Röökin hintakeskustelu: Kuinka paljon pitäisi nousta että et näkisi enää muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa?
En itse polta, mutta olen huomannut trendin että röökin hinta tuntuu nousevan joka vuosi (tai ainakin melkein). Tunnen edelleen useita polttajia -- kaikki matalakoulutettuja ja vähän elämänhallinnaltaan niin ja näin -tyyppejä, silti tuhlaavat röökiin vaikka ylimääräistä rahaa ei juuri ole. Valittavat röökin hinnasta ihan aina kun alkavat polttaa kun käydään jossain.
Kävi siis mielessä kysyä, että mikä Sinulle (röökaaja) henk.koht olisi se hintaraja, että ajattelisit että ei ole enää mitään järkeä jatkaa polttamista vaikka lopettaminen olisi miten vaikeaa?
En totta puhuen edes tiedä mikä on askin hinta tällä hetkellä, mutta tiedän että se on maailman huippuluokkaa.
Kommentit (53)
Eikö teitä häiritse ne kauhukuvat tupakka-askeissa. Minä lopetin polttamisen kohta 2.5 vuotta sitten. Olin vähentänyt ja tiesin, ettei ole varaakaan poltella koska jäin työttömäksi. Mutta ne kuvat on kyllä omalla kohdalla vaikuttanut myös aika paljon asiaan.
Onhan tää lystiä olla näin pahassa koukussa, jos pitää valita onko muutaman päivän syömättä vai polttamatta, valinta on helppo, ostan tupakkaa. Sais nikotiinivalmisteet olla halvempia, tosin niitäkin käyttänyt 13 vuotta melko säännöllisesti, varmaan suun ja mahan terveys kiittää. Champix maksaa aivan liikaa kans.
Vierailija kirjoitti:
Tsekissä hinta on n. 4 euroa. Lisäksi tupakkaa mainostetaan ja tupakkavalmistajat saavat pitää kampanjoita, esim. askissa koodi jolla voi voittaa palkintoja.
Mutu-tuntumalla suurin osa ihmisistä polttaa. Itse olen kaveripiirissä ainoa joka ei polta. Ja sen kyllä huomaa mm. ihon kunnosta. Enivei, pointtina on se, että ei halpa hinta ja mainokset/tarjoukset ainakaan menoa hillitse. Mutta estääkö sitten yli 10e/askikaan mitään?
No oho..meidän toimistolla on n. 70 hlö joista 4 tupakoi.
Omista ystävistäni ei kukaan.
Omista lähisukulaisista 1 ja miehen lähisukulaisista 3 ( lähisukulaisiin luen vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat ja serkut)
Sininen_sydärikuva kirjoitti:
Eikö teitä häiritse ne kauhukuvat tupakka-askeissa. Minä lopetin polttamisen kohta 2.5 vuotta sitten. Olin vähentänyt ja tiesin, ettei ole varaakaan poltella koska jäin työttömäksi. Mutta ne kuvat on kyllä omalla kohdalla vaikuttanut myös aika paljon asiaan.
Juu ja mietin myös ettei polttajien lähipiirissä voi olla ketään, joka on sairastunut röökaamisensa vuoksi vaikka keuhkoahtaumatautiin. Loppuis röökaaminen siihen.
Olin vuosia sitten käymässä hoitokodissa jouluaattona ja mieleen on jäänyt vanha mummo, jonka tytär oli tullut häntä jouluna katsomaan. Vanhus yski koko ajan ihan järkyttävän kuuloista yskää, tuntui ettei saa kohta hengitettyä, niin pahaa yskää hän yski täysin taukoamatta. Tytär kysyi järkyttyneenä hoitajalta että kai tälle nyt jotain pystyy tekemään, hänhän tukehtuu, johon hoitaja vastasi kylläkin myötätuntoisesti mutta aika tiukasti että "niin, äitinne on polttanut koko ikänsä, tälle on tehty kaikki mikä kyetään". Tyttären tuska jäi vaivaamaan ja muistan tapauksen vieläkin elävästi nyt varmaan vuosikymmenen jälkeen.
Itse en ole koskaan polttanut, mutta jos olisin tuolloin röökannut se olisi kyllä jäänyt tuohon. Kenties yläasteluokkien olisi hyvä vierailla vastaavissa hoitokodeissa keuhkoahtaumapotilaiden luona. Olisi helpompi lopettaa kun ei olisi aloittanut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tuttu, joka polttaa (kuten myös vaimonsa). Tämä tuttuni valittaa tupakan hinnasta usein ja totesi kerran että hinnannousut ovat pois heidän loppukuun ruokabudjetistaan, pienituloisia kun ovat.
En oikein tiedä mitä siihen olisi pitänyt sanoa.
Tupakka on addiktoivaa. Etkö tiennyt?
Vähän kipurajalla ollaan nyt kyllä hinnan suhteen. Mietin joka päivä lopettamista mutta siis myös terveydellisistä syistä. Olen vaan erittäin riippuvainen nikotiinista ja alan hyppiä seinille jollen sitä saa. Ikävä juttu.
Itse poltan vain "juhliessa" eli niin harvoin, ettei hinnalla vielä ole väliä.
Mulla paloi vielä vuosi sitten 1 iso aski päivässä. Reilu 9 euroa per päivä, siis.
Kipuraja tuli siinä kohtaa, kun siirrryin vuorotyöstä päivävuoroon ja palkka pieneni lähes sen röökaamiseen kuluvan summan verran. Se oli sitten siinä. Ei vaan voinut enää. Ja tietysti hyvä niin. :)
Vierailija kirjoitti:
Itse poltan vain "juhliessa" eli niin harvoin, ettei hinnalla vielä ole väliä.
Noh jos se hinta kipuaa sinne 50 euroon jossain vaiheessa niin luulen että silloin alkaa olla väliä aika monelle :)
mitä nopeammin sen parempi!
Virosta tuon aina limpun ja se maksaa parikymppiä ja riittää pariksi kuukaudeksi
Poltan 1-2 askia vuodessa, tosin viimeisiin viime vuonna en polttanut ensimmäistäkään tupakkaa. Aion jatkossakin säilyttää askia laukussa, kun hinta nousee yli kympin niin vien rahani laivalle tai Viroon.
Kyllä sen pitäisi olla ihmisen oma asia mitä kehoonsa laittaa, ei valtion. Ja joojoo on kuluja veronmaksajalle kun sairastuvat mutta taitaa lopulta olla pienemmät kulut kuin jos maksettaisiin eläkettä 100v saakka.
Vierailija kirjoitti:
Tsekissä hinta on n. 4 euroa. Lisäksi tupakkaa mainostetaan ja tupakkavalmistajat saavat pitää kampanjoita, esim. askissa koodi jolla voi voittaa palkintoja.
Mutu-tuntumalla suurin osa ihmisistä polttaa. Itse olen kaveripiirissä ainoa joka ei polta. Ja sen kyllä huomaa mm. ihon kunnosta. Enivei, pointtina on se, että ei halpa hinta ja mainokset/tarjoukset ainakaan menoa hillitse. Mutta estääkö sitten yli 10e/askikaan mitään?
13 prosenttia vuonna 2017
Vaikea sanoa. Nyt hinnat nousee tasaisesti muutama kymmenen senttiä, niin korotukset eivät tunnu missään.
Tosin poltan sätkiä, jotka tulevat paljon halvemmaksi kuin askitupakka.
Mäkin ostan Tallinnanreissulta muutaman limpun
Sininen_sydärikuva kirjoitti:
Ei koska olin nähnyt niitä aikaisemminkin. Lähinnä huvitti kuinka päättäjät onnistuivat ajamaan tuollaisen asetuksen läpi. Ihan vastaavasti karkkipussien kylkeen pitäisi laittaa kuvia sairaaloisen ylipainoisista ihmisistä.
Itselläni kipuraja tuli vastaan kun alkoi mennä puolitoista askia päivässä, reilu 11€!! Aivan järkyttävä summa kuukaudessa.. kokonaan en tavallaan ole polttamisesta päässyt eroon sillä vaihdoin sähkötupakkaan, tosin olen saanut huimasti vähennettyä höyryttelyä.
Aloitin sähkötupakan käytön vajaa 2kk sitten, silloin jouduin lisäämään nikotiininesteitä pari-kolme kertaa päivässä, nyt ei tarvitse lisätä kuin parin päivän välein. Ja siis tosiaan silloin kuin tupakoin, niin olin aivan jatkuvasti rööki huulessa, hyvä etten myös nukkunut tupakka suussa :D
Itselläni nikotiiniriippuvuus ei ole ollut niin iso ongelma mitä pelkäsin, olen vähentänyt nikotiininesteiden vahvuutta ja suunnitelmissa on aloittaa ensi vuosi kokonaan ilman mitään sauhutteluja tai nikotiinituotteita. Mutta suurimman ongelman tulee tuottamaan tupakoinnin opittu tapa: mitä ihmettä teen käsilläni esim. kävellessä tai tietokoneella ollessa (kyllä, olin sisätupakoitsija, nyt on mukavaa olla kotona kun koko kämppä ei löyhkää röökille :)). Toistaiseksi tupakka haisee niin pahalle ettei edes satunnaisissa tupakanhimoissa ole tehnyt mieli polttaa, miten se onkin joskus muka tuoksunut niiiiiiin hyvälle.
Menipäs jaaritteluksi.. mutta siis, kun ihminen on koukussa, se raha revitään vaikka ruokarahoista tai myydään tavaraa jotta sen tupakka-askin saa, se pakottava tarve on vaan jotain käsittämätöntä ja siinä ei paljoo auta jonkun "älä osta, pärjäät ilmankin" -kommentti.
Surullista, että tämmöinen koukuttaja on laillista :(
Niin. En ymmärrä ihan miksi tupakoijat eivät lopeta. Itse olen polttanut ja sittemmin lopettanut. Ihan turhaa touhua!
Wahuu jippii lisää verorahoja rotille ja kiinahallitukselle
Onhan se paljon, mutta enpä tiedä mihin muuhunkaan sen käyttäisin