Lapsen kaverin isä osti 13-vuotiaalle tytölleni syntymäpäivälahjaksi korvikset, jäi vähän creepy olo
Lapset näkevät toisiaan pari kertaa kuukaudessa ja olen tavannut tämän tytön vanhemmat vaan kerran aiemmin. Viimeksi kun haki tyttönsä meiltä, antoi ovella tytölleni korurasian. Sanoi, että näki ne sattumalta kun käveli koruliikkeen ohi ja hänelle tuli heti mieleen että sopisivat tytölleni. Toivotteli hyvät synttärit ja lähti. Minulle jäi tästä jotenkin epämiellyttävä olo. Kuvittelenko vaan, vai voiko tuossa olla jotain taka-ajatusta?
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt suoralta kädeltä sanoisi, että olisi epäilyttävää. Olisiko sinusta tuo sama epäilyttävää, jos lahjan antaja olisi nainen?
Miten näitä kahta eri asiaa (lahjan antajan sukupuoli) voi mielestäsi verrata, kun seksuaalirikosten tekijöistä ainakin 90 % on miehiä?
Miksi vähättelet naispuolisten seksirikollisten uhreja?
Miksi väännät sanomastani jotain muuta kuin mitä sanoin? En vähättele naispuolisten seksirikollisten uhreja, totesin vain tilastollisen faktan. Miksi sinulla vaikuttaa olevan ongelma tuon tilastollisen faktan kanssa?
Totta kai vähättelet. Miten muutenkaan voisi kaksoisstandardisi ymmärtää?
Älä jaksa tuon surkean gaslighting-yrityksesi kanssa. Mikset vastannut kysymyksiini?
No vastataan nyt sitten rautalangasta vääntäen. Minun mielestäni se, että pyrit kieltämään ihan validin vertailun tilastoon vedoten, on vähättelyä. Ja ei, minulla ei ole ongelmaa tuon tilastofaktan kanssa, enkä ymmärrä mistä olet voinut saada sellaisen käsityksen, että olisi.
Vastaisitko nyt minun kysymykseeni.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tuli paha mieli ketjua lukiessa. Olen itse nelikymppinen sinkkumies, ja monilla kavereillani ja sisaruksillani on varhaisteinityttöjä, joille usein vien kyläillessä jotain lahjoja, esim. juuri korvakoruja. Aina kun kuljen esim. toreilla, myyjäisissä tms. katselen tarjontaa sillä silmällä, mikä saattaisi ilahduttaa ketäkin. Ja kyllä tosiaan vien synttärilahjoja näille tytöille (toki pojillekin, mutta sattumoisin lähipiirilleni on syntynyt paljon enemmän tyttöjä). Ei ole tullut mieleenikään, että se saattaisi vaikuttaa epäilyttävältä.
Totta tämäkin. Ei todella ole helppoa toimia miehenä näissä asioissa, ihan aidosti tajuan että teillä ei ole helppoa. Ja olen tässä ketjussa kirjoittanut kriittisesti tuohon korulahjan antamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt suoralta kädeltä sanoisi, että olisi epäilyttävää. Olisiko sinusta tuo sama epäilyttävää, jos lahjan antaja olisi nainen?
Miten näitä kahta eri asiaa (lahjan antajan sukupuoli) voi mielestäsi verrata, kun seksuaalirikosten tekijöistä ainakin 90 % on miehiä?
Ihan hyvin voi verrata. Kas näin: puolituttu mies antaa lahjan -> se on varmaan pervo hyväksikäyttäjä!
puolituttu nainen antaa lahjan -> voi kun kiva, että ajatteli meidänkin tyttöä!
Kuitenkin ihan mahdollista, että kumpikin on tytöstä seksuaalisessa mielessä kiinnostunut. Todennäköisintä tietysti on, että kumpikaan ei ole.
Vai ymmärsinkö nyt ihan väärin, olisiko sinusta sittenkin myös naisen antamana tuo lahja epäilyttävä?
Juuri tuohon tilastollisen faktan esittämisessäni vähän niin kuin pyrinkin, tyhmeliini, että seksuaalirikosten tekijät ovat n. 90-prosenttisesti miehiä, joten ei, en suhtautuisi tuttavanaisen lapselleni antamaan lahjaan samalla tavalla kuin tuttavamiehen antamaan lahjaan, koska a) tilastollinen todennäköisyys ja b) elämänkokemus, joka on suurissa määrin tukenut käsitystä tuon tilastollisen todennäköisyyden paikkaansapitävyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vain ajatellut, että rihkamakoru on turvallinen pieni lahja annettavaksi tuon ikäiselle tytölle, ja niin se juuri onkin. Kaverin isä tuskin olisi voinut antaa minkäänlaista lahjaa tai näyttäytyä muutenkaan ilman, että keksit siitä pedofiilitarinan, jota alat levittää nettiin.
Mitä sä selität?
Tutustu todellisuuteen:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e5921c8-d5fe-4fc6-b846-26c9723f7181
Linkatun jutun otsikosta: ”lähetetään dickpicejä, kysytään suoraan lähdetkö panemaan”
Ei ehkä ihan sama asia kuin synttärilahjan antaminen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi verrata. Kas näin: puolituttu mies antaa lahjan -> se on varmaan pervo hyväksikäyttäjä!
puolituttu nainen antaa lahjan -> voi kun kiva, että ajatteli meidänkin tyttöä!
Kuitenkin ihan mahdollista, että kumpikin on tytöstä seksuaalisessa mielessä kiinnostunut. Todennäköisintä tietysti on, että kumpikaan ei ole.
Vai ymmärsinkö nyt ihan väärin, olisiko sinusta sittenkin myös naisen antamana tuo lahja epäilyttävä?
Juuri tuohon tilastollisen faktan esittämisessäni vähän niin kuin pyrinkin, tyhmeliini, että seksuaalirikosten tekijät ovat n. 90-prosenttisesti miehiä, joten ei, en suhtautuisi tuttavanaisen lapselleni antamaan lahjaan samalla tavalla kuin tuttavamiehen antamaan lahjaan, koska a) tilastollinen todennäköisyys ja b) elämänkokemus, joka on suurissa määrin tukenut käsitystä tuon tilastollisen todennäköisyyden paikkaansapitävyydestä.
Mutta onko sinulla tilastotietoa siitä, kuinka suuri osuus kaikista miehistä on seksuaalirikollisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vähättelet naispuolisten seksirikollisten uhreja?
Miksi väännät sanomastani jotain muuta kuin mitä sanoin? En vähättele naispuolisten seksirikollisten uhreja, totesin vain tilastollisen faktan. Miksi sinulla vaikuttaa olevan ongelma tuon tilastollisen faktan kanssa?
Totta kai vähättelet. Miten muutenkaan voisi kaksoisstandardisi ymmärtää?
Älä jaksa tuon surkean gaslighting-yrityksesi kanssa. Mikset vastannut kysymyksiini?
No vastataan nyt sitten rautalangasta vääntäen. Minun mielestäni se, että pyrit kieltämään ihan validin vertailun tilastoon vedoten, on vähättelyä. Ja ei, minulla ei ole ongelmaa tuon tilastofaktan kanssa, enkä ymmärrä mistä olet voinut saada sellaisen käsityksen, että olisi.
Vastaisitko nyt minun kysymykseeni.
Lähdetään nyt ensin siitä, mikä sai sinut väittämään, että alkuperäisessä kommentissani olisin muka vähätellyt naispuolisten seksirikollisten uhreja. Vastaa tuohon, niin katsotaan sitten jaksanko vastailla sinun kysymyksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies ei uskaltaisi ostaa edes meidän tytöille korviksia kysymättä mielipidettä ensin. Kuulostaa kyllä erikoiselta. On kuitenkin melko "intiimi" lahja jossa täytyy tietää saajan maku tarkkaan.
Aikuiselle ne voi olla ”intiimi lahja”, mutta ei kyllä lapselle ainakaan.
Siis lapselle voi ostaa ihan hyvin korvikset vaikka joku naapurinmummo tai -pappa.
Tai kaverin isä/äiti.
Ja mikä intimiteetin vartija se sinä olet, kun sinun kauttasi täytyy tuollaiset asiat toimittaa?
Riistät lapseltasi mahdollisuuden niihin söpöihin muistoihin, kun isä antoi jotain ”noloa” tai outoa tms. mutta hellyyttävää lahjaksi.
Isien antamat lahjat on usein siksi just ikimuistoisia, kun ne on usein (ei aina) vähän jämähtänyt sinne varhaislapsuuteen eikä yritä perse hiessä miellyttää sitä lasta vaan ilmentää omaa rakkauttaan lasta kohtaan.
En siis tiedä antaisiko sinun miehesi ”lapsellisia” tai muutoin huvittavia lahjoja, mutta vaikka antaisikin, niin hänellä pitäisi olla mahdollisuus antaa ja lapsen saada ne hauskat ja söpöt muistot kun isä antoi 14-vuotissynttärilahjaksi nallekorvikset tms.
Sori väsyttää eikä pää toimi vielä kunnolla, mutta ehkä pointti tulee selväksi.
Ei me tyttäret aina mitään täydellisiä lahjoja haluta, vaan joskus paras on se suloisin lahja jolla ei välttämättä edes tee mitään, mutta siitä jää hellyyttävä muisto.
Ja ne pitää olla nimenomaan isältä ja niissä täytyy näkyä isän persoona, ei äidin valitsemia isän ostamana.
Haloo AP, tytön isä siinä yrittää olla messissä tyttöjen jutuissa ja luoda läheistä suhdetta lapsensa kavereihin, niin heti epäillään joksikin namusedäksi.
Huoh.
Ja varmaan se sun edessä niitä lahjoja antaisi, jos olisi jotain hämäriä tarkoitusperiä?
Kyseessä oli ilmeisesti muutenkin syntymäpäivälahja.
Hyväksikäyttäjä voi hyvinkin antaa lahjan avoimesti. Opettaa lapselle että hänen vanhemmat on ihan ok tällaisen käytöksen kanssa, ja kun sitä voi tehdä avoimesti, siinähän ei voi olla mitään pahaa.
Näinhän ne sukulaissedät istuttaa polvelleen sukujuhlissa ihan avoimesti. Jos sitä ei peitellä, sehän ok?
Sedät taputtelee myös nuoria naisia ja naurahtaa päälle, normalisoidakseen sen.
Creepyä on, tekisi mieli sanoa tytölle ettei ota lahjoja vastaan aikuisilta miehiltä.
Siis todennäköisemmin tuossa on ollut takana joku kömpelöhkö yritys olla rento faija ja mukava aikuinen lapsen kavereille, ja mies miettinyt että tytöthän tykkää koruista ja siitä kun heille annetaan lahjoja —> no niin, vien sille tyttöni uudelle(?) kaverille vaikka korvikset kun sillä on ne synttäritkin tässä, näin olen hyvä isä ja säilytän yhteyden lapseeni ja hänen kavereihinsa vaikka murrosikä tekee tuloaan no niin jees, kyllä se tästä olen varmaan nyt lapsen kaveripiirin ykkösfaija jee.
Kaverin äiti: P E D O F I I L I!!
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa vielä sen verran että miehet keskimäärin ei ostele omille puolisoilleen tai lapsilleenkaan korviksia spontaanisti joten vieraalle lapselle koruliikkeestä lahja ostaminen on todellakin epäilyttävää.
No mun veli on ainakin ihan avuton lahjojen ostamisessa, joten hän toimii mielestään aina varman päälle ja ostaa kaikille naispuolisille sukulaisille ja muille korvakorut. Iällä ei mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa vielä sen verran että miehet keskimäärin ei ostele omille puolisoilleen tai lapsilleenkaan korviksia spontaanisti joten vieraalle lapselle koruliikkeestä lahja ostaminen on todellakin epäilyttävää.
No mun veli on ainakin ihan avuton lahjojen ostamisessa, joten hän toimii mielestään aina varman päälle ja ostaa kaikille naispuolisille sukulaisille ja muille korvakorut. Iällä ei mitään merkitystä.
Jep, ihan tavallista toi miesten ”naiset ja tytöt tykkää koruista, joten vien korun”-ajattelu.
Osalle naisista taas on ominaista nähdä kaikessa joku seksuaalinen taka-ajatus ja yritys johonkin ENEMPÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies ei uskaltaisi ostaa edes meidän tytöille korviksia kysymättä mielipidettä ensin. Kuulostaa kyllä erikoiselta. On kuitenkin melko "intiimi" lahja jossa täytyy tietää saajan maku tarkkaan.
No ei ole "intiimi". Ja miehesi on nössö, yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta osteleeko hän niitä spontaanisti tuttavapiirin ei-sukua oleville yläkouluikäisille ohi kulkiessaan huvin vuoksi, vai siksi että jotain pitää keksiä?
En minä olen ap:n jutun miehelle tuomiota jakelemassa, mutta kyllä tuo kulmakarvoja kohotuttaa. Näen vaihtoehtoja "varman pedarin" ja "taatusti täysin viattoman" välissä.
Onko teidän joidenkin elinpiirissä (ollut) hirveesti lasten hyväksikäyttäjiä ja ahdistelijoita, vai miksi teillä on tuollainen käsitys, että suurinosa miehistä on sellaisia?
Täällähän oli viime viikolla ketju, jossa vouhotettiin jokaisen yksinhuoltajan kanssa seurustelemaan alkavan miehen olevan vain yh:n lasten perässä ja uhka lasten turvallisuudelle, ja nyt lahjan antaminen lapsen kaverille miehen toimesta on pedarialert.
Ymmärrättekö edes, miten sairaita olette?
Ei ole tervettä nähdä p e d o f i l i an merkkejä ja uhkaa kaikkialla.
Ja vaikka sitä (lasten ja teinien hyväksikäyttöä ja ahdistelua) tapahtuu, niin ei sitä pelkäämällä ja hysterisoimalla saa ehkäistyä.
Kasvattakaa lapsenne mieluummin avoimiksi ja pelottomiksi ihmisiksi jotka uskaltavat kertoa teille heti jos joku tekee jotain tai käyttäytyy inhottavasti.
Se on oleellista, ei se että kuumottelee jatkuvasti ketkä kaikki miehet lapsen elinpiiristä ovat potentiaalisia hyväksikäyttäjiä.
Ei kannata näistä hulluista täällä välittää...