Ateisti. Miksi vietät joulua?
Kaikki uskontoon liittyvä saa tällä palstalla aikaan raivoisia reaktioita. P. Räsästä lyödään kuin vierasta sikaa jne jne.
Silti joulua tunnutaan viettävän. Perusteletteko, että miksi?
Itse en vietä joulua siksi kiinnostaa.
Kommentit (168)
En vietä. Vastakysymys jos satuit olemaan teisti: Miksi vietät joulua, joka on pakanoiden juhla? Mikäli jeesus oli todellinen henkilö, hän syntyi joskus kesällä, eli sinne voisitte siirtää ne puusepän synttärit.
En vietä joulua, enkä muita uskonnollisia juhlia. Ja kyllä, se alkuperäinen pakanallinen hjul on myös ollut uskonnollinen juhla. Yleensä olen matkoilla jouluna, kuten tänäkin vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Suurimmalla osalla perheistä taitaa lapsuuden joulumuistot painottua enemmän joulupukin kuin Jeesuksen ympärille :D Ei Suomessa joulunvietto useinkaan ole mitenkään leimallisen kristillistä.
Mutta mitä tämä jokavuotinen natina oikein on? Miksi ette itse vietä joulua juuri sellaisena kuin haluatte, ja antakaa myös muiden tehdä, mitä tykkäävät. En myöskään itse näe ongelmaa siinä, jos ateisti viettää kristillistä juhlapäivää tai kristitty jotain pakanallista juhlaa. Eihän se mitään ongelmallista ole. Jokaisella on oma vakaumuksensa, ja en näe sen enempää ongelmaa siinä, jos ateisti laittaa enkelikynttilän pöydälleen tai uskovainen joulupukkikoristeen - kumpikin ajattelee, ettei koristeen hahmoa oikeasti ole, mutta jos siitä esineestä tykkää ja kokee sen kuuluvan jouluun, niin mikä jottei. Jouluunhan liittyy ihmisten mielissä "satua", joten ei se ihmisille niin olennaista edes ole, että kaikki rekvisiitta oman vakaumuksen mukaista olisi.
Vietän viikinkien keskitalven juhlaa Hjulia.
Pitkä pimeä aika alkaa lyhentyä, aurinko voittaa ja poltan sen kunniaksi oljista tehdyn pyörän, syön sikaa ja juon olutta sekä jaan lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele ensin miten vietetään joulua? Onko kristilliseen kirkkoon kuulumattomalta esim. kielletty porkkanalaatikko ja kinkun paisto tiettynä päivänä vuodessa?
No ei tietenkään ole! Joulu kuten kaikki muutkin, on alunperin pakanallinen juhla.
Joulua vietetään talven juhlana mutta kaikki uskis jutut pois. pääsiäinen pois mutta lomaa ei, se vaan sitten kesän tulon juhlana.
Joulu on antikristillinen juhla. Todelliset kristityt kuten herrankansalaiset vietä joulua.