Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateisti. Miksi vietät joulua?

Vierailija
30.10.2019 |

Kaikki uskontoon liittyvä saa tällä palstalla aikaan raivoisia reaktioita. P. Räsästä lyödään kuin vierasta sikaa jne jne.
Silti joulua tunnutaan viettävän. Perusteletteko, että miksi?
Itse en vietä joulua siksi kiinnostaa.

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu ei liity meidän suvussamme mitenkään uskontoon. Siksi.

Vaikka te uskikset sen yritittekin meiltä pakanoilta varastaa.

Ketkä te uskikset? Ap nimenomaan kirjoitti, ettei vietä joulua.

Tuo on juuri todella raivostuttava asenne. Haukkumaan piti päästä vaikkei toinen edes joulua vietä.

Vierailija
42/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitalven juhla on paljon vanhempi käsite kuin kristinusko. Jeesustelijat varastivat sen omaan häikäilemmättömään käyttöönsä väittämällä että satuolento Jeesus sattumalta syntyi samaan aikaan kuin milloin tätä ikiaikaista juhlaa vietettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän Yulea. Siis alkuperäistä juhlaa vailla teidän kristittyjen uskoa /pelastajaa.

Lahjoja on ja kuusikin, kuten tapojen mukaan kuuluu olla. :)

Vierailija
44/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaset idiootit kirjoitti:

(Ateistin) joulunvietolla ei oo mitään tekemistä uskonnon kanssa. 

Luuletko olevinas jotenki ovela kun keksit kysyä tämmöistä, tästähän ei olekaan tällä palstalla ikinä keskusteltu.... 

En itse vietä joulua kuten aloituksessa sanoin, joten kiinnostaa tietää miksi muut. Vietätkö myös pääsiäisen ja muut kristilliset juhlat?

Vierailija
45/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kiinnosta koko juhla ja joka vuosi ehdotan että jos jättäisi sen kokonaan väliin. Mutta vaimo rakastaa joulua ja minun ehdotus ei mene koskaan läpi.

Vierailija
46/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin vietän vappua, juhannusta, synttäreitä, häitä, tupareita uuttavuotta yms. kekkereitä. On kivaa kokoontua perheen tai ystävien kanssa ja syödä ja juoda hyvin mukavassa tunnelmassa.

No mikset vietä esim hanukkaa jos kristillisyydellä ei ole sinulle merkitystä?

Vierailija
47/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitäpä jos googlettaisit Suomen juhlien alkuperät ettet nolaa itseäsi enempää.. Ei pääsiäinenkään ole kristiinen juhla, vai miten sinun mielestäsi Kyöpelivuoren noidat liittyy Jeesukseen?

Vierailija
48/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitäpä jos googlettaisit Suomen juhlien alkuperät ettet nolaa itseäsi enempää.. Ei pääsiäinenkään ole kristiinen juhla, vai miten sinun mielestäsi Kyöpelivuoren noidat liittyy Jeesukseen?

Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana sitä kyllä kristityt viettää. Ortodokseilla vuoden suurin juhla ja muutenkin kristinuskon vanhin juhla. Tutki itse vähän taustoja.

Vierailija
49/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 -luvulta kristityt viettäneet. Milloin se Kyöpelinvuori tuli kuvioihin?

Vierailija
50/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu: keskitalven juhla, juhlitaan talvipäivän seisausta.

Pääsiäinen: kevätpäivän tasauksen juhla, juhlitaan luonnon heräämistä talviunilta (pääsiäismunat, puput)

Juhannus: keskikesän juhla, juhlitaan kesäpäivän seisausta.

Pyhäinpäivä: kekri, syyspäivän tasauksen juhla, sadonkorjuun juhla, rengit ja piiat pääsi lähtemään kotiin.

Kertoisiko kristityt mitkä juhlat on alunperin uskonnollisia, kai sellaisiakin on? Olisiko helatorstai?

Vierailija
51/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen mikset juhli helluntaita? Tai Jeesuksen syntymää syyskuussa jolloin se oikeasti tapahtui?

Vierailija
52/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti vietä mutta vähän hankalaa kun koko muu kaupunki ympärillä viettää joulua. Kaupat täynnä joulukoristeita, ihmiset joulumielellä, kadut tyhjenee kun väki lähtee sukuloimaan. Haudoilla kynttilämeret.

Kotona katson pari joululeffaa, nautin koiran kanssa hiljaisista kaduista, käyn haudoilla ja ihailen kynttilämerta. Siihen se taitaakin jäädä.

-yksinäinen ateisti

Tuohan kuulostaa ihan samalta kuin minun, kristityn, joulunvietto. Haudoilla käyn viemäs kynttilät. Rauhoitun kotona. Siinä se.

Vierailija
53/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole "ateisti". Olen uskonnoton. Saan ja pidän kaikkea harmitonta hauskaa. Ei tarvitse taikaukkoa kumartaa eikä pelätä ;-) Jouluna voin leikkiä vaikka joulua ;-)

Vierailija
54/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlin pimeyden taittumista. On kuusi (jonka latvassa istuu punatulkku 😊), kynttilät, jouluruuat ja perhe koolla. Jos tunnet historiaa, niin joulu ei edes ole alunperin kristinuskoon liittyvä juhla.

Vierailija
55/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin vietän vappua, juhannusta, synttäreitä, häitä, tupareita uuttavuotta yms. kekkereitä. On kivaa kokoontua perheen tai ystävien kanssa ja syödä ja juoda hyvin mukavassa tunnelmassa.

Hanukka ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin kun täällä on aikojen saatossa ollut kovin vähän juutalaisia. Miksi minun pitäisi viettää ateistina juutalaista juhlaa?

Vierailija
56/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en juuri tajua. Ateisti haluaa poistaa kaiken uskonnon ja satuolenot, mutta joulun ja pääsisäisen juhliminen on ok. Sitä oikein täällä puolustetaan agressiivisesti. Jos sillä ei ole kerran väliä niin miksi ette suhtaudu neutraalisti? Uskonto on kaikkia arvojanne vastaan. Turha höpöttää mistään pakanallisesta taustasta, ette te sitä vietä vaan perinteistä kristillistä joulua.

Paljon loogisempi juhla olisi oikeasti viettää jo mainittua hanukkaa, mikä on valon juhla ja siinä jaetaan myös lahjoja lapsille.

Ihmeen ihon alle tämä asia ateisteilla kyllä menee. Itse en voi kuvitella juhlivani mitään mikä sotii täysin arvojani vastaan.

Vierailija
57/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanukka ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin kun täällä on aikojen saatossa ollut kovin vähän juutalaisia. Miksi minun pitäisi viettää ateistina juutalaista juhlaa?

Miksi sinun pitää ateistina viettää kristillistä juhlaa?

Vierailija
58/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlin pakanallista joulua, kuten Suomessa on tehty pitkän aikaa.

Siinä mielessä osallistun kristilliseen juhlapyhään, että vien vanhan isoäitini kirkkoon. Se on hänelle tosi tärkeä perinne.

Vierailija
59/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole "ateisti". Olen uskonnoton. Saan ja pidän kaikkea harmitonta hauskaa. Ei tarvitse taikaukkoa kumartaa eikä pelätä ;-) Jouluna voin leikkiä vaikka joulua ;-)

Tämä. Ensi jouluna syödään palmun alla etnistä ruokaa ja käydään vesipuistossa sen kummemmin ajattelematta niistä päivistä muuta kuin että ollaan perheen kanssa yhdessä, lomaillaan, rentoudutaan ja syödään hyvin.

Vierailija
60/168 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

koka mä voin!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi