Ateisti. Miksi vietät joulua?
Kaikki uskontoon liittyvä saa tällä palstalla aikaan raivoisia reaktioita. P. Räsästä lyödään kuin vierasta sikaa jne jne.
Silti joulua tunnutaan viettävän. Perusteletteko, että miksi?
Itse en vietä joulua siksi kiinnostaa.
Kommentit (168)
Tässäkin ketjussa moni mieltää ateismin uskontojen aktiiviseksi vastustamiseksi.
Henkilö on ateisti, jos hän ei usko jumalia olevan olemassa.
En jaksanut lukea ketjua, mutta olen jo lapsena ihmetellyt miten tontut, joulukuusi ja lahjat kilteille lapsille (risut tuhmille) sekä joulupukki liittyy kristilliseen jouluun ja Jeesuksen syntymään?
Ylensyöntiäkin silloin harrastetaan vähän itse kukin, vaikka se varmasti on Raamatussa tuomittu synniksi.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa yule, niin ei tarvi kyselle tyhmiä. Joulu on vain yksi monista pakanajuhlista, jonka kirkko varasti omiin tarkoituksiinsa.
En vain usko, että te vietätte mitään yulea. Suomessa ei ole elossa muita kuin kristillisiä jouluperinteitä. Miten ne teidän tule perinteinen eroavat perinteisestä suomalaisesta joulusta?
Miksi ette voi vain myöntää, että vietätte kristillistä joulua. Turha jänkätä vastaan mistään muinaisista jouluista kun ette te Suomessa ole voineet sellaisia perinteitä oppia mistään.
Yulea viettävät uuspakanat ja wiccat. Kysyin asiaa ateisteilta, en wicca uskontoon kuuluvilta.
Kristityt ovat varastaneet joulun pakanoilta, ei Jeesus nykytutkimuksen mukaan syntynyt silloin.
Teen jouluna asioita, joita ei voi millään mielellä nähdä vain kristillisille kuuluvina yksinoikeuksina - kokkaan ja syön hyvin, annan ja saan lahjoja, ihastelen toivon mukaan lunta ja ulkoilen katsomassa kivoja jouluvaloja, koristelen oman kodin valoilla sekä kuusella ja teen piparkakkutalon. Kuuntelen joululauluja, joita olen tottunut kuulemaan lapsesta asti, vaikka ei niillä uskonnollista merkitystä minulle ole.
Ei mielestäni erityisen kristinuskoa rienaavaa. Eivätkö kristilliset juuri halua profiloitua anteliaana ja huomaavaisena kansana esikuvansa oppien mukaan (tai ainakin pitäisi, jos kunnioittavat Jeesusta)? Kyllä sitä yhdestä juhlapäivästä riittää useammallekin eri aatekunnalle, ei se keneltäkään ole pois. Kivempaa vaan kun useampi on joulumielellä, tarkoitti se sitten kellekin mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa yule, niin ei tarvi kyselle tyhmiä. Joulu on vain yksi monista pakanajuhlista, jonka kirkko varasti omiin tarkoituksiinsa.
En vain usko, että te vietätte mitään yulea. Suomessa ei ole elossa muita kuin kristillisiä jouluperinteitä. Miten ne teidän tule perinteinen eroavat perinteisestä suomalaisesta joulusta?
Miksi ette voi vain myöntää, että vietätte kristillistä joulua. Turha jänkätä vastaan mistään muinaisista jouluista kun ette te Suomessa ole voineet sellaisia perinteitä oppia mistään.Yulea viettävät uuspakanat ja wiccat. Kysyin asiaa ateisteilta, en wicca uskontoon kuuluvilta.
Miksi sinä et puolestaan myönnä, että sinua ei tyydytä mikään muu vastaus kuin, että kyllö kaikki ateistit viettävät kristillistä yulea eikun joulua. Vastaukset ei kelpaa vaan haluat jankuttaa omaa paatostasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edelleenkään voi kuvitella juhlivani mitään mikä sotii arvoamaailmaani vastaan. En voi kuvitella meneväni kommarien vappumarssille esim.
Aktiivisesti kitistään uskonnosta kunnes pitää pitää kirkkohäät, hautajaiset ja joulu kerran vuodessa.
Joulun yksityistä viettoa ei oikein voida verrata kirkkohäihin.
Sitä minäkään en ymmärrä, että vastustetaan kirkkoa, mutta halutaan kirkkohäät, erotaan kirkosta, mutta lapsi pitäisi kastaa ja vainajat haudata kirkollisin menoin.
Joulua kuusineen ja ruokineen voi viettää ilman kirkon palveluitakin.
Jos kirkko ottaisi jyrkemmän kannan ja tekisi pesäeron fundamentalismiin, voisin varsin hyvin kuulua kirkkoon tapaluterilaisena ateistina.
Vierailija kirjoitti:
Kristityt ovat varastaneet joulun pakanoilta, ei Jeesus nykytutkimuksen mukaan syntynyt silloin.
Teen jouluna asioita, joita ei voi millään mielellä nähdä vain kristillisille kuuluvina yksinoikeuksina - kokkaan ja syön hyvin, annan ja saan lahjoja, ihastelen toivon mukaan lunta ja ulkoilen katsomassa kivoja jouluvaloja, koristelen oman kodin valoilla sekä kuusella ja teen piparkakkutalon. Kuuntelen joululauluja, joita olen tottunut kuulemaan lapsesta asti, vaikka ei niillä uskonnollista merkitystä minulle ole.
Ei mielestäni erityisen kristinuskoa rienaavaa. Eivätkö kristilliset juuri halua profiloitua anteliaana ja huomaavaisena kansana esikuvansa oppien mukaan (tai ainakin pitäisi, jos kunnioittavat Jeesusta)? Kyllä sitä yhdestä juhlapäivästä riittää useammallekin eri aatekunnalle, ei se keneltäkään ole pois. Kivempaa vaan kun useampi on joulumielellä, tarkoitti se sitten kellekin mitä tahansa.
Hyvä vastaus, mutta valitettavasti ei taida ap:lle kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska laatuaika perheen kanssa, lahjojen jakaminen, haudoilla käyminen ja hyvä ruoka ovat tärkeitä asioita ja rituaaleja jotka tuottavat minulle mielihyvää.
Käyt haudoilla ateistina? Kirkon maat kuuluu seurakuntalaisille
Hautapaikat varsinkin. Niistä muutenkin pulaa ja muiden uskontojen ja ateistien johdosta kirkon oma väki sukuhautapaikkoja vailla
Mustakin olisi kivaa, jos ateistit ei kuolisi.
Tuhkatkoon itsensä niin ei tilaa vie
Assburger kirjoitti:
Tässäkin ketjussa moni mieltää ateismin uskontojen aktiiviseksi vastustamiseksi.
Henkilö on ateisti, jos hän ei usko jumalia olevan olemassa.
Tätä minäkin ihmettelen. Hulluna vastustetaan eikä myönnetä mitään. Eikö voi vain myöntää, että pidän kristillisestä joulusta ja vietän sitä tai olla viettämättä. En itse vietä joulua, joten sekin onnistuu Suomessa.
Mutta ei, vaan vietetään wiccalaista yulea. Ja sillä joulukuusellakin on pitkät kristilliset perinteet. Totta kai aivan kaikelle löytyy myös selitys ajalta ennen kristinuskoa.
Vierailija kirjoitti:
Kristityt varastaneet joulun pakanoilta ja sen vuoksi vannoutuneet ateistit viettävät sitä? Et ole tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristityt varastaneet joulun pakanoilta ja sen vuoksi vannoutuneet ateistit viettävät sitä? Et ole tosissasi.
Jos vain harrasuskovaiset viettäisivät joulua, niin ei varmasti saisi kaupoista joulukoristeita, ravintoloista jouluruokaa, torilta joulukuusia, ei olisi nykyistä määrää joulutapahtumia joissa käydä... vähän kuin mus*limien juhlat, eihän niitäkään nykyisellään ole huomioitu palvelutarjonnassa mitenkään kysynnän puutteen vuoksi. Väittäisin, että jos karsittaisiin tapaluterilaiset tiheällä kammalla, niin putoaisitte tässä maassa jo sinne mus*limien tasolle, ja teillä olisi aika paljon ankeampi joulu. Ei niin pientä ihmisjoukkoa varten kannattaisi suunnitella enää mitään kaupallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Oletko kuullut joskus historiantutkimuksesta?
Olen, koska se on koulutustaustani ja siksi olen näistä asioista kiinnostunut.
Siksi minua kiinnostaa, että miten sitä pakanallista joulua vietetään. Nyt kaikki tuntuvat viettävän sitä kristillisillä perinteillä.
Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.
En tiedä mitä kristilliset perinteet ovat, mutta sen tiedän että kuuset ja pukit ei ainakaan niihin liity.
https://www.finlit.fi/fi/tietopaketit/vuotuisjuhlat-joulu/jouluvarustee…
Martti Luther ihan merkitty joulukuusen keksijäksi.
Niin. Jos joku on uskonpuhdistuksen aikaan nimetty jonkun näennäisesti päivitetyn vanhan tavan keksijäksi, niin eikö yhtään soita kelloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Oletko kuullut joskus historiantutkimuksesta?
Olen, koska se on koulutustaustani ja siksi olen näistä asioista kiinnostunut.
Siksi minua kiinnostaa, että miten sitä pakanallista joulua vietetään. Nyt kaikki tuntuvat viettävän sitä kristillisillä perinteillä.
Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.
Hei ap! Et kysy ollenkaan vaikeita, mutta jostain syystä et lue niitä vastauksia, joissa kerrotaan miksi/miten vietetään ei kristillistä joulua. Esim. useat ovat jo vastanneet, että viettävät joulua (Yule) 24.12., kun taas kristittyjen Jeesuksen syntymäjuhla on joskus syksyllä. Monet ovat myös kertoneet sytyttävänsä kynttilöitä valoa juhlistamaan, koristelevat kotinsa tontuilla, syövät kinkkua jne. Miksi nämä vastaukset eivät sinulle "historiantutkijalle" kelpaa?
Koska tää "historiantutkija" ei ole koskaan historiaa opiskellut. Päteminen peruskoulun historiatiedoilla loistaa kilometrien päähän. Jos olis opiskellut niin tietäis, että nykyinen joulu on sekoitus kristillistä ja pakanallista perinnettä. Ei sitä tarvis palstalta kysellä eikä ihmetellä.
terveiset vaan yhden kotimaisen yliopiston historian laitokselta 👋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä piparitalossa on se kristillinen merkitys? Mikä on jouluvalojen kristillinen merkitys? Mikä on joululaulujen (maallisten esim. Tonttu) kristillinen merkitys? Mikä on joulukinkun kristillinen merkitys? Saako lahjoja antaa muulloin kuin jouluna, vai onko kristityt omineet koko lahjojen antamishomman kokonaan itselleen? Kuka ja missä on määrännyt että näitä ei kukaan muu ikinä saa tehdä?
Olen yksinäinen, joten en juhli. Joulua enkä muitakaan.
Miksi sinä vietät joulua? Googlaa esim. Saturnalia.
”Jotkut Saturnalian perinteet siirtyivät kristinuskon jouluun ja uudenvuoden juhlintaan. - Ajankohdan lisäksiksi myös esimerkiksi kynttilät ja lahjojen antaminen”
Että hyvää joulun odotusta kaikille teille pakanoille, jotka joulua viettävät.
Meillä juhlitaan joulua, ei Jeesuksen syntymää. Jouluun kuuluu porot, lahjat, ruoka ja suklaa. Nämä eivät liity Jeesukseen. Joulu on kaupallinen perhejuhla.
Ei käydä kirkossa, ei kuunnella mitään Jeesukseen liittyviä lauluja. Jeesus on ihan irrerelevantti jouluun.
Kuinka monen todellisessa joulunvietossa on ripaustakaan uskontoa mukana?
Jouluna saa aina yleensä joulupiparii.
Suomalaisen kekriperinteen pukit eivät tuoneet lahjoja, vaan vaativat ruokaa ja varsinkin juomaa.
Saattoivatpa tehdä jotain ilkeyttäkin, jos ei tarjoilu miellyttänyt.