Tuttavani joka saa yhteiskunnalta tt-tukea yritti saada minut maksamaan ostoksensa netissä - Yritti tarjota ostoksen summaa minulle käteisellä.
En tietenkään suostunut. Miksi hän ei muka voi maksaa ostoksiaan itse jos rahaa kerta olisi?
Kommentit (192)
Mikä oli tämä ehdottoman tarpeellinen vekoitin joka oli pakko saada?
Vierailija kirjoitti:
yleiskone
Vierailija kirjoitti:
Voi verkosta ostaa kait ilman luottokorttiakin.
Vai voiko?
Totta kai voi ostaa. Minulla ei ole koskaan ollut luottokorttia ja kummasti sitä vaan tulee ostettua ulkomaisista nettikaupoistakin kaikenlaista. Joko maksan PayPalilla tai annan Electron-kortin tiedot. Suomalaisissa nettikaupoissa maksan verkkopankin kautta.
Ap:n tuttavalla todennäköisesti ei ole tilillä rahaa, vaan on a) nostanut tukien tullessa kaikki pois tililtä, b) edelleen ei ole tilillä rahaa, mutta on saanut jostain käteistä ja ei voi sitä laittaa tilille, koska Kela katsoo tuloiksi. Luottotiedoilla ei ole tässä keississä mitään väliä, onko vai ei, mm. luottotiedottomuus ei vaikuta millään tavalla siihen, että voiko netistä ostaa jotain, ellei osarille yritä.
Tosin minä saan ostettua osamaksullekin, vaikka luottotiedot ovat menneet vuosia sitten. Minä olisin tuttavaa auttanut, ellei ihan joltain hämäräsivustolta olisi halunnut tilata. Rahat käteen ja yhdessä tehdään tilaus.
Netissä nettikaupassa jopa ulkomailla jopa maailman suurimmassa käy jopa electrooni saati debitti, ei tarvi luottista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On saanut rahaa käteisenä. Ostos pitää maksaa verkkopankissa. Rahaa ei voi käydä tallettamassa tilille, koska silloin Kela katsoo sen tuloksi ja vähentää seuraavassa kuussa toimeentulotuesta.
Oletko sä joku "poliisi" ? Jos tuttavasi on tosi pienillä rahoilla ja vaikka saanut sukulaiseltaa jonkun summan, että voi tehdä hankinnan, niin sitä ei voi laittaa tilille. Pitää antaa käteisenä. Olisko ollut jotenkin kauheeta jos olisit maksanut tililtäsi ja saanut käteistä tilalle. Tuskin raha oli väärää. Toisilla on joskus tiukkaa. Ei se ole sen kummenpaa.
En ole "poliisi" enkä ketjun aloittaja. Tiedän oikein hyvin tuon, ettei toimeentulotukiasiakkaan tilille voi laittaa rahaa, koska se katsotaan tuloksi, jolla pitää ostaa ruokaa, maksaa sähkölasku jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On saanut rahaa käteisenä. Ostos pitää maksaa verkkopankissa. Rahaa ei voi käydä tallettamassa tilille, koska silloin Kela katsoo sen tuloksi ja vähentää seuraavassa kuussa toimeentulotuesta.
Oletko sä joku "poliisi" ? Jos tuttavasi on tosi pienillä rahoilla ja vaikka saanut sukulaiseltaa jonkun summan, että voi tehdä hankinnan, niin sitä ei voi laittaa tilille. Pitää antaa käteisenä. Olisko ollut jotenkin kauheeta jos olisit maksanut tililtäsi ja saanut käteistä tilalle. Tuskin raha oli väärää. Toisilla on joskus tiukkaa. Ei se ole sen kummenpaa.
En ole "poliisi" enkä ketjun aloittaja. Tiedän oikein hyvin tuon, ettei toimeentulotukiasiakkaan tilille voi laittaa rahaa, koska se katsotaan tuloksi, jolla pitää ostaa ruokaa, maksaa sähkölasku jne.
Kyse kuitenkin luultavasti useiden tuhansien tilisiirroista. Tuskin kelaa muutamat sataset tilillä kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi verkosta ostaa kait ilman luottokorttiakin.
Vai voiko?
Totta kai voi ostaa. Minulla ei ole koskaan ollut luottokorttia ja kummasti sitä vaan tulee ostettua ulkomaisista nettikaupoistakin kaikenlaista. Joko maksan PayPalilla tai annan Electron-kortin tiedot. Suomalaisissa nettikaupoissa maksan verkkopankin kautta.
Ap:n tuttavalla todennäköisesti ei ole tilillä rahaa, vaan on a) nostanut tukien tullessa kaikki pois tililtä, b) edelleen ei ole tilillä rahaa, mutta on saanut jostain käteistä ja ei voi sitä laittaa tilille, koska Kela katsoo tuloiksi. Luottotiedoilla ei ole tässä keississä mitään väliä, onko vai ei, mm. luottotiedottomuus ei vaikuta millään tavalla siihen, että voiko netistä ostaa jotain, ellei osarille yritä.
Tosin minä saan ostettua osamaksullekin, vaikka luottotiedot ovat menneet vuosia sitten. Minä olisin tuttavaa auttanut, ellei ihan joltain hämäräsivustolta olisi halunnut tilata. Rahat käteen ja yhdessä tehdään tilaus.
Mä ostan rahalla, ja jos se ei kelpaa, niin myyjä ei ole arvoiseni. Sitten jos tuotetta on hankala saada muualta ja mun on "pakko" se saada, niin ostan R:ltä kertakäyttöluottokortin.
Sinccis
Olin esim. ostamassa kebab tikkuja. Aitoja Damascusteräisiä ei ollut kuin muutamalla myyjällä ja oikean levyisiä, (sekä pitkiä, että voi paistaa vaikka avotulella polttamatta sormiaan) vähintään 3 cm ei ollut kuin yhdellä myyjällä, joka kelpuutti vain luottokortin.
V-tutti ostaa se luottokortti, kun siinä maksaa aina ylimääräisiä kuluja, mutta tikut on parhaat mitä rahalla saa!
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse kuitenkin luultavasti useiden tuhansien tilisiirroista. Tuskin kelaa muutamat sataset tilillä kiinnostaa
Toimeentulotuessa tuo raja on 50€. Sitä suuremmat summat vähennetään seuraavista toimeentulotuista.
Vierailija kirjoitti:
Joku vamma näiden tt-ihmisten päässä kyllä on. Jos saadaan jostain summa y niin se pitää heti pimittää ja klähmiä ihme venkoilujen kanssa piiloon. Sillon aivot raksuttaa ja energiaa riittää kun selvitellään mihin saa eurot jemmattua. Ennen vanhaan tota teki vain m*nnet, nyt kokkarit ja kelasakki samaa klähmyporukkaa.
Itsehän tietysti pyhimyksenä lahjoittaisit sen valtiolle jos eläisit toimeentulotuella vaikka köyhä olisitkin
Suomessa kebab tikut on täysi vitsi. Jotain 30 cm pitkiä 0,5 cm leveitä peltitikkuja.
Kuten tänään puhuttiin Suomen heikosta ruokakulttuurista, niin kyllä se sitä usein on välineistä lähtien ..
Sinccis
Aitoa kebab chiliäkin (aleppo) pitää tilata ulkomailta tai kasvattaa itse ;)
Ei sitä täältä saa!
Vierailija kirjoitti:
kysy siltä kaveriltasi ja ota 10% vaivanpalkkaa
Itse ottaisin vähintään 50%
Aito kebabchili on oikean vahvuista. Se öljytään ja kuivataan auringossa, jossa se saa hieman paahteisen, öljyisen maun.
A´vót
Sinccis
Mun yhdellä elämäntapa työttömällä kaverilla on useita satoja tonneja bitcoinissa. Laitto muutaman euron silloin kun se oli uusi juttu.
Verottajalle ei kerrottu mitään. Tuet juossut koko ajan.
Tuon takia on pitänyt niistä kiinni koko ajan kun pelkää että tuet menisi jos muuttaisi rahaksi.
Jotain pientä on ostellut vaan netistä välillä noilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleiskone
Mihin vähävarainen tarvitsee jotain yleiskonetta. Valmista pullaa saa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Mikä "tämä"? Kuten jo ketjussa kerrottiin, kaikki lahjaksi saadut rahat huomioidaan tuloina siltä osin, kun ne ylittävät viisikymmentä euroa. Eli jos saat mummolta tilille 200 euroa, toimeentulotukesi pienenee 150 euroa.
Jokohan tämän ketjun myötä kovapäisimmätkin tajuaisivat, miten paljon viisaampi ratkaisu perustulo olisi. (Ja tämän ketjun ongelmat ja niiden väistely ovat vain yksi perustulon myötä poistuvista pulmista. Myös työn tekeminen muuttuisi aina kannattavammaksi ja sujuvammaksi, mikä olisi tietenkin myös työnantajien ja koko yhteiskunnan etu.)
Vierailija kirjoitti:
Jokohan tämän ketjun myötä kovapäisimmätkin tajuaisivat, miten paljon viisaampi ratkaisu perustulo olisi. (Ja tämän ketjun ongelmat ja niiden väistely ovat vain yksi perustulon myötä poistuvista pulmista. Myös työn tekeminen muuttuisi aina kannattavammaksi ja sujuvammaksi, mikä olisi tietenkin myös työnantajien ja koko yhteiskunnan etu.)
Niinpä. Loppuisi kaikenlainen keplottelu. Mutta ei taida valtiolla olla varaa maksaa jokaiselle 1300e/kk.
Yleensä ei auta, jos joku pälli vaatii luottokorttia. Stanan sosialistit. Kapitalistille kävisi vaikka lähettäisi rahat sukassa.
Sinccis