Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavani joka saa yhteiskunnalta tt-tukea yritti saada minut maksamaan ostoksensa netissä - Yritti tarjota ostoksen summaa minulle käteisellä.

Vierailija
28.10.2019 |

En tietenkään suostunut. Miksi hän ei muka voi maksaa ostoksiaan itse jos rahaa kerta olisi?

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tt-tuella saa tehdä verkko-ostoksia. ei Kelaa kiinnosta mihin rahat käyttää. Tiliotteessa kiinnostaa vain tilille tulevat rahat. Ilmeisesti tuttavalla ei ole luottotiedot kunnossa, silloin ei kaikissa paikoissa onnistu verkko-ostokset. 

Saa tehdä verkko-ostoksia, mutta jos olet saanut vaikka mummolta lahjaksi 300 euroa, käteen, et voi tallettaa noita tilille maksaaksesi verkko-ostoksen. Tai voi tallettaa ja sitten mummon lahja rikastuttaakin sinua viidenkympin verran.

Mitäköhän alanuolittamista tässä oli?

Itse en veronmaksaja ole yhtään innostunut maksamaan toimeentulotukea sellaisille, joilla on pimeitä käteistuloja ja käteissäästöjä. Tulot ovat tuloja vaikka maksaja olisi oma mummo ja rahat vastikkeeton lahja.

Vierailija
42/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tt-tuella saa tehdä verkko-ostoksia. ei Kelaa kiinnosta mihin rahat käyttää. Tiliotteessa kiinnostaa vain tilille tulevat rahat. Ilmeisesti tuttavalla ei ole luottotiedot kunnossa, silloin ei kaikissa paikoissa onnistu verkko-ostokset. 

Saa tehdä verkko-ostoksia, mutta jos olet saanut vaikka mummolta lahjaksi 300 euroa, käteen, et voi tallettaa noita tilille maksaaksesi verkko-ostoksen. Tai voi tallettaa ja sitten mummon lahja rikastuttaakin sinua viidenkympin verran.

Mitäköhän alanuolittamista tässä oli?

Itse en veronmaksaja ole yhtään innostunut maksamaan toimeentulotukea sellaisille, joilla on pimeitä käteistuloja ja käteissäästöjä. Tulot ovat tuloja vaikka maksaja olisi oma mummo ja rahat vastikkeeton lahja.

En voi kuin kuvitella, kuinka paljon sinua sylettää maksaa Lenita Toivakan ja Susanna Kosken sopeutumisrahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti hänellä ei ole tilillä tarpeeksi rahaa tilatakseen ja laskulla tilaaminen ei onnistu tai on liian kallista.

Vierailija
44/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Joitakin vuosia sitten ystäväni poika pääsi ripille. Musikaalinen poika oli jo pitkään haaveillut sähkökitarasta. En tiennyt toimeentulotukikäytännöistä hölkäsenpöläystä ja siirsin sähkökitaraa varten rahat ystäväni tilille. Sillä seurauksella, että ystäväni toimeentulotuki lakkautettiin pariksi kuukaudeksi. Tilisiirtoni katsottiin perheen elämisen tarkoitetuksi tuloksi (vaikka olin tilisiirron kommentissa maininnut, että raha on tarkoitettu pojan rippilahjaan). Ei mulla olisi ollut varaa KAHTEEN sähkökitaraan, mutta eipä auttanut kuin hommata luvattu kitara.

P.S. Lohjan kaupunki ei ole vieläkään kiittänyt mua kaupungille lahjoittamastani summasta  :D 

Ystävä olisi voinut palauttaa rahat ja olisit ostanut sitten sen kitaran tai antanut ne käteisenä.

Vierailija
45/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti hänellä ei ole tilillä tarpeeksi rahaa tilatakseen ja laskulla tilaaminen ei onnistu tai on liian kallista.

Ja käteistä rahaa ei voi laittaa tilille, koska se veisi toimeentulotukea.

Vierailija
46/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Joitakin vuosia sitten ystäväni poika pääsi ripille. Musikaalinen poika oli jo pitkään haaveillut sähkökitarasta. En tiennyt toimeentulotukikäytännöistä hölkäsenpöläystä ja siirsin sähkökitaraa varten rahat ystäväni tilille. Sillä seurauksella, että ystäväni toimeentulotuki lakkautettiin pariksi kuukaudeksi. Tilisiirtoni katsottiin perheen elämisen tarkoitetuksi tuloksi (vaikka olin tilisiirron kommentissa maininnut, että raha on tarkoitettu pojan rippilahjaan). Ei mulla olisi ollut varaa KAHTEEN sähkökitaraan, mutta eipä auttanut kuin hommata luvattu kitara.

P.S. Lohjan kaupunki ei ole vieläkään kiittänyt mua kaupungille lahjoittamastani summasta  :D 

Ystävä olisi voinut palauttaa rahat ja olisit ostanut sitten sen kitaran tai antanut ne käteisenä.

Ei se auta noin, kun lahja on jo lahjaksi nimetty. Jos ei olisi kirjoitettu mitään viestiä, olisi Kelaan voitu toimittaa "velkakirja", josta selviää, että raha oli laina, jonka velallinen maksoikin samantien pois.

Vierailija
47/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ostaa netistä jos ei ole tilillä rahaa tai luottokorttia.

Tilille ei voi rahaa laittaa. Luottokorttia ei saa ilman säännöllisiä tuloja.

En ole toisin väittänytkään. Tässä nyt ap antaa ymmärtää, että joku Kela-huijaus olisi menossa ja siitähän ei ole kyse. Kelaa ei mitkään ostokset kiinnosta. 

Vierailija
48/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On saanut rahaa käteisenä. Ostos pitää maksaa verkkopankissa. Rahaa ei voi käydä tallettamassa tilille, koska silloin Kela katsoo sen tuloksi ja vähentää seuraavassa kuussa toimeentulotuesta.

Oletko sä joku "poliisi" ? Jos tuttavasi on tosi pienillä rahoilla ja vaikka saanut sukulaiseltaa jonkun summan, että voi tehdä hankinnan, niin sitä ei voi laittaa tilille. Pitää antaa käteisenä. Olisko ollut jotenkin kauheeta jos olisit maksanut tililtäsi ja saanut käteistä tilalle. Tuskin raha oli väärää. Toisilla on joskus tiukkaa. Ei se ole sen kummenpaa.

En ole "poliisi" enkä ketjun aloittaja. Tiedän oikein hyvin tuon, ettei toimeentulotukiasiakkaan tilille voi laittaa rahaa, koska se katsotaan tuloksi, jolla pitää ostaa ruokaa, maksaa sähkölasku jne. 

Kyse kuitenkin luultavasti useiden tuhansien tilisiirroista. Tuskin kelaa muutamat sataset tilillä kiinnostaa

Yli 50e/kk tilillepanot katsotaan tuloksi, joka vähennetään tt-tuesta. 

Vierailija
49/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On saanut rahaa käteisenä. Ostos pitää maksaa verkkopankissa. Rahaa ei voi käydä tallettamassa tilille, koska silloin Kela katsoo sen tuloksi ja vähentää seuraavassa kuussa toimeentulotuesta.

Oletko sä joku "poliisi" ? Jos tuttavasi on tosi pienillä rahoilla ja vaikka saanut sukulaiseltaa jonkun summan, että voi tehdä hankinnan, niin sitä ei voi laittaa tilille. Pitää antaa käteisenä. Olisko ollut jotenkin kauheeta jos olisit maksanut tililtäsi ja saanut käteistä tilalle. Tuskin raha oli väärää. Toisilla on joskus tiukkaa. Ei se ole sen kummenpaa.

En ole "poliisi" enkä ketjun aloittaja. Tiedän oikein hyvin tuon, ettei toimeentulotukiasiakkaan tilille voi laittaa rahaa, koska se katsotaan tuloksi, jolla pitää ostaa ruokaa, maksaa sähkölasku jne. 

Kyse kuitenkin luultavasti useiden tuhansien tilisiirroista. Tuskin kelaa muutamat sataset tilillä kiinnostaa

Eiköhän sillä kelan väellä ole muutakin tekemistä kuin valvoa jotakin kymppien panoja tilille. Ihan naurettava väite.

Vierailija
50/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huijaa Kelaa ja rahaa on jemmassa käteisenä vaikka kuinka paljon.

:D ihan varmasti :D

Vierailija
51/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sillä kelan väellä ole muutakin tekemistä kuin valvoa jotakin kymppien panoja tilille. Ihan naurettava väite.

Kyllä tt-tuen käsittelijöiden tehtävä on käydä läpi tiliotteet ja reagoida yli 50,00 euron rahalahjoihin tai -voittoihin. Noine ne myös tekevät, eikä vika ole niiden, vaan ääbestäjien, jotka äänestävät jatkuvasti liikaa muita kuin perustuloa kannattavia puolueita. Tätä me olemme halunneet.

Vierailija
52/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vaikka omista luottokorttia?

Yleensä ne ostokset voi maksaa myös tilisiirtona.

Eipä voi ulkomaisesta verkkokaupasta.

Kylläpä voi.

Vierailija
53/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et ostanut?

Vierailija
54/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yhdellä elämäntapa työttömällä kaverilla on useita satoja tonneja bitcoinissa. Laitto muutaman euron silloin kun se oli uusi juttu.

Verottajalle ei kerrottu mitään. Tuet juossut koko ajan.

Tuon takia on pitänyt niistä kiinni koko ajan kun pelkää että tuet menisi jos muuttaisi rahaksi.

Jotain pientä on ostellut vaan netistä välillä noilla.

Luultavasti suurimmalla osalla työttömistä on.

Vierailija
55/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yhdellä elämäntapa työttömällä kaverilla on useita satoja tonneja bitcoinissa. Laitto muutaman euron silloin kun se oli uusi juttu.

Verottajalle ei kerrottu mitään. Tuet juossut koko ajan.

Tuon takia on pitänyt niistä kiinni koko ajan kun pelkää että tuet menisi jos muuttaisi rahaksi.

Jotain pientä on ostellut vaan netistä välillä noilla.

Luultavasti suurimmalla osalla työttömistä on.

Ei kun tuet pois! Ostelkoot niilä bitcoineillansa ruokaa.

Sinccis

Vierailija
56/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräytä mokoma lusmu kelalle. Niin ainakin itse tekisin heti. Miksi jotkut pitävät kaverinaan jotain täysin moraalitonta tukirohmua? Mä ainakin haluan ystävystyä vain sellaisten kanssa joita pystyy kunnioittamaan.

Vierailija
57/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi verkosta ostaa kait ilman luottokorttiakin.

Vai voiko?

Riippuu sivusta ja ostoksesta. Yleensä ei voi. Tt-tuella elävällä voi olla luottokortteja, mutta ne ovat siinä elämäntilanteessa yleensä jo tapissa, rahat on käytetty vuokraan ja muuhun tärkeään eikä ole mitään jäljellä.

Itse elän tt-tuella ja tili on jatkuvasti tyhjä tai miinuksella. Koska rahaa on niin vähän käytettävissä, nostan laskujen jälkeen kaiken käteiseksi niin näen miten paljon kulutan. Se tietysti tarkoittaa, etten voi tehdä nettiostoksia, mutta parempi olla tekemättä kun rahaa on niin vähän.

Vierailija
58/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luottotiedot ole välttämättä menneet. Itse elän osin palkalla ja osin tt-tuella, minulla on kaksi luottokorttia. Ne ovat kuitenkin olleet jo pitkään tapissa ja maksan kuukausittain muutaman kympin lyhennyksiä. Tt-toimisto ei korvaa luottokorttilaskuja, vaan pelkästään välttämättömimmät kulut (vuokra, sähkölaskut, lääkkeet).

Tt-tuella elävä ei tosin saa uutta luottokorttia, koska niihin pitää olla yleensä vähintään 1000 euron kuukausitulot. Tämä on tietysti hyvä asia, koska USA:ssa monet ovat kymmenientuhansien dollarien veloissa luottokorttiyhtiöille. Suomessa se on harvinaisempaa.

Vierailija
59/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käräytä mokoma lusmu kelalle. Niin ainakin itse tekisin heti. Miksi jotkut pitävät kaverinaan jotain täysin moraalitonta tukirohmua? Mä ainakin haluan ystävystyä vain sellaisten kanssa joita pystyy kunnioittamaan.

Käräytä mistä? Ja mitä luulet että kela voi tehdä? Kyllä sitä pitää jonkinlaiset todisteetkin olla.

Vierailija
60/192 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin tuossa tapauksessa niin että odottaisin seuraavaa toimeentulotukea tai muuta tukea ja käyttäisin sen netti ostokseen kunhan laksut ynnä muut on tietenkin ensin maksettu. Sillä käteisellä ostaisin sitten ruokaa ja muuta käyttötarviketta. Ja jos kyseessä oli jonkun mainitsema monitoimikone niin eiköhän sen tilausta voi odottaa vaikka kuukauden.