesta.
Toivottavasti pääset ultraan,jotta näkisit,onko masussa kaikki hyvin,itselläni aika on 15.6,sinne asti on vain odoteltava.
Toivois niin kovasti,et kaikilla sujuis odotus onnellisesti ihan loppuun asti :)
Iloista lauantain jatkoa kaikille!
Lumina29 rv 8+1
Ja vastaan samalla gallupiin: kyllä. Oksettaa 24h päiväss ja pönttöäkin halaillaan säännöllisesti iltaisin. Olin pari päivää poissa töistä, kun en sängystä enää ylös päässyt. Nyt alkaa taas voimat palautua. Lääkkeitäkin olen kokeillut vaikka mitä (tietty vain gyneltä saamiani) mutta mistään ei tunnu olevan apua. Tätä kestää nyt sitten n viikolle 12 ja sitten alkaa helpottaa. Voi miten kiva kesä on tulossa :-/. No ei auta valitta, ihanaahan se on että raskaana ollaan!
t. muksuja2 ja rv6+? (ultra tiistaina)
Gallup: etovaa oloa on ollut. Välillä menee pois, kuten viime viikonloppuna loppui tyystin (heh..tein maanantaina uuden raskaustestin kun aloin itsekin epäileen ..plussaa näytti sitkeästi). Viikolla tuli takaisin etova olo, mutta sitä ei ole joka päivä ja oksentaa ei tarvitse -onneksi. Töissä olisi vähän vaikea salata ja en ole vielä kertonut kenellekään.
Nasu: Mulla oli keskiviikkona eka neuvolakäynti ja kun en itse oikein tiedä hedelm.ajankohtaa niin terkka sanoi lopuksi, että kurkataan yktäkkiä tuolla koneella, josko saataisiin sydänäänet kuulumaan ja näkyisikin jo jotain.
NO, homma alkoi ekan minuutin jälkeen hermostuttamaan, kun terkka käänteli ja väänteli sauvaa eri asentoihin ja kysyi välillä, että tiedänkö onko mulla jompaan kumpaan suuntaan kallellaan oleva kohtu.
En tiedä.
Alkoi ääneen ihmettelemään, että missä se KOHTU täällä oikein on. -Voiko sekin olla hukassa?
No sydänääniä ei tietysti kuultu, kun sitä kohtua ei löydetty. Syynä voi olla se, että alkio on vielä kuviteltua pienempi tai raskaus on tosiaan kohdun ulkopuolinen. Siitäkin kuulemma ihan normaali oireet tulevat.
Sain ensi viikoksi ultra-ajan. En tiedä sitten, että tehdäänkö se eri laitteella kuin tuo sydänäänien kuuntelemiseen tarkoitettu ultra. Toivottavasti saadaan nyt selvyys, että mikä on. Tämä epätietoisuus on KAMALAA, vaikka kuinka järjellä ajattelee, että onhan tämä nyt vielä niin alussa jne..
Raskausoireet pysyvät ainakin sitkeästi koko ajan: rinnat aristavat, hieman etoo ja väsyttää kamalasti. Mitään vuotoa ei ole ollut koko aikana.
Rv7 -arvio
..sydänäänistä. Kerroin jo aiemmin, et ehkä huomannut että tämä on viides raskaus ja kertaakaan ei olla kuultu sydänääniä ennen raskausviikkoa 12, eli vasta toisessa neuvolassa.
En ole koskaan edes jännittänyt, mulle on sanottu että on ihan normaalia. Lapset eivät ole olleet pieniä viikkoihin nähden vaan aina päimvastoin, eli ei voi siitäkään johtua.
Usko vaan että asiat ovat kunnossa! Jos ei ole, murehtiminen ei auta =)
Tiedän että on vaikeaa karistaa tälläiset asiat mielestä, eli helpommin sanottu kuin tehty, mutta ehkä sait tästä edes vähän toivoa kun löytyy kohtalontovereita. Viimeeksi tiistaina olin neuvolassa 9+3 ja ei kuulunut taas mitään.
Jos se olisi kohdunulkopuolinen niin olen käsittänyt että kovat kivut kyllä kertovat siitä aika ajoissa. itselläni ei ole kokemusta.
Tsemppiä!
Raskauspahoinvointi alkoi mulla toden teolla puolitoistaviikkoa sitten, eli 5+ viikolla. Oksennellut en ole mutta lähellä ollut pari kertaa. Jatkuva kuvotus päällä, johon auttaa vaan syöminen. Monta kertaa päivässä iskee kauhea nälän tunne, maha murisee ja on kipeä. Kaikki ruoat vielä maistuu (tänään testasin extremeä: parsa-kukkakaalimuhennosta :) ja alas meni) Ranskikset olis herkkua jos niitä viittis koko ajan syödä. Taidan olla taas lihonnut muutamassa viikossa pari kiloa ainakin.
Mulla on maanantaina kontrolliultra, katellaan miten se mun " henkiinherännyt" pikkuinen on alkanut kasvaa. Viikkoja olis jos viimesten menkkojen alkamisesta katsois nyt 8+4, mutta reilu viikko sitten ultrassa määriteltiin 6+ viikot. Eli nyt olis menossa 7+2. Toivottavasti olis ottanut hieman kiinni noita alkuperäisiä viikkoja, kun pelottaa hidas kasvaminen. Viime raskaus, josta km, meni just samaa kaavaa: sikiö pienempi kuin piti ultrassa. (tosin yli kaks vk) Sinnitteli vk 9+3, sitten keskeytynyt keskenmeno ja ulos tuli vasta rv12.
Oon vähän siis hermona täällä, ja se näkyy heti yöunissa. En uskalla nukkua mahallani, mutta käännyn yöllä vahingossa. Laitan painon jotenkin oudosti koukussaolevalle jalalle, joka puutuu ja herään vähän väliä. Pissalla koko ajan ravaaminen, näläntunne ja huonot asennot aiheuttaa jatkuvaa juoksentelua yöllä ja kääntyilyä. Aamulla saan nukkua onneks niin pitkään kun huvittaa, joten klo 12-13 on ihan normaaleja aikoja mulle kömpiä ylös.
Ahdistaa! :/
Ei oo siis hurraamista tämän odottajan oloissa. Torstaina viikoksi Espanjaan, jospa siellä sais vähän aurinkoenergiaa! Sitten onkin jo ekan neuvolan aika 19.6. jos nyt sitten sinne asti menis kaikki hyvin.
Iloista viikonloppua kaikille!
t.Aliina 7+2
nenn: Niin, minullekin on tulossa viides lapsi, joten kokemustakin löytyy ;) Mutta siltikin joskus tulee sellaisia " epätoivon hetkiä" , jolloin pelkää pahinta... Toivon edelleen, että kaikki on kunnossa ja että pelkään turhaan. Mutta ei tämä helpota, ennenkuin kuulen sydänäänet tai pääsen ultraan ;)
Mulla seuraava neuvola on 21.6. ja ultra 22.6. joten sitten selvinnee paljon! :) Kiitos kaikille tuestanne! Kyllä tämä tästä taas. Pitäs vaan jaksaa odottaa ja olla positiivisella mielellä. Mutta kun noista " luurangoista" ei pääse karkuun, ne pistää koko ajan maalailemana peikkoja seinille :( Tarkoitan siis 7 keskenmenoa ja yhtä kohdunulkoista...
Jos ei kipuja tule lisää, niin yritän unohtaa koko kohdunulkoisen mahdollisuuden :) Mutta jos kivut äityy pahemmiksi, niin pakko kai se on lekuriin mennä...
Jaksamisia kaikille!
Nasu, joka haluais jo nukkumaan, mutta lapset vielä valvoo :)
sain raahauduttua koneelle. Lueskelin tuossa muutaman päivän pinot ja heti alkuun gallup vastauksia.
Me (2aik+3lasta) asumme rivarin tyyppisessä luhtitalossa 4h+k, 84 neliöö. Toisinaan tuntuu et seinät kaatuu päälle, mut eipä ole lottoaminen tuonut helpotusta tilanpuutteeseen ;-) pojilla (7 ja 8v) on yhteinen huone ja neiti 3v:llä oma, jonka kylläkin tulee jakamaan vauvan kanssa. Kovasti olis toiveissa oma talo, jostain vantaa-kerava-järvenpää-tuusula-mäntsälä linjalta. Rohkeus tavoitella sitä puuttuu...
Pahoinvointi alkoi rv6+. En ole vielä oksentanut, mutta ällötystä ja etovaa oloa on ympäri vuorokauden. Pakotan itseni syömään usein pikku välipaloja, jotka hieman helpottaa oloa.
Muuten oma olo on superväsynyt. Tänäänkin olen kahdet päikkärit vetänyt. Työpäivistä selviäminen on kamalaa, päiväkodissa kun ei juuri istuskella lepäämään. Turvotus myös on hurjaa, viime päivien aikana olen jäänyt joillekin " kiinni" raskaudestani juuri turvotuksen vuoksi. Pakko siirtyä verkkareihin ja mammahousuihin, tavalliset housut puristaa niin että iltaisin vatsaan koskee. Puuh, olipas siinä omaa napaa kerrakseen...
Meillä myös esikoinen jäi tänään kesälomille ja on kyllä muistanut asiaa hehkuttaa vuotta nuoremmalle veljelleen. Todistus oli ihan hyvä, joskus voisi kuulemma antaa työrauhan koulukavereille. Itse kuitenkin väitti että etupulpetin kaveri sen häiritsemisen aloittaa.. uskoako tuota..
Nyt täytää mennä popsimaan jotain ennenkuin olo taas heikkenee. Mukavaa viikonloppua kaikille terhoille ja voimia sekä tsemppiä teille joilla tuhrua ja kipuja bd bd bd =)
Sunmom ja pirpana rv7+5
Eilinen meni niin nopeasti etten ehtinyt edes kommentoimaan mitaan, ja kun olis ollu aikaa yhteydet ei enaa pelannu!
Eli kaytiin miehen kanssa siina tarkistusultrassa; kaikki oli kunnossa, sikio hiukan pienempi kuin laski viikkoja(rv7) mutta mun laskujen mukaan ollaankin vasta 6+3 samapa tuo. Laittoi lahetteen ihotautilekurille noitten mun kutisievien kasivarsien ja jalkojen vuoksi. Ja selan akne tuli myos puheeksi. Elikka kavin sitten myos toisella laakarilla, ja antoi rasvoja yoks' ja aamuks' raskauden vuoksi ei mitaan niellettavia juttuja... Myos selkaan sain voiteet...
Ja olin kahdessa viikossa laihtunut 2 kiloa, vaikken kertaakaan ole oksentanut; kun ruoka vaan ei maistu lainkaan! Syon aina hiukan kun tulee nalka olo; ja myos itse tunnen ettei ehka ihan tarpeeksi ole. Koko ajan myos vasyttaa, ja olenkin joka paiva ottanut tunnin tirsat, ei muuten jaksa. Yot ovat taynna painajaisia ja muita unia ja huonoja asentoja; ei mitenkaan tule uni kyljellaan!! Mutta kai tahan taas tottuu.
Kylla joka raskaus on erilainen!
Vatsan kirpaisuun ja kaasuvaivoihin antoi myos rennien tapaista purutablettia ja kehoitti niita ottamaan kipuun - ettei tulisi supistuksen kaltaiseksi tavallinen kirpaisu! Alkukolmanneksella viela taytyy kaikkia kirpaisuja tarkkailla sitten jo helpottaakin.
Mutta nyt mukavia odotusaikoja kaikille taidan menna pitkalleni! Hyvat yot!
[color=darkviolet]Ukko vielä tuhisee ja tytsy kattelee Tomi Traktoria. Sataa vettä!! Ja eilen ku oli niin vielä illalla auringonpaisteista ja lämmintä. Vein sitten pyykitki ulos " kuivumaan" . . .no huuhtoutuupa toiseenki kertaan.
Meitä Tammiksia taitaa olla kohta 100. Mietin tuossa, että onko kaikilla [color=orange]pahoinvointia? Ja jos on niin milloin alkoi? [color=darkviolet]Ei oo tarvinnu vielä ainakaan pönttöä halailla, mutta öllötysoloa muutaman kerran ollu. Eihän sitä pahoinvointia tieten pakko ole olla, mutta jotenkin se tuntuu, että kuuluisi asiaan. Katotaan onko meiän porukasta suurin osa halailijoita vai ei. .
Zatu 7+4