Ateisti. Miksi vietät joulua?
Kaikki uskontoon liittyvä saa tällä palstalla aikaan raivoisia reaktioita. P. Räsästä lyödään kuin vierasta sikaa jne jne.
Silti joulua tunnutaan viettävän. Perusteletteko, että miksi?
Itse en vietä joulua siksi kiinnostaa.
Kommentit (168)
Miksi ateisti viettää mitään juhlapyhää, koska eihän mikään ole pyhää?
Miksi pakanallista joulua viettävät eivät esimerkiksi tee hevoskoristeita tms, koska hevosen uhraaminen kuului muinaisuskonnon perinteisiin jouluna.
Vai uhraako joku hevosen tai syö hevosta jouluna.
Täällä on paljon muinaisuskonnon joulua viettäviä😂😂😂
En ole ateisti enkä kristitty vaan syvästi henkinen ja sielutietoinen. Joulu on minulle keskitalven juhla, valon voitto pimeydestä. Juhlin joulua lähinnä perinteiden vuoksi ja koska se katkaisee pitkän tylsän talvikauden.
Kristityt olisivat kyllä voineet etsiä juhlalleen jonkun muun ajankohdan kuin vanhan esikristillisen juhlapäivän, niin ei tarvitsisi tästäkään asiasta kiistellä. Tietääkseni raamatussa ei myöskään kehoteta juhlimaan Jeesuksen syntymäpäivää juuri silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska laatuaika perheen kanssa, lahjojen jakaminen, haudoilla käyminen ja hyvä ruoka ovat tärkeitä asioita ja rituaaleja jotka tuottavat minulle mielihyvää.
Käyt haudoilla ateistina? Kirkon maat kuuluu seurakuntalaisille
Olet väärässä. Suomessa hautaustoimi on laissa määrätty kirkolle, siksi ne maat kuuluu kaikille. Mutta minun puolesta kirkko ja valtio voitaisiin erottaa paremmin toisistaan. Kirkko saa nytkin valtiolta yhteisöverosta siihen varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Oletko kuullut joskus historiantutkimuksesta?
Olen, koska se on koulutustaustani ja siksi olen näistä asioista kiinnostunut.
Siksi minua kiinnostaa, että miten sitä pakanallista joulua vietetään. Nyt kaikki tuntuvat viettävän sitä kristillisillä perinteillä.
Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.
En tiedä mitä kristilliset perinteet ovat, mutta sen tiedän että kuuset ja pukit ei ainakaan niihin liity.
https://www.finlit.fi/fi/tietopaketit/vuotuisjuhlat-joulu/jouluvarustee…
Joulu saa minut motivoitumaan kerran vuodessa tapaamaan n. 20 km päässä asuvia sukulaisia koska ruoat ovat niin poikkeuksellisen hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Siksi minua kiinnostaa, että miten sitä pakanallista joulua vietetään. Nyt kaikki tuntuvat viettävän sitä kristillisillä perinteillä.
Kristittyjä syytetään pakanajuhlan pöllimisestä, mutta juuri samaan syyllistyvät henkilöt, jotka juhlivat pakanajoulula kristillisin perintein.Heti kun täällä kysyy vaikeita niin kukaan ei vastaa tai kommentoi.
En tiedä mitä kristilliset perinteet ovat, mutta sen tiedän että kuuset ja pukit ei ainakaan niihin liity.
https://www.finlit.fi/fi/tietopaketit/vuotuisjuhlat-joulu/jouluvarustee…
Martti Luther ihan merkitty joulukuusen keksijäksi.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin joulua vietettiin ennen kristinuskoa.
Silloin juhlittiin senaikaisia jumalia. Eli tuskinpa tuo oli ateistilla juhlan syy.
Minä en edelleenkään voi kuvitella juhlivani mitään mikä sotii arvoamaailmaani vastaan. En voi kuvitella meneväni kommarien vappumarssille esim.
Aktiivisesti kitistään uskonnosta kunnes pitää pitää kirkkohäät, hautajaiset ja joulu kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juhla jonka ympärille rakentuu tarina joulupukista, tontuista ja joulumaasta. Juhlalla on moraalinen opetus: jos olet ollut kiltti vuoden, pukki tuo lahjoja. Tietysti kaikki keskittyy aika vahvasti lasten ympärille mutta itse lapsenmielisenä aikuisena tunnelmoin myös. Meinaan siis että joulua voi juhlia ihan ilman uskontoa, kyllä pääsiäinenkin on tipujen ja noitien juhla :D
Pääsiäisenä saa haaveilla tipuista ja pupuista sekä syödä mämmiä kerman ja sokerin kera.
Minä (uskonnoton) syön pääsiäisenä lammasta, en siksi että se kristillisen pääsiäisen perinneruoka vaan siksi että se on hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakanallista joulua viettävät eivät esimerkiksi tee hevoskoristeita tms, koska hevosen uhraaminen kuului muinaisuskonnon perinteisiin jouluna.
Vai uhraako joku hevosen tai syö hevosta jouluna.Täällä on paljon muinaisuskonnon joulua viettäviä😂😂😂
Voisin syödä hevosta jouluna, hevosenliha on hyvää. Kinkkua meillä ei ole koskaan. Hirvenlihaa usein tai kalkkunaa. Mitä tällä syömisellä on tekemistä minkään kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juhla jonka ympärille rakentuu tarina joulupukista, tontuista ja joulumaasta. Juhlalla on moraalinen opetus: jos olet ollut kiltti vuoden, pukki tuo lahjoja. Tietysti kaikki keskittyy aika vahvasti lasten ympärille mutta itse lapsenmielisenä aikuisena tunnelmoin myös. Meinaan siis että joulua voi juhlia ihan ilman uskontoa, kyllä pääsiäinenkin on tipujen ja noitien juhla :D
Pääsiäisenä saa haaveilla tipuista ja pupuista sekä syödä mämmiä kerman ja sokerin kera.
Minä (uskonnoton) syön pääsiäisenä lammasta, en siksi että se kristillisen pääsiäisen perinneruoka vaan siksi että se on hyvää!
Minä syön lammasta muulloinkin kuin pääsisäisenä. Miksi et voi syödä sitä muulloin, kun se kerran on hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Et kysy ollenkaan vaikeita, mutta jostain syystä et lue niitä vastauksia, joissa kerrotaan miksi/miten vietetään ei kristillistä joulua. Esim. useat ovat jo vastanneet, että viettävät joulua (Yule) 24.12., kun taas kristittyjen Jeesuksen syntymäjuhla on joskus syksyllä. Monet ovat myös kertoneet sytyttävänsä kynttilöitä valoa juhlistamaan, koristelevat kotinsa tontuilla, syövät kinkkua jne. Miksi nämä vastaukset eivät sinulle "historiantutkijalle" kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai uhraako joku hevosen tai syö hevosta jouluna.Täällä on paljon muinaisuskonnon joulua viettäviä😂😂😂
Voisin syödä hevosta jouluna, hevosenliha on hyvää. Kinkkua meillä ei ole koskaan. Hirvenlihaa usein tai kalkkunaa. Mitä tällä syömisellä on tekemistä minkään kanssa?
Sillä, että kaikki väittävät viettävänsä pakanallista joulua, mutta eivät tiedä mitään muinaisuskonnon perinteistä.
Hevosen uhraaminen jouluna oli kova juttu muinaisuskonnossa pakanallisella ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Et kysy ollenkaan vaikeita, mutta jostain syystä et lue niitä vastauksia, joissa kerrotaan miksi/miten vietetään ei kristillistä joulua. Esim. useat ovat jo vastanneet, että viettävät joulua (Yule) 24.12., kun taas kristittyjen Jeesuksen syntymäjuhla on joskus syksyllä. Monet ovat myös kertoneet sytyttävänsä kynttilöitä valoa juhlistamaan, koristelevat kotinsa tontuilla, syövät kinkkua jne. Miksi nämä vastaukset eivät sinulle "historiantutkijalle" kelpaa?
Joulua on vietetty Suomessa kristillisenä juhlana jo melkoisen pitkä aika. Ihmettelen, että mistä nämä ei kristilliset pakanajoulun perinteet ovat jouluihin palstalaisilta tulleet. Aivan turha väittää, ettei joulu ole kristillinen perinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön lammasta muulloinkin kuin pääsisäisenä. Miksi et voi syödä sitä muulloin, kun se kerran on hyvää?
No syön minäkin lammasta muulloinkin kuin pääsiäisenä.
Googlaa yule, niin ei tarvi kyselle tyhmiä. Joulu on vain yksi monista pakanajuhlista, jonka kirkko varasti omiin tarkoituksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis minähän EN tekstissäni sanonut että syön lammasta VAIN pääsiäisenä.
Kyllähän se lahjuksia ronttaava pukki on katolisen perinteen pyhä Nikolaus.
Kekripukit olivat häiriköiviä nuorulaisia, jotka olivat naamioituneet, että saisivat sikailla tunnistamatta.