Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haloo! Kuka TEISTÄ haluaa että kelloja siirretään siten että talvella on entistä PIMEÄMPÄÄ ???

Kellovääräänsuuntaan
26.10.2019 |

Niin ! Kuka teistä oikeasti haluaa että kelloja siirretään siten että syksyllä ja talvella on entistä PIMEÄMPÄÄ töistä tullessa. En ymmärrä ?

Jos kelloja on pakko siirtää, siirretään siten että on entistä VALOISAMPAA seuraavat puoli vuotta ja siirretään jo Elokuun lopussa vähintään tunti tai mielummin kaksi tuntia.

Mutta ei, pitää saada entistä pimeämpää puoleksi vuodeksi !?!?

Helsinkissäkin alkaa nyt KAAMOS joka loppuu vasta kevään lopulla kun kelloja vihdoin käännetään uudestaan.

Se että lämmintä ja pimeää (etelässä) menee vielä tosi hyvin, mutta se että sataa räntää ja on kylmää sekä pimeää (pohjolassa) on jo ihan liikaa.

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä! Ihanaa, kun pimeä tulee aikaisemmin! Nautin pimeydestä, olenhan suomalainen. Tähän on totuteltu vuosisadat.

Onneksipa alle 2 kuukauden päästä, tarkemmin sanottuna 8 viikon ja alle 1 päivän päästä alkaa päivä jo pidentymään ja pimeys vähentymään päivä päivältä kesäpäivänseisaukseen asti! Ihan sama mitä aikaa kellot näyttävät. Tapahtuu jo ennen joulua!

Vierailija
42/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan koska se on tutkitusti parempi ihmisten terveydelle ja hyvinvoinnille.

Ei ole ainakaan liikenneturvallisuuden kannalta, vaan siinä vertailussa kesäaika osoittautui turvallisemmaksi.

Myös ihmisten liikunnallisen aktiivisuuden on havaittu olevan korkeampaa kellojen ollessa kesäajassa, tästähän on ihan se Suomen ladun tekemä selvityskin. Ihan maalaisjärjelläkin voi ajatella, että enemmän liikuntaa tietäisi parempaa terveyttä, mutta kuitenkaan ei ole tehty siitä tutkimusta, miten kesäaika/talviaika vaihtelu vaikuttaisi ihmisten terveyteen lisääntyneen/vähentyneen liikunnan kautta.

No sähän Sherlock olet ja itse et maalaisjärkeä käytä. Kellojen siirto kesäaikaan ei tätä aiheuta. Vaan vuodenaika. Jos tällainen tutkimus on tehty, se kuuluu sarjaan nollatutkimukset. Samoin voidaan tutkia, että kesäaika on hyödyllinen, koska ulkolämpötilat ovat tutkitusti korkeampia joten lämmitystä tarvitaan vähemmän. Normaaliakaan menemme ja siihen jäämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan koska se on tutkitusti parempi ihmisten terveydelle ja hyvinvoinnille.

Tutkimuksiin on hyvä viitata... jos sellaisia olisi olemassakaan.

Laittanet linkin, jos haluat käyttää tutkimusta argumenttina.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.edusku…

Unitutkija Markku Partisen (yksi maailman huippuja alallaan) lausunto. Lähdeviitteistä löytyy kaikkea jänskää tutkimusta aiheeseen liittyen.

Vierailija
44/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksiin on hyvä viitata... jos sellaisia olisi olemassakaan.

Laittanet linkin, jos haluat käyttää tutkimusta argumenttina.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.edusku…

Unitutkija Markku Partisen (yksi maailman huippuja alallaan) lausunto. Lähdeviitteistä löytyy kaikkea jänskää tutkimusta aiheeseen liittyen.

Saatana. Googlettakaa Markku Partinen kesäaika.

Vierailija
45/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt sekavaa sepostustasi. Ihmiselimistö tarvitsee valonsa aamulla. Talvella ihmiset menevät töistä kotiin ja vetävät verhot kiinni. Mitä väliä, vaikka olisi valoisaa klo 21 asti, kun ei kukaan halua mennä kylmään? Ehkä 5% väestöstä ulkoilee talvi-iltaisin.

Mitä järkeä siinä valossa aamuisin on, kun kuitenkin joutuu sinne töihin jo niin aikaisin lähtemään ettei ehdi edes sitä valoa näkemään, kun on jo sisällä. Eivät ihmiset nyt todellakaan kaikki sisällä iltaisin ole vaan moni ulkoilee paljon. Itselläkin on vaan yksi koira ja sekin saa jo ulkoilemaan puhumattakaan joistakin muista, jotka oikeasti urheilevat ja liikkuvat. Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta muuten en tajua kommenttiasi yhtään. Ei se sitten varmaan ole ihme jos olemme lihava kansa jos kukaan ei enää talvisin liiku töiden jälkeen. 

Vierailija
46/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt sekavaa sepostustasi. Ihmiselimistö tarvitsee valonsa aamulla. Talvella ihmiset menevät töistä kotiin ja vetävät verhot kiinni. Mitä väliä, vaikka olisi valoisaa klo 21 asti, kun ei kukaan halua mennä kylmään? Ehkä 5% väestöstä ulkoilee talvi-iltaisin.

Mitä järkeä siinä valossa aamuisin on, kun kuitenkin joutuu sinne töihin jo niin aikaisin lähtemään ettei ehdi edes sitä valoa näkemään, kun on jo sisällä. Eivät ihmiset nyt todellakaan kaikki sisällä iltaisin ole vaan moni ulkoilee paljon. Itselläkin on vaan yksi koira ja sekin saa jo ulkoilemaan puhumattakaan joistakin muista, jotka oikeasti urheilevat ja liikkuvat. Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta muuten en tajua kommenttiasi yhtään. Ei se sitten varmaan ole ihme jos olemme lihava kansa jos kukaan ei enää talvisin liiku töiden jälkeen. 

Kaikki eivät edelleenkään ole sisätöissä 8-16. Vuorotyöläisille aamun valoisuus on mukavaa, samoin itse ulkotöissäni tykkään, kun aamulla jo päivä valkenee. Kyllä väsyttäisi töissä, jos valoisaa olisi vasta klo 10 tai jopa myöhemmin.

Vierailija
47/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan liikenneturvallisuuden kannalta, vaan siinä vertailussa kesäaika osoittautui turvallisemmaksi.

Myös ihmisten liikunnallisen aktiivisuuden on havaittu olevan korkeampaa kellojen ollessa kesäajassa, tästähän on ihan se Suomen ladun tekemä selvityskin. Ihan maalaisjärjelläkin voi ajatella, että enemmän liikuntaa tietäisi parempaa terveyttä, mutta kuitenkaan ei ole tehty siitä tutkimusta, miten kesäaika/talviaika vaihtelu vaikuttaisi ihmisten terveyteen lisääntyneen/vähentyneen liikunnan kautta.

No sähän Sherlock olet ja itse et maalaisjärkeä käytä. Kellojen siirto kesäaikaan ei tätä aiheuta. Vaan vuodenaika. Jos tällainen tutkimus on tehty, se kuuluu sarjaan nollatutkimukset. Samoin voidaan tutkia, että kesäaika on hyödyllinen, koska ulkolämpötilat ovat tutkitusti korkeampia joten lämmitystä tarvitaan vähemmän. Normaaliakaan menemme ja siihen jäämme.

No itse asiassa vuodenaika ei suinkaan vaikuta. Siinä tutkimuksessa seurattiin samana vuodenaikana ihmisten liikkumista sekä valoisaan että pimeään aikaan. Ladulla/kuntopolulla oli paljon liikkujia valoisaan aikaan. Kun tuli pimeää ja valot syttyivät, vain himohiihtäjät/himokuntoilijat jäivät, kaikki muut lähtivät. Eli kyllä sillä valoisuudella on selvästikin merkitystä ihmisten liikunnallisten aktiviteettien kannalta.

Vierailija
48/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät edelleenkään ole sisätöissä 8-16. Vuorotyöläisille aamun valoisuus on mukavaa, samoin itse ulkotöissäni tykkään, kun aamulla jo päivä valkenee. Kyllä väsyttäisi töissä, jos valoisaa olisi vasta klo 10 tai jopa myöhemmin.

Mutta sitten koko lopputyöpäivä on valoisaa ja valoa riittää vielä vähäksi aikaa vapaa-ajallesikin. Voit siis touhuta jotain mieleistäsi valoisassa. Sekö ei lohduta ollenkaan?

Vierailija
49/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu käymättä? Normaaliaika ei tee vuorokauteen yhtään minuuttia lisää pimeyttä. 

Aloittaja kylläkin sanoi, että on entistä pimeämpää töistä tullessa ja viittaa tähän kirjoituksessaan. Onko kenties sinulta peruskoulu käymättättä?

Vierailija
50/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytilanne ilmeisesti jää eli kellojen kääntely, koska monet muut EU-maat eivät halua muuttaa nykykäytäntöä.

Vierailija
51/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään kaksi rinnakkaista aikajärjestelmää. Mielipiteet tuntuvat jakautuvan suunnilleen 50-50.

Kaikki bussit voidaan merkitä värikoodeilla ja ihmisten hihaan voidaan ommella värilappu. Vaikka vihreä tai pinkki.

Kehäteiden ruuhkatkin jakautuvat tasaisesti.

Heureka!!💡

Vierailija
52/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaaaah, olen koko kesän odottanut että päästään taas normaaliaikaan.

Biologisen kellon huijaaminen ei onnistu kellon viisareita siirtelemällä.

Vierailija
53/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu käymättä? Normaaliaika ei tee vuorokauteen yhtään minuuttia lisää pimeyttä. 

Aloittaja kylläkin sanoi, että on entistä pimeämpää töistä tullessa ja viittaa tähän kirjoituksessaan. Onko kenties sinulta peruskoulu käymättättä?

Mutta vastaavasti töihin mennessä on valoisampaa.

Vierailija
54/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaaaaah, olen koko kesän odottanut että päästään taas normaaliaikaan.

Biologisen kellon huijaaminen ei onnistu kellon viisareita siirtelemällä.

Mä oon niin sun kanssa samaa mieltä.

Vierailija
55/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan aina aktiivisen lenkkeilyn kun tulee talviaika, pimeässä on mukavampi lenkkeillä.

Vierailija
56/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaika on normaaliaika. Sitä on noudatettu tuhansia vuosia

Vierailija
57/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä pysty ymmärtämään sitä, että jonkun mielestä on hyvä, että tulee aiemmin pimeää. 

Ja se unitutkija Partinen on kyllä saanut liikaan jalansijaa lausuntoineen. Ihan kuin voitaisiin pitää talviaikaa parempana kuin kesäaikaa parempana sen perusteella, että ihmiset hänen tutkimuksensa mukaan nukkuvat paremmin talviajassa. Pitää ottaa muitakin näkökohtia huomiooon kuin nukkuminen! Eikä se ikuinen pimeä talviaika mikään pelastus ole. Ihan kuin se poistaisi kaikki uniongelmat kerralla naps vaan.

Tätä uniasiaa nyt hoetaan koko ajan ja se kyllä pännii. Itsellä ei mitään vaikutusta uneen ympäri vuoden paitsi pimeään aikaan olen väsynyt jo iltapäivällä. No hiilarit maistuu ja pimeään en lähde lenkille kuten keväällä ja vielä lokakuussakin ja olen niin katki, etten jaksa harrastaa mitään liikuntaa ylipäätään, joten kerään itseeni rasvaa.. Mutta hei, enpä kärsi uniongelmista...jeeeee sehän tässä onkin pääasia. On sitten Partinenkin tyytyväinen kun kuolen rasvoittuneen kehoni aiheuttamiin sairauksiin, mutta olen kuitenkin nukkunut niin h******n hyvin.

Vierailija
58/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet koululaiset saa taas vähän koulumatkaansa lisää valoa.

Kyllä hirvitti alkuviikosta kun vaahtosamuttimen kokoisia pyöräili pilkkopimeässä aamuisin.

Vierailija
59/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä pysty ymmärtämään sitä, että jonkun mielestä on hyvä, että tulee aiemmin pimeää. 

Ja se unitutkija Partinen on kyllä saanut liikaan jalansijaa lausuntoineen. Ihan kuin voitaisiin pitää talviaikaa parempana kuin kesäaikaa parempana sen perusteella, että ihmiset hänen tutkimuksensa mukaan nukkuvat paremmin talviajassa. Pitää ottaa muitakin näkökohtia huomiooon kuin nukkuminen! Eikä se ikuinen pimeä talviaika mikään pelastus ole. Ihan kuin se poistaisi kaikki uniongelmat kerralla naps vaan.

Tätä uniasiaa nyt hoetaan koko ajan ja se kyllä pännii. Itsellä ei mitään vaikutusta uneen ympäri vuoden paitsi pimeään aikaan olen väsynyt jo iltapäivällä. No hiilarit maistuu ja pimeään en lähde lenkille kuten keväällä ja vielä lokakuussakin ja olen niin katki, etten jaksa harrastaa mitään liikuntaa ylipäätään, joten kerään itseeni rasvaa.. Mutta hei, enpä kärsi uniongelmista...jeeeee sehän tässä onkin pääasia. On sitten Partinenkin tyytyväinen kun kuolen rasvoittuneen kehoni aiheuttamiin sairauksiin, mutta olen kuitenkin nukkunut niin h******n hyvin.

Soot vääräs, moon oikias. "Talviaika" on ainoa oikea. 

Vierailija
60/129 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet koululaiset saa taas vähän koulumatkaansa lisää valoa.

Kyllä hirvitti alkuviikosta kun vaahtosamuttimen kokoisia pyöräili pilkkopimeässä aamuisin.

Asun Etelä-Suomessa ja ysin aamunakin on pimeää ihan talviaikanakin. Että se siitä hirivtyksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi