Ateisti. Miksi vietät joulua?
Kaikki uskontoon liittyvä saa tällä palstalla aikaan raivoisia reaktioita. P. Räsästä lyödään kuin vierasta sikaa jne jne.
Silti joulua tunnutaan viettävän. Perusteletteko, että miksi?
Itse en vietä joulua siksi kiinnostaa.
Kommentit (168)
Kristillisiä juhlapyhiä saa viettää vain kristityt.
ELI KAIKILLE MUILLE TYÖPAKKO!
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt mutta se pakanallinen joulu perustuu taikauskoon yhtä lailla kuin kristillinenkin. Jatkakaa.
Mitä sitten?
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kristillisiä juhlapyhiä saa viettää vain kristityt.
ELI KAIKILLE MUILLE TYÖPAKKO!
Rikkoo perustuslakia
Vierailija kirjoitti:
Juhlin pakanallista joulua, kuten Suomessa on tehty pitkän aikaa.
Siinä mielessä osallistun kristilliseen juhlapyhään, että vien vanhan isoäitini kirkkoon. Se on hänelle tosi tärkeä perinne.
Nyt päästiin asiaan. Mitä pakanallisen joulun perinteet on? Kristinusko kuitenkin ollut Suomessa jo aika pitkään niin luulin, ettei perinteitä ole kehittynyt pakanallisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en juuri tajua. Ateisti haluaa poistaa kaiken uskonnon ja satuolenot, mutta joulun ja pääsisäisen juhliminen on ok. Sitä oikein täällä puolustetaan agressiivisesti. Jos sillä ei ole kerran väliä niin miksi ette suhtaudu neutraalisti? Uskonto on kaikkia arvojanne vastaan. Turha höpöttää mistään pakanallisesta taustasta, ette te sitä vietä vaan perinteistä kristillistä joulua.
Paljon loogisempi juhla olisi oikeasti viettää jo mainittua hanukkaa, mikä on valon juhla ja siinä jaetaan myös lahjoja lapsille.
Ihmeen ihon alle tämä asia ateisteilla kyllä menee. Itse en voi kuvitella juhlivani mitään mikä sotii täysin arvojani vastaan.
En voi sille mitään jos sinä et tajua että joulu tai pääsiäinen ei liity millään tapaa uskontoihin tai satuolentoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin vietän vappua, juhannusta, synttäreitä, häitä, tupareita uuttavuotta yms. kekkereitä. On kivaa kokoontua perheen tai ystävien kanssa ja syödä ja juoda hyvin mukavassa tunnelmassa.
No mikset vietä esim hanukkaa jos kristillisyydellä ei ole sinulle merkitystä?
Hanukka ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin kun täällä on aikojen saatossa ollut kovin vähän juutalaisia. Miksi minun pitäisi viettää ateistina juutalaista juhlaa?
Miksi sinun pitää ateistina viettää kristillistä juhlaa?
En vietäkään. Vietän joulua (yule), en mitään kristinmessuja (Christmas)
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki viettävät pakanallista joulua. Oletteko oppineet sen perinteet kotoa? Miten sitä vietetään? Kenenkään täällä palstailevan en uskoisi olevan niin vanha, että tietäisi muusta kuin kristillisestä joulusta Suomessa.
Oletko kuullut joskus historiantutkimuksesta?
Mua ateistina ei lainkaan haittaa että kristitytkin juhlivat joulua ja ovat ympänneet siihen myös Jeesuksen syntymäjuhlansa. Kivaahan se on että jokainen saa syyn juhlia jopa yhdessä.
En vietä joulua vaan lähden reissuun. En kyllä ole myöskään ateisti. Enkä kristitty.
Vierailija kirjoitti:
Koska laatuaika perheen kanssa, lahjojen jakaminen, haudoilla käyminen ja hyvä ruoka ovat tärkeitä asioita ja rituaaleja jotka tuottavat minulle mielihyvää.
Käyt haudoilla ateistina? Kirkon maat kuuluu seurakuntalaisille
Pakanallisen joulun perinteitä ovat ainakin joulupukki (kekripukki), joulukuusi, lintujen ruokkiminen lyhteellä, joulukinkku ja laatikot, jouluolut, joulusauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska laatuaika perheen kanssa, lahjojen jakaminen, haudoilla käyminen ja hyvä ruoka ovat tärkeitä asioita ja rituaaleja jotka tuottavat minulle mielihyvää.
Hautapaikat varsinkin. Niistä muutenkin pulaa ja muiden uskontojen ja ateistien johdosta kirkon oma väki sukuhautapaikkoja vailla
En vietä. Voisin olla vaikka töissä, mutta alallamme on arkipyhät vapaita. Käyn syömässä siskon luona, kun he perheenä joulua viettävät.
Vierailija kirjoitti:
Samat perinteet tietysti. Eihän perinteet mitenkään liity uskontoon, paitsi kirkossa käynti. Itse en yleensä käy ateistina, ellei sukulaiset pyydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikat varsinkin. Niistä muutenkin pulaa ja muiden uskontojen ja ateistien johdosta kirkon oma väki sukuhautapaikkoja vailla
Mustakin olisi kivaa, jos ateistit ei kuolisi.
Yule on pakanallinen juhla, jonka päälle on kristinuskon leviämisen myötä liimattu sopiva juhla. Itse vietän keskitalven valon juhlaa, kun päivä 22.12. jälkeen taas alkaa pidentyä.
Joulu ei merkitse kaikille uskonnollista juhlaa. Moni viettää joulua yhdessäolon juhlana. Se on juhla jolloin kokoonnutaan yhdessä viettämään aikaa perheen ja ystävien kanssa. Syödään hyvin, annetaan lahjoja ja saadaan lahjoja. Se on aikaa kun pysähdytään olemaan kiitollisia siitä mitä meillä on. Moni käy haudoilla muistamassa jo meidän keskuudestamme poistuneita läheisiä.
Itselle joulu merkitsee enemmän tätä, toki siinä itselle on myös jotain uskonnollista. Haluan kuunnella tavallisten joululaulujen lisäksi myös virsiä ja haluan käydä joulukirkossa.
Minulle joulu on tärkeä juhla ja se on monille tätä samaa, vaikka eivät uskoisi Jeesukseen ja Jumalaan. Minusta joulu on juhla, joka pitääkin säilyttää kulttuurissa.
Olen ateisti, en vietä Joulua, mutta otan kristillisten sotkeutumisesta politiikkaan kaiken ilmaisen irti, kuten lakisääteiset vapaapäivät ja lähden yleensä viikoksi ulkomaille. Sama pätee pääsiäiseen. Voin skipata tylsät raamattupropagandajuhlat ja keskittyä elämän muihin anteihin.
Ja jos joku kristitty kokee nyt asiakseen kyseenalaistaa asennettani, niin sanon, että minulle sopii myös täydellisesti se, että ateistit ovat kirkkopyhät töissä ja saavat vastaavasti pitää palkalliset päivänsä muuna aikana. Kristilliset pitäkööt maksulliset kirkkopyhäpäivänsä niille määrätyille päiville. En nimittäin tunne yhtään sellaista ateistia, joka viettäisi joulua.
Joka joulu sama juttu. (Joo, ja minäkin olen ateisti ja vietän joulua perinteen vuoksi.) Sovitaanko niin, että ateistit ja uskovaiset saa kummatkin viettää joulua kuten haluavat, ok?