IS: JUURI NYT: Unitutkija lopettaisi kellojen siirtelyn kokonaan
Mitä mieltä sinä ole pitäsikö kellojen siirtelystä luopua?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeita ongelmia, jos tunnin kellonajan siirtäminen kaksi kertaa vuodessa on ylivoimaista.
Totta.
Voidaan siis hyvin ruveta siirtämään kelloa joka kuukausi.
Hassua että jotkut ovat niin heikkoja, että menee elämä sekaisin kellon siirtämisestä tunnilla :D
Pystyttekö ikinä matkustamaan mihinkään, vaikka Ruotsiin?
Vierailija kirjoitti:
Hassua että jotkut ovat niin heikkoja, että menee elämä sekaisin kellon siirtämisestä tunnilla :D
Pystyttekö ikinä matkustamaan mihinkään, vaikka Ruotsiin?
Haaparannan Ikealle ei pitäisi päästää ketään ilman perusteellista lääkärintutkimusta.
Ei haittaa itseäni kyllä mitenkään tämä kellojen viisarien siirtely. Päinvastoin.
Tuolla unitutkijalla on muuten ihme käsitys siitä, että talviajassa ihmiset menisivät luontaisesti nukkumaan aikaisemmin koska pimeä tulee aikaisemmin. Näin ollen hänen mukaansa unen määrä lisääntyisi suomalaisilla.
Hänellä ei varmaan ole perhettä, koska itse menisin vaikka neljältä iltapäivällä nukkumaan ja vaikka missä valossa, jos se vain olisi mahdollista. Mutta perheellisenä se ei vaan ole.
Työelämässäkin vaan lisääntyy paine ylitöille. Töistä pääsisin joka päivä varmaan n. klo 21, jos työnantaja saisi päättää ja työaikalakia ei olisi.
Unitutkija voisi suunnata tarmonsa työelämän kuormittavuuden tutkimiseen unen kannalta, ja lopettaa nämä hölmöt lausuntonsa että perheellisen olisi mahdollista valita nukkumaanmenoaikansa.
Vierailija kirjoitti:
sunshining kirjoitti:
Minusta voitaisiin lopettaa ja siirtyä pysyvästi kesäaikaan. Valoisammat illat lisäävät liikkumista ja ulkoilua, valoisalla on turvallisempaa ja mieli positiivisempi. Nämä seikat lisäävät ihmisten terveyttä pimeässä Pohjolassa ja mikä on sen tärkeämpää? Bisneksien helpottuminen Euroopassa vai?
Talviaika on Suomen luonnollinen aika katsottaessa sitä, millä korkeudella aurinko on taivaalla kello 12.
Pienessä osassa maata. Kesäaika on luonnollisempi suurimmalle osalle siltä osin että valoisuus ajoittuu paremmin valveillaoloaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kärpäsestä paisutellaan härkänen. Haluaisin nähdä sen vakuumissa elelevän ihmisen, jonka unet eivät häiriinny vähän väliä milloin mistäkin syystä. Minäkin voisin vaatia lopettamaan kesät, koska nukun +25 asteisessa huoneessa (lämpimämmästä puhumattakaan) huomattavasti heikommin kuin +20 asteisessa.
Niin, koska sulla ei ole asian suhteen isompaa ongelmaa, ei kenelläkään muullakaan voi olla, eikös.
Mä olen luontaiselta rytmiltäni iltaihminen, olen ollut lapsesta asti. Aikuisiällä olen moneen kertaan yrittänyt siirtää sisäistä kelloani aikaisempaan, ei onnistu. Herään toki ja olen ihan toimintakykyinen heti aamusta, mutta alkuillasta aina väsynyt. Viikonloppuisin sitten nukun univelkoja pois. Eivät ole suuria, mutta joka päivä tulee vähän.
Tänä aamuna heräsin virkeänä ilman herätyskelloa puoli seitsemältä. Oli heti nälkä ja vatsa toimi. Nyt on vapaapäivä, mutta hyvällä fiiliksellä ja ololla lähtisin nyt töihin. Perjantaina heräsin kesäajassa klo 6.30, väsytti ihan törkeästi, tunnin verran jouduin äkistelemään sulta toimimaan ja aamupalaa alkoi tehdä mieli siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt jo lähteä. Joillekin meistä se yksi mitätön tuntikin siis vaikuttaa omaan hyvinvointiin ihan merkittävästi.
sunshining kirjoitti:
Minusta voitaisiin lopettaa ja siirtyä pysyvästi kesäaikaan. Valoisammat illat lisäävät liikkumista ja ulkoilua, valoisalla on turvallisempaa ja mieli positiivisempi. Nämä seikat lisäävät ihmisten terveyttä pimeässä Pohjolassa ja mikä on sen tärkeämpää? Bisneksien helpottuminen Euroopassa vai?
On kyllä sitten niin turhaa höpöä vedota tuohon valoisalla liikkumiseen. Itse lähden joka päivä heti töiden jälkeen lenkille, eikä siellä nytkään näy ristin sielua. Enkä käy edes samassa paikassa vaan vaihdellen. Jos siitä muutenkaan olisi mitään hyötyä, töiden pitäisi loppua jo 14:00, koska harvemmin asutaan työpaikan läheisyydessä ja se tunti menee kotimatkassa ja vaatteiden vaihdossa yms. Huom. Ulkona liikkujille on olemassa varsin tehokkaita lamppuja. Nyt järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
sunshining kirjoitti:
On kyllä sitten niin turhaa höpöä vedota tuohon valoisalla liikkumiseen. Itse lähden joka päivä heti töiden jälkeen lenkille, eikä siellä nytkään näy ristin sielua. Enkä käy edes samassa paikassa vaan vaihdellen. Jos siitä muutenkaan olisi mitään hyötyä, töiden pitäisi loppua jo 14:00, koska harvemmin asutaan työpaikan läheisyydessä ja se tunti menee kotimatkassa ja vaatteiden vaihdossa yms. Huom. Ulkona liikkujille on olemassa varsin tehokkaita lamppuja. Nyt järki käteen.[/quote
Keinovalo ei ikinä korvaa luonnonvaloa, enkä tarkoita tässä nyt sitä että näkisin vaan mennä eteenpäin, jokainen ymmärtää että lamput on keksitty, vaan sitä että luonnonvalo piristää. On aivän eri asia ulkoilla ja myös olla hereillä kun on valoisaa. Tuo lamput käyttöön kommentti on aivan hölmö, ei siitä ole kysymys.
Unitutkija herättää lähinnä myötähäpeää. Perustelut poliittisia. Eli pysyvä pimeys tänne varmaan tulee kun se selvästi sanellaan ylhäältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa itseäni kyllä mitenkään tämä kellojen viisarien siirtely. Päinvastoin.
Tuolla unitutkijalla on muuten ihme käsitys siitä, että talviajassa ihmiset menisivät luontaisesti nukkumaan aikaisemmin koska pimeä tulee aikaisemmin. Näin ollen hänen mukaansa unen määrä lisääntyisi suomalaisilla.
Hänellä ei varmaan ole perhettä, koska itse menisin vaikka neljältä iltapäivällä nukkumaan ja vaikka missä valossa, jos se vain olisi mahdollista. Mutta perheellisenä se ei vaan ole.
Työelämässäkin vaan lisääntyy paine ylitöille. Töistä pääsisin joka päivä varmaan n. klo 21, jos työnantaja saisi päättää ja työaikalakia ei olisi.
Unitutkija voisi suunnata tarmonsa työelämän kuormittavuuden tutkimiseen unen kannalta, ja lopettaa nämä hölmöt lausuntonsa että perheellisen olisi mahdollista valita nukkumaanmenoaikansa.
Olet aivan oikeassa. Ja omalla leveysasteella on yksi lysti alkaako olla kunnolla hämärää viideltä vai kuudelta. Kuukausi tästä ja on hämärää jo neljältä. Täydellistä järjestelmää ei ole ja kesä-talviaika on yksi rationaalinen kompromissi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sunshining kirjoitti:
On kyllä sitten niin turhaa höpöä vedota tuohon valoisalla liikkumiseen. Itse lähden joka päivä heti töiden jälkeen lenkille, eikä siellä nytkään näy ristin sielua. Enkä käy edes samassa paikassa vaan vaihdellen. Jos siitä muutenkaan olisi mitään hyötyä, töiden pitäisi loppua jo 14:00, koska harvemmin asutaan työpaikan läheisyydessä ja se tunti menee kotimatkassa ja vaatteiden vaihdossa yms. Huom. Ulkona liikkujille on olemassa varsin tehokkaita lamppuja. Nyt järki käteen.[/quote
Keinovalo ei ikinä korvaa luonnonvaloa, enkä tarkoita tässä nyt sitä että näkisin vaan mennä eteenpäin, jokainen ymmärtää että lamput on keksitty, vaan sitä että luonnonvalo piristää. On aivän eri asia ulkoilla ja myös olla hereillä kun on valoisaa. Tuo lamput käyttöön kommentti on aivan hölmö, ei siitä ole kysymys.
Taisi mennä pointti nyt ohi. Kyse on nimenomaan siitä, ettei tuolla ole ketään nytkään valoisalla. Ja ylimääräinen valoisa tunti kuluu muuhun kuin liikkumiseen. Maininta lampusta oli tarkoitettu lohdutukseksi niille jotka eivät pimeästä pidä.
Eräs toimittaja esitti liudan perusteita, miksi pitäisi siirtyä pysyvään kesäaikaan. Kaikki kuulemma kirmaisivat töiden jälkeen marjastamaan, sienestämään tai muuten vain lenkille kun on valoisaa.
Minä olen sohvaperuna ja sellaisena pysyn. Vaikka olisi kuin valoisaa, en lähde rämpimään metsään ja lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sunshining kirjoitti:
Taisi mennä pointti nyt ohi. Kyse on nimenomaan siitä, ettei tuolla ole ketään nytkään valoisalla. Ja ylimääräinen valoisa tunti kuluu muuhun kuin liikkumiseen. Maininta lampusta oli tarkoitettu lohdutukseksi niille jotka eivät pimeästä pidä.
Valon kannalta piristymiseen ei tarvita mitään hikilenkkiä lenkkeilypoluilla, vaan sitä että pitää silmät auki ja vaikka seisoo omalla pihalla.
Minun lenkkeilyni viikolla loppuu nyt kun pimeä tulee aikaisemmin. Toki siirrän kuntoilun sisätiloihin, mutta ei se raitista ilmaa korvaa. Onko muita?
Vierailija kirjoitti:
Eräs toimittaja esitti liudan perusteita, miksi pitäisi siirtyä pysyvään kesäaikaan. Kaikki kuulemma kirmaisivat töiden jälkeen marjastamaan, sienestämään tai muuten vain lenkille kun on valoisaa.
Minä olen sohvaperuna ja sellaisena pysyn. Vaikka olisi kuin valoisaa, en lähde rämpimään metsään ja lenkille.
Mutta siltikin olet valoisaan aikaan pirteämpi, koska valoa pääsee silmiisi vaikka istut sohvalla.
Jos on vaikea herätä niin kannattaa hankkia sarastusvalo. Se toimii ympäri vuoden toisin kuin auringonvalo joka tulee ja menee miten sattuu. Kesällä alkaa porottaa aamuyöllä ja talvella kun olet jo töissä.
Otan "D-vitamiinia" auringosta kesäisin, toki vain puoli tuntia päivässä aina kun se on mahdollista. Kesäaikana saan tämän myös työpäivän jälkeen. Ns. normaaliajassa, työpäivän jälkeen aurinko on jo niin alhaalla, ettei siitä ole hyötyä tässä mielessä. Eli puollan kesäaikaa.
En ole flunssassa juuri koskaan, uskon, että se johtuu luomu D-vitamiinista tai oikeammin sanottuna hormonista, joka vaikuttaa myös mielialaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi! Onpa hirveetä, ihan hirveetä, kun kellonaikaa siirretään!
Mun mielestä taas on ihanaa, kun kesäajasta siirrytään talviaikaan ja saa yhden ylimääräisen tunnin. Ihan kuin olisi laittanut keväällä aikaa pankkiin. Samalla on helppo aikaistaa vuorokausirytmiä.
Voitais lopettaa jo nämä turhat hömpötyksen yhdestä ajasta.
Olen niiiin samaa mieltä. Ikään kuin tuo tunnin siirto olisi isokin ongelma! Kuitenkin ihmiset ramppaa alvariinsa ulkomailla ja vielä ihan vapaaehtoisesti, tuskin aina samalla aikavyöhykkeellä pysyvät, miksei se kellon siirto ole silloin ongelma? Kivaa kun syksyllä on tämä tunnin pidempi viikonloppu! Keväällä tunnin lyhyempi viikonloppu on myös ok, koska illat valaistuvat kellojen siirron myötä valtavasti ja se on aivan ihanaa, loikka kohti valoisia kesäiltoja! Äkkiä tuohon tunnin aikaeroon tottuu, oli se suuntaan tai toiseen.
Se tottuminen on kyllä ihmisestäkin kiinni. Itselläni todella vahva sisäinen kello plus tarvitsen yössä melko vähän unta noin 4-6tuntia. Mulla menee lähemmäs pari kuukautta sopeutua uuteen aikaan. Esim. kun kesäaikaan heräsin pääasiassa aamulla kolmelta tai neljältä niin nyt sitten kahdelta tai kolmelta ja useimmiten se on tuo kaksi.
Sulla veisi varmaan ainakin joku kolmisen vuotta toipua jetlagista jos matkustaisit Aasiaan, Australiaan tai Amerikkaan. Huh! Kuulostaa kamalalta. Et varmaan pahemmin matkustele edes Euroopan sisällä!
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se loppuukin.
Kommentin yläpeukattajilta kysyn missä tällaisesta on muka päätetty ?
Kesäajasta hyötyy, koska ehdin syksyllä käymään töiden jälkeen lenkillä osittain tai kokonaan valoisaan aikaan. Marraskuussa alkaakin olla sitten se ja sama, koska valoisaa aikaa on niin vähän, että se aika menee väkisinkin töissä.