Haloo! Kuka TEISTÄ haluaa että kelloja siirretään siten että talvella on entistä PIMEÄMPÄÄ ???
Niin ! Kuka teistä oikeasti haluaa että kelloja siirretään siten että syksyllä ja talvella on entistä PIMEÄMPÄÄ töistä tullessa. En ymmärrä ?
Jos kelloja on pakko siirtää, siirretään siten että on entistä VALOISAMPAA seuraavat puoli vuotta ja siirretään jo Elokuun lopussa vähintään tunti tai mielummin kaksi tuntia.
Mutta ei, pitää saada entistä pimeämpää puoleksi vuodeksi !?!?
Helsinkissäkin alkaa nyt KAAMOS joka loppuu vasta kevään lopulla kun kelloja vihdoin käännetään uudestaan.
Se että lämmintä ja pimeää (etelässä) menee vielä tosi hyvin, mutta se että sataa räntää ja on kylmää sekä pimeää (pohjolassa) on jo ihan liikaa.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin nautin, että saan nukkua maanantaina tunnin pidempään ja lähteä töihin valoisaan aikaan, tällä viikolla piti mennä pimeässä ja lähettää lapsetkin pimeässä kouluun.
En halua siirtyä pysyvään Moskovan aikaan vaikka se monen suomalaisen mielestä ehkä on tavoiteltavaa.
Tämä Moskovan aika on ehkä argumenteista kaikkein typerin. Pitää tehdä asiat tyhmällä tavalla, jotta erotutaan Moskovasta, huoh.
Moskovassa tehdään asiat tässä asiassa oikein kun pysytellään omalla aikavyöhykkeellä. Täällä taas ollaan 7 kk vuodesta väärässä ajassa. Venäjällä muuten kokeiltiin pysyvää kesäaikaa, mutta se ei toiminut ja siitä luovuttiin.
Siitä luovuttiin, ja nyt haluaisivat sen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ne kellot siirretään?
Ensi yönä klo 4 tunti taaksepäin. Itse siirrän manuaalit jo illalla valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin nautin, että saan nukkua maanantaina tunnin pidempään ja lähteä töihin valoisaan aikaan, tällä viikolla piti mennä pimeässä ja lähettää lapsetkin pimeässä kouluun.
En halua siirtyä pysyvään Moskovan aikaan vaikka se monen suomalaisen mielestä ehkä on tavoiteltavaa.
Tämä Moskovan aika on ehkä argumenteista kaikkein typerin. Pitää tehdä asiat tyhmällä tavalla, jotta erotutaan Moskovasta, huoh.
Minusta hänen argumenttinsa on hyvä. Ja kesäaika on Moskovasta.
Unitutkijat ovat yksimielisiä siitä, että talviaika eli normaaliaika on parempi. Tästä ei ole mitään epäilystä. Pysyvää kesäaikaa on kokeiltu muutamassa maassa ja se on huonoksi havaittu. Missään ei ole kokeilua jatkettu. Ihmiselle terveellisintä on olla oikeassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt sekavaa sepostustasi. Ihmiselimistö tarvitsee valonsa aamulla. Talvella ihmiset menevät töistä kotiin ja vetävät verhot kiinni. Mitä väliä, vaikka olisi valoisaa klo 21 asti, kun ei kukaan halua mennä kylmään? Ehkä 5% väestöstä ulkoilee talvi-iltaisin.
Sellainen 7 jälkeen töihin lähtevä ei talviajan mukavaloisuudesta nauti aamuisin.
Aika monella työpaikalla on ikkunat.
Minä! Ihanaa, kun pimeä tulee aikaisemmin! Nautin pimeydestä, olenhan suomalainen. Tähän on totuteltu vuosisadat.
Himokuntoijat kyllä valosta niin välitä koska lähtee ja valittajat monasti vain niitä viikonloppu lenkkeilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Unitutkijat ovat yksimielisiä siitä, että talviaika eli normaaliaika on parempi. Tästä ei ole mitään epäilystä. Pysyvää kesäaikaa on kokeiltu muutamassa maassa ja se on huonoksi havaittu. Missään ei ole kokeilua jatkettu. Ihmiselle terveellisintä on olla oikeassa ajassa.
Esim Espanjassa ja Portugalissa ollaan tuplakesäajassa.
Minäkin olen tukevasti talviajan kannalla. Tarvitsen valoa nimenomaan aamuun päästäkseni ylös sängystä ja saadakseni silmäni auki. Sydäntalvella on tietysti joka tapauksessa pimeää, olipa kellon viisarit missä asennossa tahansa.
Voihan nytkin osa väestöstä halutessaan jäädä siihen kesäaikaan, etenkin ne, joilla on liukuva työaika, jotka ovat eläkkeellä jne, jos talvisin on niin paljon miellyttävämpää nousta aamuisin tuntia aiemmin ja säkkipimeässä ylös. Kukaan ei estä.
Nyt kuitenkin näyttää siltä, että varsinaisesta kellojen siirtelystä ei päästäkään EU-alueella vuosikausiin eroon, asia on aivan jäissä, ja asia jäänee pöytälaatikkoon vielä pitkäksi aikaa. Eli siinä mielessä tästä asiasta on nyt ihan turha vältellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan saakelin sama paljonko valoisuutta on. Maanantai aamun tunnin pidempään nukkuminen on kaiken pimeyden arvoista.
JOS meet kuudeksi töihin kesäajassa,niin oikeestihan kello on vasta viisi sitä virallista aikaa!
Pitää herätä tuntia aikaisemmin kuin normaaliajassa.
Tätä ei monikaan ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Ne mummot ja Pekka Puska kavereineen, jotka ovat jämähtäneet "normaaliaikaan". Eivät ole vielä huomanneet, ettemme elä enää agraariyhteiskunnassa.
Kyllä suomessa vielä ruokaa tuotetaan ja joudutaan sääolojen mukaan työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt sekavaa sepostustasi. Ihmiselimistö tarvitsee valonsa aamulla. Talvella ihmiset menevät töistä kotiin ja vetävät verhot kiinni. Mitä väliä, vaikka olisi valoisaa klo 21 asti, kun ei kukaan halua mennä kylmään? Ehkä 5% väestöstä ulkoilee talvi-iltaisin.
Sellainen 7 jälkeen töihin lähtevä ei talviajan mukavaloisuudesta nauti aamuisin.
Aika monella työpaikalla on ikkunat.
Ai jaa, en ole huomannut virkistävää vaikutusta ikkunoiden kautta 😂
Jaahas, taasko tämä inttäminen alkaa.. Mulle on ihan sama käännetäänkö kelloja vai ei, parin viikon päästä eroa ei enää edes huomaa. Silloin täällä pohjoisessa tulee tulee pimeä jo iltapäivällä, oltiinpa kesä- tai talviajassa.
Kyllä talviaika on se oikea. Ensi viikolla tulee viideltä pimeää mutta sitten se ei paljon siitä muutu. Sen sijaan aamu valkenee yhä myöhemmin vaikka pariksi viikoksi taas valkeneekin. Niille illoille ei paljon ole tehtävissä, pimeää on koko talven.
Mutta meillä se etuoikeus on, että kesäyöt on valoisia. Siksi pidän kellonkääntelyä ihan turhana, hyvä kun jäädään talviaikaan pysyvästi.
Kaikki ei ole toimistotöissä sisätiloissa 8-16. Itse olen ulkotyöläinen ja tykkään, kun aamulla on jo valoisaa. Olisi kamalaa olla töissä, kun päivä valkenisi vasta joskus 10 tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Espanjassa ja Portugalissa ollaan tuplakesäajassa.
Minkäköhän laskukaavan mukaan Italia ja Espanja olisi tuplakesäajassa?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan koska se on tutkitusti parempi ihmisten terveydelle ja hyvinvoinnille.
Ei ole ainakaan liikenneturvallisuuden kannalta, vaan siinä vertailussa kesäaika osoittautui turvallisemmaksi.
Kesäaika kiellettävä. Joku voisi tutkia, miten paljon vahinkoa on aiheutettu kellojen siirtelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan koska se on tutkitusti parempi ihmisten terveydelle ja hyvinvoinnille.
Ei ole ainakaan liikenneturvallisuuden kannalta, vaan siinä vertailussa kesäaika osoittautui turvallisemmaksi.
Myös ihmisten liikunnallisen aktiivisuuden on havaittu olevan korkeampaa kellojen ollessa kesäajassa, tästähän on ihan se Suomen ladun tekemä selvityskin. Ihan maalaisjärjelläkin voi ajatella, että enemmän liikuntaa tietäisi parempaa terveyttä, mutta kuitenkaan ei ole tehty siitä tutkimusta, miten kesäaika/talviaika vaihtelu vaikuttaisi ihmisten terveyteen lisääntyneen/vähentyneen liikunnan kautta.
Ihan saakelin sama paljonko valoisuutta on. Maanantai aamun tunnin pidempään nukkuminen on kaiken pimeyden arvoista.