Sinä sarjasaikuttaja - tiesitkö, että kuormitat muita työntekijöitä jatkuvilla sairaslomillasi!!
Eli et ole joukkuepelaaja vaan itsekkäästi katsot oikeudeksesi olla sairaslomalla milloin mistäkin pilipalisyystä.
On hirveää joutua tuuraamaan yhtä ja samaa työntekijää jatkuvasti. Sairasloman syy on esim ripuli tai vastaava.
Esimies stressaa kun ei saa töitä järjestettyä inhimillisesti. Jotkut on jouduttu pyytämään kesken vapaapäivän töihin kun sarjasaikuttaja saikuttaa taas.
Kommentit (177)
Tiesin ja sen takia juuri saikutankin. :)))
Jos on varmaa tietoa että ihminen valehtelee, niin käräytä pomolle.
Jos esim. väittää olevansa flunssassa kotona mutta laittaa Faceen jotain "kiva kun on vapaapäivä, voin kerrankin hemmotella itseäni" -päivityksiä, niin myöntää julkisesti ettei ole oikeasti kipeänä. Kyllä se olisi hyvä pomon ja muidenkin työkaverien tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko itse olla ripulissa töissä? En tiedä millä alalla olet, mutta useimmat ihmiset istuvat mieluummin kotona vessassa kuin istuvat töissä paskat housussa. Esim. itse sain joskus ripulin työhön mennessä ja jumituin tunniksi ostoskeskuksen vessaan. En oikeasti pystynyt lähtemään sieltä mihinkään. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin jäädä saikulle siksi päiväksi. Minulla ei ole mitään vatsadiagnoosia, mutta lääkitys sotkee joskus vatsan ja sitä ei oikeasti voi ennakoida eikä ehkäistä mitenkään.
En välttämättä halua kertoa koko työyhteisölle, että kärsin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä ja joudun ottamaan lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa ripulia. Valitettavasti näihin sairauksiin liittyy paljon stigmaa, enkä halua että ihmiset pitävät minua hulluna kun kuitenkin suoriudun työstäni.
Varmaan auttaa, jos tarkistat ruokavaliosi, jätät turhat sokerit ja hiilarit pois ja pienennät annoskokoa. Laihduttaminen tekee muutenkin hyvää, jopa mielialalle. Tsemppiä sinulle!
Tajuatko miten absurdia on antaa terveysneuvoja ihmiselle, josta et tiedä mitään? Mistä tiedät että ylipäätään syön sokeria? Miksi kuvittelet, että olen lihava? "Tsemppiä" vaan itsellesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko itse olla ripulissa töissä? En tiedä millä alalla olet, mutta useimmat ihmiset istuvat mieluummin kotona vessassa kuin istuvat töissä paskat housussa. Esim. itse sain joskus ripulin työhön mennessä ja jumituin tunniksi ostoskeskuksen vessaan. En oikeasti pystynyt lähtemään sieltä mihinkään. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin jäädä saikulle siksi päiväksi. Minulla ei ole mitään vatsadiagnoosia, mutta lääkitys sotkee joskus vatsan ja sitä ei oikeasti voi ennakoida eikä ehkäistä mitenkään.
En välttämättä halua kertoa koko työyhteisölle, että kärsin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä ja joudun ottamaan lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa ripulia. Valitettavasti näihin sairauksiin liittyy paljon stigmaa, enkä halua että ihmiset pitävät minua hulluna kun kuitenkin suoriudun työstäni.
Varmaan auttaa, jos tarkistat ruokavaliosi, jätät turhat sokerit ja hiilarit pois ja pienennät annoskokoa. Laihduttaminen tekee muutenkin hyvää, jopa mielialalle. Tsemppiä sinulle!
Laihduttaminen ei paranna kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Itse asiassa monet mielialalääkkeet aiheuttavat lihomista, samalla kun tunne-elämä tasoittuu. Tämmöiset ohjeet ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, jos joku on oikeasti sairas.
Viimeksi kun olin työelämässä, mulla oli väkisinkin 2-5 saikkupäivää viikossa, viikosta toiseen. Alkuvuodesta tilanne paheni ja terveitä päiviä ei ollut enää lainkaan. Silloin mulle määrättiin saikkua 3-4 viikkoa kerrallaan. Kesällä luovutin ja irtisanouduin, koska en jaksanut enää sitä stressiä työstä, poissaoloista ja työkavereiden puheista. En toistaiseksi pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt saan jo työttömyystukea, mutta jouduin elämään 4kk täysin ilman tuloja (karenssi). Meidän viisihenkisen perheen nettotulot olivat kuukaudessa 1900€. Nyt saan onneksi jo ansiopäivärahaa. Kuulin jälkikäteen työkavereiden puhuneen että sain potkut saikuttelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä jatkuvasti heti vatsataudin jälkeen tai flunssaisena työpaikalle tulija! Oletko koskaan ajattellut että kun tulet töihin köhimään muiden naamalle tai käyt sillä nororipulillasi työpaikan vessassa tartutat siinä samalla muutkin, ja kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri olla vastustuskyvyltään kovin vahvoja tai perusterveitä, jolloin pikku ripulikin voi johtaa jopa sairaalahoitoon? Minulla on krooninen perussairaus, silti se ei kuulu työkavereille pätkääkään.
Hae eläkkeelle sitten - minullakin on perussairaus ja monella työkaverille on ollut rintasyöpä, mutta sarjasaikuttaja vaan iskee.
Sitten tulee eteen se että työkyvyttömyyseläkkeelle ei välttämättä pääse vaikka ei pystyisi tekemään ollenkaan työtä. Kun systeemi on tällainen, se pakottaa jotkut usein toistuvalle saikulle.
Tuskin edes haluavat jäädä 1200 e eläkkeelle vaan haluavat saikuttaa täydellä palkalla.
Mun yks tuttu on saikulla milloin mistäkin syystä pitkiä aikoja. Kerran oli lähemmäs pari viikkoa saikulla kun ääni oli käheä. Ensin oli useamman päivän saikulla, mutta kun ääni ei ollut palautunut niin kävi hakemassa vielä lisää. Muuten ei ollut mitään oireita ja esim. baareissa oli pilkkuun asti useamman kerran tuona aikana. Eikä ole missään ammatissa missä edes tarvitsisi kauheasti puhua kovalla äänellä tai mitään. On muutenkin tosi yksinkertainen ihminen eikä osaa nähdä asioita toisten näkökulmasta. Luulen, ettei hän edes ymmärrä, ettei ole normaalia olla saikulla koko aikaa ihan hölmöistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yhteiskunnan vika, kun painostaa ihmisiä töihin joita työelämä ei kiinnosta pätkääkään.
Miksi työnantajan pitää maksaa palkkaa tekemättömättömästä?
Ymmärrän että joskus on sairas. Nää jotka on joka toinen viikko saikulla, ovat niin läpinäkyviä ja syövät yhteisen hyvän omalla ahneudellaan pois.Ja sit ihmettelevät kun heistä ei tykätä. Miksköhän?
Teillä työnantaja itse lusmuilee. Nykyään poissaoloihin pitää puuttua rivakasti. Joillain firmoilla keskusteluun pääsee, kun vuoden sisään tulee kolme sairauspoissaolokertaa. Ehkäpä voisit sanoa tuosta esimiehellesi ja kysyä, miksei teidän firmassa tehdä mitä pitää?
Onpas aika pieni määrä, josta aletaan jo keskustella. Kyllähän samalla ihmisellä voi olla vuoden sisällä kolme flunssaa/mahatautia, varsinkin jos on lapsia tai on sellaisella alalla jossa taudit leviää herkästi. Jos kaikki tulisivat kipeänä töihin, työn jälki olisi kuraa ja kaikki saisivat saman tartunnan. Työnantajan luulisi ymmärtävän, että työntekijät ovat ihmisiä eivätkä robotteja.
Lähtisin itse tuollaisesta firmasta, jossa ihmisiä epäillään lusmuiksi. Työnantajan täytyy myös osata luottaa työntekijöihin.
Tervetuloa nykyaikaan. Kelakin vaatii työkykykeskustelut, kun on maksanut päivärahaa tietyn määrän. Yritykset voivat itse määritellä, miten pian he aloittavat keskustelut poissaolijoiden kanssa. Melko pian kuvioon tulee mukaan työterveys, siinä sitten pohditaan yhdessä syitä poissaoloon vaikka työntekijällä olisi jokaisesta poissaolosta lääkärin kirjoittama todistus.
Sanotaan että työntekijällä on ollut vuoden aikana 3 flunssaa. Kustakin ollut 2-3 päivää poissa. Se tekee vuoden aikana korkeintaan 6-9 päivää, ja koko muun ajan on ollut terveenä töissä. Sanotaan että on ollut flunssa tammi-, touko- ja marraskuussa. Tähän väliin mahtuu monta kuukautta ilman poissaoloja.
Minusta tämä ei ole syy "keskustelulle", mikä on kohtelias termi sille että työnantaja avoimesti epäilee työntekijän rehellisyyttä ja motivaatiota. Työnantajan pitäisi pystyä luottamaan työntekijöihin, jotka on itse palkannut.
Tietysti jos kyse on jostain paskaduunista kuten puhelinmyynnistä, on todennäköisempää että ihmiset saikuttavat turhaan. Mutta mahtaako niillä aloilla edes saada sairaslomapalkkaa?
Itse uskoisin ensisijaisesti että työntekijät ovat rehellisiä ja ovat oikeasti kipeänä. Vasta sitten alkaisin epäillä, jos jollekin iskee "flunssa" joka kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalla olevalle pitäisi saada sijainen tilalle, tai työt pitäisi pystyä lykkäämään siihen kun hän tulee takaisin. Jos tällaista järjestelyä ei ole, niin enemmänhän vika on työnantajissa kuin työntekijöissä. Aina pitäisi olla joku varasuunnitelma, jos asiat eivät menekään niin kuin pitäisi. Varsinkin flunssakautena voi olla varma, että joku on joskus kipeänä. Miksi se sitten tulee järkytyksenä eikä ole varauduttu?
Ja mistähän näitä sijaisia saadaan töihin 1 h varoitusajalla? Kuinka tyhmä ihminen voikin olla.
Meillä myös motivaatiosaikuttelija töissä. En ymmärrä miksi ei irtisanoudu kun selvästi inhoaa työtään ja viettää somessa suuren osan työpäivästään. Itse on tietysti sitä mieltä että on hirveästi hommia... Kaikesta valittaa mutta mitään ei tee tilanteensa parantamiseksi, omassa asenteessaan ei tietenkään näe mitään vikaa
Olen itse joutunut saikuttamaan viime aikoina paljon ja se hävettää minua kamalasti. Jouduin olemaan jokunen tovi sitten sairauslomalla miltei kaksi viikkoa influenssan vuoksi ja tänään taas huomasin, että kuumetta on yli 38 astetta ja kurkku on kuin raastimella revitty. En tiedä kehtaanko olla jälleen poissa töistä. Olen tosin työssäni kontaktissa asiakkaiden kanssa, enkä millään haluaisi sairastuttaa ketään. Lisäksi puhuminen on aika hankalaa, kun kurkku on niin hirveän kipeä. Tämä on niin kamala tilanne. Tiedän, että töissä puhutaan pahaa, jos jään kotiin sairastamaan. Tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalla olevalle pitäisi saada sijainen tilalle, tai työt pitäisi pystyä lykkäämään siihen kun hän tulee takaisin. Jos tällaista järjestelyä ei ole, niin enemmänhän vika on työnantajissa kuin työntekijöissä. Aina pitäisi olla joku varasuunnitelma, jos asiat eivät menekään niin kuin pitäisi. Varsinkin flunssakautena voi olla varma, että joku on joskus kipeänä. Miksi se sitten tulee järkytyksenä eikä ole varauduttu?
Ja mistähän näitä sijaisia saadaan töihin 1 h varoitusajalla? Kuinka tyhmä ihminen voikin olla.
No esimerkiksi on paljon ihmisiä opettajarekisterissä, joille kirjaimellisesti soitetaan 1 h varoitusajalla. Sijainen saadaan lähes joka kerta. Ei ne sijaiset istuskele odottamassa opettajainhuoneessa, että pääsenkö tänään töihin, vaan ovat kotona ja odottavat soittoa.
Just järjesteltiin työnantajan kanssa työvuorot siten, että saikuttaja ei saa mitään töitä joista maksetaan lisiä. Tällä alalla ne lisät tekevät todella paljon palkanlisää.
Siinäpä sitten saikuttaja kituuttaa arkipäiväpalkalla. Itse vedän lisiä 500-700 e kk. Tekee kivasti 6000 e vuodessa.
Mielistelemään vielä työnantajaa, jotta jatkossakin saan tehdä kunnon tilin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi on paljon ihmisiä opettajarekisterissä, joille kirjaimellisesti soitetaan 1 h varoitusajalla. Sijainen saadaan lähes joka kerta. Ei ne sijaiset istuskele odottamassa opettajainhuoneessa, että pääsenkö tänään töihin, vaan ovat kotona ja odottavat soittoa.
Kiva.
Minulla oli sairauskierre, kun olin puhelinhaastattelijana. Totta kai on oltava poissa jos on kurkku kipeä eikä pysty puhumaan. Sain joka kerta lääkärintodistuksen, koska sitä vaadittiin. (Työterveyttä sen sijaan ei ollut, joten jouduin maksamaan joka todistuksesta.) Pomo avoimesti epäili olenko oikeasti kipeä, ja äkäisenä kyseli että taasko sinä olet sairaslomalla, ei tästä tule mitään. Potkuja en sentään saanut.
Kyllä, vihasin sitä työtä, mutta tein aina parhaani ja valvojat arvostivat työtäni. Pomo istui siellä toimistolla arkipäivät ja lähti pois siihen aikaan kun tulin töihin. Hän ei siis tiennyt mitään muuta kuin että olin usein sairaslomalla. Oli ikävää, kun minua kohdeltiin sillä tavalla. Jos olisi ollut joku muu työ varalla, olisin lähtenyt pois heti.
Meillä sarjasaikuttaja remontoi taloa. Samoin miehen työkaveri remontoi taloaan sairaslomalla - jäi kiinni ja sai potkut.
Meillä oli saikuttaja, joka oli niin tyhmä että avoimesti puhui toimistolla tyyliin "Pyysin kuukauden saikkua masennuksen takia, mutta lääkäri ei millään meinannut uskoa että olen masentunut! No pakkohan sen oli kaksi viikkoa antaa, kävin sitten lomamatkalla, hahhah."
Potkuthan siitä tuli, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Just järjesteltiin työnantajan kanssa työvuorot siten, että saikuttaja ei saa mitään töitä joista maksetaan lisiä. Tällä alalla ne lisät tekevät todella paljon palkanlisää.
Siinäpä sitten saikuttaja kituuttaa arkipäiväpalkalla. Itse vedän lisiä 500-700 e kk. Tekee kivasti 6000 e vuodessa.
Mielistelemään vielä työnantajaa, jotta jatkossakin saan tehdä kunnon tilin.
Tai oikeastaan työnantaja antoi mun ottaa kaikki rahakkaat vuorot. On NIIIIN kyllästynyt saikuttajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko miten absurdia on antaa terveysneuvoja ihmiselle, josta et tiedä mitään? Mistä tiedät että ylipäätään syön sokeria? Miksi kuvittelet, että olen lihava? "Tsemppiä" vaan itsellesi!
Ärtyneen suolen oireyhtymä on useimmiten seurausta vääristä ruokailutottumuksista. Siksi. Keskustele hoitavan lääkärisi kanssa mielialalääkityksesi sivuvaikutuksista. Voisitko aloittaa jonkin voimakkaan maitohappobakteerivalmisteen käytön? Tästä kannattaa keskustella lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa. Turha kärsiä vatsavaivoista ja olla poissa töistä turhaan, kun asialle voi helposti tehdä jotain!
En kuormita. Kukaan ei pysty tekemään minun hommiani, joten kaikki seisoo, jos olen poissa.