Ateisti. Miksi vietät joulua?
Kaikki uskontoon liittyvä saa tällä palstalla aikaan raivoisia reaktioita. P. Räsästä lyödään kuin vierasta sikaa jne jne.
Silti joulua tunnutaan viettävän. Perusteletteko, että miksi?
Itse en vietä joulua siksi kiinnostaa.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti, en vietä Joulua, mutta otan kristillisten sotkeutumisesta politiikkaan kaiken ilmaisen irti, kuten lakisääteiset vapaapäivät ja lähden yleensä viikoksi ulkomaille. Sama pätee pääsiäiseen. Voin skipata tylsät raamattupropagandajuhlat ja keskittyä elämän muihin anteihin.
Ja jos joku kristitty kokee nyt asiakseen kyseenalaistaa asennettani, niin sanon, että minulle sopii myös täydellisesti se, että ateistit ovat kirkkopyhät töissä ja saavat vastaavasti pitää palkalliset päivänsä muuna aikana. Kristilliset pitäkööt maksulliset kirkkopyhäpäivänsä niille määrätyille päiville. En nimittäin tunne yhtään sellaista ateistia, joka viettäisi joulua.
Siis ateistit saavat vastaavasti pitää palkalliset vapaapäivänsä muuna aikana.
hmmmm
koko suomi suljettu pari päivää.
herkkuruuat ja hyvää viiniä.
kersoille lahjoja,kun kaveritkin saa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Oletko kuullut joskus historiantutkimuksesta?
Olen, koska se on koulutustaustani ja siksi olen näistä asioista kiinnostunut.
Siksi minua kiinnostaa, että miten sitä pakanallista joulua vietetään. Nyt kaikki tuntuvat viettävän sitä kristillisillä perinteillä.
Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.
Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Pakanallisen joulun perinteitä ovat ainakin joulupukki (kekripukki), joulukuusi, lintujen ruokkiminen lyhteellä, joulukinkku ja laatikot, jouluolut, joulusauna.
Ehkä teillä keripukki on normaalia, ei vaan meillä!
Sinccis
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Minä ja kolme sisarustani vietimme nuorempina aina mahdollisuuksien mukaan joulua yhdessä vanhempiemme kanssa maaseutuasunnossa pienemmällä paikkakunnalla. Koska vanhemmillemme joulukirkossa käynti oli tärkeä osa kristillistä kirkkopyhää, kävimme kaikki yhdessä joulujumalanpalveluksessa siitä huolimatta, että kaikki me lapset olimme eronneet kirkosta. Vanhempamme tämän tiesivät, mutta miksi olisimme jättäytyneet pois tästä heille tärkeästä tilanteesta?
Työssäni hoiva-alalla olen useasti ollut joulunpyhät töissä. Järjestänyt joulujuhlia yhteislauluineen ja paistellut kinkkuja yövuorossa. Ja vienyt itsenäisesti siihen kykenemättömiä joulukirkkoon.
Sivistynyt, kanssaeläjiä kunnioittava ihminen antaa tilaa myös toisten arvoille ja voi nauttia yhteisestä juhlasta.
Käänteisesti tästä absurdista aloituskysymyksestä: kait kristitty voi viettää myös ei kristillisiä juhlia, kuten Vappua.[/quote
Kunnioitat siis myös mu slimeja?
Naisella huivilla hiukset peittoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristillisiä juhlapyhiä saa viettää vain kristityt.
ELI KAIKILLE MUILLE TYÖPAKKO!
Rikkoo perustuslakia
Miksi ei oo palkallista vapaata esim RAMADANIN aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristillisiä juhlapyhiä saa viettää vain kristityt.
ELI KAIKILLE MUILLE TYÖPAKKO!
Rikkoo perustuslakia
Miksi ei oo palkallista vapaata esim RAMADANIN aikana?[/Kysytkö tätä tosissasi?
Joulu on pohjimmiltaan pakanallinen keskitalven juhla, jota viettävät omalla tavallaan niin muinaiset roomalaiset kuin germaanitkin. Nykyinen suomalainen joulu on hyvin maallistunut tapahtuma, johon liittyy hyvä ruoka, sukulaisten tapaaminen ja lahjojen antaminen. Huomattava osa suosituimmista joululauluistakin on hyvin maallisia kuten John Lennonin "Happy Xmas (War Is Over)" tai Whamin "Last Christmas".
Tuolla lahjojen antamiselle taitaa olla edelleen suurin merkitys lapsiperheissä, sillä aikuiset voivat itse ostaa omalla rahalla mitä haluavat. Tosin jo roomalaisten Saturnia-juhlissa on tapana antaa lahjoja.
Se on juhla jonka ympärille rakentuu tarina joulupukista, tontuista ja joulumaasta. Juhlalla on moraalinen opetus: jos olet ollut kiltti vuoden, pukki tuo lahjoja. Tietysti kaikki keskittyy aika vahvasti lasten ympärille mutta itse lapsenmielisenä aikuisena tunnelmoin myös. Meinaan siis että joulua voi juhlia ihan ilman uskontoa, kyllä pääsiäinenkin on tipujen ja noitien juhla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Siksi minua kiinnostaa, että miten sitä pakanallista joulua vietetään. Nyt kaikki tuntuvat viettävän sitä kristillisillä perinteillä.
Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.
Tuossahan ne pakanaperinteet jo lueteltiin aiemmin: joulupukki, joulukuusi, kinkku ja laatikot, jouluolut, lintujen joululyhde ym.
Nämä ovat kuuluneet perinteiseen Suomalaiseen pakanajouluun jo kauan ennen kristinuskon tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska laatuaika perheen kanssa, lahjojen jakaminen, haudoilla käyminen ja hyvä ruoka ovat tärkeitä asioita ja rituaaleja jotka tuottavat minulle mielihyvää.
Käyt haudoilla ateistina? Kirkon maat kuuluu seurakuntalaisille
Kyllä sinne saa mennä ihan ateistinakin. Ei kukaan ole koskaan tullut häätämään pois. Käyn paljon hautausmailla muutenkin kuin muistelemassa kuolleita. Ne ovay loistavia, rauhallisia ja kauniita virkistysalueita.
No miksi sitä nyt on joulua alun perin vietetty, talven taittumisen ja kuolemattoman auringon juhlistamiseksi. Valoa, lämpöä ja yhdessäoloa vuoden pimeimmän ajan haitoilta suojaamiseksi.
Ei kai oikeasti ole vielä ihmisiä jotka kuvittelee että joulu (joka muuten tulee sanasta yule, muinaisgermaaninen pakanajuhla) on jotenkin erityisesti kristillinen juhla? Yleissivistys haloo?
Vierailija kirjoitti:
Se on juhla jonka ympärille rakentuu tarina joulupukista, tontuista ja joulumaasta. Juhlalla on moraalinen opetus: jos olet ollut kiltti vuoden, pukki tuo lahjoja. Tietysti kaikki keskittyy aika vahvasti lasten ympärille mutta itse lapsenmielisenä aikuisena tunnelmoin myös. Meinaan siis että joulua voi juhlia ihan ilman uskontoa, kyllä pääsiäinenkin on tipujen ja noitien juhla :D
Pääsiäisenä saa haaveilla tipuista ja pupuista sekä syödä mämmiä kerman ja sokerin kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.
Tuossahan ne pakanaperinteet jo lueteltiin aiemmin: joulupukki, joulukuusi, kinkku ja laatikot, jouluolut, lintujen joululyhde ym.
Nämä ovat kuuluneet perinteiseen Suomalaiseen pakanajouluun jo kauan ennen kristinuskon tuloa.
Joulukuusi on kyllä todella tuore perinne Suomessa eli 1800 -luvulta, jolloin pakanauskonto joulua viettävät olivat aika harvassa.
Koska ap tulisi kuitenkin valittamaan, jos alkaisin roilottaa betonia aattoiltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulukuusi on ollut kristillinen symboli 1500 - luvulta asti. Erilliset kuuset protestanteilla ja katoliselle. Toisekseen Suomessa ja Pohjoismaissa on aina yhdistetty sujuvasti kristinuskoa ja kansan vanhoja uskomuksia. Ei papit ole näitä poiskaan kitkeneet.
Ihan turha väittää, että viettää pakanallista joulua. Ette te tiedä muista kuin kristillisistä perinteistä.
mieluiten olisin viettämättä, mutta sosiaaliset paineet on niin kovat että pitää jonkunlainen kevytversio viettää. mutta joulua on vietetty ennen kun kristinuskoa on keksittykään, ja kristityt viettivät Jeesuksen syntymäjuhlaa alkuun eri ajankohtana, mutta kun kansa ei sankoin joukoin liittynyt mukaan juhlintaan vaan vietti omaa valon juhlaansa kirkko keksi muuttaa Jeesuksen syntymäjuhlan samaan ajankohtaan, ja uskotteli itselleen että kansa viettää sitä vaikka juhlivat muuta.
Vierailija kirjoitti:
Keskitalven juhla on paljon vanhempi käsite kuin kristinusko. Jeesustelijat varastivat sen omaan häikäilemmättömään käyttöönsä väittämällä että satuolento Jeesus sattumalta syntyi samaan aikaan kuin milloin tätä ikiaikaista juhlaa vietettiin.
No kun ei edes syntynyt, vaan syyskuussa! Se vaan lykättiin jjälkikäteen ouluun kun siinm sattui olemaan sopiva pakanallinen juhla joka haluttiin saada väistymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska laatuaika perheen kanssa, lahjojen jakaminen, haudoilla käyminen ja hyvä ruoka ovat tärkeitä asioita ja rituaaleja jotka tuottavat minulle mielihyvää.
Käyt haudoilla ateistina? Kirkon maat kuuluu seurakuntalaisille
Haudat kuuluvat kaikille haudattujen läheisille, ja haudoilla käyminen on sekin pakanallinen perinne: pimeimpään aikaan auringon ollessa piilossa uskottiin vainajien liikkuvan elävien keskuudessa jouluyönä, siksi heitä käytiin lepyttelemässä haudoilla ennakkoon, siksi saunotaan ajoissa että hengillekin riittää oma vuoro, siksi ennen jätettiin ruuat esille yöksi että vainajatkin saa osansa. Kristittyjen piirissä paheksuttiin pitkään tätä jouluna haudoilla käymisen tapaa, mutta meillä päin ovat luovuttaneet, joissain kristinuskon haaroissa se on edelleen tuomittavaa ja vääräuskoista.
Minä ja kolme sisarustani vietimme nuorempina aina mahdollisuuksien mukaan joulua yhdessä vanhempiemme kanssa maaseutuasunnossa pienemmällä paikkakunnalla. Koska vanhemmillemme joulukirkossa käynti oli tärkeä osa kristillistä kirkkopyhää, kävimme kaikki yhdessä joulujumalanpalveluksessa siitä huolimatta, että kaikki me lapset olimme eronneet kirkosta. Vanhempamme tämän tiesivät, mutta miksi olisimme jättäytyneet pois tästä heille tärkeästä tilanteesta?
Työssäni hoiva-alalla olen useasti ollut joulunpyhät töissä. Järjestänyt joulujuhlia yhteislauluineen ja paistellut kinkkuja yövuorossa. Ja vienyt itsenäisesti siihen kykenemättömiä joulukirkkoon.
Sivistynyt, kanssaeläjiä kunnioittava ihminen antaa tilaa myös toisten arvoille ja voi nauttia yhteisestä juhlasta.
Käänteisesti tästä absurdista aloituskysymyksestä: kait kristitty voi viettää myös ei kristillisiä juhlia, kuten Vappua.