IS: JUURI NYT: Unitutkija lopettaisi kellojen siirtelyn kokonaan
Mitä mieltä sinä ole pitäsikö kellojen siirtelystä luopua?
Kommentit (91)
Miksi halutaan talviaikaan? Aamun valoisuus on älytön peruste. Joo, tänään aamulla oli valoisampaa, mut talvella ei enää jos ei tule lunta. Mieluummin valoisampaa iltapäivästä. Tulin aamulla yövuorosta kotiin ja oli sellainen sumuinen hämärä,ruskea maisema, josta oli todella hankala havaita kauriita ja peuroja, jotka lymyilee ojan reunalla. Pimeällä auton valot näyttää paremmin ja eläinten silmät kiiluu valossa. Nyt on pahin elukka-aika. Tämä ei tietenkään ole kaupungeissa ongelma.
sunshining kirjoitti:
Minusta voitaisiin lopettaa ja siirtyä pysyvästi kesäaikaan. Valoisammat illat lisäävät liikkumista ja ulkoilua, valoisalla on turvallisempaa ja mieli positiivisempi. Nämä seikat lisäävät ihmisten terveyttä pimeässä Pohjolassa ja mikä on sen tärkeämpää? Bisneksien helpottuminen Euroopassa vai?
Ihmiset jotka haluavat liikkua/ulkoilla kyllä tekevät sen vaikka olisi pilkkopimeää.
Nämä on näitä "kun saan sen, niin lupaan tehfdä tätä"-dieetti/tupakkalakko/elämänparannus lupauksia, jotka eivät toteudu (tai loppuvat ensimmäisen viikon jälkeen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi! Onpa hirveetä, ihan hirveetä, kun kellonaikaa siirretään!
Mun mielestä taas on ihanaa, kun kesäajasta siirrytään talviaikaan ja saa yhden ylimääräisen tunnin. Ihan kuin olisi laittanut keväällä aikaa pankkiin. Samalla on helppo aikaistaa vuorokausirytmiä.
Voitais lopettaa jo nämä turhat hömpötyksen yhdestä ajasta.
Olen niiiin samaa mieltä. Ikään kuin tuo tunnin siirto olisi isokin ongelma! Kuitenkin ihmiset ramppaa alvariinsa ulkomailla ja vielä ihan vapaaehtoisesti, tuskin aina samalla aikavyöhykkeellä pysyvät, miksei se kellon siirto ole silloin ongelma? Kivaa kun syksyllä on tämä tunnin pidempi viikonloppu! Keväällä tunnin lyhyempi viikonloppu on myös ok, koska illat valaistuvat kellojen siirron myötä valtavasti ja se on aivan ihanaa, loikka kohti valoisia kesäiltoja! Äkkiä tuohon tunnin aikaeroon tottuu, oli se suuntaan tai toiseen.
Se tottuminen on kyllä ihmisestäkin kiinni. Itselläni todella vahva sisäinen kello plus tarvitsen yössä melko vähän unta noin 4-6tuntia. Mulla menee lähemmäs pari kuukautta sopeutua uuteen aikaan. Esim. kun kesäaikaan heräsin pääasiassa aamulla kolmelta tai neljältä niin nyt sitten kahdelta tai kolmelta ja useimmiten se on tuo kaksi.
Sulla veisi varmaan ainakin joku kolmisen vuotta toipua jetlagista jos matkustaisit Aasiaan, Australiaan tai Amerikkaan. Huh! Kuulostaa kamalalta. Et varmaan pahemmin matkustele edes Euroopan sisällä!
Itse asiassa kyllä matkustelen, mutta se on oma valinta, toisin kun tämä ainainen kellojen siirto, johon ei pysty vaikuttamaan eikä matkustelut kestä montaa kuukautta, kuten kesä ja talviaika.
Eikä lomamatkoilla tarvitse elää kellon mukaan ja tehdä kaikkia arjen juttuja. Joten pieni tokkuraisuus ei haittaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
sunshining kirjoitti:
Minusta voitaisiin lopettaa ja siirtyä pysyvästi kesäaikaan. Valoisammat illat lisäävät liikkumista ja ulkoilua, valoisalla on turvallisempaa ja mieli positiivisempi. Nämä seikat lisäävät ihmisten terveyttä pimeässä Pohjolassa ja mikä on sen tärkeämpää? Bisneksien helpottuminen Euroopassa vai?
Ihmiset jotka haluavat liikkua/ulkoilla kyllä tekevät sen vaikka olisi pilkkopimeää.
Nämä on näitä "kun saan sen, niin lupaan tehfdä tätä"-dieetti/tupakkalakko/elämänparannus lupauksia, jotka eivät toteudu (tai loppuvat ensimmäisen viikon jälkeen)
Tässä ulkoilussa kun ei nyt ole kysymys siitä liikunnasta, kun sitähän tosiaan voi harrastaa vaikka kellarissa, vaan siitä, että ihminen saa silmiinsä (siis valveillaoloaikana) mahdollisimman paljon luonnonvaloa, se kun on hyväksi terveydelle.
Aikavyöhykevalinta on myös ideologinen. Me kuulumme elimellisesti läntiseen Eurooppaan, ja jos meitä ohjataan "luonnonvalinnan" kautta ryssänaikaan, on paras vaihtoehto että pysytään nykysysteemissä.
Eläkeläisille, sairaille ja muille aikavyöhykkeestä eniten rutkuttaville on ihan sama, mitä kello näyttää, kun eivät ole työelämässä, joten he voivat rauhassa elää vaikka Mongolian ajassa.
Tuo "ryssänaika" on jotain päiväkotilaisten tasoa järkeilyssä.
Vierailija kirjoitti:
Aikavyöhykevalinta on myös ideologinen. Me kuulumme elimellisesti läntiseen Eurooppaan, ja jos meitä ohjataan "luonnonvalinnan" kautta ryssänaikaan, on paras vaihtoehto että pysytään nykysysteemissä.
Eläkeläisille, sairaille ja muille aikavyöhykkeestä eniten rutkuttaville on ihan sama, mitä kello näyttää, kun eivät ole työelämässä, joten he voivat rauhassa elää vaikka Mongolian ajassa.
Järjellä ajatteleville kyse ei ole ideologisesta valinnasta vaan puhtaasti käytännön asiasta. Minulle on ihan sama mitkä valtiot on samassa ajassa vaikka kesäaikaan pysyvästi siirtyminen tarkoittaisi saman aikavyöhykkeen jakamisen muutenkin niin ihanien ja edistyksellisten valtioiden kanssa kuten esim. Irak, Jemen, Saudi-Arabia ja Somalia.
Koulun pitäisi alkaa lapsilla ja nuorilla klo 9 ei klo 8. Tämä olisi hyvä ja tämän lisäksi toivoisin, että lapsille ja nuorille järjestettäisiin mahdollisuus tehdä läksyt koulussa tai siihen olisi varattu oma tunti lukujärjestyksestä, esimerkiksi joka viikko tietty kellonaika (esimerkiksi 2h) tai voi lukea kokeisiin, johon kaikki voisi osallistua esimerkiksi lukujärjestyksessä joka viikko "koeviikko 2h" ja / tai "tehtävät 2h." Koulutehtävät ja lukeminen vie muuten niin paljon aikaa, jos kotona joutuu aloittamaan opiskelun uudelleen. Onko tällainen jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpäsestä paisutellaan härkänen. Haluaisin nähdä sen vakuumissa elelevän ihmisen, jonka unet eivät häiriinny vähän väliä milloin mistäkin syystä. Minäkin voisin vaatia lopettamaan kesät, koska nukun +25 asteisessa huoneessa (lämpimämmästä puhumattakaan) huomattavasti heikommin kuin +20 asteisessa.
Niin, koska sulla ei ole asian suhteen isompaa ongelmaa, ei kenelläkään muullakaan voi olla, eikös.
Mä olen luontaiselta rytmiltäni iltaihminen, olen ollut lapsesta asti. Aikuisiällä olen moneen kertaan yrittänyt siirtää sisäistä kelloani aikaisempaan, ei onnistu. Herään toki ja olen ihan toimintakykyinen heti aamusta, mutta alkuillasta aina väsynyt. Viikonloppuisin sitten nukun univelkoja pois. Eivät ole suuria, mutta joka päivä tulee vähän.
Tänä aamuna heräsin virkeänä ilman herätyskelloa puoli seitsemältä. Oli heti nälkä ja vatsa toimi. Nyt on vapaapäivä, mutta hyvällä fiiliksellä ja ololla lähtisin nyt töihin. Perjantaina heräsin kesäajassa klo 6.30, väsytti ihan törkeästi, tunnin verran jouduin äkistelemään sulta toimimaan ja aamupalaa alkoi tehdä mieli siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt jo lähteä. Joillekin meistä se yksi mitätön tuntikin siis vaikuttaa omaan hyvinvointiin ihan merkittävästi.
sama juttu minullakin. Herään nyt talviaikaan levänneenpänä kuin kesäajassa. En tiedä mikä se vaikutus on, se vain tuntuu oikealta ajalta ja aurinkokin näkyy aamulla paremmin jolloin tulee hyvä mieli koko päiväksi.
Kuka säännöllisessä päivätyössä käyvä menee nukkumaan klo 20? Itse olen käynyt tuohon aikaan nukkumaan viimeksi, kun oli 8-vuotias enkä tosin aina silloinkaan. Nukun 7 tuntia yössä ja tuohon aikaan nukahtaminen tarkoittaisi, että herään klo 3 aamuyöstä.
Kelloaikojen rukkaaminen sotkee unirytmiä muutaman viikon ajan. Matkustelen kyllä, mutta työmatkat suuntautuvat Eurooppaan ja lomamatkoilla voi ottaa tirsat, jos rupeaa kesken kaiken väsyttämään. Melatoniinikin auttaa.
Se on varmaa, että vuorotyöhön en helpolla tottuisi. On semmoinen ammatinvalintakysymys.
Kesäaika on ainoa oikea ja se, joka maksimoi valon määrän keskimääräisen ihmisen valveillaoloaikana.