Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: JUURI NYT: Unitutkija lopettaisi kellojen siirtelyn kokonaan

Vierailija
26.10.2019 |

Mitä mieltä sinä ole pitäsikö kellojen siirtelystä luopua?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3-vuorotyötä tekevänä huvittaa kun ihmisillä menee unirytmit sekaisin tunnista.

Sanoppa muuta :D Mulla normaali klo 8-16 työ mutta viikonloppuisin unirytmi menee ihan sekaisin, usein käyn lauantaina tai oikeammin sunnuntai-aamuyönä nukkumaan klo 4-5 aikoihin ja sunnuntaina en saa unta joten maanantaina töihin parin-kolmen tunnin unilla.

No maanantaipäivät meneekin ihan sumussa ja silloin en juuri saa mitään aikaan, yritän vain selvitä iltapäivään että pääsee kotiin nukkumaan. Vasta keskiviikkona olen taas normaalissa vireessä viikonlopun jäljiltä.

Ja tätä joustavuutta pidät ansiona? 40% työajasta koomassa.

Vierailija
22/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jankkaajia täällä..

"pitäisi lopettaa siirtely". Ettekö te seuraa uutisia yhtään. On jo päätetty lopettaa viimeistään vuoden 2021. Nyt vain Suomen pitää päättää mihin aikaan Suomi jää. Ja sitten vielä alapeukutetaan EU:n sivujen dokumentaation linkkaavia lähdeviestejä.

Monet ovat uutisoinnin perusteella siinä uskossa, että kelloja siirrettäisiin vuonna 2021 viimeisen kerran. Tällaista päätöstä ei kuitenkaan ole tehty, ei EU:ssa eikä Suomessa.

https://www.aamulehti.fi/a/b099c622-d471-4a3e-b51a-3afba41aa531?c=15227…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi! Onpa hirveetä, ihan hirveetä, kun kellonaikaa siirretään!

Mun mielestä taas on ihanaa, kun kesäajasta siirrytään talviaikaan ja saa yhden ylimääräisen tunnin. Ihan kuin olisi laittanut keväällä aikaa pankkiin. Samalla on helppo aikaistaa vuorokausirytmiä.

Voitais lopettaa jo nämä turhat hömpötyksen yhdestä ajasta.

Vierailija
24/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyöläiselle ei ole niin väliä, kunhan oikeaan aikaan on töissä. Rytmi on sekaisin joka tapauksessa.

Ihmettelen miten kellonajasta valittajat voivat käydä edes Ruotsissa. Ovatko he kotona koko ajan?

Vierailija
25/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä uutisoitiin, että EU:ssa luovutaan siirtelystä, mutta eilen luin Ylen sivuilta, ettei asia taida edetä, koska monet muut EU-maat eivät ole kiinnostuneita aloitteesta.

Itse kannatan paluuta nirmaaliaikaan koko Euroopan alueella, miksei koko maapallolla.

Vierailija
26/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika pysyväksi mieluummin.

Vierailija
27/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas on ihanaa, kun kesäajasta siirrytään talviaikaan ja saa yhden ylimääräisen tunnin. Ihan kuin olisi laittanut keväällä aikaa pankkiin. Samalla on helppo aikaistaa vuorokausirytmiä.

Mä en ymmärrä että miten niin on talviajassa yksi tunti enemmän? 

Vierailija
28/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jankkaajia täällä..

"pitäisi lopettaa siirtely". Ettekö te seuraa uutisia yhtään. On jo päätetty lopettaa viimeistään vuoden 2021. Nyt vain Suomen pitää päättää mihin aikaan Suomi jää. Ja sitten vielä alapeukutetaan EU:n sivujen dokumentaation linkkaavia lähdeviestejä.

Onhan Britanniakin päättänyt jo erota EU:sta.

Sitä odotellessa.

Eipä nuo päätökset aina realisoidu, alunperin suunnitellulla aikataululla varsinkaan.

Vierailija
29/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niiiin samaa mieltä. Ikään kuin tuo tunnin siirto olisi isokin ongelma! Kuitenkin ihmiset ramppaa alvariinsa ulkomailla ja vielä ihan vapaaehtoisesti, tuskin aina samalla aikavyöhykkeellä pysyvät, miksei se kellon siirto ole silloin ongelma? Kivaa kun syksyllä on tämä tunnin pidempi viikonloppu! Keväällä tunnin lyhyempi viikonloppu on myös ok, koska illat valaistuvat kellojen siirron myötä valtavasti ja se on aivan ihanaa, loikka kohti valoisia kesäiltoja! Äkkiä tuohon tunnin aikaeroon tottuu, oli se suuntaan tai toiseen.

Vierailija
30/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niiiin samaa mieltä. Ikään kuin tuo tunnin siirto olisi isokin ongelma! Kuitenkin ihmiset ramppaa alvariinsa ulkomailla ja vielä ihan vapaaehtoisesti, tuskin aina samalla aikavyöhykkeellä pysyvät, miksei se kellon siirto ole silloin ongelma? Kivaa kun syksyllä on tämä tunnin pidempi viikonloppu! Keväällä tunnin lyhyempi viikonloppu on myös ok, koska illat valaistuvat kellojen siirron myötä valtavasti ja se on aivan ihanaa, loikka kohti valoisia kesäiltoja! Äkkiä tuohon tunnin aikaeroon tottuu, oli se suuntaan tai toiseen.

Ja miksi tutkijat eivät koskaan varoittele eri aikavyöhykkeille matkustamisen vaaroista.

Vierailija
31/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtely koskee myös eläimiä, tuotantoeläimiä eli lypsylehmiä yms.

Ei ihan pikkujuttu turhasta.

Vierailija
32/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, Partonenhan oli keksinyt ihan uusia perusteluita!

Itse en usko, että siirtelystä tullaan luopumaan koska moni jäsenvaltio ei sitä kannata.

Vierailija
33/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitten vissiin kummajainen tässä asiassa, koska minun elimistölle sopii hyvin se, että kelloja siirretään, oli sitten kyse kesä- tai normaaliajasta.

Vierailija
34/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tottuminen on kyllä ihmisestäkin kiinni. Itselläni todella vahva sisäinen kello plus tarvitsen yössä melko vähän unta noin 4-6tuntia. Mulla menee lähemmäs pari kuukautta sopeutua uuteen aikaan. Esim. kun kesäaikaan heräsin pääasiassa aamulla kolmelta tai neljältä niin nyt sitten kahdelta tai kolmelta ja useimmiten se on tuo kaksi.

Vierailija
35/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen uniexpertti ja en olisi koskaan kellon siirtoja aloittanutkaan.

Nykyisin minulla on yksi kello kesäajassa, yksi talviajassa. 

Näin niitä ei tarvi siirrellä.

Sinccis

Itse en ole käyttänyt enää vuosikausiin herätyskelloa. Menen töihin kun herään. Ihan sama onko kello 6 vai 9.

Kellojen siirtely on idiotismia. Käsittämätöntä että miten se joskus aikoinaan mennyt läpi energiansäästöperustelulla. Vielä käsittämämpää on se että tätä jatketaan, vaikka on jo siirrytty vähäenrgisiin valaisimiin.

Vierailija
36/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitten vissiin kummajainen tässä asiassa, koska minun elimistölle sopii hyvin se, että kelloja siirretään, oli sitten kyse kesä- tai normaaliajasta.

Tuskin sinunkaan elimistön mitenkään hyötyy kellon siirtämisestä.

Vierailija
37/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeita ongelmia, jos tunnin kellonajan siirtäminen kaksi kertaa vuodessa on ylivoimaista.

Vierailija
38/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voitaisiin lopettaa ja siirtyä pysyvästi kesäaikaan. Valoisammat illat lisäävät liikkumista ja ulkoilua, valoisalla on turvallisempaa ja mieli positiivisempi. Nämä seikat lisäävät ihmisten terveyttä pimeässä Pohjolassa ja mikä on sen tärkeämpää? Bisneksien helpottuminen Euroopassa vai?

Vierailija
39/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Siirtää valoisuuden sopivaan kohtaan.

Vierailija
40/91 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sunshining kirjoitti:

Minusta voitaisiin lopettaa ja siirtyä pysyvästi kesäaikaan. Valoisammat illat lisäävät liikkumista ja ulkoilua, valoisalla on turvallisempaa ja mieli positiivisempi. Nämä seikat lisäävät ihmisten terveyttä pimeässä Pohjolassa ja mikä on sen tärkeämpää? Bisneksien helpottuminen Euroopassa vai?

Talviaika on Suomen luonnollinen aika katsottaessa sitä, millä korkeudella aurinko on taivaalla kello 12.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi