Sinä sarjasaikuttaja - tiesitkö, että kuormitat muita työntekijöitä jatkuvilla sairaslomillasi!!
Eli et ole joukkuepelaaja vaan itsekkäästi katsot oikeudeksesi olla sairaslomalla milloin mistäkin pilipalisyystä.
On hirveää joutua tuuraamaan yhtä ja samaa työntekijää jatkuvasti. Sairasloman syy on esim ripuli tai vastaava.
Esimies stressaa kun ei saa töitä järjestettyä inhimillisesti. Jotkut on jouduttu pyytämään kesken vapaapäivän töihin kun sarjasaikuttaja saikuttaa taas.
Kommentit (177)
Jouduin pari viikkoa sitten selittelemään pomolle miksi minulla on 27 sairaslomapäivää tämän vuoden puolella.
Jokaiselle poissaololle on hoitajan tai lääkärin lappu jossa lukee flunssa, flunssan jälkeinen keuhkokuume, liikenne onnettomuus, lisää flunssia (niin että päätä särkee ja jyskyttää) ja yksi paha tulehdus jonka kanssa sinnittelyn pitkään kunnes en enää vaan pystynyt.
Olen VO ja mulla on 23 lasta. En voi mennä töihin kuuntelemaan kun ne kaikki huutaa täyttä kurkkua samaan aikaan, en myöskään voi vetää normaalia toimintaa esim. parin tunnin ulkoilua tai jumppa tuokiota jos päätä jyskyttää ja on kuumetta.
Nytkin kurkku kipeä monta viikkoa ja räkä on valunut sitten syyskuun mutta töissä silti. Kun tulee 30 täyteen lähetetään työterveyden. En tiedä millaisia neuvoja ne sielä voi antaa. ”Älä jää bussin alle” tai ”älä tule flunssaiseksi” ei nyt oikein auta.
Keuhkokuume tuli kun olin ollut töissä poissa viikon ja sen jälkeen kipeänä töihin kun ei vaan kehdannut olla enempää. Kaksi viikkoa olin poissa pelistä sen jälkeen. Opin että oma terveys on tärkein ja en pode syyllisyyttä jos työnantaja on niin pihi että ei hanki sijaista.
Käyttäjä4463 kirjoitti:
Jouduin pari viikkoa sitten selittelemään pomolle miksi minulla on 27 sairaslomapäivää tämän vuoden puolella.
Jokaiselle poissaololle on hoitajan tai lääkärin lappu jossa lukee flunssa, flunssan jälkeinen keuhkokuume, liikenne onnettomuus, lisää flunssia (niin että päätä särkee ja jyskyttää) ja yksi paha tulehdus jonka kanssa sinnittelyn pitkään kunnes en enää vaan pystynyt.
Olen VO ja mulla on 23 lasta. En voi mennä töihin kuuntelemaan kun ne kaikki huutaa täyttä kurkkua samaan aikaan, en myöskään voi vetää normaalia toimintaa esim. parin tunnin ulkoilua tai jumppa tuokiota jos päätä jyskyttää ja on kuumetta.
Nytkin kurkku kipeä monta viikkoa ja räkä on valunut sitten syyskuun mutta töissä silti. Kun tulee 30 täyteen lähetetään työterveyden. En tiedä millaisia neuvoja ne sielä voi antaa. ”Älä jää bussin alle” tai ”älä tule flunssaiseksi” ei nyt oikein auta.
Keuhkokuume tuli kun olin ollut töissä poissa viikon ja sen jälkeen kipeänä töihin kun ei vaan kehdannut olla enempää. Kaksi viikkoa olin poissa pelistä sen jälkeen. Opin että oma terveys on tärkein ja en pode syyllisyyttä jos työnantaja on niin pihi että ei hanki sijaista.
Varmaan suosittelevat sulle koulutusta johonkin muuhun työhön tai osa-aikatyötä.
Ei se suinkaan palkkasi taivaasta tipahda vaan jostain se raha on revittävä.
No en kyllä älä nuhassa tai pikkuflunssassa jäämään kotiin! Siis jos nenäröörit tukossa ja sen vuoksi myös silmät punottaa ja kerran tuntiin aivastuttaa. Vaikka joutuisin niistämään kunnolla puolen tunnin välein ja ääni olisi outo.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse joutunut saikuttamaan viime aikoina paljon ja se hävettää minua kamalasti. Jouduin olemaan jokunen tovi sitten sairauslomalla miltei kaksi viikkoa influenssan vuoksi ja tänään taas huomasin, että kuumetta on yli 38 astetta ja kurkku on kuin raastimella revitty. En tiedä kehtaanko olla jälleen poissa töistä. Olen tosin työssäni kontaktissa asiakkaiden kanssa, enkä millään haluaisi sairastuttaa ketään. Lisäksi puhuminen on aika hankalaa, kun kurkku on niin hirveän kipeä. Tämä on niin kamala tilanne. Tiedän, että töissä puhutaan pahaa, jos jään kotiin sairastamaan. Tuntuu pahalta.
Hae saikkua. Ihan oikeasti, terveyttään ei kannata lopullisesti menettää minkään työn vuoksi. Itsehän olen kovassa kuumeessa pyörtynyt täysin yhtäkkiä, meni vaan vintti pimeäksi enkä ehtinyt edes mitenkään järkevään asentoon asettua vaan taju vaan lähti. Kävin lääkärissä ja ei löytynyt mitään muuta kuin tuo kuume syyksi. Ja jos kuumeisena itseään rasittaa on kaikkien jälkitautien riski ihan eri kuin jos olisi pahimman lepäillyt.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4463 kirjoitti:
Varmaan suosittelevat sulle koulutusta johonkin muuhun työhön tai osa-aikatyötä.
Jos firmalla ei ole varaa sairaisiin opettajiin niin firma saa sanoa vanhemmille että aivasteleva, niistävä tai yskivä lapsi ei saa tulla hoitoon. Ne ovat he jotka tartuttaa!
Oletteko koskaan miettineet sellaista vaihtoehtoa, että näillä sarjasaikuttajilla voi olla saikkuihinsa ihan oikeat syyt ja lääkärinmääräykset? Meillä on töissä pari sellaista ihmistä, joilla on autoimmuunisairaus, joka tekee heidät todella herkiksi kaikenlaisille tulehduksille, ja vaikka se ei heistä päälle päin näykään, heillä on välillä kovia kipuja, joidenka vuoksi he joutuvat olemaan saikulla päivän - pari, että saavat kivut laantumaan. Kas kun kukaan ei ole työkavereilleen tilivelvollinen omista sairauksistaan - vain työnantajalle. Nämä meidän kollegamme ovat avoimesti kertoneet sairauksistaan ja siitä, mitä ne aiheuttavat. Sinänsä tosi reilua, mutta ei tosiaankaan se lähtökohtaisesti kuulu kenellekään.
Meillä on vähän sama tilanne kuin kommentoijan 20 työpaikalla. Ei mitään asiaa töihin, jos on mahataudissa tai flunssassa. Sen verran vähissä työntekijät, että siihen on varaa, että yksi saikuttaa, mutta ei siihen, että tulee kipeenä töihin ja sairastutta puolet porukasta.
Ap. Kyse ei ole mistään flunssasaikuttajissta vaan sellaisista joilla jatkuvasti esim 5-7 pv kuussa sairaslomaa eri syistä. Milloin venähdys (ja kumminkin käy salilla, muttei pysty kevyeen työhön) tai vatsakipu ”pilaantuneesta” ruosta tai ihottuma joka aiheuttaa kipua...
Onneksi sairasloman palkka on 2/3 osaa 60 päivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan miettineet sellaista vaihtoehtoa, että näillä sarjasaikuttajilla voi olla saikkuihinsa ihan oikeat syyt ja lääkärinmääräykset? Meillä on töissä pari sellaista ihmistä, joilla on autoimmuunisairaus, joka tekee heidät todella herkiksi kaikenlaisille tulehduksille, ja vaikka se ei heistä päälle päin näykään, heillä on välillä kovia kipuja, joidenka vuoksi he joutuvat olemaan saikulla päivän - pari, että saavat kivut laantumaan. Kas kun kukaan ei ole työkavereilleen tilivelvollinen omista sairauksistaan - vain työnantajalle. Nämä meidän kollegamme ovat avoimesti kertoneet sairauksistaan ja siitä, mitä ne aiheuttavat. Sinänsä tosi reilua, mutta ei tosiaankaan se lähtökohtaisesti kuulu kenellekään.
Meillä on vähän sama tilanne kuin kommentoijan 20 työpaikalla. Ei mitään asiaa töihin, jos on mahataudissa tai flunssassa. Sen verran vähissä työntekijät, että siihen on varaa, että yksi saikuttaa, mutta ei siihen, että tulee kipeenä töihin ja sairastutta puolet porukasta.
Näissä tapauksissa varmaan työnantaja on ollut tietoinen työhön ottaessaan, että työntekijällä on perussairaus. Heille voi tarjota esim osa-aikatyötä jos eivät kykene täysipäiväiseen työhön. Monesti nämä perussairauden omaavat henkilöt haluavat kokoaikatyötä ja saikuttavat. Kun taas osa-aikatyötä pystyvät tekemään täysillä mutta eivät tätä halua koska tulot pienenevät.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia saikuttajia on pienten lasten äidit. Millon ollaan poissa kun itse ollaan kipeitä ja heti seuraavalla viikolla lapsi on kipeä. Uskon, että osa käyttää myös lapsen sairautta tekosyynä olla itse poissa töistä.
Meillä on yksi tällainen! Meillä saa olla 5 päivää saikulla omalla ilmoituksella ja tämä tyyppi soittaa maanantaina, että meillä on pientä flunssaa, joten olen nyt 5 päivää pois?!?
Ei koskaan sano, että olen pari päivää pois vaan heti on sen pisimmän sallitun vaikka voisi olla terveenä jo 3 päivän päästä. Tietysti kun lapsi paranee ja menee hoitoon niin silloinhan tähän rouvaan on jo tarttunut tuo samainen flunssa ja kappas, senkin kestoksi tiedetään jo ensimmäisenä päivänä tuo sallittu 5 päivää? Ja hup, siinähän menikin pienen flunssan parissa jo kaksi viikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meidän firmassa toimitiloihin ei saa tulla, jos on ripuli. Se on oikeasti ankarasti kielletty.
Montako kertaa vuodessa sinulla on ripuli? Sarjasaikuttajalla on monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä tapauksissa varmaan työnantaja on ollut tietoinen työhön ottaessaan, että työntekijällä on perussairaus. Heille voi tarjota esim osa-aikatyötä jos eivät kykene täysipäiväiseen työhön. Monesti nämä perussairauden omaavat henkilöt haluavat kokoaikatyötä ja saikuttavat. Kun taas osa-aikatyötä pystyvät tekemään täysillä mutta eivät tätä halua koska tulot pienenevät.
Yleensä työnantaja ei ole todellakaan tietoinen, että palkkaa henkilön joka on poissa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Sarjasaikuttajat pitäisi voida erottaa tai siirtää toisiin työtehtäviin. Menee hermot. Pahimpia ovat nämä faceen päivittelijät, jotka hehkuttavat elämäänsä saikkujen aikana. "Työuupumusta". Ja muut raataa heidän töitään.
Meilläkin yksi työntekijä on ensin viikon poissa ja jo perjantai-iltana someen ilmestyy biletyskuvia. Miten joku voi olla noin tyhmä, että vielä jakaa someen noita bilekuvia vaikka työkaveritki siellä on omissa kontakteissa.
Meillä oli tollanen tyyppi duunissa. Kun joku katto sen instan, niin loppu sen duunien teko. Ei kukaan tehny sen töitä enää ja hommat kuormittu aina ja lopulta ei selvinny niistä duuneistaan, niin sai kenkää. Nyt voi bilettää kelarahoilla niin paljon kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yhteiskunnan vika, kun painostaa ihmisiä töihin joita työelämä ei kiinnosta pätkääkään.
Miksi työnantajan pitää maksaa palkkaa tekemättömättömästä?
Sovitaan sitten samalla, että työnantajakin saa ottaa firmasta fyffeä vain siltä ajalta kun on itse fyysisesti paikalla tekemässä firmalle töitä. Siltä ajalta, jolla ei ole itse töissä, ei saa myöskään vetää yhtään omiin taskuihin.
Sinähän pöhkö kommunisti olet. Sovitaanko että ymmärretään ensin että se työnantaja on sijoittanut ison kasan omia ja lainattuja rahoja siihen että firma ylipäänsä on olemassa. Ja kantaa riskin kaikesta.
Sillä perusteella kaikki mitä voitto firma tuottaa kuuluu työnantajalle, vaikkei hän ikinä nokkaansa näyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Mä sairastuin nuorena nivelreumaan. Meni kolme vuotta erilaisten lääkekokeilujen kanssa. Lääkkeiden sivuvaikutukset olivat melkoisia. Oli vesiripulia, oli oksentelua. Sytostaatit laskivat vastustuskykyä ja sain ihan jokaisen infektion, mitä vaan liikkeellä oli. Kun lapset olivat vielä päiväkoti-ikäisiä, toivat kotiin kaikki mahdolliset pöpöt. Lääke aiheutti sivuvaikutuksia, mutta ei tehonnut Vaihdettiin toiseen lääkkeeseen. Tuli päiviä, jolloin sormissa nivelet oli niin tulehtuneet, ettei edes nappia saanut kiinni. Tuli päiviä, jolloin pistettiin kortisonia niveliin. Mulla ei ole juurikaan niveliä, joihin ei olisi ainakin kerran pistetty kortisonia. Jatkuva tulehduskipulääkkeiden käyttö aiheutti lopulta vatsakatarrin.
Kun lääkekokeilut vain jatkuivat ja jatkuivat eikä lääkkeillä ollut sairauteen mitään parantavaa vaikutusta, ymmärsin vaihtaa alaa. Opiskelin alalle, jossa etätyö on mahdollinen. Varmasti paras päätös elämässäni. Mulle on tullut reuman lisäksi muitakin sairauksia ja välissä oli vuosi, jolloin en päässyt kuin 100 m päässä olevaan lähikauppaan. Mutta....alaa vaihdettuani en ole ollut enää sairaslomilla kuin isojen leikkausten ja luunmurtumien vuoksi. Ja sairaslomillakin olen tehnyt jonkin verran töitä. Ei haittaa, vaikka lääkkeistä tulee ripuli. En ole sairastanut enää vuosiin flunssia enkä muitakaan tarttuvia tauteja, koska ihmiskontaktini ovat vähäisiä. Vaikka elinpiirini onkin supistunut merkittävästi ja liikkumiskykyni huonontunut, olen pystynyt tekemään töitä. Jos olisin jäänyt aiempaan ammattiini, olisin varmasti nk sarjasaikuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meidän firmassa toimitiloihin ei saa tulla, jos on ripuli. Se on oikeasti ankarasti kielletty.
Montako kertaa vuodessa sinulla on ripuli? Sarjasaikuttajalla on monta kertaa.
Ohis...mulla on ollut viimeisen 2 viikon aikana 8:na päivänä. Johtuu ihan lääkkeiden sivuvaikutuksesta. Kyseessä ei siis ole mikään tarttuva ripulitauti, mutta hankaloittaa kotoa poistumista, kun vessaan on päästävä heti eikä puolen tunnin päästä. Onneksi on etätyö.
Kyllä esimiehen tehtäviin kuuluu puuttua jatkuvaan saikutteluun ja myös hoitaa asiat niin, etteivät muut työntekijät kärsi kohtuuttomasti yhden poissa ollessa... Ei se ole muiden työntekijöiden tehtävä puuttua asioihin. Surkeaa esimiestyöskentelyä, jos antaa asioiden levitä käsiin ja kuormittaa muiden työtaakkaa.
Joo no esimerkiksi vaikka hoitoalalla on varmasti tätä, että niitä sijaisia ei saada yhtäkkisiin sairauspoissaoloihin ja revitään muiden selkänahasta eikä yksi lähiesimies voi tehdä asioille mitään, kun ei ole valtuuksia palkata lisää työntekijöitä, vaikka tarve olisi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4463 kirjoitti:
Höpö höpö. Ei urheiluvammojen vuoksi loukkaantuneille sanota, että lopeta urheilu tai vaihda työpaikkaa. Oma työkaveri, mies, pelaa pesäpalloa, Hän on joka vuosi saikulla pelissä tapahtuneen loukkaantumisen vuoksi. Muutama vuosi sitten hän särki olkapäänsä, joutui leikkaukseen ja oli kolme kuukautta pois. Tästä huolimatta työpaikalla kannustetaan liikkumaan, on ties mitä ohjausta ja projektiin osallistumista. Työnantaja voisi kieltää kaiken muun liikkumisen kuin uimisen ja kävelyn, ja kävelynkin vain sulan maan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Sarjasaikuttajat pitäisi voida erottaa tai siirtää toisiin työtehtäviin. Menee hermot. Pahimpia ovat nämä faceen päivittelijät, jotka hehkuttavat elämäänsä saikkujen aikana. "Työuupumusta". Ja muut raataa heidän töitään.
Meilläkin yksi työntekijä on ensin viikon poissa ja jo perjantai-iltana someen ilmestyy biletyskuvia. Miten joku voi olla noin tyhmä, että vielä jakaa someen noita bilekuvia vaikka työkaveritki siellä on omissa kontakteissa.
Meillä oli tollanen tyyppi duunissa. Kun joku katto sen instan, niin loppu sen duunien teko. Ei kukaan tehny sen töitä enää ja hommat kuormittu aina ja lopulta ei selvinny niistä duuneistaan, niin sai kenkää. Nyt voi bilettää kelarahoilla niin paljon kun haluaa.
Meilläkin oli tällainen! Pisti kuvan laivaristeilystä... Piti siis olla perjantaina iltavuoro ja koko viikonlopun töissä, mutta jostain syystä ei saanut vapaaksi ja näin ollen otti sitten sairauslomaa reissua varten ja kehtasi vielä jakaa someen työkavereiden nähtäväksi!? Ymmärrän, että joskus ottaa päähän, kun vuorotyössä ei vuorotoiveet toteudu ja niistä saa tapella, mutta kuka idiootti menee ja julkaisee kuvia biletyksistään?
Vierailija kirjoitti:
"Et ole joukkuepelaaja". No en olekaan, koska en ole urheilija. Se että käytät tuota sanaa, kertoo sinusta jo todella paljon.
Ne jotka eivät välitä muista työntekijöistä, eivät lue tätä ketjua eikä heitä kiinnosta. Sen sijaan oikeasti kroonisesti sairaat ihmiset kärsivät tämmöisestä keskustelusta. Moni jatkuvasti saikuttava on ihan oikeasti vakavasti sairas. Kaikki eivät saa työkyvyttömyyseläkettä, vaikka tarvitsisivat sen. Tiedän ihmisen, jolla on vakava sydänsairaus ja lisäksi diabetes ja hän oli jatkuvasti sairaslomalla, vaikka anoi monta kertaa eläkettä. Oli taatusti oikeasti kipeä.
Toisaalta kaikki eivät saa edes selkeää diagnoosia, vaikka on monia erilaisia vaivoja. Saikut saattavat olla eri syistä, esim. joskus on maha sekaisin ja toisella kertaa on pää kipeä. Nämä on juuri niitä lievältä kuulostavia vaivoja, jotka saattavat kätkeä taakseen vakavan sairauden.
Et ole pätevä arvioimaan, onko työkaverisi oikeasti kipeä kun on saikulla. Jos sinua noin harmittaa, niin saikuta sitten itse joskus. Väitä olevasi migreenissä tai oksennustaudissa ja vietä se päivä kotona, anna toisten tehdä töitä. Ehkä kateus siitä laantuu.
Just tämä joukkuepelaaja, tiimipelaaja, pelisilmä yms. Sanat ovat alkaneet ärsyttää työelämässä. Eikös töissä tehdä töitä, eikä pelata mitään vitun peliä. Ja mikä työpaikalla on se vastustaja. Pomojen keksimiä sanoja, joilla ihminen saadaan raatamaan itsensä näännyksiin. Kun kukaan ei halua olla huono pelaaja. Itselle oma hyvinv67ointi on sen verran tärkeää, että muiden yhtä itsekkäiden elämä ja tekemiset ei kiinnosta pätkääkään.
Meillä työterveyslääkäri ei kirjoita eräälle saikuttajalle enää sairaslomaa. Sarjasaikuttaja alkaa olla epätoivoinen. Nyt yrittää keksiä uutta sairautta itselleen.
Lähipäivinä sanon sille, että kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä saa väkisin sairaslomaa😂😂