Blackface ja tiernapojat?
Saako muriaanien kuningas olla ns. perinteiseen tapaan maskeerattu tummaksi, vai mikä olisi fiksu tapa hoitaa asia? Kysyn tosissani.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellenikin tuli ensimmäisenä mieleen juuri tiernapojat. Tuskin kukaan järkevä ihminen pahastuu jos lapset erissttä tuollaisen joulunäytelmässä? Kuuluu se kuitenkin meidän kulttuuriin jo vuosikymmenten ajan.
Ei kuulu edes suomalaiseen kulttuuriin, vaan pohjanmaalaiseen paikalliskulttuurin. Minulle kantahämäläisenä tuo on ollut täysin yhdentekevä ja vieras instituutio.
Lucia-neitokin on Suomessa blondi, vaikka oli oikeasti Välimereltä, miksi murjaanien kuninkaan pitää olla ruskeanaamainen? Kuvailemme myös Jeesuksen vaaleaihoisena ja vaaleanruskeahiuksisena, vaikka oli arabin näköinen. Voimme pitää perinteitä olematta idiootteja.
Suomessa on esitetty tiernapoikia jo keskiajalla. Toki perinne on erityisen suosittu pohjanmaalla, mutta eihän se sen arvoa romuta, päin vastoin, paikallusperinteet ovat tärkeitä. Miksi lähes tuhat vuotta vanhaa perinnettä pitäisi meillä muuttaa, koska Amerikan leffat ja yhteiskuntajännitteet?
On esitetty, kun kirkko on sen Suomeen Keski-Euroopasta tuputtanut. Sitä on esitetty esimerkiksi Saksassa ennen Suomea. Ei ole siis mikään _suomalainen_ perinne, toisin kuin vaikka Nuuttipukit. Luulisi senkin jo kertovan jotain, että tuo kuvaelma kuvailee Lähi-Idän tapahtumia, ettei kyseessä ole mikään alkusuomalainen homma.
Voi taivas, ei sitä kukaan alkuperäiseksi tai alkusuomalaiseksi perinteeksi väitäkään. Perinne se on silti, satoja vuosia jatkunut, kaikkien tuntema ja vuosittain toistuva. Itselleni liittyy vanhavsti jouluun ja joulun tunnelmaan (joka ei myöskään ole alkusuomalainen perinne luovutaanko samalla siitäkin?)
Eli perinteiden mädättymisen pelko pätee vain jos kyseessä on kristilliset perinteet? Okei.
Näi hän ei väittänyt kukaan. Typerä päätelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti saa. En antaisi sentin senttiä tiernapojille jotka sortuisivat poliittisen korrektiuteen mädättäen perinteitä.
Jos olet oikeasti huolissa suomalaisuudesta ja suomalaisten perinteistä, tiedät varmaan että kristinusko (jonka kuvaelma Tiernapojat on) on Suomessa pakolla istutettu vierasuskonto, jonka alta karhunpalvontamme, animistiset riittimme, aito uskomusperinteemme ja monipuolinen kansanperinteemme pakkotukahdutettiin.
Eikö olisi parempi pyrkiä uskonnottomuuteen? Jos ei usko raamarun satuihin niin ei se ole sen järkevämpää haikailla minkään karhun kansan ja iku-turson peräänkään.
Itse en haikaile minkään perään. Kuitenkin tuolla aiemmissa kommenteissa oltiin kovin huolestuneita suomalaisten perinteisten mädättymisestä, jos lapsen naamoja ei saa sutata, ottamatta huomioon että tuo kristillinen kansanperinne itseasiassa on jo "mädättänyt" suomalaiset perinteet. Se on loogisesti laiskaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiernapoikia on esitetty Suomessa 1800-luvulta asti eikä keskiajalta. Keskiajalla Tiernapoikia esitettiin Saksassa.
Tarpeeksi vanha se on siinäkin tapauksessa käydäkseen perinteestä. Vanhempi kuin esim. joulukuusi ja lahjat.
Myös Pohjoismaissa esitetty jo keskiajalla.
Mikäs saksalainen perinne seuraavaksi otettaisiin tänne? Itse ehdotan Stollen-kakkuja, mutta ymmärrän että rusinat voivat jakaa mielipiteitä. Puiset pähkinänsärkijät olisivat kestäviä ja edullisia ja asettuisivat kauniisti suomalaiseen joulusisustukseen. Joulukaruselli sopisi myös hyvin Senaatintorille.
Se että täällä on aikaisemmin ollut tapana värjätä valkoinen naama tarpeen vaatiessa kenkälankilla johtuu myös siitä että mustaihoisia ei ole ollut eikä nähty kuin kuvissa joten ihan kaikkea ei aina tarvitse laittaa pilkan tai rasismin nimiin.
Entisaikojen ihmisten mieliin ei olisi voinut juolahtaa että sonnustautuminen esim näytelmään oikean väriseksi olisi jotenkin väärin. Jokohan voitaisiin armahtaa nuo menneet ajat ja ihmiset mielipiteineen koska niitä ei muuksi saa.
Minä näen jonkinlaista rasismia siinä että erilaisten ihonvärien olemassaolo koetetaan ponnekkaasti kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti saa. En antaisi sentin senttiä tiernapojille jotka sortuisivat poliittisen korrektiuteen mädättäen perinteitä.
Jos olet oikeasti huolissa suomalaisuudesta ja suomalaisten perinteistä, tiedät varmaan että kristinusko (jonka kuvaelma Tiernapojat on) on Suomessa pakolla istutettu vierasuskonto, jonka alta karhunpalvontamme, animistiset riittimme, aito uskomusperinteemme ja monipuolinen kansanperinteemme pakkotukahdutettiin.
Eikö olisi parempi pyrkiä uskonnottomuuteen? Jos ei usko raamarun satuihin niin ei se ole sen järkevämpää haikailla minkään karhun kansan ja iku-turson peräänkään.
Itse en haikaile minkään perään. Kuitenkin tuolla aiemmissa kommenteissa oltiin kovin huolestuneita suomalaisten perinteisten mädättymisestä, jos lapsen naamoja ei saa sutata, ottamatta huomioon että tuo kristillinen kansanperinne itseasiassa on jo "mädättänyt" suomalaiset perinteet. Se on loogisesti laiskaa.
Kulttuurikäsityksesi ei ole kovin käytännöllinen, jos suomalaista kulttuuria on vain se, mikä oli olemassa ennen kristinuskoa. Tuolla määritelmällä kaikki kulttuurit ovat itse asiassa kulttuurittomia, koska mikään kulttuuri ei ole pysynyt puhtaana ja muuttumattomana yli tuhatta vuotta.
Muutosta tapahtuu ja tapahtuu varmaan tiernapojillekin, mutta ei ihmisille tärkeät perinteet ole arvottomia vain siksi, etteivät ne ole tarpeeksi alkuperäisiä.
Vierailija kirjoitti:
No haloo nyt! Jos esitystä varten ei saa enää maskeerata, niin lopetetaan samalla vaikka kaikki teatterit ja kielletään näytelmät tai miksei vaikka näytelmäkirjallisuus kaikkinensa. Kirjat roviolle ja kaikki mielikuvitusta kutkuttavat tarinat pannaan. Voimmehan vahingossa kuvitella päähenkilön kasvot väärän värisiksi tai jotain muuta kamalaa.
Tälle hulluudelle kyllä joskus tulee loppu ja tällekin maailmanajalle tullaan nauramaan myöhemmin pitkään ja hartaasti. Tällä hetkellä meno on lähinnä tragikoomista.
Tragikoomista tässä on se että sinä näet täysin tavanomaisessa pienessä ajanmukaistamisessa kirjarovioita ja teatterin pannaan laittamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurikäsityksesi ei ole kovin käytännöllinen, jos suomalaista kulttuuria on vain se, mikä oli olemassa ennen kristinuskoa. Tuolla määritelmällä kaikki kulttuurit ovat itse asiassa kulttuurittomia, koska mikään kulttuuri ei ole pysynyt puhtaana ja muuttumattomana yli tuhatta vuotta.
Muutosta tapahtuu ja tapahtuu varmaan tiernapojillekin, mutta ei ihmisille tärkeät perinteet ole arvottomia vain siksi, etteivät ne ole tarpeeksi alkuperäisiä.
Päinvastoin, olen sitä mieltä että kulttuuri ja perinteet elävät ja kehittyvät. Kulttuuria ja historiaa taustoittamalla on helppo ymmärtää, miksi 1800-luvulla on noettu naamoja. Kuitenkin juurikin siitä syystä, että kulttuurit ja ajat muuttuvat, ei vuonna 2019 ole mielestäni millään lailla järkevää maskeerata lapsia tummaihoisiksi. Ymmärtänet sen itsekin, jos seuraat omaa päättelyäsi.
Suomen perinteet sietääkin kadota kun ne ovat tällaisia. Onneksi tulevat sukupolvet pitävät siitä huolen, että tällaiset perinteet tulevat katoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs saksalainen perinne seuraavaksi otettaisiin tänne? Itse ehdotan Stollen-kakkuja, mutta ymmärrän että rusinat voivat jakaa mielipiteitä. Puiset pähkinänsärkijät olisivat kestäviä ja edullisia ja asettuisivat kauniisti suomalaiseen joulusisustukseen. Joulukaruselli sopisi myös hyvin Senaatintorille.
Vai jätetäänkö vain kaikki juhlat juhlimatta, koska mikään niistä ei taida olla tarpeeksi puhdas ja alkuperäinen eikä säilynyt muuttumattomana muinaisilta pyyntikulttuureilta?
Mihinkäs vedät rajan. Onko esim maanviljely ja karjanhoito lähi-itäistä hapatusta, joille ei Tosi-Suomessa ole sijaa?
Vierailija kirjoitti:
Itsellenikin tuli ensimmäisenä mieleen juuri tiernapojat. Tuskin kukaan järkevä ihminen pahastuu jos lapset erissttä tuollaisen joulunäytelmässä? Kuuluu se kuitenkin meidän kulttuuriin jo vuosikymmenten ajan.
Oletat nyt jostain syystä että se suurinta meteliä pitävä porukka on järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai jätetäänkö vain kaikki juhlat juhlimatta, koska mikään niistä ei taida olla tarpeeksi puhdas ja alkuperäinen eikä säilynyt muuttumattomana muinaisilta pyyntikulttuureilta?
Mihinkäs vedät rajan. Onko esim maanviljely ja karjanhoito lähi-itäistä hapatusta, joille ei Tosi-Suomessa ole sijaa?
Minulle täysin yhdentekevää mikä on tosisuomalaista ja mikä ei. Siksipä minua ei liikutakaan, ei tipan tippaa, jos joku oululainen jouluperinne muuttuu sen piirun verran, että lasten naamoja ei maskeerata tummaihoisiksi. Sen sijaan naamojen mustaamista puolustelevat olivat huolissaan suomalaisten tapojen pysyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, olen sitä mieltä että kulttuuri ja perinteet elävät ja kehittyvät. Kulttuuria ja historiaa taustoittamalla on helppo ymmärtää, miksi 1800-luvulla on noettu naamoja. Kuitenkin juurikin siitä syystä, että kulttuurit ja ajat muuttuvat, ei vuonna 2019 ole mielestäni millään lailla järkevää maskeerata lapsia tummaihoisiksi. Ymmärtänet sen itsekin, jos seuraat omaa päättelyäsi.
Toki, mutta näitä asioita neuvotellaan kuten kaikkea muutakin. Mitään ei tarvitse muuttaa vain siksi että joku taho niin haluaa sanella, vaan perinteistä saa myös pitää kiinni. Sinun logiikallasi esim alkuperäiskansojen pitäisi ja olisi pitänyt jo kauan sitten ihan huoletta hylätä kaikki omat perinteensä koska joku joskus käski, eivätkä ne olleet ajan mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiernapoikia on esitetty Suomessa 1800-luvulta asti eikä keskiajalta. Keskiajalla Tiernapoikia esitettiin Saksassa.
Tarpeeksi vanha se on siinäkin tapauksessa käydäkseen perinteestä. Vanhempi kuin esim. joulukuusi ja lahjat.
Paljon muutakin tapahtui 1800-luvulla kuten orjakauppa. Miksei sitä jatkettaisi perinteen nimissä?
Vierailija kirjoitti:
Suomen perinteet sietääkin kadota kun ne ovat tällaisia. Onneksi tulevat sukupolvet pitävät siitä huolen, että tällaiset perinteet tulevat katoamaan.
Koska muiden kulttuurien perinteet ovat parempia, niinkö? Mistäs muusta luovutaan, vai luovutaanko kerralla kaikesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle täysin yhdentekevää mikä on tosisuomalaista ja mikä ei. Siksipä minua ei liikutakaan, ei tipan tippaa, jos joku oululainen jouluperinne muuttuu sen piirun verran, että lasten naamoja ei maskeerata tummaihoisiksi. Sen sijaan naamojen mustaamista puolustelevat olivat huolissaan suomalaisten tapojen pysyvyydestä.
Teit yleistyksen yhden viestin perusteella. Ehkä perinteellä ei ole sinulle mitään väliä, mutta minulle oululaisena on, enkä ole valmis luopumaan perinteistä koska joku jossain niin vaatii. Voinko itse sanella muille millaisia perinteitä muilla saa olla ja miten he saavat niitä esittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon muutakin tapahtui 1800-luvulla kuten orjakauppa. Miksei sitä jatkettaisi perinteen nimissä?
Päivän huonoin argumentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska muiden kulttuurien perinteet ovat parempia, niinkö? Mistäs muusta luovutaan, vai luovutaanko kerralla kaikesta?
Luovuttiinhan siitäkin perinteestä, että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Valikoivaa näköjään mistä tulisi luopua ja mistä ei. Sellaisista perinteistä, jotka ovat haitallisia muille tulee luopua oli ne minkä kulttuurin tahansa ylläpitämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit yleistyksen yhden viestin perusteella. Ehkä perinteellä ei ole sinulle mitään väliä, mutta minulle oululaisena on, enkä ole valmis luopumaan perinteistä koska joku jossain niin vaatii. Voinko itse sanella muille millaisia perinteitä muilla saa olla ja miten he saavat niitä esittää?
Kukaan ei vaadi sinua luopumaan Tiernapojista. Kasvava joukko ihmisiä (vrt. Stockmann-hulabaloo) on kuitenkin sitä mieltä, että ei ole okei enää nykyaikana maalata mustaksi vaalean lapsen kasvoja.
Semminkään, kun murjaanien kuningas on ulkonäöltään ollut arabin näköinen, eikä mauritanialaisen näköinen - maurit olivat arabeja, jotka asuttivat Etelä-Espanjaa ja Pohjois-Afrikkaa.
Mustaihoisuus on sekaannus ajalta ennen nettiä ja kulkevaa tiedonkulkua, vähän kuin Intia vs. intiaanit.