Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi
Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.
Kommentit (190)
naiseus on vissiin niiden mielestä sairaus.
En mäkään käy hammaslääkärillä ikinä.
Kommenteista huomaa, että tämä tosiasia kismittää aina gynekologiriippuvaisia naisia, esim toi hammaslääkärikommentti on hyvin tyypillinen vastaveto gyneaddiktilta naiselta.
Ihan kuin hammaslääkäriä (joka on kaikille tarpeellinen) voisi verrata gynekologiin (joka ei ole kaikille tarpeellinen).
Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä niin päättelet? :D
Jos sinä liikut gynekologilla huvikseen juoksevien naisten kanssa, ei se tarkoita että kaikki naiset ovat samaa "rotua".
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Täälläkin yksi.
46v
Eikös se ole muutenkin turhaa sukupuolittamista, kun lääkärin erikoistumisalakin on "naistentaudit". Kyllä gynellä voi käydä kaikki joilla on bimbbi - oli sitten mies tai nainen tai muunsukupuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt pitkän elämäni aikana vain muutaman kerran, ja silloin on ollut oireita (vaarattomiksi sittemmin todettuja), ihan neitsyt olen edelleen, joten seksielämään ja sen seurauksiin liittyneitä syitä ei ole koskaan ollut tarvis hoidattaa. Toki papa-kokeessa käyn, vaikka näytteenotto on ymmärrettävistä syistä varsin epämiellyttävä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa, että tämä tosiasia kismittää aina gynekologiriippuvaisia naisia, esim toi hammaslääkärikommentti on hyvin tyypillinen vastaveto gyneaddiktilta naiselta.
Ihan kuin hammaslääkäriä (joka on kaikille tarpeellinen) voisi verrata gynekologiin (joka ei ole kaikille tarpeellinen).
Hauska ilmaisu tuo "gyneaddikti", mutta monenlaiseen voinee tietysti addiktoitua :-)
Jos ei ole mitään oireita, eikä ole mitään ehkäisyyn liittyvää tarvetta, niin eihän ihmisen tarvitse käy gynellä. Toki silti VOI käydä, jos haluaa. Itse toivoisin, että olisin päässyt gynelle teininä, koska se, minkä koululääkäri totesi ”ihan normaaliksi kuukautiskivuksi jota nuorilla naisilla kuuluukin olla” osoittautui sit myöhemmin lapsettomuustutkimuksissa endometrioosiksi.
Kun vanhenee, niin silmänpohja kovettuu ja kun se kovettuu tarkentaminen ei enää onnistu vanhaan tapaan.
Se on vähän kuin olisi auton osa jumissa. Eihän se silloin toimi ja liiku..
Vaatii laserleikkausta.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Olin kyllä ihan tosissani. Olen käynyt gynellä aikaisemmin kerran, joskus parikymppisenä oli pakko kun hankin hetkeksi e-pillerit. Äiti varasi ajan ja maksoi. Nyt olen 34 ja raskaana, ja yhden neuvolatarkastuksen yhteydessä otettiin papa-koe ekaa kertaa ikinä.
Samoin hammaslääkärissä kävin 19-20-vuotiaana kerran, joku ylioppilasterveydenhuollon tarkastus, mutta kun siellä käskettiin varata aika puhkeamattomien viisureiden poistoon mahd. pian, en ikinä varannut. Eivät ole ikinä oireilleet.
Seuraavan kerran äiti varasi ajan ja ”pakotti” hammaslääkärille joskus ollessani jotain 25 ja 30 väliltä, kun joku ilmeisesti reikä oireili. Kaksi hammasta paikattiin, mutta mielestäni oireilivat ihan samalla tavalla kuin ennen paikkausta. Vieläkin joihinkin hampaisiin sattuu pienessäkin krapulassa syödessäni, mutta en ole käynyt sen jälkeen. Pitäisi kyllä mennä, no en mene.
Se on sitten yksilöllistä, että koska. Rinnakkaisluokkalainen kaverini joutui menemään leikkaukseen jo vuosia sitten. Melko nuorena.
Kiusasin sitä ensin rillipääksi, kun se joutui käyttämään ennen leikkausta lukulaseja ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä liikut gynekologilla huvikseen juoksevien naisten kanssa, ei se tarkoita että kaikki naiset ovat samaa "rotua".
Monet tuntemistani naisista on esim. synnyttänyt. Yhdellä synnyttämättömällä kaverilla on endometrioosi. Aika lapsellista syyttää gynellä huvikseen juokseviksi, jos itse on sattunut vaivoilta säästymään. Naisen lisääntymiselimistö on paljon herkempi kuin miesten, joilla tulee lähinnä vasta vanhana eturauhasvaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin hammaslääkäriä (joka on kaikille tarpeellinen) voisi verrata gynekologiin (joka ei ole kaikille tarpeellinen).Olin kyllä ihan tosissani. Olen käynyt gynellä aikaisemmin kerran, joskus parikymppisenä oli pakko kun hankin hetkeksi e-pillerit. Äiti varasi ajan ja maksoi. Nyt olen 34 ja raskaana, ja yhden neuvolatarkastuksen yhteydessä otettiin papa-koe ekaa kertaa ikinä.
Samoin hammaslääkärissä kävin 19-20-vuotiaana kerran, joku ylioppilasterveydenhuollon tarkastus, mutta kun siellä käskettiin varata aika puhkeamattomien viisureiden poistoon mahd. pian, en ikinä varannut. Eivät ole ikinä oireilleet.
Seuraavan kerran äiti varasi ajan ja ”pakotti” hammaslääkärille joskus ollessani jotain 25 ja 30 väliltä, kun joku ilmeisesti reikä oireili. Kaksi hammasta paikattiin, mutta mielestäni oireilivat ihan samalla tavalla kuin ennen paikkausta. Vieläkin joihinkin hampaisiin sattuu pienessäkin krapulassa syödessäni, mutta en ole käynyt sen jälkeen. Pitäisi kyllä mennä, no en mene.
Siis viisurithan menee, mutta kysymys on vain, että koska ne menee. Ne kun ei ole koko elämää kestäviä hampaita.
Multa on kaks poistettu ja kaks jäljellä, vaihto on sitten aikuisena pari tonnia kpl.
Täytyy alkaa säästelemään ;)
Sinccis
Olen varma että moni teinityttö haluaa muuttaa nykyään sukupuolensa pojaksi ihan vain siksi, että kuvittelevat naisen elämän olevan pelkkää haarojen levittelyä ja alapään ronkittamista. Jos itsellä on sellainen äiti, niin pakostihan sellainen mielikuva tulee pelkästään siitäkin, saati sitten somesta jne.
En ihmettele yhtään että siinä vaiheessa tulee teinille mieleen, että mieluummin vaihtaa sukupuolta tai menee h ir t ee n..
Näille tytöille jonkun pitäisi sanoa, että naisen elämään ei todellakaan kuulu gynekologi mitenkään pakollisena, ei edes papakoe. Eivät ole mitenkään pakollisia käyntipaikkoja.
Itse olen selvinnyt pian 5kymppiseksi ilman molempia.
Ainoa kerta jolloin piti olla ronkittavana sieltä, oli raskausaika ja sen jälkeiset kurkkaukset sinne.
Pitää varmaan erikseen tarkentaa, että aikuisiällä en siis ole mennyt hammaslääkäriin vapaaehtoisesti sen kummemmin kuin gynellekään. Peruskoulussa oli tietysti pakolliset kouluhammaslääkärit ja lisäksi useamman kerran jouduin paikkauttamaan reikiä esim. kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tuntemistani naisista on esim. synnyttänyt. Yhdellä synnyttämättömällä kaverilla on endometrioosi. Aika lapsellista syyttää gynellä huvikseen juokseviksi, jos itse on sattunut vaivoilta säästymään. Naisen lisääntymiselimistö on paljon herkempi kuin miesten, joilla tulee lähinnä vasta vanhana eturauhasvaivoja.
Joo, minäkin olen kyllä synnyttänyt, en ole silti käynyt koskaan gynekologilla.
Gynekologillako sinä kävit synnyttämässä?
Kuka on väittänyt sairaita huvikseen juokseviksi, ei kukaan. Huvikseen gynekologilla juoksevat ovat niitä, jotka käyvät vilauttamassa vaikkei olisi mitään vaivaakaan. Toki sinne pitää mennä sitten jos on gynekologista vaivaa.
Onhan sitä muutenkin kaikenlaista tällaista. Lapsuudesta asti neuvolakäynnit, työterveyskäynnit jne. Toosakin kannattaa käyttää näytillä.
Kai papassa käyt?